Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ny klass4-studsare

Featured Replies

Publicerat

Jag har en sådan här, som inom kort ska berikas med en ljuddämpare.

Maken till fint avtryckarsystem är svårt att finna.

Mer prisvärt vapen kan jag knappt tro finns.

Båda mina barn och jag själv gillar den skarpt till övning.

anschutz-achiever-22lr-11_1-1-scaled.jpg

• Svar 64
  • Visningar 3,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• robban.jagaren
    robban.jagaren

CZ 457 är en av de absolut trevligaste 22orna jag klämt på. Trycke och säkring är helt klart riktigt bra på den bössan jag klämde på. Känns som att man får mycket bössa för pengarna.  

• robban.jagaren
    robban.jagaren

https://torsbohandels.com/sv/kulgevar-weihrauch-hw66p---22lr-56x15r-819.html   Är ytterligare en kandidat med ett jäkla fint trycke.

• Har en quad med 3 pipor 22lr 22wmr 17hmr bor på min jaktmark där jag har goda möjligheter att skjuta,  så för mej är det inte nåt problem att skjuta in vid pipbyte. Min tanke från början va att h

Posted Images

Publicerat
2 hours ago Droggot sa:

95% menar att den endast tar bort 5 % ljus genom glasen resten når ditt öga.

Det är min tolkning, du kan läsa det själv, (klicka på produktkatalog och gå till sidan 3.). Sedan är objektivdiametern fram 50 mm, och vid ögat 42 m;

1142426146_Skrmbild2022-06-03104019.jpg.b9080080ecf0643dfc8cf79ab7fd6545.jpg

Finns mer att läsa om just detta sikte här, om man är intresserad.

Publicerat
  • Författare
22 minutes ago, fubar said:

Jag har en sådan här, som inom kort ska berikas med en ljuddämpare.

Maken till fint avtryckarsystem är svårt att finna.

Mer prisvärt vapen kan jag knappt tro finns.

Båda mina barn och jag själv gillar den skarpt till övning.

anschutz-achiever-22lr-11_1-1-scaled.jpg

Jag är inte bra nog att se vilken det är, kan du berätta?:)

Publicerat
  • Författare
39 minutes ago, Arctic said:

För mig är den stora frågan varför en 22:a behöver vara ny. 

Jag hade tittat på en begagnad Anschutz (eller annan kvalitetsvapen från t.ex. Finland. Det finns många Sako, Krico, Weihrauch etc som är bra.)

Jag har själv inget behov av pipbytare på klass 4:an och ser mest problem med att välja en sådan. Men det är jag det.  

Begagnade vapen i kaliber 17 är rätt ovanliga, så där förstår jag behovet av att köpa nytt. 

När jag fyllde 18 sökte jag licens på en 22:a, en hagelbock och en 6,5x55. Jag klarade mig utmärkt i cirka 20 år med dessa, men har numera full vapengarderob. 

Nej, behöver inte. Att jag skrev det var för att jag blev intresserad av 17hmr, och där verkar det vara mer nytt som du säger. Samt att jag tänkte att det kanske inte vore fel med en pipbytare, eftersom jag antagligen inte tänkte fylla vapengarderoben med flera klass4-or.. Samt att det ger möjligheten att ha en klass 3a som funkar till räv också, om jag vill det framöver.

Det kanske är mer tjafs med pipbytare än vad det är värt, där kan jag inte uttala mig men bra att höra från de som testat.

Jag förstår att man klarar sig långt med en klass1+hagel, men jag vill ändå ha fler bössor :) Kanske har att göra med att jag inte är 18 längre..

Publicerat
22 minutes ago sexfemåtta sa:

Jag är inte bra nog att se vilken det är, kan du berätta?:)

Anschutz achiever från hedenhös.....

Publicerat
24 minutes ago sexfemåtta sa:

Jag förstår att man klarar sig långt med en klass1+hagel, men jag vill ändå ha fler bössor :) Kanske har att göra med att jag inte är 18 längre..

Skillnade på pojkar och män är priset på leksakerna...😉. Jo, jag talar i egen sak 😂😂😂.

Publicerat
55 minutes ago MrT. sa:

Det är min tolkning, du kan läsa det själv, (klicka på produktkatalog och gå till sidan 3.). Sedan är objektivdiametern fram 50 mm, och vid ögat 42 m;

1142426146_Skrmbild2022-06-03104019.jpg.b9080080ecf0643dfc8cf79ab7fd6545.jpg

Finns mer att läsa om just detta sikte här, om man är intresserad.

Ok jag såg nu att ditt sikte var större framtill,  Jag tog förgivet att 1,5x6 var ett drevjakts sikte och då brukar man ha 24 fram.

Publicerat
17 minutes ago Droggot sa:

Ok jag såg nu att ditt sikte var större framtill,  Jag tog för givet att 1,5x6 var ett drevjakts sikte och då brukar man ha 24 fram.

Faktum är att informationen jag fick fram är felaktig. Det är inte 50 mm objektivdiameter, utan 42 mm (1,5*6/42). Oaktat vilket det är, så är ljustransmissionen upp till mer än 95 % enligt tillverkaren (Zeiss) påstående.

Publicerat

Har en quad med 3 pipor 22lr 22wmr 17hmr

bor på min jaktmark där jag har goda möjligheter att skjuta,  så för mej är det inte nåt problem att skjuta in vid pipbyte. Min tanke från början va att ha i 17 hmr pipan så länge ordinarie jakttid på kråkfågel är lovlig sen putta i 22lr när man behöver plocka bort skräpfågel inom gårds samt övnings skjuta. Sen dök en 22wmr pipa upp. Har haft ett par bössor i kalibern som jag dömt ut som odugliga, men ville ge den ett försök till.. och i min Quad skjuter den gudomligt.. så nu e tanken att vakjaga räv med den pipan. Får se hur det går.. 

Publicerat

Om du vill ha 22wmr ska du nog låta bli cz457, typ ingen har fått den att skjuta. Själv tycker jag att 17hmr gör samma jobb med rätt kula. Men de är jag

Publicerat
  • Författare

Hm. Kanske bör jag tänka om lite, om nu klass3-vapen inte är nått större behov att ens ha.. Isf kanske det lika gärna vore bra att satsa på en enda gedigen 22a med bra precision.. Dock lockas jag lite av 17hmr efter att ha läst runt lite. Bössan ska väl användas på det småttiga som finns runtom en gård + ripjakt jag tänkte åka till fjällen för vid tillfälle.

Rävarna kan jag ju trots allt skjuta med 308w också. Vet inte om det finns nån särskilt fördel att skjuta dem med klass 3? Har lite planer på att ta hand om skinnen.

Publicerat
1 hour ago sexfemåtta sa:

Rävarna kan jag ju trots allt skjuta med 308w också. Vet inte om det finns nån särskilt fördel att skjuta dem med klass 3?

Kör du med FMJ eller Varmint i 308W torde väl skadorna på skinnet bli minimala !?

1 hour ago sexfemåtta sa:

Bössan ska väl användas på det småttiga som finns runtom en gård + ripjakt jag tänkte åka till fjällen för vid tillfälle.

Det är tillåtet att jaga ripa med .22 Lr. Om du vill ha ett högkvalitativt vapen i .22 Lr är väl Anschutz rätt väg att gå, som jag förstått det (med prislapp därefter, om du inte väljer att köpa begagnat, men även i begagnat kostar dom väl i häradet som en ny CZ !?). Det andra alternativet är väl just en CZ då...

Publicerat

En tanke bara m CZ.. Farsan köpte en begagnad slik, den hade tjänstgjort i en större stad i närheten som redskap för en kommunskytt. Gängad och lite kortad pipa. 

Galet mysig bössa måste jag säga! Kort och smidig, riktigt trevlig.. dock. Jag provsköt den, Hanna tog över den fr farsan och den var med till ena tippen när vi hade familjeutflykt och sköt råttor.. Jag vart inte impad av hur den sköt. Nu stoppade jag i det jag hade avseende budget plugg, har ingen aning om vad som sköts mest. Men nja.. jag vet inte, den verkade inte skjuta snortätt i alla fall. Men det var en bössa, ingen aning om hur andra CZ skjuter.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

En tanke bara m CZ.. Farsan köpte en begagnad slik, den hade tjänstgjort i en större stad i närheten som redskap för en kommunskytt. Gängad och lite kortad pipa. 

Galet mysig bössa måste jag säga! Kort och smidig, riktigt trevlig.. dock. Jag provsköt den, Hanna tog över den fr farsan och den var med till ena tippen när vi hade familjeutflykt och sköt råttor.. Jag vart inte impad av hur den sköt. Nu stoppade jag i det jag hade avseende budget plugg, har ingen aning om vad som sköts mest. Men nja.. jag vet inte, den verkade inte skjuta snortätt i alla fall. Men det var en bössa, ingen aning om hur andra CZ skjuter.

Har haft 4 CZ och den som sköt sämst var 453 Varmint, 452 sköt äckligt bra med tro det eller ej! CCI  stinger. Och den jag hade på avlivning sköt riktigt bra med 35cm pipa.Sen det som är retsamt men är fixat på 457, är säkringen som går åt fel håll. När jag pyrchar runt så går jag med tom kammare och repeterar innan skott. Säkringen rör jag inte. Likadant i kojan, stänger när det är dax. Har fått bytt yodave trycke två gånger på min cz455, då jag råkat ut för "boalt slam" sugen på ett trycke från trigger tech till den

Publicerat

Här finns ju en 455 i 22lr att börja med, sen kan man köpa till 17hmr pipan..