Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rådjurskula 222Rem

Featured Replies

Publicerat

Jaha, då har grabben provat TTSX i Sakon, och resultatet blev inget vidare. 

Vi var på inskjutningsbanan i Säve och kollade.  Först två skott med Norma jaktmatch, innan justering.  Sen blev det två jaktmatch till i tian.  skott 5 och 6 var TTSX, som gav helt galet resultat.  Sista skottet blev jaktmatch igen, bara för verifiering.

DSC_0512.thumb.jpg.469ab4f8525a88c9f0d27121aa59de4f.jpg

Så han har kommit till den insikten att det får bli bly på rådjuren.

Frågan är bara vad som rekommenderas?  55gr Lapua E539 verkar vettig, men finns det andra bättre alternativ?

Publicerat

Vilken kulvikt var det på TTSXen?

50gr TTSX skjuter fint i min 223a med 1:12 twist, men alla bössor är ju olika.

Publicerat
  • Författare
46 minutes ago redtop sa:

Vilken kulvikt var det på TTSXen?

50gr TTSX skjuter fint i min 223a med 1:12 twist, men alla bössor är ju olika.

Den är 50gr och bössan har 1:14, dvs. "standard 222Rem"

Publicerat

Den TTSX:en kan man fetglömma med 1-14”, men det har du ju förstått nu.

Det är TSX 50 som gäller. Tyvärr har jag inte orkat skicka några :ph34r: Har ingen adress heller :D (men det är knappast därför)

Publicerat
  • Författare
1 hour ago exabit sa:

Den TTSX:en kan man fetglömma med 1-14”, men det har du ju förstått nu.

Det är TSX 50 som gäller. Tyvärr har jag inte orkat skicka några :ph34r: Har ingen adress heller :D (men det är knappast därför)

Adressen kan jag skicka till dig via PM.  Vi ska göra ett försök till, där vi klämmer ut så hög hastighet som möjligt.  Sen har vi 9 st. Naturalis kvar, av dom som jag fick från @LGH  Lapua säljer dom färdigladdade för 222Rem, så dom borde inte vara hopplösa.  Blir att testa med ca. 21.5gr Norma 200 bakom.

Publicerat

Även om ni skulle få TTSX att skjuta tätare så är den på marginalen stabil. Kan alltså välta direkt när den träffar vilt.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago exabit sa:

Även om ni skulle få TTSX att skjuta tätare så är den på marginalen stabil. Kan alltså välta direkt när den träffar vilt.

Ok, uppfattat.  Får väl donera dom vidare till någon som har 1:12 pipa.  Borde fungera i den.

Publicerat

Jag har bara provat två laddningar i min Sako A1:

Hylsa: Norma
Knall: Fed 205
Krut: Norma 200
Patronlängd: 54,8 mm

Laddvikt: 20,5 grains
Hastighet: 880 m/s
Laddvikt: 21,0 grains
Hastighet: 891 m/s

Publicerat

Den här artikeln kanske kan ge lite inspiration vad gäller kulor att testa?

https://metsastajalehti.fi/sv/jakt/fran-fagel-till-radjur/

Jag själv handladdar inte men har tänkt prova Naturalis 3,2 g och Fox 2,9 g i min Tikka M70 och se ifall de funkar efter att ha läst den artikeln. Det vore ju kul att få det att funka med kopparkulor.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago klompdomp sa:

Den här artikeln kanske kan ge lite inspiration vad gäller kulor att testa?

https://metsastajalehti.fi/sv/jakt/fran-fagel-till-radjur/

Jag själv handladdar inte men har tänkt prova Naturalis 3,2 g och Fox 2,9 g i min Tikka M70 och se ifall de funkar efter att ha läst den artikeln. Det vore ju kul att få det att funka med kopparkulor.

Intressant artikel.  Slutsatsen blir dock att av dom kopparkulor som testades, så är det bara Naturalis som fungerar för klass 2 än så länge.  Vi har ju fortfarande 3.2 gram som gräns i Sverige.  
Har inte lusläst dom nya föreskrifterna som förväntas börja gälla i höst, om det finns även nya vikter för klass 2 och kopparkulor.

Publicerat
11 minutes ago Islänningen sa:

Intressant artikel.  Slutsatsen blir dock att av dom kopparkulor som testades, så är det bara Naturalis som fungerar för klass 2 än så länge.  Vi har ju fortfarande 3.2 gram som gräns i Sverige.  
Har inte lusläst dom nya föreskrifterna som förväntas börja gälla i höst, om det finns även nya vikter för klass 2 och kopparkulor.

De testar ju inte ens TSX 50 i artikeln vilket ju är rätt udda.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago exabit sa:

Troligtvis för att dom har gränsen satt till 2.9 gram.  Den finns ju i den vikten, så det fanns väl ingen anledning att gå högre i vikt.  (Jag förmodar att det är det Finska regelverket som man tittar på här)

Publicerat
  • Författare

Ser ut som att man rekommenderar endast lägre vikt för kopparkulor när det gäller klass 1.  Klass 2 kommer fortfarande att ha 3.2 gram som gräns.

Untitled.jpg.3937723e3918002f5b8b13d7cc05cc7f.jpg

Publicerat
1 hour ago Islänningen sa:

Troligtvis för att dom har gränsen satt till 2.9 gram.  Den finns ju i den vikten, så det fanns väl ingen anledning att gå högre i vikt.  (Jag förmodar att det är det Finska regelverket som man tittar på här)

Antog samma sak.

Publicerat
  • Författare

Idag blev det rond två på inskjutningsbanan. 50gr Naturalis skulle testas med 21gr Norma 200 bakom och patronlängd på 53.0mm

Resultatet blev ganska bra.  (dock inte lika bra som jag trodde från början, men det var svårt att se på en telefonskärm) 1 & 2 är jaktmatch, 3-5 är Naturalis.  Så nu har grabben hittat sin blyfria rådjurskula.

DSC_0520.thumb.JPG.f22c3eedde1ba0e24f6287fb017ace48.JPG

Publicerat
2 hours ago Islänningen sa:

Idag blev det rond två på inskjutningsbanan. 50gr Naturalis skulle testas med 21gr Norma 200 bakom och patronlängd på 53.0mm

Resultatet blev ganska bra.  (dock inte lika bra som jag trodde från början, men det var svårt att se på en telefonskärm) 1 & 2 är jaktmatch, 3-5 är Naturalis.  Så nu har grabben hittat sin blyfria rådjurskula.

DSC_0520.thumb.JPG.f22c3eedde1ba0e24f6287fb017ace48.JPG

Gott! :woot:

Då glömmer vi TSX väl? ;) :ph34r:

Publicerat
  • Författare
1 hour ago exabit sa:

Gott! :woot:

Då glömmer vi TSX väl? ;) :ph34r:

Jag tror vi kan vänta med den ett tag 🙂

Publicerat

Grattis! Använder själv Naturalis I 22-250 nerladdade till 970 m/s 10 celsius. Funkar bra med snygga slaktkroppar bara 10st ännu. Har inte provat den på mer än 190m, så är osäker om den funkar efter det? Blir riktigt hemska rikochetter av den hade några riktigt vinande på rävåteln i vintras. Men funkar bra vilket TSX inte gjorde. Vilken fart har du? Knall fall på bocken?

Publicerat
11 hours ago Islänningen sa:

Då har vi facit.

Grabben och jag åkte till marken igår.  Tanken var att jobba lite, samt titta efter vårbock.  Så Sakon fick åka med, samt några Naturalis.

Grabben gick ut 04:00 och satte sig i ett stegtorn som finns nedanför stugan.

04:30 så låg denna.

B940DA78-F2BE-44B7-A4C5-872165F796D6.jpeg

Grattis! Skottplacering? Verkan? :)

Publicerat
  • Författare
2 hours ago exabit sa:

Grattis! Skottplacering? Verkan? :)

Som grabben förklarar det, mitten bakom vänstra bogen.  Han satt ju högt, så kulan gick snett nedåt.  Utgångshålet lågt bakom höger bog.   Utgångshålet inte så stort.  Lungsallat.  Flyktsträcka ca 10-15 meter. Grabben trodde först att han hade bommat, då det inte fanns något blodspår.  Allt blod stannade kvar inuti.  Men som m han sen beskrev det, ingångshålet var precis var jag siktade. 

Publicerat
På 2023-04-27 at 08:35 exabit sa:

För att regelverket följer med utveckling på andra sidan. Och den välter med 14:

Publicerat
5 minutes ago hs_merkel sa:

För att regelverket följer med utveckling på andra sidan. Och den välter med 14:

Men jag fick acceptabel precision i min Sako A1. Och jag vet en kille som jagar med den i sin Vixen.

Publicerat
5 minutes ago exabit sa:

Men jag fick acceptabel precision i min Sako A1. Och jag vet en kille som jagar med den i sin Vixen.

Den välter vid träff. Provat i 4st 222 

Publicerat
1 hour ago hs_merkel sa:

Den välter vid träff. Provat i 4st 222 

Ok, där ser man. Och detta slipper man helt med Naturalis 50 grains alltså?