Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skadade rådjur på tomter?

Featured Replies

Publicerat

Så jävla splittrad kring dessa stackare.. kan vara gamla trafikskador eller att de fastnat i staket men av olika anledningar så har de skadade ben. Haft två här i byn i vinter som jag haft lite koll på, gjort ngt halvhjärtat försök att hitta en smaldjur med trasigt bakben men gått bet. Får tidvis rapporter om henne och hon verkar klara sig. En annan som vi var ut efter i dec där har ett framben läkt så den går på alla ben men är stel i ett framben.

Nu har vi ett ärende i en by där en kvinna har tre olika skadade individer.. Något trasigt nere vid foten, ngt längre upp, tredje vet jag inte.

Framgångsfaktorn här är rätt låg såvida de inte är typ slut. Vi får ingen ersättning för rådjuren så viljan att köra på dem är rätt låg.

Finns väl fler kommunala viltvårdare på forumet, hur gör ni? Att "döma" av dem som trafikolyckor när det rör sig om gamla skador är inte skitlätt, beror på vilket befäl som jobbar osv osv.. Det är inte givet att polisen ska hantera dem, hade nästan sagt att det faktiskt är kommun rakt av. Men sen då, när det landat på kommunen? 

De flesta klarar sig.. de har det kanske inte så muntert men klarar sig gör de. Lagstöd för att avliva finns då det är en allvarlig skada. 

Försöka eller ej?

Publicerat

Nu är jag inte aktiv längre men att åka och leta efter dom pga synobs ger inget, man åker om djuret ligger ner och det finns en rimlig chans att hinna dit innan det går vidare.

Ärenden som denna är inget polisärende utan ett kommunalt.

Publicerat
  • Författare

Tack Mike.. vi tänker lika.

Jag ringde upp tjejen som hade rådjuren på sin tomt. Fick egentligen svaret direkt från henne, "de har varit här hela vintern, nu mera sporadiskt".. de klarar sig alltså.

Jävla vettig tjej faktiskt hon hade verkligen läst på och googlat! Slog in öppna dörrar när jag förklarade utfodring i kombination med vägar osv.. 

Landade i att hon skulle återkomma om den ena av de tre började se skabbig ut, var en bockkilling som alltså klarat vintern men såg lite "tufsig" ut.. jag tänker mej en kombination av en tuff vinter samt påbörjat pälsbyte. Skulle hon se revben osv eller att den började tackla av så skulle hon ringa.

Fick även klart från kommunen att vi får betalat för rådjursuppdrag där det är stadsplanerat alt kommunal mark.

Alla hade iaf trasiga ben, geten saknade en bakklöv, killingens bakben var borta under knäleden och det andra djuret hade ett klippt bakben någonstans mellan knäled och klöv. 

Case Closed!

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Så jävla splittrad kring dessa stackare.. kan vara gamla trafikskador eller att de fastnat i staket men av olika anledningar så har de skadade ben. Haft två här i byn i vinter som jag haft lite koll på, gjort ngt halvhjärtat försök att hitta en smaldjur med trasigt bakben men gått bet. Får tidvis rapporter om henne och hon verkar klara sig. En annan som vi var ut efter i dec där har ett framben läkt så den går på alla ben men är stel i ett framben.

Nu har vi ett ärende i en by där en kvinna har tre olika skadade individer.. Något trasigt nere vid foten, ngt längre upp, tredje vet jag inte.

Framgångsfaktorn här är rätt låg såvida de inte är typ slut. Vi får ingen ersättning för rådjuren så viljan att köra på dem är rätt låg.

Finns väl fler kommunala viltvårdare på forumet, hur gör ni? Att "döma" av dem som trafikolyckor när det rör sig om gamla skador är inte skitlätt, beror på vilket befäl som jobbar osv osv.. Det är inte givet att polisen ska hantera dem, hade nästan sagt att det faktiskt är kommun rakt av. Men sen då, när det landat på kommunen? 

De flesta klarar sig.. de har det kanske inte så muntert men klarar sig gör de. Lagstöd för att avliva finns då det är en allvarlig skada. 

Försöka eller ej?

Får jag den typen av uppdrag av kommunen ska det vara en solklar skada så hanteringen går smidigt.. oftast är inringaren bra att ha att göra med med men ofta är inte grannar och dylikt av samma uppfattning och då blir allt genast mycket krångligare..

Publicerat

Håller med Mike och Vildand. Tydlig skada och att det är riktigt dåligt så görs en insats. Många gånger är det ju inte alls några problem mer än att de ätit upp tulpanerna 🙂

Publicerat
  • Författare

Det är rätt kul att se hur olika detta hanteras. Ett trebent rådjur med tydlig skada så kan man göra lite som man vill, det humana är väl att avliva oavsett allmäntillstånd om det är en färsk skada. Även om man vet att de klarar sig. Samtidigt så ser jag väldigt många som faktiskt lägger ned stort arbete på att avliva.. Hade idag samtal från en jägare som för tredje gången gav sig in i samma område i syfte att avliva ett trebent rådjur. Snubben gör ju liksom inte fel.

Samtidigt stod det väldigt klart igår att vääldigt många passar på att "skyddsjaga" bock i tätortsnära marker.. Inte fel det heller.

Publicerat

Det här med skador är inte alltid helt lätt att bedöma, vi hade en gång ett rådjur som ringdes in flera dagar i rad från ett väldigt tätbebyggt villaområde, min kollega såg det vid ett tillfälle men gjorde bedömningen oskadd, gick lite stelt med bakbenen men inget annat.

Detta var ett hondjur i juni månad, anledningen att fria pga hög chans för att hon hade killingar någonstans måste vägas in.

Ett par dagar senare fick jag samtal igen, samma plats sannolikt samma djur, jåg åkte dit för att titta, hittar efter lite letande ett närmast apatiskt rådjur i en tomthörna som inte tog notis om mig, kom rätt nära under 10m och insåg att något är tokfel, hörde ett konstigt ljud när jag stod och tittade på henne men kunde inte förstå var det kom ifrån, okulärt syntes inget fel.

Avlivade och gick fram, ljudet blev ännu högre, lyfte ett bakben och hela juvret var borta och fullständigt proppfullt med fluglarver....det var ljudet jag hörde.

Jag tror att hon blivit attackerar av någon hund som bitit henne i baklåren samt på något sätt bitit tag och rivit loss juvret, det fanns bitskador i baklåren.

Publicerat

Ja fy.

Det är inte lätt när man får samtal om ett rådjur eller annat som synts till skadat i tätbebyggt område.

inte sällan är djuret lång borta när jag får samtalet, sen får man ta i beaktande att det inte alltid är så lätt att ta skott då det finns hus i princip alla vinklar!

nu senast har vi en ”eventuellt sjuk räv” enligt intingare, men samtidigt kan jag ju inte sätta upp ett tält och övernatta i väntan…😢

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Det här med skador är inte alltid helt lätt att bedöma, vi hade en gång ett rådjur som ringdes in flera dagar i rad från ett väldigt tätbebyggt villaområde, min kollega såg det vid ett tillfälle men gjorde bedömningen oskadd, gick lite stelt med bakbenen men inget annat.

Detta var ett hondjur i juni månad, anledningen att fria pga hög chans för att hon hade killingar någonstans måste vägas in.

Ett par dagar senare fick jag samtal igen, samma plats sannolikt samma djur, jåg åkte dit för att titta, hittar efter lite letande ett närmast apatiskt rådjur i en tomthörna som inte tog notis om mig, kom rätt nära under 10m och insåg att något är tokfel, hörde ett konstigt ljud när jag stod och tittade på henne men kunde inte förstå var det kom ifrån, okulärt syntes inget fel.

Avlivade och gick fram, ljudet blev ännu högre, lyfte ett bakben och hela juvret var borta och fullständigt proppfullt med fluglarver....det var ljudet jag hörde.

Jag tror att hon blivit attackerar av någon hund som bitit henne i baklåren samt på något sätt bitit tag och rivit loss juvret, det fanns bitskador i baklåren.

Hojj, lät ut helt sjukt äckligt.

Det djuret hade nog inte haft så trevligt sen skadan uppstod.

Publicerat
  • Författare
9 hours ago JOBEno1 sa:

Ja fy.

Det är inte lätt när man får samtal om ett rådjur eller annat som synts till skadat i tätbebyggt område.

inte sällan är djuret lång borta när jag får samtalet, sen får man ta i beaktande att det inte alltid är så lätt att ta skott då det finns hus i princip alla vinklar!

nu senast har vi en ”eventuellt sjuk räv” enligt intingare, men samtidigt kan jag ju inte sätta upp ett tält och övernatta i väntan…😢

Jag ringer över en hel del såna där ärenden.. min tanke med samtalet är enbart att informera de kommunala viltvårdarna, förväntar mej inte att de ska dra på studs såvida det inte hänger i ngt staket eller ligger slut.

Kul grej, vi hade en dov som snärjt in sig i ett staket i ... går tror jag det var. Ringde över det till NVR i syfte att de i sin tur skulle kunna förmedla informationen till jakträttsinnehavaren. Vi har inga som helst möjligheteter att ha koll på detta utan det är NVR-folkets grej. Hur eller hur, snubben som svarade lät vettig och han förmedlade att de faktiskt brukade kunna klara doven.. dvs skära loss!? Det är ju jävligt kaxigt, måste vara förknippat med en hel del risker för egen hälsa. Men känner spontant sympati med att man försöker!

Publicerat

Gjorde faktiskt en liknande grej på ett rådjur som fastnat med ett bakben i ett fårstängsel. Gick att få loss djuret ganska snabbt och det var riktigt piggt och inga synbara skador. Som tack fick jag ett par blåmärken så en dov borde ju kunna ställa till mer än så. 

Publicerat

Har skurit loss ett antal dov i staket och det är inte riskfritt, ena jäklar på att stångas. Men det brukar gå bra om man är två tre stycken och väntar till hjorten ramlar, får man bara tag i den då brukar det inte vara några problem att hålla den nere då dom brukar sluta kämpa när dom känner att dom sitter helt fast.

Men är man själv så rekommenderar jag bössan.

Publicerat
  • Författare

Gillar det där, säger en del om folks inställning. Samtidigt fattar jag att det är kraftfulla djur och hur obra det är att utsätta sig för risker.. 

Ringer ut ett antal rådjur varje år från jobbet, där är jag tydlig med att det ska mkt till innan man måste strypa ett rådjur, det fixar man själv att frigöra. Motsatt råder för gris.. hade en gris i ett fotbollsmål engång, grisen skulle öht inte vara där och det var i tätort. Skjut rakt av vart instruktionen där.

Publicerat
  • Författare

Galet!!

Fick samtal om en skadad kidde ikväll.. när jag var som mest upptagen med att leta efter en förvirrad dam.. Skicka bild o nr meddelar NVR snubben som fått detta till sig.

Kollar bilderna sedan och det visar sig vara ett kid född iår!!

image0000001.jpeg

image0000001.jpeg

Gissar på korpjävlar som varit på det.. Kan inte vara mer än dagar gammalt gissar jag.

Hur som så lyckas jag tillslut få tag på jakträttsinnehavare som skulle åka dit och avliva det. 

Undrar om det är den varma vintern som fått fördröjningen hos geten att haverera?