Publicerat Maj 12, 20224 yr Författare 11 minutes ago, exabit said: Jovisst, men ser personligen inte riktigt vitsen med färre moduler. Nej.. det skulle nog jag inte heller göra. Skymmer den synfältet för dig? Beroende av vilket sikte du kör förstås.
Publicerat Maj 12, 20224 yr 15 minutes ago sexfemåtta sa: Nej.. det skulle nog jag inte heller göra. Skymmer den synfältet för dig? Beroende av vilket sikte du kör förstås. Ja, självklart ser man den i siktet på lägre förstoringar samt i Aimpointen.
Publicerat Maj 12, 20224 yr Författare 6 minutes ago, exabit said: Ja, självklart ser man den i siktet på lägre förstoringar samt i Aimpointen. Typ vilka förstoringar har du märkt?
Publicerat Maj 12, 20224 yr Det som stör mej mest är att vapenlampan lyser in i dämparen och ger skugga där jag vill ha ljus…men det är väl inte unikt för just M48.
Publicerat Maj 12, 20224 yr 3 minutes ago Engelbrekt sa: Det som stör mej mest är att vapenlampan lyser in i dämparen och ger skugga där jag vill ha ljus…men det är väl inte unikt för just M48. Sätt ett högre fäste på lampan så den lyser under dämparen istället. Så gjorde jag för att bli av med problemet, pipfäste och högre ring i lampan så det gick att montera så den kommer ut en bit under dämparen. Annars var det i stort omöjligt skjuta utan att bli bländad.
Publicerat Maj 12, 20224 yr 2 minutes ago karelsk blandning sa: Sätt ett högre fäste på lampan så den lyser under dämparen istället. Så gjorde jag för att bli av med problemet, pipfäste och högre ring i lampan så det gick att montera så den kommer ut en bit under dämparen. Annars var det i stort omöjligt skjuta utan att bli bländad. Ja jag har det i planen… Har fäste för att sätta lampan på kikarsiktet också men upplevde inte de som en vinnare. Dock gör ju minskad rekyl att man våga ta ut svängarna när man söker stöd och har lampan i handen. Men en högre ring hade varit bra..
Publicerat Maj 12, 20224 yr 8 hours ago sexfemåtta sa: Visst väger den väl mindre om man kör färre moduler? Man får med alla tre vid köp eller hur funkar det? Ändras träffläge beroende på antal moduler? Ja man får tre moduler, jag provade med endast 1 och träffbilden flyttades, sen satte jag på alla tre och slutförde inskjutningen…så jag har inga siffror på hur mycket träffbilden flyttas per modul. Men det skulle vara kul att prova.
Publicerat Maj 12, 20224 yr 1 hour ago Engelbrekt sa: Det som stör mej mest är att vapenlampan lyser in i dämparen och ger skugga där jag vill ha ljus…men det är väl inte unikt för just M48. Jag har tre olika konfigurationer, klack på förstocken, magnetfästet och sätta på pipa eller uppe på kikaren i fäste. Alla är snabbmontage. Och sätts dit när de behövs. Skuggar inte. Men jag har väldigt kort pipa med kort dämpare
Publicerat Maj 16, 20224 yr Författare RCC M48, undrar hur mkt den dämpar ? Inte sett så mycket uppgifter, men på ett ställe såg jag 35-36dB på .308 vilket isf skulle vara betydligt mer dämp än de flesta. Iofs helt klart en större/tyngre dämpare än flera också. Men det lockar faktiskt att ha mer dämpning på en bössa man ändå sitter och tar lugna skott med.
Publicerat Juni 14, 20223 yr Författare Inte bestämt mig än.. Men ny kandidat är Ase Utra Radien. Verkar vara relativt smidig och inte alltför tung, dämpa rätt bra och förlänger inte vapnet lika mycket som Victor L. https://skytte.astrosweden.se/sv/articles/2.2251.35845/ase-utra-radien https://www.aseutra.fi/en/radien/
Publicerat Juni 26, 20223 yr Har haft lite olika och det du kan tänka på är vikten. Satte en Stalon Whisper på en T3 TAC och det funkade bra men dämparen blev snabbt varm, så på en T3 Lite i 223 satte jag på en Ase Utra SL5. Det blev inte så bra. Framtung som fasen, som att hänga en hink vatten på ett kvastskaft. Den blev dock inte lika snabbt varm - i gengäld tog det en evighet att svalna när den väl blev varm.
Publicerat Juli 8, 20223 yr Författare Det blev en Ase Utra Radien, på väg till mig nu.. ska åka in med bössan för gängning på måndag. https://www.aseutra.fi/en/radien/ Anledning till den ist för Stalon Victor L som jag kikade på var i huvudsak att jag tyckte Victorn blev lite väl lång förlängning. Kändes onödigt. Och denna dämpar mer än vanliga Victor. Oavsett, man blir nog nöjd med vadsom av dessa..
Publicerat Juli 8, 20223 yr Författare Update: Wow. Beställde dämparen igår. Fick nu notis om att den finns på lokala ICA för upphämtning. https://staffansvapen.se/ Trevliga, och jäkla snabb leverans.
Publicerat Juli 8, 20223 yr 38 minutes ago sexfemåtta sa: Trevliga, och jäkla snabb leverans. Kul när man får bra service, de orden är annars inga jag skulle ta i munnen i samma mening som den firman… 😏 men de kan ju blivit bättre på senare tid.
Publicerat Juli 8, 20223 yr Författare 9 minutes ago, TekDr said: Kul när man får bra service, de orden är annars inga jag skulle ta i munnen i samma mening som den firman… 😏 men de kan ju blivit bättre på senare tid. Där ser man! Jag kan inte uttala mig i övrigt, visste inte om att de fanns ens i förrgår. Den kontakten jag hade med dem var toppen, priset lägre än andra ställen, leverans på en dag som sagt.. så 1/1 bra upplevelser för mig. Om de var dåliga förr så får man hoppas det är annat nu då! ...samtidigt vet man ju egentligen mest om hur ett ställes service är först när nått går snett.
Publicerat Juli 12, 20223 yr Fick till slut hem min dämpare och det blev ju inte så tokigt med den på bössan. Har inte hunnit prova ännu men till helgen bör det det bli lite pangpang. Tänker inhandla lite TYST ammo för testning och förslag mottages.
Publicerat Juli 12, 20223 yr 22 lr? Vet inte hur det ser ut nu men förr köpte man CCI Standard i bulk via Jaguargruppen.. de går tyst i min bössa och skjuter bra. Det är ju lite kul med kalibern, man kan köpa på sig massa olika och testa.. inte så blodigt dyrt. Går du på de här "riktiga" subbarna med hålspets så tycker jag nog de är lite dyrare. Men inte tystare direkt.
Publicerat Juli 12, 20223 yr Tack för infon Jag har CCI Standard och nån Remington + några till får testa dem och höra hur dem låter. Fast det viktigaste är nog hur dem grupperar. Tänkte ta en tur till Torsbo får se vad dem har i lager