Publicerat April 24, 20232 yr Detta är en populär post. De allra flesta har säkert läst om polisens stora insats i Stockholms norra skärgård förra veckan, sjöpolis, helikopter och bilburna patruller, ett satans pådrag helt enkelt! Någon har anmält skottlossning och vips verkar det helt OK att att misstänka första, bästa människa för en rad grova brott, mest förvånande är hur man kan delge någon misstanke om grovt vapenbrott utan att ha sett vederbörande hantera ett vapen och inte heller hittat något vapen i den bil man stoppat. Som en liten fundering kring detta undrar man ju om varenda människa i "orten" där det förekommit skottlossning också blir misstänkta och gripna för grovt vapenbrott? Det var en hel rad grova brott man misstänkte mig för där jag åkte i en bil i sakta mak på väg till närmsta bensinstation för att fylla på bensindunkarna till båten. OK, hade färdats på sjön, hoppat av en båt och flyttat dunkarna till en bil men jag ser inget misstänkt i det, det faller sig liksom naturligt då det i detta fall inte gick att köra båt hela vägen till bensinmacken. Grovt jaktbrott, förberedelse till grovt jaktbrott, grov olovlig jakt på annans mark, nyttjande av motorfordon vid jakt m.m, m.m, kommer fan inte ihåg allt jag var misstänkt för, allt p.g.a en anmälan om skottlossning!? Efter sådär 45 minuter utefter vägen med frågor om ditt och datt och ivrig kommunikation mellan en av konstaplarna och någon "tredje man" så får jag besked om att jag är gripen, frihetsberövad alltså, i min värld, olagligt frihetsberövad! Förd i patrullbill till intaget på Norrtälje polishus för inskrivning, häktesvakterna såg lite bekymrade ut, tror de hade lite jobbigt att hitta lämplig storlek på kriminalvårdens kostym... Nu gick det ju inte så långt, stationsbefälet och en utredare kom innan en timme hade gått och lät meddela att gripandet var hävt, utredaren var märkbart irriterad och sa något i stil med "om den som skötte detta från början inte varit en så'n idiot så hade det aldrig gått såhär långt"... Ett uttalande som verkligen stärker rättsväsendets aktier! Men, faktum kvarstår, jag var frihetsberövad med allt vad det betyder, avskuren från världen med beslagtagen telefon dessutom om natten skulle tillbringas i häktet så hade myndigheten problem, en mängd mediciner var de tvungna att ordna fram, har man problem med diabetes och hjärtat blir det lite droger varje dag och dessutom, värst av allt i min värld, jag skulle ju tillbaka dit jag kom ifrån och där fanns min hund och jag lät myndighetsutövarna förstå att allt annat spelar ingen roll men min hunds väl och ve MÅSTE sörjas för! Nåja, blev frisläppt nästan samtidigt med att jag greps men det hade ju varit några omtumlade timmar i en för mig helt okänd värld, synen på ordningsmakten har totalt förändrats, ser jag en polisbil så knyter det sig, har det skjutits i närheten nu och jag ska gripas för grovt vapenbrott eller något annat, totalt gripet ur luften i alla fall. Det hela upptar dessutom större delen av min vakna tid, vem är "idioten" som tagit beslutet att frihetsberövat mig, vad jag förstår hade inte patrullen rätten att ta det beslutet, den påstådda gärningen var inte pågående och man kan knappast hävda att jag var på flyende fot, stannade direkt på uppmaning och stod dessutom snällt i sådär 45 minuter och pratade med konstaplarna, tog t.o.m ur tändningsnyckeln och la den på instrumentbrädan direkt på uppmaning, var nog på det hela taget en väldigt snäll och tillmötesgående misstänkt person, sa t.ex inte en enda gång, till någon av dem att jag skulle "knolla deras mamma"! Har mailat registratorn hos Tokholmspolisen och bett om uppgifter på VEM som beslutat om frihetsberövandet, jag behöver/vill verkligen veta det, på något vis kommer jag bli ganska jobbig, någon, vem det nu är MÅSTE ta konsekvenserna av uruselt myndighetsutövande, jag måste också kunna lägga detta bakom mig och kanske återfå, i vart fall delvis, förtroendet för polismyndigheten och rättsväsendet i övrigt, jag vill verkligen inte få en klump i magen varje gång jag ser en målad polisbil. Funderingarna kring huruvida min telefon är avlyssnad nu blir väl svårare att komma runt, vi vet ju att trots att avlyssningen i Karl Hedins fall var klart olaglig så hände inte ett skit med det, det olagliga är alltså fullt tänkbart och helt OK. Så, nu gör jag som alla andra, jag drar upp mitt "jag är kränkt-kort", så fort det är nå't för jag känner mig faktiskt kränkt, jag var under några timmar berövad min frihet, helt utan grund!
Publicerat April 24, 20232 yr Håller på dig och jag hoppas att du får reda på vem det var! Begär skadestånd från JK som alla andra som har blivit felaktigt frihetsberövade.
Publicerat April 24, 20232 yr Lägg det bakom dig. INGET kommer att hända. Ingen ursäkt, inget " vi hade fel".. det kommer att rinna ut i sanden. Som allt annat när vanligt folk drabbas. Hos polisen är det redan "lodrät arkiverat" (stoppat i papperskorgen) och glömt- tyvärr..... nedlagt i brist på utredningsmaterial. Lider med dig
Publicerat April 24, 20232 yr Eftersom du blev inskriven är ju frågan om du ligger kvar i misstankeregistret, gör du det kan du nog bli stoppad när som helst för kontroll. Jag vet inte om eller hur länge uppgifterna ligger kvar där efter beslut om hävande av häktning sker.
Publicerat April 24, 20232 yr Mmm.. jag inte vad jag ska säga.. kan väl säga att jag var lite lätt kritisk på utsättningen när jag fick "den andra sidan" av saken... Jag har INTE insyn i ärendet, jobbade inte men klev på kvällen efter den här insatsen. Kollegan som körde insatsen var väl inte överförtjust heller. Det var ett befäl som gjorde ngt halvhjärtat försök att försvara skeendet men i sak spelar det inte någon roll då det fanns en polisinsatschef där ute någonstans som fattade beslut. Min gissning är följande. Killen du umgicks med är utsatt för en häxprocess ute i skärgården då han har den dåliga smaken att tjäna pengar på jakt och skjuta sälar som i princip varje skärgårdsbo egentligen applåderar... såvida man inte tjänar pengar på det. Det sköts en massa skott på jaktmark och det är helt okomplicerat såvida inte det är fel person som gör det alltså. Jag tror inte varken du eller den andra snubben har ngr värre åthävor att förvänta er. Att man "drar på stort" dvs inleder en förundersökning om jaktbrott är mest ett sätt för myndigheten att kunna "öppna verktygslådan" avseende tvångsmedel såsom husrannsakan osv. Det är inget konstigt, det man kanske kan ifrågasätta är vilka grunder man hade i detta ärende för att göra det. Detta vet jag inte men jag kan konstatera att du vart utkastad rätt fort så förmodligen hade man rätt dålig grund för det. Detaljerna kring medicinering och hundar är inget konstigt, det hanteras dagligen och finns rutiner för det. OM man från början haft känslan att detta kan bli ett längre frihetsberövande så hade man garanterat redan från början tillsett att det vart hanterat. Jag är inte säker på att detta hade blivit ett ärende om jag jobbat kan jag säga.. Och med tanke på hur det utvecklade sig så skulle det förvåna mej storligen om du förekommer i MR.. då hade du inte fått lämna polisstationen med vapnen i behåll öht och inte din polare heller. Och btw.. du fick se arresten i Norrtälje inifrån, inte häktet. Min känsla i detta är att det här ärendet aldrig öht skulle gått ut på order. Jag kan tänka mej att jag ringt till båtföraren och kollat läget, är ni ute och övningsskjuter eller vad? Därefter ingen vidare åtgärd. Men som sagt, jag spekulerar. Jag vet inte vad vi fick in för uppgifter i startskedet och jag vet inte vad man gjort för bedömning.
Publicerat April 24, 20232 yr Författare 2 minutes ago Hipshot sa: Mmm.. jag inte vad jag ska säga.. kan väl säga att jag var lite lätt kritisk på utsättningen när jag fick "den andra sidan" av saken... Jag har INTE insyn i ärendet, jobbade inte men klev på kvällen efter den här insatsen. Kollegan som körde insatsen var väl inte överförtjust heller. Det var ett befäl som gjorde ngt halvhjärtat försök att försvara skeendet men i sak spelar det inte någon roll då det fanns en polisinsatschef där ute någonstans som fattade beslut. Min gissning är följande. Killen du umgicks med är utsatt för en häxprocess ute i skärgården då han har den dåliga smaken att tjäna pengar på jakt och skjuta sälar som i princip varje skärgårdsbo egentligen applåderar... såvida man inte tjänar pengar på det. Det sköts en massa skott på jaktmark och det är helt okomplicerat såvida inte det är fel person som gör det alltså. Jag tror inte varken du eller den andra snubben har ngr värre åthävor att förvänta er. Att man "drar på stort" dvs inleder en förundersökning om jaktbrott är mest ett sätt för myndigheten att kunna "öppna verktygslådan" avseende tvångsmedel såsom husrannsakan osv. Det är inget konstigt, det man kanske kan ifrågasätta är vilka grunder man hade i detta ärende för att göra det. Detta vet jag inte men jag kan konstatera att du vart utkastad rätt fort så förmodligen hade man rätt dålig grund för det. Detaljerna kring medicinering och hundar är inget konstigt, det hanteras dagligen och finns rutiner för det. OM man från början haft känslan att detta kan bli ett längre frihetsberövande så hade man garanterat redan från början tillsett att det vart hanterat. Jag är inte säker på att detta hade blivit ett ärende om jag jobbat kan jag säga.. Och med tanke på hur det utvecklade sig så skulle det förvåna mej storligen om du förekommer i MR.. då hade du inte fått lämna polisstationen med vapnen i behåll öht och inte din polare heller. Och btw.. du fick se arresten i Norrtälje inifrån, inte häktet. Min känsla i detta är att det här ärendet aldrig öht skulle gått ut på order. Jag kan tänka mej att jag ringt till båtföraren och kollat läget, är ni ute och övningsskjuter eller vad? Därefter ingen vidare åtgärd. Men som sagt, jag spekulerar. Jag vet inte vad vi fick in för uppgifter i startskedet och jag vet inte vad man gjort för bedömning. Tack för input! Jag hade inte skjutit ett enda skott, samtliga mina vapen fanns hemma i mitt vapenskåp så just misstanken om grovt vapenbrott känns komplett galet... Minimikravet BORDE vara att jag de facto hanterar ett vapen jag inte borde hantera!
Publicerat April 24, 20232 yr Kan ju hänga på en fråga.. Vad gjorde ni? Tänker om du, om det känns ok för dej, berättar det så kanske jag kan begripa vad myndigheten fått till sig och varför man gjort bedömningen att dra på? Det ska framhållas att i detta finns en inringare. Någon har lyft luren och berättat att nu sker ditten och datten på den och den platsen. Vad som sades där vet jag inte och tänker inte ta reda på heller. Men det är här jag anar detta med häxprocess.. man kanske har skarvat lite? Jag kollade hemsidan på kul.. stämmer det att det finns ett hägn där ute? Isf är det något som jag skulle kalla "dämpande återkoppling" då där råder jakttid året runt.
Publicerat April 24, 20232 yr Författare 1 minute ago Hipshot sa: Kan ju hänga på en fråga.. Vad gjorde ni? Tänker om du, om det känns ok för dej, berättar det så kanske jag kan begripa vad myndigheten fått till sig och varför man gjort bedömningen att dra på? Det ska framhållas att i detta finns en inringare. Någon har lyft luren och berättat att nu sker ditten och datten på den och den platsen. Vad som sades där vet jag inte och tänker inte ta reda på heller. Men det är här jag anar detta med häxprocess.. man kanske har skarvat lite? Jag kollade hemsidan på kul.. stämmer det att det finns ett hägn där ute? Isf är det något som jag skulle kalla "dämpande återkoppling" då där råder jakttid året runt. Nej, det finns inget hägn där! Kontrollskjutning/justering av kikarsikte var det som gällde samt några skott på rörligt mål (guppande vedträ i vattnet) på kort håll, från båt. Vi är ganska på det klara över vem/vilka som ringt in anmälan, en äger en fastighet på ön och en hyr en fastighet... En av dem är utbildad, professionell skarvare!
Publicerat April 24, 20232 yr Ok.. tja jag tror ni har bilden klar för er då. Ni har nog fattat men jag säger det ändå, jag tvivlar på att ni behöver förlora ngn sömn för detta.
Publicerat April 24, 20232 yr Bilden nyanseras en smula.. din polare där, ev är han ansvarig för detta..?
Publicerat April 24, 20232 yr Författare 34 minutes ago Hipshot sa: Bilden nyanseras en smula.. din polare där, ev är han ansvarig för detta..? Inget jag vet nå't om iaf.
Publicerat April 24, 20232 yr Författare 39 minutes ago Hipshot sa: Ok.. tja jag tror ni har bilden klar för er då. Ni har nog fattat men jag säger det ändå, jag tvivlar på att ni behöver förlora ngn sömn för detta. Stockholmspolisen har nu fått ett mail att om det förekommer skottlossning i området från nu och fram till 15/1 2024 så är det bättre att ringa och checka av innan man drar på med ett galet resursslöseri, sånär som några veckor i slutet av maj så är ju gråsälarna lovliga och att det kan förekomma jakt och/eller eventuell provskjutning. Det lär inte hindra Piff & Puff att djävlas men konsekvenserna kan ju kanske bli lite mer balanserade. Tack för din tid!
Publicerat April 24, 20232 yr 7 hours ago lsjonsson sa: Håller på dig och jag hoppas att du får reda på vem det var! Begär skadestånd från JK som alla andra som har blivit felaktigt frihetsberövade. Går inte, för kort tid som frihetsberövad, men hela ingripandet är en enda kränkning av EKMR, är vansinnigt kränkt genom substitution här, förstår verkligen ilskan. /C
Publicerat April 24, 20232 yr 59 minutes ago Christian N sa: Går inte, för kort tid som frihetsberövad, men hela ingripandet är en enda kränkning av EKMR, är vansinnigt kränkt genom substitution här, förstår verkligen ilskan. /C Tack för klargörandet om vad som gäller!
Publicerat April 24, 20232 yr Tydligen körde de ngt på efterlyst kring, som jag fattar det, snubben som kör detta företag.. Säsong 31, avsnitt 9 och 30 min in i avsnittet..