Publicerat Oktober 20, 20223 yr Björn Ferrys förslag: Byt till elektroniskt skytte | SVT Sport För visst skytte ser jag tanken som intressant för framtiden. Kunde man få till simulatorskytte så rekyl och alla andra aspekter fanns med så hade det väl varit toppenbra för all övning även om sen riktig ammunition måste användas till vissa aktiviteter. Jag har tillgång både till en Marksman och en SimWay och i den senare har jag testat lite dynamiskt skytte. Jag saknar helt klart rekyl och mantelrörelser så där finns det lite att arbeta på vad gäller attrapperna. Simulatorerna används av mig främst vid utbildning inför jägarexamen så där är det nog ganska bra att man saknar rekyl i början. Vad tror ni, kommer det elektroniska skyttet funka i tävlingssammanhang?
Publicerat Oktober 20, 20223 yr 54 minutes ago, Dahla said: Björn Ferrys förslag: Byt till elektroniskt skytte | SVT Sport För visst skytte ser jag tanken som intressant för framtiden. Kunde man få till simulatorskytte så rekyl och alla andra aspekter fanns med så hade det väl varit toppenbra för all övning även om sen riktig ammunition måste användas till vissa aktiviteter. Jag har tillgång både till en Marksman och en SimWay och i den senare har jag testat lite dynamiskt skytte. Jag saknar helt klart rekyl och mantelrörelser så där finns det lite att arbeta på vad gäller attrapperna. Simulatorerna används av mig främst vid utbildning inför jägarexamen så där är det nog ganska bra att man saknar rekyl i början. Vad tror ni, kommer det elektroniska skyttet funka i tävlingssammanhang? Funka gör det väl, sålänge det är samma för alla så spelar det ju egentligen ingen roll om det är på riktigt eller ej. Men kan tänka mig att det alltid kommer bli en approximering, mao inte helt samma sak som riktigt skytte. Men tävla mot varann kan man ju såklart oavsett. Ser det dock som en riktigt trist trend att man går mot att göra fler och fler saker på simulerat vis. Som träning för en själv hemma kan det nog dock vara bra, och göra folk till bättre skyttar. Jag jämför med tex torrträning som alla experter jag hört iaf är överens om är extremt värdefullt. Även om rekyl inte finns så verkar just det vara nått man kan sidoträna sen och ändå ha med sig enorma fördelar av många timmars träning utan riktiga skott.. tänker på tex den här videon jag såg förut med ett soft-airgunproffs som blir inslängd att skjuta på riktigt:
Publicerat Oktober 20, 20223 yr Jag är med Pia i detta, det är dumheter, skall man se skyttet som det miljöbelastande?? Då är det snarare så att resor för sport o nöje skall förbjudas eller att alla deltagare tar sig dit själva, för egen räkning och tävlar i att närma sig noll i utsläpp. Fundera vad skadar/ belastar miljön? 100 aktiva tävlande och deras team, 5-600 person som flyger runt i världen för att kasa sig runt en bana o skjuta på en svart prick eller de 1-3 kg bly som de lägger i det återvinningsbara kulfånget? Alternativt kan ju all sport ske virtuellt, så kan alla få första pris, vi litar väl på att ingen fuskar, eller hur? /C
Publicerat Oktober 20, 20223 yr Fy f-n va tråkigt förslag Illa nog med att FSR mer eller mindre gått över från 6,5x55 till mesiga 22 LR. Skyttet trängs undan alltmer och snart ska vi skjuta elektroniskt enbart för att inte störa idioter som fick en billig tomt/hus nära en skjutbana? Veganska j---a libtards-sittkissare!
Publicerat Oktober 20, 20223 yr 5 hours ago Christian N sa: Alternativt kan ju all sport ske virtuellt, så kan alla få första pris , vi litar väl på att ingen fuskar, eller hur? /C Ja, så är det. Hur miljöbelastande som är inte tex Fotboll som jämförelse sett globalt. Konstgräs som blir mikroplast, vanligt gärs som ska klippas, byggandet av arenor, skjuts av ungar till träningar, publikens och aktivas resor inrikes och utrikes, bengaliska eldar, polisresurser, inslag av våld som upptar samhällsresurser, o.sv. Varför i helvete ska just skytte få bära hundhuvudet som ett miljöproblem ? (Jag har inget emot Fotboll...men miljömuppar har jag svårare för)
Publicerat Oktober 20, 20223 yr 37 minutes ago Järven sa: Varför i helvete ska just skytte få bära hundhuvudet som ett miljöproblem ? Därför att en majoritet av Sveriges barn inte håller på med skytte och för att bly är skadligt. /M
Publicerat Oktober 20, 20223 yr 41 minutes ago nuke sa: Därför att en majoritet av Sveriges barn inte håller på med skytte och för att bly är skadligt. /M Om en majoritet inte håller på med det så är det ju fel ände att börja i om man är ute efter resultat. Sen är det ju få utanför kretsen av närmast sörjande som drabbas då bly i skjutvall är stabilt och återvinningsbart. Publiken står ju inte direkt på skjutvallen vid sportskytte.
Publicerat Oktober 20, 20223 yr 47 minutes ago Järven sa: Om en majoritet inte håller på med det så är det ju fel ände att börja i om man är ute efter resultat. Sen är det ju få utanför kretsen av närmast sörjande som drabbas då bly i skjutvall är stabilt och återvinningsbart. Publiken står ju inte direkt på skjutvallen vid sportskytte. De flesta banorna kommer få stänga eftersom de inte kommer att ha råd med att bygga om så då blir det elektroniska skyttet det enda alternativet. Det är ingen annan än de närmast sörjande som orkar bry sig om att jägarkåren behöver övningsskjuta. /M
Publicerat Oktober 21, 20223 yr Skytte är klart miljöbelastande, i synnerhet i grövre kalibrar. Titta bara hur det ser ut i Syrien och Ukraina! Bilsport behöver man inte heller utföra som idag, redan på min tid fanns det bilbanor som man kunde bygga upp i lekrummet. Renovera bensinslukare från 50-60 är också helt onödigt när det finns plastmodeller som får plats i en hylla. Kor fiser och rapar, helt onödigt att äta kött när det finns vegetariska alternativ som är så jättegott. Jag funderar även på att köpa en elbil för 500000 för jag har inte råd att tanka min bensinare längre. Åka på semester är också onödigt idag, det finns ju google street view. Snus är snus och strunt är strunt.
Publicerat Oktober 21, 20223 yr Om man inte känt igen ironi när man ser den så kunde man nästa tro att herr Luger gått å blitt Miljöpartist. 😉 😅 En varning till alla och en var som håller på att välta i avgrundsdjupa MP diket: -"Man ska aldrig tänka utan eftertanke".
Publicerat Oktober 21, 20223 yr Jag personligen tycker vi ska dela ut p-piller till älg. Låt vargen vara fri växa, leva och frodas i vår herres hage och gärna i urbana miljöer och helst nära dagis. Behövs helt enkelt mer Varg mer Björn och mer Lo. Frakter och transporter kan vi köra med luftballong och då har vi användning för ko fisar och gasen ur dess gap. Häst och vagn till folket och vindens melodi till resenärer till främmande land. Vem behöver el när vi kan äta gräsmatta och sova nära när kylan biter. Återgå till generationsboende där husets vrår bebos av 10-20 nära släktingar och dess avkomma.... Dock inte närmare än kusiner resultatet blir så lätt politiker, miljöpartister eller ve och fasa kommunister av för nära band i avelsled.
Publicerat Oktober 21, 20223 yr Förövrigt så blir det spännande med el skytte i snöfall och dimma..... Förstå vad fint med spikrak kulbana utan att behöva förstå att kompensera för vind..... Lika spännande som Formel 1 där det numera endast i undantagsfall kan genomföras race om det inte är ett salsgolv med nyanlagd asfalt, utan minsta skada på banan, utan väta, regn eller vind. Patetiskt! DET VAR BÄTTRE FÖRR!