Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

6.5X55 koppar som klass 1

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Ja

Har experimentera en del ihop med en annan forumrist.Problemet är att få dem att skjuta bra, treklöver. Vi provade olika krut och längder. I två bössor som skjuter otroligt tätt med de mästa.Då jag använder den till pyrch ska den skjuta bra.

Vid träff i dem få vilt har effekten varit god. Även räv har effekten varit god. Skulle utan tvekan skjuta älg med min 6,5x55. Desto mer koppar får jobba bättre effekt får man är min erfarenhet. Men skulle jag fått som jag vill säger jag 100gr och 900 m/s då får man knall fall. Däremot rekommendera jag inte halsskott med koppar. Provade i 223 och de slöt med kniv

👍

Publicerat

Risken för totalt blyförbud är nog större nu när man mest troligt förbjudit blyhagel. Det gäller att handla för både sig själv och barnen innan det är helt borta.

Publicerat
5 minutes ago josc72 sa:

Risken för totalt blyförbud är nog större nu när man mest troligt förbjudit blyhagel. Det gäller att handla för både sig själv och barnen innan det är helt borta.

Jo, och nu ska man då rulla ut möjligheten att skjuta högvilt med 120-grains kopparkulor. Det kommer naturligtvis fungera utmärkt, och det är de mest positivt inställda jägarna som kommer prova detta. Sen strömmar rapporterna in om hur fantastiskt det är. Efter det blir det svårt att anföra trovärdiga argument mot blyförbud i alla grövre kalibrar; om 120-grainarna i 6,5 levererar på högvilt så kommer givetvis alla andra klass 1-kalibrar göra det också.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago hs_merkel sa:

Ja

Har experimentera en del ihop med en annan forumrist.Problemet är att få dem att skjuta bra, treklöver. Vi provade olika krut och längder. I två bössor som skjuter otroligt tätt med de mästa.Då jag använder den till pyrch ska den skjuta bra.

Vid träff i dem få vilt har effekten varit god. Även räv har effekten varit god. Skulle utan tvekan skjuta älg med min 6,5x55. Desto mer koppar får jobba bättre effekt får man är min erfarenhet. Men skulle jag fått som jag vill säger jag 100gr och 900 m/s då får man knall fall. Däremot rekommendera jag inte halsskott med koppar. Provade i 223 och de slöt med kniv

Brukar använda 100gr TTSX på klass 2 och klass 3 vilt. Inget att klaga på. Har även testat Copperbear i halvsjuan, och lyckades faktiskt få upp den i klass 1 anslagsenergi på 100 meter i min 74cm pipa. 54BB6863-5EAB-4B75-8A1B-E9F2121E7510.thumb.jpeg.b8f57f2ed5e6e9045aa99a98b5f6a1dd.jpeg
Precisionen var ingenting att klaga på. 

Publicerat
På 2023-02-11 at 11:22 hs_merkel sa:

Ja

Kom du lite lite fel med 223an eller? Utan kot-träff där så spelar det inte så stor roll vad du skjuter med, kommer bli knivigt oavsett.. 

På 2023-02-11 at 15:13 exabit sa:

Jo, och nu ska man då rulla ut möjligheten att skjuta högvilt med 120-grains kopparkulor. Det kommer naturligtvis fungera utmärkt, och det är de mest positivt inställda jägarna som kommer prova detta. Sen strömmar rapporterna in om hur fantastiskt det är. Efter det blir det svårt att anföra trovärdiga argument mot blyförbud i alla grövre kalibrar; om 120-grainarna i 6,5 levererar på högvilt så kommer givetvis alla andra klass 1-kalibrar göra det också.

Hur gör man med busslasten av folk som hävdar att 6,5x55 är för klen redan från början? För de finns väl kvar förmodar jag? 

Jag inkluderar inte mej själv som passagerare på dessa bussar, sett vad man kunde åstadkomma med 243 o 100 gr kulor.. och det är väl många här som skjutit hjort med dem utomlands med gott resultat.

Publicerat

22 minutes ago, Hipshot said:

Hur gör man med busslasten av folk som hävdar att 6,5x55 är för klen redan från början? För de finns väl kvar förmodar jag? 

Jag inkluderar inte mej själv som passagerare på dessa bussar, sett vad man kunde åstadkomma med 243 o 100 gr kulor.. och det är väl många här som skjutit hjort med dem utomlands med gott resultat.

Är väll bara låta dom köra vidare... :) 
När man tittar på vad dom jagar med och faktiskt lyckas fäll djur med i resten av världen, så blir naturvårdsverkets kaliber klasser, egentligen bara en pappers anka.. 
Men... man måste juh hålla sig till dom iaf... 
Enligt många duger 6.5an bara till pappälgen... men jag kommer inte skrika mig hes för det. :)

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Kom du lite lite fel med 223an eller? Utan kot-träff där så spelar det inte så stor roll vad du skjuter med, kommer bli knivigt oavsett.. 

Hade det varit en v-max hade de räckt. De är min erfarenhet. Skiljer nästan 90 m/s mellan TSX och V-max med trots nästan samma vikt

Publicerat
21 hours ago hs_merkel sa:

Hade det varit en v-max hade de räckt. De är min erfarenhet. Skiljer nästan 90 m/s mellan TSX och V-max med trots nästan samma vikt

Beror väl helt på vilken sida av kotpelaren man träffar. Undersidan = aorta då räcker det. Översidan njaee..?

Även om vmaxen plockar bort all muskulatur och senor på ovansidan så lär kotpelaren vara intakt.

Publicerat
26 minutes ago Hipshot sa:

Beror väl helt på vilken sida av kotpelaren man träffar. Undersidan = aorta då räcker det. Översidan njaee..?

Även om vmaxen plockar bort all muskulatur och senor på ovansidan så lär kotpelaren vara intakt.

Skjuter bara rakt framifrån eller bakifrån aldrig från sida. Och det räcker med träff. Skjuter där hals binder kropp. Lärde mig det i Skottland av en som jobbat för staten att hålla efter kronhjort 

• 1 year later...
Publicerat
På 2023-02-10 at 19:50 hs_merkel sa:

Instämmer helt med MarkusR. Duger gott. När vi var i Skottland sköt vi kronhjort med 100gr i 243win, slog ihop direkt även ut till +300m. Vi sköt ca 30st. Och en behövde bättras då jag höll upp för mycket och sköt av ryggen på den. Skulle kunna gå ner till 100gr med för min del.

Enig, enda är väl att kronisarna i skottland är så jävla små, som svenskharar ungefär 😁

Publicerat

Och hur många har fått sin ammunition kollad innan jakten?! Funkar 243 på hjort i Skottland funkar 6,5 på älg i Sverige. Inte en enda polis kan säga najs eller bajs om han skulle få en patron i handen. Älgarna skulle heller inte klaga.