December 31, 20223 yr 13 hours ago Maichel sa: 25% brukar stämma bra när jag lämnat till slakteri! Jakteleven, a.k.a Farsan brukar vilja betta om vad lådorna väger som han hämtar. Vi brukar betta om hämtningskostnaden och jag har bara behövt betala en gång Lämnade in två skallskjutna dovhindar och fick tillbaka 16+14kg finstyckat. Misstänker fortfarande att någon bytt taggarna i inhängningshallen på slakteriet efter att jag lämnat stället. En normal hind brukar ligga några kilo runt 22 om man skött sig med blykanonen. p.s Dom monterade kameror i intagshallen efter en del klagomål /M Har ni inte plombad tagg?
December 31, 20223 yr 19 hours ago Maichel sa: 25% brukar stämma bra när jag lämnat till slakteri! Jakteleven, a.k.a Farsan brukar vilja betta om vad lådorna väger som han hämtar. Vi brukar betta om hämtningskostnaden och jag har bara behövt betala en gång Lämnade in två skallskjutna dovhindar och fick tillbaka 16+14kg finstyckat. Misstänker fortfarande att någon bytt taggarna i inhängningshallen på slakteriet efter att jag lämnat stället. En normal hind brukar ligga några kilo runt 22 om man skött sig med blykanonen. p.s Dom monterade kameror i intagshallen efter en del klagomål /M Har vägt hind och spets några gånger och det har blivit precis som du skriver runt 22 benfritt. 6-7kg benfritt på vuxet rådjur. Gris tycker jag att det går bort lite mer på så det är nog ungefär som Merkel skriver för grisar i rätt vanlig storlek, 50-70kg levande dvs 15-20kg benfritt.
December 31, 20223 yr 7 hours ago hs_merkel sa: Har ni inte plombad tagg? Nej, redlinepåse med lapp i som hängs på slaktkroken. Vet inte om dom ändrat rutinerna men så var det när jag lämnade senast /M
December 31, 20223 yr Är med @pfrep där, brukar grovt räkna slaktkropp utan päls, skånkar, huvud -50% och benfritt -50% på den vikten.
January 1, 20233 yr 14 hours ago Joacim sa: Är med @pfrep där, brukar grovt räkna slaktkropp utan päls, skånkar, huvud -50% och benfritt -50% på den vikten. Håller med..
February 4, 20233 yr Styckade årets första älg igår, säsongens absolut sista. Då man maler bogarna och sidorna blir det mycket färs mot mig som normalt tar ut alla stek bitar som går. Men naturligtvis glömde jag väga så det projektet får bli till kommande jakt, antagligen var det för att de inte var min älg.
March 22, 20233 yr På 2022-12-31 at 14:45 MagnusN sa: Har vägt hind och spets några gånger och det har blivit precis som du skriver runt 22 benfritt. 6-7kg benfritt på vuxet rådjur. Gris tycker jag att det går bort lite mer på så det är nog ungefär som Merkel skriver för grisar i rätt vanlig storlek, 50-70kg levande dvs 15-20kg benfritt. Får ni ut så mycket benfritt på Dov. När är dom skjutna på säsongen isf.
March 27, 20233 yr På 2023-03-22 at 10:58 calle sa: Får ni ut så mycket benfritt på Dov. När är dom skjutna på säsongen isf. Var ett tag sedan jag vägde något så jag får nog säga "någon gång mellan oktober och februari". Minns tydligt en spets som jag vägde i mitten på oktober för några år sedan där det blev något kilo över 20.
June 7, 20232 yr Styckade ner en 105 kg galt i dag. Skjuten i huvudet med utgång i nacken. Blev totalt 37 kg finstyckat benfritt kött. Fick kassera ca 1,5 kg karré där skottet gått ut. Så ca 37% kött fick jag ut om man räknar med den kasserade karrén. Var dock en välväxt herre med väldigt fint kött.
June 7, 20232 yr Då B***ck styckade en 180 kilos älgko och en stor kalv och delade på 8 personer fick jag 9 kilo slamsor och färs som var mest benskrap. Av dessa 9 kilo fick jag kasta 1 kilo som var helt oigekännbart, färsen gav jag till Zebbe (Granbergs hund) och resten gav jag till några som inte visste hur det såg ut innan. Med den räkning ska det alltså ha varit 72 kilo kött på dessa 2 älgar. Utav 250 kilo har det alltså varit 178 kilo ben om ingen har fuskat- och så gör folk inte... eller skor sig för egen del.... Skottskador var det inga, för den var skjuten i lungorna- in och ut mellan 2 revben @OlaK sköt den- han vet det stämmer.
June 8, 20232 yr Jag är inte duktig på styckning och det främjar inte resultatet men jag fick hjälp för ett par år sedan av en kompis som är styckmästare, vi stod hemma i köket med en galt 85 levandevikt, det blev 26 kg benfritt. Annars tycker jag 25% ofta stämmer ganska bra.
June 8, 20232 yr 9 hours ago Dansken sa: Då B***ck styckade en 180 kilos älgko och en stor kalv och delade på 8 personer fick jag 9 kilo slamsor och färs som var mest benskrap. Av dessa 9 kilo fick jag kasta 1 kilo som var helt oigekännbart, färsen gav jag till Zebbe (Granbergs hund) och resten gav jag till några som inte visste hur det såg ut innan. Med den räkning ska det alltså ha varit 72 kilo kött på dessa 2 älgar. Utav 250 kilo har det alltså varit 178 kilo ben om ingen har fuskat- och så gör folk inte... eller skor sig för egen del.... Skottskador var det inga, för den var skjuten i lungorna- in och ut mellan 2 revben @OlaK sköt den- han vet det stämmer. Du har skrivit om detta tidigare i samma tråd 🙃
June 8, 20232 yr 10 hours ago Dansken sa: Skottskador var det inga, för den var skjuten i lungorna- in och ut mellan 2 revben @OlaK sköt den- han vet det stämmer. 7x65R och Vulkan, 40m med dubbeln.
June 8, 20232 yr 2 hours ago MarkusR sa: Du har skrivit om detta tidigare i samma tråd 🙃 Då tar jag bort det....
June 8, 20232 yr 6 hours ago MarkusR sa: Du har skrivit om detta tidigare i samma tråd 🙃 Inte riktigt lika detaljerat dock 😉
June 9, 20232 yr På 2023-06-07 at 22:06 Dansken sa: Då B***ck styckade en 180 kilos älgko och en stor kalv och delade på 8 personer fick jag 9 kilo slamsor och färs som var mest benskrap. Av dessa 9 kilo fick jag kasta 1 kilo som var helt oigekännbart, färsen gav jag till Zebbe (Granbergs hund) och resten gav jag till några som inte visste hur det såg ut innan. Med den räkning ska det alltså ha varit 72 kilo kött på dessa 2 älgar. Utav 250 kilo har det alltså varit 178 kilo ben om ingen har fuskat- och så gör folk inte... eller skor sig för egen del.... Skottskador var det inga, för den var skjuten i lungorna- in och ut mellan 2 revben @OlaK sköt den- han vet det stämmer. Styckaren kanske var bitter att det sköts både ko och kalv. Troligen var det en som var till å med sämre stycka än mig eller bättre beroende hur man ser det, nån blev jag nöjd. Men som sagt man ska vara med själv eller nån fler än bara en då uppstår inte såna här problem och allting delas lika, av texten att dömma så var det väl nån snål idiot som stal av er andra. Skrivit det nånstans tidigare och efterssom jag många gånger börjar stycka före dom andra kommer just för att det går fortast vara själv och enklare många gånger så styckar jag ner djuret och lägger allting på bord eller i backar fördelat mellan stek/bog/köttfärs och liknande så fördelas det sen mellan personerna då dom andra kommer just för att sånt här inte ska hända. Var liknande muttrande av några i början när jag gjorde så att börja stycka före dom andra men nu mer är alla nöjda just för att dom inte behöver göra så mycket mer än städa typ. På en kalv brukar det komma ut hälften av slaktvikten kanske något mindre.
June 9, 20232 yr 17 minutes ago karelsk blandning sa: Styckaren kanske var bitter att det sköts både ko och kalv. Troligen var det en som var till å med sämre stycka än mig eller bättre beroende hur man ser det, nån blev jag nöjd. Men som sagt man ska vara med själv eller nån fler än bara en då uppstår inte såna här problem och allting delas lika, av texten att dömma så var det väl nån snål idiot som stal av er andra. Skrivit det nånstans tidigare och efterssom jag många gånger börjar stycka före dom andra kommer just för att det går fortast vara själv och enklare många gånger så styckar jag ner djuret och lägger allting på bord eller i backar fördelat mellan stek/bog/köttfärs och liknande så fördelas det sen mellan personerna då dom andra kommer just för att sånt här inte ska hända. Var liknande muttrande av några i början när jag gjorde så att börja stycka före dom andra men nu mer är alla nöjda just för att dom inte behöver göra så mycket mer än städa typ. På en kalv brukar det komma ut hälften av slaktvikten kanske något mindre. Jag kan också stycka efter konstens alla regler men märkligt nog uppskattas det inte, så nu styckar jag bara åt mig själv och två kompisar när vi har egna djur, i övrigt städar jag efter dom andra och försöker rädda slamsorna
June 9, 20232 yr 1 minute ago Mad Mike sa: Jag kan också stycka efter konstens alla regler men märkligt nog uppskattas det inte, så nu styckar jag bara åt mig själv och två kompisar när vi har egna djur, i övrigt städar jag efter dom andra och försöker rädda slamsorna Här uppskattas det mycket nu mer. får jag stycka själv så tar det ofta dryga timmen en mindre älg ska man göra det på flera så tar det ofta tre gånger längre. Men just att dela köttet i backar gör jag inte själv just för att det finns alltid nån bitter snål kuk som inte tycker det är bra. Men när är det egentligen bra åt såna. Men jag styckar mycket mindre än tidigare och helst bara åt mig själv. Kan tycka det är ganska kul om jag kan ta nån burk och mecka på åt mig själv eller visa åt nån som vill lära sig stycka. Tyvärr är jag väl kanske inte den bästa att lära ut men försöker om nån vill testa. Har till och med vart att nån sån där snål bitter velat leja mig att stycka om dom haft del, oftast är jag helt enkelt för lat men händer att jag hjälpt ändå om humöret vart bra den dagen.
October 16, 20232 yr Ena halvan av älgen som såldes till laget så gick det bort 37% från slaktvikt som ny skjuten. Älgen hängde i 8 dagar så redan där tappade den lite vikt. Köparna är visst lite extrema till att putsa så efter att jag styckat och gjort klart så putsade dem det en gång till. Ena halvan vägde just över 100kg så om man räknar 35% på en liknande älg som vägs vid skjutning så är man väldigt nära.
October 23, 20232 yr Har inte vägt grisen i somras, men på 2 senaste rådjuren har jag fått ut ca 30% rent kött, då har jag putsat av så mycket köttfärs jag kunde. Lite mindre på det jag träffat genom en bog. Exklusive organ då..slarvade bort hjärtat och levern sist, det tänkte jag inte göra om nästa gång!
November 2, 20232 yr Styckade en kalv på 62kg som hängt en vecka. Har kvar att mala färsen och packa allt före jag väger. Hur mycket blir det i rent kött från den?
November 2, 20232 yr 12 hours ago karelsk blandning sa: Styckade en kalv på 62kg som hängt en vecka. Har kvar att mala färsen och packa allt före jag väger. Hur mycket blir det i rent kött från den? Ingen med någon kvalificerad gissning? Nämner att skottskadorna är putsat bort runt 1kg som kasseras och sen ca 2kg åt hundarna som jag tagit bort yt snitt och skrot. Skottet tog högt och lite långt bak så i stort bara lite rygg biff att skära bort. Svaret är nära eftersom jag börjar packa färsen nu.
November 3, 20232 yr 19kg kött och 16,7kg färs. Så 35,7kg från kalven som vägde 62kg vart inte så dåligt.
November 13, 20232 yr Skulle göra en uträkning på en vuxen igen för att se men pappret jag skrev ner på försvann under dagen så vägningen blev i onödan. Styckade två älgar och en ren igår och det känns nu på morgon.