Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktstål?

Featured Replies

• Svar 84
  • Visningar 8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Jaha fyllt på med 2000 stål 6:or.. Ska testa dem i morgon bitti tänkte jag..  Testade sportingen, jävlar vad fort man kan bränna iväg 75 plugg! Valde de duvorna som såg kul ut enbart, vissa

• Jag tittade på den hela långa föreläsningen och den var bra i det stora dragen, och det drogs ju en hel del slutsatser. En var att det var Jägarnas kassa flyktskytte som var boven  , det andra va

• Svenstorparn
    Svenstorparn

För mig är det ett icke bekymmer, jag kör med 3/8 till allt😁

Posted Images

Publicerat

2024 blir  bly i kulammo bannad i Danmark B)      och jag väntar bara när nästa "miljödrag"  kommer dvs att plastförladdningar  bannas.      Danska föreläsningen gick ut på att det stål som gällde och punkt , inte de ena eller andra fantasimatrialen som inte bara var extremt dyrt   men att    vissa kunde ge upphov till cancer om man råkade på det i kroppen av nån anledning.

Publicerat

Jag experimenterade lite med Vectan A0 idag dvs samma krut som används i wetland 28 , Min tanke var att hitta nåt mitt emellan 28 & 32gram och det finns några 32g laddningar i Bordins italienska laddbok som jag minskade haglet på till 30gram och krutet ökade jag lite, och tanken/målet  är väl att jag ska se 430 på display. 30g gick att få i en gualandi tub 43 med skohorn och 58,4 i sluthöjd kanske att mindre hagel än de us2 jag laddade sjunker ner lite så det går med 58mm. 

• 2 weeks later...
Publicerat

Lite intressant information om stål och choke.
Killen skjuter stål med full choke och hävdar att det inte är några problem det skall tydligen bara vara en myt enligt honom.

Publicerat

Jag e så jävla förbannad på min hemmaklubb / skjutbana , man ämnar häva skjutförbudet på skjutplåten med bly ,,och i med det så anser dom att det inte behövs nåt dylikt för alternativhagel (?)  På våran bana skjuts det miljoner stålplugg efter lerduvor, och kan man då,inte tänka sig att erbjuda alla de skyttarna möjlighet att provskjuta sina olika skott och choker ??  Ser det lika illa ut övriga landets skjutbanor att dom har huvet upp i arslet i denna fråga ?? 

Publicerat

9 hours ago Droggot sa:

Killen skjuter stål med full choke och hävdar att det inte är några problem det skall tydligen bara vara en myt enligt honom.

Ytterligare en som står,och skriker på tuben,  och han inser,inte att världens fetaste advokater hittar du i Amerika 

Publicerat
På 2023-09-22 at 13:25 Droggot sa:

Myt och myt.... 

Frågan är väl hur man ställer frågan och vem som ska få svaret. 

Kan man skjuta stål i full choke? 

Ibland.... Med vissa patroner i vissa pipor och vissa choker. Men inte alla. Jag har sett en rätt trista skador på annars trevliga bössor. 

Kruxet blir ju om mottagaren av svaret inte begriper skillnaderna. Om inte så blir ju svaret nej..... 

Publicerat
På 2023-09-23 at 22:21 pmt sa:

Myt och myt.... 

Frågan är väl hur man ställer frågan och vem som ska få svaret. 

Kan man skjuta stål i full choke? 

Ibland.... Med vissa patroner i vissa pipor och vissa choker. Men inte alla. Jag har sett en rätt trista skador på annars trevliga bössor. 

Kruxet blir ju om mottagaren av svaret inte begriper skillnaderna. Om inte så blir ju svaret nej..... 

Nu ligger inte jag i riskzonen för jag skjuter inte trängre än kvarts chocke.
Jag tror jag inte ens har skruvat in någon trängre i min automat.

Vissa pipor? Vad menar du med det?
Dom som har lilja eller ännu mer ospecifikt?

Publicerat
  • Författare

Jag tänkte testa 5/8 men ser ingen som helst skäl att gå trängre.. 

Publicerat
8 hours ago Droggot sa:

Vissa pipor? Vad menar du med det?
Dom som har lilja eller ännu mer ospecifikt?

Precis exakt vad jag skrev. 

Vissa pipor med vissa choker och med viss ammunition så går det hur bra som helst. Med fel puppor eller fel choker går det obra med förstörda vapen som följd. 

Det handlar nu inte specifikt om lilja eller normalpatroner..... För man gjorde hållbara pipor även innan liljan fanns. Sedan får man fundera och värdera i varje enskillt fall - för kombinatoriken blir för stor för att lista. 

Min poäng är blott - snubben i videon har noll koll på fysiken här.