Publicerat September 7, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-09-04 at 13:13 LGH sa: Den här filmen länkades på grannforumet och jag rekommenderar alla att se den. Intressant att höra utifrån gedigen erfarenhet av blyfria alternativ i stället för som den mesta debatten är i Sverige idag, dvs känslobaserad. Jag tittade på den hela långa föreläsningen och den var bra i det stora dragen, och det drogs ju en hel del slutsatser. En var att det var Jägarnas kassa flyktskytte som var boven , det andra var att det behövde inte alls vara speciellt mkt fart i patronerna och att över 425mps gjorde mer skada än nytta ( ?) Således för vapen utan liljor var det lätta vikter och långsamma hagel som gällde och att patronlägenas övergångskonor skulle vara så korta som möjligt och att konan innan choken skulle vara 35-50mm dvs mkt flack. Myndigheterna hade tvärt emot jägarförbundet lagstadgat att hastigheten inte fick understiga 400mps , jägarförbundet tyckte det räckte med ordinarie "blyfart " typ 380mps. Så vad är det då för " Fel " på den ena eller andra patronen som helt uppenbart enligt Dansk expertis skall fungera utmärkt men på vår hemmaplan och expertis inte fungerar över 20 meter skjutavstånd. Min egen erfarenhet med stål sträcker sig till skarvjakt på håll 20-40meter och på nära håll måste man hålla nästan mitt på annars så skjuter man framför , längre håll är det mer som " vanligt " dvs att haglen skall i fågeln.
Publicerat September 7, 20232 yr 2024 blir bly i kulammo bannad i Danmark och jag väntar bara när nästa "miljödrag" kommer dvs att plastförladdningar bannas. Danska föreläsningen gick ut på att det stål som gällde och punkt , inte de ena eller andra fantasimatrialen som inte bara var extremt dyrt men att vissa kunde ge upphov till cancer om man råkade på det i kroppen av nån anledning.
Publicerat September 7, 20232 yr Jag experimenterade lite med Vectan A0 idag dvs samma krut som används i wetland 28 , Min tanke var att hitta nåt mitt emellan 28 & 32gram och det finns några 32g laddningar i Bordins italienska laddbok som jag minskade haglet på till 30gram och krutet ökade jag lite, och tanken/målet är väl att jag ska se 430 på display. 30g gick att få i en gualandi tub 43 med skohorn och 58,4 i sluthöjd kanske att mindre hagel än de us2 jag laddade sjunker ner lite så det går med 58mm.
Publicerat September 22, 20232 yr Lite intressant information om stål och choke. Killen skjuter stål med full choke och hävdar att det inte är några problem det skall tydligen bara vara en myt enligt honom.
Publicerat September 22, 20232 yr Jag e så jävla förbannad på min hemmaklubb / skjutbana , man ämnar häva skjutförbudet på skjutplåten med bly ,,och i med det så anser dom att det inte behövs nåt dylikt för alternativhagel (?) På våran bana skjuts det miljoner stålplugg efter lerduvor, och kan man då,inte tänka sig att erbjuda alla de skyttarna möjlighet att provskjuta sina olika skott och choker ?? Ser det lika illa ut övriga landets skjutbanor att dom har huvet upp i arslet i denna fråga ??
Publicerat September 22, 20232 yr 9 hours ago Droggot sa: Lite intressant information om stål och choke. Killen skjuter stål med full choke och hävdar att det inte är några problem det skall tydligen bara vara en myt enligt honom. Ytterligare en som står,och skriker på tuben, och han inser,inte att världens fetaste advokater hittar du i Amerika
Publicerat September 23, 20232 yr På 2023-09-22 at 13:25 Droggot sa: Lite intressant information om stål och choke. Killen skjuter stål med full choke och hävdar att det inte är några problem det skall tydligen bara vara en myt enligt honom. Myt och myt.... Frågan är väl hur man ställer frågan och vem som ska få svaret. Kan man skjuta stål i full choke? Ibland.... Med vissa patroner i vissa pipor och vissa choker. Men inte alla. Jag har sett en rätt trista skador på annars trevliga bössor. Kruxet blir ju om mottagaren av svaret inte begriper skillnaderna. Om inte så blir ju svaret nej.....
Publicerat September 25, 20232 yr På 2023-09-23 at 22:21 pmt sa: Myt och myt.... Frågan är väl hur man ställer frågan och vem som ska få svaret. Kan man skjuta stål i full choke? Ibland.... Med vissa patroner i vissa pipor och vissa choker. Men inte alla. Jag har sett en rätt trista skador på annars trevliga bössor. Kruxet blir ju om mottagaren av svaret inte begriper skillnaderna. Om inte så blir ju svaret nej..... Nu ligger inte jag i riskzonen för jag skjuter inte trängre än kvarts chocke. Jag tror jag inte ens har skruvat in någon trängre i min automat. Vissa pipor? Vad menar du med det? Dom som har lilja eller ännu mer ospecifikt?
Publicerat September 25, 20232 yr Författare Jag tänkte testa 5/8 men ser ingen som helst skäl att gå trängre..
Publicerat September 25, 20232 yr 8 hours ago Droggot sa: Vissa pipor? Vad menar du med det? Dom som har lilja eller ännu mer ospecifikt? Precis exakt vad jag skrev. Vissa pipor med vissa choker och med viss ammunition så går det hur bra som helst. Med fel puppor eller fel choker går det obra med förstörda vapen som följd. Det handlar nu inte specifikt om lilja eller normalpatroner..... För man gjorde hållbara pipor även innan liljan fanns. Sedan får man fundera och värdera i varje enskillt fall - för kombinatoriken blir för stor för att lista. Min poäng är blott - snubben i videon har noll koll på fysiken här.