Publicerat Augusti 29, 20223 yr >Ni som är bra på det här med olika gängor. Jag köpte för ett tag sedan en rekylbroms till min 358nm med gänga 15:1. Igår skulle jag skruva på den på en annan bössa (30-06) som också är gängad 15:1 och i vanliga fall försedd med ljudämpare (Vmac). Det gick inte alls bra. Dels går bromsen (Stalon) att trä över gängan utan att skruva utom sista biten där gängan tar. Dels är gängan längre på denna bössa så bromsen går liksom inte hela vägen in mot pipan. Finns det olika 15:1? eller blir gängan olika på olika kalibrar? 358:an har tunnare pipa än 30-06:an. Kan ju köpa ytterligare en broms eftersom de inte är så dyra men borde det inte funka med samma?
Publicerat Augusti 29, 20223 yr Jag brukar göra gängan 15 mm lång, dvs från stödkanten till mynningens främsta del. Gör man den längre än så kan det nog bli problem med att en dämpare inte kan bottna mot stödkanten.
Publicerat Augusti 30, 20223 yr 15:1 är knappast benämningen för gängan. Hade du sagt M15x1 då hade det varit en 15mm gänga med stigningen en millimeter. Hade tänkt skriva att M15x1 är en extremt ovanlig gänga men efter en snabb googling så ser jag att den faktiskt existerar i "pipgängningens underbara värld".
Publicerat Augusti 30, 20223 yr Författare 1 hour ago simnil sa: 15:1 är knappast benämningen för gängan. Hade du sagt M15x1 då hade det varit en 15mm gänga med stigningen en millimeter. Hade tänkt skriva att M15x1 är en extremt ovanlig gänga men efter en snabb googling så ser jag att den faktiskt existerar i "pipgängningens underbara värld". Trodde att det efter 14:1 var den vanligaste?
Publicerat Augusti 30, 20223 yr 21 hours ago aasenheim sa: >Ni som är bra på det här med olika gängor. Jag köpte för ett tag sedan en rekylbroms till min 358nm med gänga 15:1. Igår skulle jag skruva på den på en annan bössa (30-06) som också är gängad 15:1 och i vanliga fall försedd med ljudämpare (Vmac). Det gick inte alls bra. Dels går bromsen (Stalon) att trä över gängan utan att skruva utom sista biten där gängan tar. Dels är gängan längre på denna bössa så bromsen går liksom inte hela vägen in mot pipan. Finns det olika 15:1? eller blir gängan olika på olika kalibrar? 358:an har tunnare pipa än 30-06:an. Kan ju köpa ytterligare en broms eftersom de inte är så dyra men borde det inte funka med samma? Menar du att bromsen glider över gängorna? i såna fall är nog gängan i bromsen närmare M16x1. Felmärkt kanske? Det känns osannolikt att Stalon lyckats slå en gänga som diffar närmare en mm i mått... I vilket fall så är det kanske läge att leta fram ett skjutmått och kolla gängorna. En gängas invändiga mått (dvs i bromsen i det här fallet) är ungefär "ytterdiameter-stigning" dvs i ditt fall ska det invändiga måttet på bromsens gänga vara 14mm om det är M15x1. (En M16x1 ska på samma sätt vara ungefär 15mm, vilket precis (om toleranserna stämmer) ska glida över topparna på en M15x1... "Messen ist wissen"
Publicerat Augusti 30, 20223 yr 2 hours ago aasenheim sa: Trodde att det efter 14:1 var den vanligaste? Möjligt i pipgängornas värld, men ute i den vida världen så är ju i princip alla gängstorlekar mellan 12 och 16 "udda" =D (M14 råkar man väl på någon gång ibland men inte ofta) Är det normalt i pipgängornas värld att ange gängor som ex 14 till 1, el 15 till en? Normalt anger man väl som 14 gånger 1, alt 15 gånger en. Jajja, jag hakar väl upp mig på småsaker som vanligt 😃
Publicerat Augusti 30, 20223 yr 1 minute ago simnil sa: Möjligt i pipgängornas värld, men ute i den vida världen så är ju i princip alla gängstorlekar mellan 12 och 16 "udda" =D (M14 råkar man väl på någon gång ibland men inte ofta) Är det normalt i pipgängornas värld att ange gängor som ex 14 till 1, el 15 till en? Normalt anger man väl som 14 gånger 1, alt 15 gånger en. Jajja, jag hakar väl upp mig på småsaker som vanligt 😃 M14x1 är vanligast följt av M15x1. Skriver nån 15:1 så inser man att de "egentligen menar" M15x1
Publicerat Augusti 30, 20223 yr I och med att en annan enhet på samma komponent, dvs räffelstigningen, anges i som XX till 1/XX:1 så borde man väl vara noga med nomenklaturen tycker man 😜 Jajja, över och ut! 😁
Publicerat Augusti 30, 20223 yr 1 minute ago simnil sa: I och med att en annan enhet på samma komponent, dvs räffelstigningen, anges i som XX till 1/XX:1 så borde man väl vara noga med nomenklaturen tycker man 😜 Jajja, över och ut! 😁 Instämmer till 100%
Publicerat Augusti 30, 20223 yr Författare 3 hours ago Patrik L sa: Menar du att bromsen glider över gängorna? i såna fall är nog gängan i bromsen närmare M16x1. Felmärkt kanske? Det känns osannolikt att Stalon lyckats slå en gänga som diffar närmare en mm i mått... I vilket fall så är det kanske läge att leta fram ett skjutmått och kolla gängorna. En gängas invändiga mått (dvs i bromsen i det här fallet) är ungefär "ytterdiameter-stigning" dvs i ditt fall ska det invändiga måttet på bromsens gänga vara 14mm om det är M15x1. (En M16x1 ska på samma sätt vara ungefär 15mm, vilket precis (om toleranserna stämmer) ska glida över topparna på en M15x1... "Messen ist wissen" Det är det som är så konstigt för dämparen är märkt 15:1 och går på. Rekylbromsen är också 15:1 men glider som du säger över gängorna. Förutom längst in där de tar...
Publicerat Augusti 30, 20223 yr Just now aasenheim sa: Det är det som är så konstigt för dämparen är märkt 15:1 och går på. Rekylbromsen är också 15:1 men glider som du säger över gängorna. Förutom längst in där de tar... Men bromsen kanske är gjord så för att man snabbt ska kunna ta den av och på? Som ett gängskydd som ofta bara har några varv gängor så man ska slippa skruva 15 varv av och på helt i onödan.
Publicerat September 24, 20223 yr Nu var de min tur. Köpte en ny dämpare till min 6,5x55 för att få ner vikten, När den kom hem så skulle den skruvas på. Gick på ett varv sen var de stopp! Står 14x1 på den och är 14x1 på pipan. Frågan vad som är lättast? Fixa dämparen eller pipan?
Publicerat September 24, 20223 yr 22 minutes ago hs_merkel sa: Nu var de min tur. Köpte en ny dämpare till min 6,5x55 för att få ner vikten, När den kom hem så skulle den skruvas på. Gick på ett varv sen var de stopp! Står 14x1 på den och är 14x1 på pipan. Frågan vad som är lättast? Fixa dämparen eller pipan? Se till att få pipan uppmätt med en gängmikrometer om du har möjlighet. Sen utgår du från det var felet är.
Publicerat September 24, 20223 yr 1 hour ago hs_merkel sa: Nu var de min tur. Köpte en ny dämpare till min 6,5x55 för att få ner vikten, När den kom hem så skulle den skruvas på. Gick på ett varv sen var de stopp! Står 14x1 på den och är 14x1 på pipan. Frågan vad som är lättast? Fixa dämparen eller pipan? Är det fabriksgänga på bössan eller gjord efter den lämnade fabriken?
Publicerat September 24, 20223 yr 44 minutes ago exabit sa: Är det fabriksgänga på bössan eller gjord efter den lämnade fabriken? Gjorda av Tyrefors. Två Stalon dämpare går att flytta mellan tre pipor. Dem är tighta men gör man rent och fettar så går de bra. Man verkligen känner hur dämparna suger fast
Publicerat September 25, 20223 yr På 2022-09-24 at 10:08 hs_merkel sa: Gjorda av Tyrefors. Två Stalon dämpare går att flytta mellan tre pipor. Dem är tighta men gör man rent och fettar så går de bra. Man verkligen känner hur dämparna suger fast Ok. Nu känns det ännu bättre att inte göra specialpassning till dämpare när jag gängar kundpipor Inget ont om Tyrefors men det är precis sånt här jag vill undvika
Publicerat September 26, 20223 yr 6 hours ago exabit sa: Ok. Nu känns det ännu bättre att inte göra specialpassning till dämpare när jag gängar kundpipor Inget ont om Tyrefors men det är precis sånt här jag vill undvika Jo så här i efterhand så ångrar man sig. Så vet inte vad som är lättast, dämparen känns det som?
Publicerat September 26, 20223 yr På 2022-09-24 at 08:03 hs_merkel sa: Nu var de min tur. Köpte en ny dämpare till min 6,5x55 för att få ner vikten, När den kom hem så skulle den skruvas på. Gick på ett varv sen var de stopp! Står 14x1 på den och är 14x1 på pipan. Frågan vad som är lättast? Fixa dämparen eller pipan? Vad är det för märke och modell på dämparen? Är den köpt från butik eller privatperson?
Publicerat September 26, 20223 yr 3 hours ago Dahla sa: Vad är det för märke och modell på dämparen? Är den köpt från butik eller privatperson? F&d 149, butik
Publicerat Oktober 16, 20223 yr 7 minutes ago hs_merkel sa: Skulle det gå att byta gänga på en dämpare? 14x1 till 15x1? Använd adapter? /M
Publicerat Oktober 16, 20223 yr 28 minutes ago hs_merkel sa: Skulle det gå att byta gänga på en dämpare? 14x1 till 15x1? Beror på fabrikat. Gamla Stalon till exempel kan man byta gängan på.
Publicerat Oktober 16, 20223 yr 30 minutes ago hs_merkel sa: Skulle det gå att byta gänga på en dämpare? 14x1 till 15x1? Det bör inte vara omöjligt att skära upp en M14 till M15
Publicerat Oktober 16, 20223 yr 4 minutes ago Dansken sa: Beror på fabrikat. Gamla Stalon till exempel kan man byta gängan på. Freyer & devik 149 front monterad Jo stalon tar 500kr för detta sa dem när dem bytte på garanti. Då de var någe material fel?
Publicerat Oktober 16, 20223 yr 34 minutes ago nuke sa: Använd adapter? /M Dämparen har 14x1 och pipan 15x1 såg att rcc hade men vill nog ha de klokt då denna bössa kommer leva hårt