Publicerat Februari 18, 200719 yr Halloy... Måste fråga, får man jaga från Häst i detta land? Alltså tex spårning från hästrygg, skott avstigen från pålle. Frågan kom upp vid en lunchdiskusion på jobbet och fick inget riktigt svar. Tacksam för svar.
Publicerat Februari 18, 200719 yr Jag har absolut för mig att det ska vara tillåtet. Är i alla fall inte ett motorfordon. Frågan är om man får jaga ifrån en varmluftsballong??? Jo, inget hinder i fråga om jakten men luftfartsverket förbjuder det, har jag för mig i alla fall.
Publicerat Februari 18, 200719 yr Jaa jag tror också att det är tillåtet. Jag har för mig att jag läste ett reportage i nån av jakttidningarna för några år sedan om en kille som just jagade från hästryggen. Jag kommer tyvärr inte ihåg när eller vilken tidning det var. Men lagligt tror jag bestämt det är. //Roggman66
Publicerat Februari 18, 200719 yr Halloy...Måste fråga, får man jaga från Häst i detta land? Alltså tex spårning från hästrygg, skott avstigen från pålle. Frågan kom upp vid en lunchdiskusion på jobbet och fick inget riktigt svar. Tacksam för svar. hej jag har mailat repotaget roggman talade om till dig nu.
Publicerat Februari 18, 200719 yr Visst är det tillåtet. Vildmarkens Atleter hette en programserie som gick i SVT. Där visades en film om en jakttur till häst i Arjeplogs vildmark under bistra vinterförhållanden. De hade ca minus 30 grader hela tiden. Hästarna (varmblod tror jag) stod ute på nätterna, och klarade det bra. De kollade mårdfällor, jagade toppfågel och lagade härlig fågelstuvning i kåtan. Killarna drev ett jaktturistföretag. Filmen var ca 17 min och har visats 1998 och 2000 (vad jag vet). Den kanske går att få tag i om intresse finns.
Publicerat Februari 18, 200719 yr Där ser man, nånting som verkar spännande och faktiskt är tillåtet Med häst verkar allt vara tillåtet, så även jakt. Synd att det är så mycket pyssel med att ta hand om en. Håller mig nog till bensindrivna hästar även i fortsättningen, trots att jag inte får jaga när dom brukas. Frågan fick sitt svar, tackar för det...
Publicerat Mars 8, 200719 yr jepps de är ok!... ska tydligen vara efektivt osså!... man kommer nära djuren!... iaf enligt min fru!... ser bara ett problem!.... man måste lära sej rida!... *asg*..... vi har två hästar!... har testat!.. *S*... ska man sedan släppa "styret".. för å skjuta!... blir de nog ännu svårare!... *S*...
Publicerat Mars 10, 200719 yr min kära flickväns far tog hästen på älgjakten en dag när hade kommit en massa snö och det var tydligen lyckat. han sköt inte men jag tror att hästen fick spåra upp älgarna.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jag brukar rida i skogen på somrarna och leta rätt på rådjuren för dom verkar inte bry sej om hästarna. De gäller älgarna med men däremot så är hästarna inte så förtjust i björn gris och varg som vi har hemma här. Vi är inne på fjärde hästen nu och nordsvenskarna är klart bäst men skulle kunna gärna tänka mej en fjording bara tanten sköter mockningen Jag har fullt upp med att mata min smc 250 fyrhjuling med bränsle ;D och träna hundar. Tur man har haft cowboy hatten på sej alla dom gånger man ramlat av för dom går inte sönder lika lätt som en hjälm ;D
Publicerat Mars 11, 200719 yr Jag brukar rida i skogen på somrarna och leta rätt på rådjuren för dom verkar inte bry sej om hästarna. De gäller älgarna med men däremot så är hästarna inte så förtjust i björn gris och varg som vi har hemma här.Vi är inne på fjärde hästen nu och nordsvenskarna är klart bäst men skulle kunna gärna tänka mej en fjording bara tanten sköter mockningen Jag har fullt upp med att mata min smc 250 fyrhjuling med bränsle ;D och träna hundar. Tur man har haft cowboy hatten på sej alla dom gånger man ramlat av för dom går inte sönder lika lätt som en hjälm ;D Ja, jag hörde om ett test som Norrmännen (Självklart) genomfört. Dom klargjorde att toppluva var det absolut säkraste att skydda skallen med vid tex MC-körning, Ishockey, ridning mm. Testet genomfördes i paris där en toppluva resp. en hjälm kastades ut från toppen av Eifeltornet. Av hjälmen var det bara skit kvar. Men på toppluvan fanns inte en skråma.
Publicerat Mars 11, 200719 yr Ja, jag hörde om ett test som Norrmännen (Självklart) genomfört.Dom klargjorde att toppluva var det absolut säkraste att skydda skallen med vid tex MC-körning, Ishockey, ridning mm. Testet genomfördes i paris där en toppluva resp. en hjälm kastades ut från toppen av Eifeltornet. Av hjälmen var det bara skit kvar. Men på toppluvan fanns inte en skråma. ;D ;D .... tack för tippset!.. ska komma ihåg de!. när ja blir stoppad!... 8)
Publicerat Mars 11, 200719 yr Ja, jag hörde om ett test som Norrmännen (Självklart) genomfört.Dom klargjorde att toppluva var det absolut säkraste att skydda skallen med vid tex MC-körning, Ishockey, ridning mm. Testet genomfördes i paris där en toppluva resp. en hjälm kastades ut från toppen av Eifeltornet. Av hjälmen var det bara skit kvar. Men på toppluvan fanns inte en skråma. Pudlar lär vara kloka. Det är dock inget mot norrmän och Ijahmän ;D