Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Ljuddämpare och ljuddämpning…

Featured Replies

Publicerat
22 minutes ago MagnusN sa:

Ljuddämpre för att skydda hunden när man skjuter på stånd har jag hört av flera beror lite på avståndet. Googlade och fick direkt en träff på ett test som jaktjournalen gjort för 10år sedan. Kanske därifrån de har fått det?

https://www.jaktjournalen.se/stort-test-visar-att-ljuddampare-inte-skyddar-hunden/

Jag gissar att det beror på att ljuddämpare tillverkas för att skydda skytten från ljudet mer än omgivningen så att säga. Bogvågsknallen eller vad det nu kallas, dvs ljudet som uppstår när kulan kommer ut och som hörs mest framför pipan lär väl inte ändras av dämparen om inte hastigheten också gör det eftersom just det ljudet framförallt är en produkt av just hastigheten på kulan när den lämnar pipan.

Ljuddämpare dämpar ju däremot ljudet som kommer från krutgaserna (dvs ljudet från själva krutexplosionen) genom att bromsa och sprida dessa och gör det därmed tystare bakom ljuddämparens mynning.

Ovanstående under förutsättning att minnet från föreläsningarna på universitetet fortfarande är med på banan😊

Publicerat

Jaktjournalens test borde väl då tyda på att problemet med ljudet och dess koppling till hörselskador på hund är ett större problem med klass ett ammunition på korta håll där hunden bara är någon meter från målet och således väldigt nära eventuella effekter av bogvågsknallen. Jag hoppas att det innebär att en trädskällare som normalt befinner sig 15-20 meter nedanför målet får mindre av bogvågsknallen på sig än en älghund just bredvid målet.

Publicerat
31 minutes ago KJE81 sa:

Jaktjournalens test borde väl då tyda på att problemet med ljudet och dess koppling till hörselskador på hund är ett större problem med klass ett ammunition på korta håll där hunden bara är någon meter från målet och således väldigt nära eventuella effekter av bogvågsknallen. Jag hoppas att det innebär att en trädskällare som normalt befinner sig 15-20 meter nedanför målet får mindre av bogvågsknallen på sig än en älghund just bredvid målet.

Låter lågiskt, dessutom riktas ju pipan oftare snett uppåt vid trädskällarjakt än vid skott mot ställd Älg om det nu har någon större betydelse.

Publicerat
1 hour ago MagnusN sa:

Ljuddämpre för att skydda hunden när man skjuter på stånd har jag hört av flera beror lite på avståndet. Googlade och fick direkt en träff på ett test som jaktjournalen gjort för 10år sedan. Kanske därifrån de har fått det?

https://www.jaktjournalen.se/stort-test-visar-att-ljuddampare-inte-skyddar-hunden/

Enligt mig och min hörsel har det iaf varit väldigt skillnad då man tidigare markerade på älgbanan när någon sköt med dämpare och utan.

Skjuter man nära och över hunden så nog är det definitivt skillnad. Skjuter man på längre håll så blir det naturligt mindre knall.

Men det jag skjuter ofta kortare håll och nära hundarna när det är jakt så visst blir det skillnad. 

Jag har dämpare först för mig själv sen för hundarna, ska nu nån in där min hund skäller så ska det vara dämpare på annars får dom stanna.

Har redan fått en hund skotträdd och lyckades få det att fungera hyffsat tills det sköts utan dämpare då hunden skällde och det slutade med att hunden gavs bort.

Publicerat
56 minutes ago KJE81 sa:

Troligt, men en älghund jagar inte med hörseln så det märks inte på samma sätt om en sån börjar höra lite sämre efter några år.

Är nog mer än en fågelhund som börjat fungera sämre med åldern just därför. Här omkring börjar nog dom flesta som jagar fågel aktivt ha dämpare på vapnet just därför.

Till å med min far har insett att det kunde spara hörseln på hunden och satte dämpare på och som det ser ut så hör hans hund ännu. Om det är individen som är mindre känslig eller dämparen som hjälpt.

Publicerat

Jag tänker också att .22 Hornet smäller lite lägre än vad .308 winchester och uppåt gör. Men oavsett vilket så tänker jag använda en kombibock för min trädskällarjakt och vad jag vet går sådana hursomhelst inte att dämpa så det är inte aktuellt.

Publicerat
18 hours ago MagnusN sa:

Hör till dem som inte alls störs av kåpor även fast jag mest jagar efter hundarna, men det kanske beror på att jag har ett par kåpor som är bra? Har ett par Peltor Protac 2. Sitter bra och har riktigt bra medhörning. Gillar medhörning för att man kan ställa upp känsligheten för att höra prassel. Har haft några andra modeller och de är ungefär lika trista - för grunda kåpor och dålig medhörning. 

Jag har sällan problem m peltors lurar.. vad jag däremot har problem med är öronpluggar som man stoppar in i hörselgångarna. Det gillar inte mina öron.. Det har hänt att jag haft problem att riktningsbestämma svaga ljud på stora avstånd men vid tex kråkjakten är det enkelt att avgöra riktning osv. 

Publicerat
På 2023-03-17 at 11:13 Droggot sa:

Om jag har förstått rätt så har inte LEP-200 blåtand eller?

Jag har själv varit intresserad av isotunes sport caliber som har blåtand men ingen verkar ha provat dessa.
Är mest intresserad hur dom är med vind för det brukar störa mig extremt mycket när det susar i lurarna.

Jag ställde frågan på grankanalen och där hänvisade dom till denna sida.
HÖRLURAR ISOTUNES FREE SPORT CALIBER KAMOUFLAGE (bauhaus.se)
Läser man Recensionerna där så är det inget du vill ha till jakt vind gör att medhörningen stängs av.

Riktigt surt då dessa var rätt bra pris på och jag vill ha ett par som har blåtand och kan stoppas in i örat.

Publicerat

Hur det var förr:

Resized_20230323_152849.thumb.jpeg.0e71f09b5fc54a213f65d7175cf48f53.jpeg