Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många kommer att köpa en AR 15 till jakt?

Featured Replies

Publicerat
38 minutes ago Joacim sa:

Har för mig att Gubben Tovek hade revolver i bälte när han va inne i sitt vildsvinshägn, har för mig att jag hört historier om när den brukats men minns inte detaljerna. Va i det där hägnet vid ett otal tillfällen, det kanske finns kvar än, någonstans i Fegenskogarna vill jag minnas. 

Som i Toveks Bil?

• Svar 259
  • Visningar 39,2k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Douglas Adams 🤩 Apropå gubb-ångest över nymodigheter på vapensidan 😜

• Våra vapen kommer bli intressanta först när vi: Går igenom varenda lastbil, skåpbil, personbil som passerar vår gräns. Går igenom vartenda fraktfartyg och varenda container som ankommer.

• Jag får nog säga att det här stämmer ganska så bra. Tror de allra är "skyldiga" till den här typen av beteende/reaktion och att det nog är hyfsat naturligt. För egen del har jag exempelvis för lä

Posted Images

Publicerat
37 minutes ago exabit sa:

Som i Toveks Bil?

Ja samma gubbe som startade både Toveks bil och Toveks auktioner, driftig man 

Publicerat

Om man nu får köpa sig en AR så är det  egentligen inget nytt på himlen. Man kan redan idag köpa en Browning BAR eller Ruger ppc som tar stora mag och det finns chassin. Vet ingen ingen jägare som har dessa och har inte sett ett enda på en samling. Då harvar jag ändå runt en del och känner skapligt mkt folk som jagar.

Mao ett ickeproblem.

Publicerat

Sen är ju inget vapen farligare än den som håller i det, och alla vapen är farliga om fel stolle får tag på det. 

Tycker det är jävligt fånigt att göra skillnad på olika "långvapen" beroende på utseende! En .223-kula är ju inte farligare för att den passerat ut genom en pipa som omsluts av ett handskydd än en som kommit ur en pipa med en blank träbit under.

AR, helstocksstudsare, hagelbock eller drilling, trycker du av den åt fel håll är det farligt. Att helautomatiska vapen inte ska vara lovliga kan jag gå med på, för viltets skull, för min erfarenhet av att skjuta handhållet helautomat är att man inte prickar någonting alls som man tänkte träffa.

Ska man måla fan på väggen så skulle man kunna befara att gängen blir mer benägna att bryta sig in hos jägare för att skaffa vapen om jägarna börjar ha "mer attraktiva" vapen hemma.

Publicerat
16 minutes ago simnil sa:

Ska man måla fan på väggen så skulle man kunna befara att gängen blir mer benägna att bryta sig in hos jägare för att skaffa vapen om jägarna börjar ha "mer attraktiva" vapen hemma.

Där har du nog en poäng.. låt oss säga att våra kära myndigheter mot förmodan faktiskt skulle utveckla lite effektiva lagar och "skills" för att plocka av gängen vapen.. då tror jag att man i en framtid faktiskt riskerar att hamna där. 

Jag vet om två ärenden där i ena fallet lokala busar och i andra fallet nätverkspersoner faktiskt lyckats tömma vapenskåp. I båda fallen var det alkoholmissbruk inblandat.. I första ärendet stötte busarna på en legal vapenägare ute på hundpromenad.. askalas.. de började surra och strax därefter var busarna inbjudna till vapenägaren på grogg. Slutade med att vapenägaren somnade och vaknade med tomt vapenskåp. Tror inte man löst detta..

I anda fallet skulle vapenägaren "göra affärer".. han bytte helt sonika sina vapen mot annat värdefullt gods som sedan visade sig vara fejk. Han kontaktade polisen då träta uppstod med den nätverkskriminelle och det hela uppdagades. Om den här personen var askalas vid händelsen vet jag inte men där försvann minst 5 vapen ut i cirkulationen.

Dessa vapen vet jag inte om de är åter, där fanns flera misstänkta i ärendet.

Dessa två ärenden är ju bara dåligt omdöme, risken är att klientelet mer aktivt söker upp kanske framför allt sportskyttar pga coolare vapen och gör våldsamma hembesök.. de har våldspotentialen.. 

Publicerat
14 minutes ago Hipshot sa:

......de har våldspotentialen.. 

Och Svensson har inte rätt att försvara sig, inte ens i sitt eget hem.

Publicerat
1 hour ago simnil sa:

Nä, det där tror jag inte på. Redan idag har vi många många AR-15 och Glock etc etc. på målskjutningslicens. Jag känner åtminstone en kille som har ett vapenskåp fullt med roliga svarta bössor och pickor. I så fall skulle de redan idag fått besök av kriminella element.

Om ALLA jägare OBLIGATORISKT var tvungna att förvara minst en kulspruta hemma så kan jag tänka mig att det skulle ske fler inbrott i jakten på dessa vapen. Men vi är inte riktigt där än :D 

Publicerat

Vet inte om buset skulle bli mer intresserade av jägares vapen bara för att dom ser coolare ut.
Jag tror den praktiska sidan är viktigare.
Tittar man på beslagtagna vapen så kan dom se ut hur som helst men är ofta ganska kompakta.
Jag tror det viktigaste för buset är att vapnet är lätt att ha på sig utan att det syns.

När det kommer till långa vapen så är det nog mer helautomatiska vapen som är intressant när dom skall peppra någon ifrån en bil eller liknande.
Då är det skit samma om vapnet är stort i dessa lägen det skalla bara leverera en massa bly för träffsäkerhet är inte buset starka sida då kompenserar man med massa kulor i stället.

Skulle det däremot bli brist på vapen hos buset då kan nog även gamla hagel bössor bli intressanta.
Allt som gör att det går lättare att ha ihjäl någon kommer vara attraktivt.

Publicerat
1 hour ago simnil sa:

Och Svensson har inte rätt att försvara sig, inte ens i sitt eget hem.

Det kan kanske kan ha varit en del i motviljan hos myndigheter att det ska börja bli populärt med "taktiska" automatvapen på jaktlicens.

Rädsla för att medborgare själva ska börja se om säkerhet och försvar av nära och kära själva när Samhället i vissa delar tappat kontrollen.

Publicerat
1 hour ago Droggot sa:

Vet inte om buset skulle bli mer intresserade av jägares vapen bara för att dom ser coolare ut.

Jag tror du underskattar "förortskrigarnas" coolhetsbegär!  Skjuta med ett "svartvapen" gör du väl bara en gång innan du dumpar det, (om du är smart), vitsa med det inför polarna kan du göra flera gånger om dagen sålänge det är oanvänt. 

Sen, förutom ballhetsfaktorn, så avsåg jag även funktionaliteten när jag sa "mer attraktiva vapen".

Så nog får man väl anta att en AR hursomhelst kommer tilltala buset mer än en helstocksstudsare eller en dubbeltolva med hanar.

Publicerat
1 hour ago Mad Mike sa:

Våra vapen kommer bli intressanta först när vi:

Går igenom varenda lastbil, skåpbil, personbil som passerar vår gräns.

Går igenom vartenda fraktfartyg och varenda container som ankommer.

Går igenom varenda privatbåt som kommer hit osv.

Det kommer inte hända, och den dagen det blir lugnt i Ukraina kommer det finnas tusentals ak till vrakpris för åratal framöver.

Exakt, åren efter att kriget på Balkan ”upphörde” så samlades enorma vapenlager i privata händer, allt från pbv:er, över LV-pjäser till mer ordinära prylar såsom ak:s i alla smaker och utförande som kan önskas till sprängämnen, handgranater och ammo en fucking masse. 

I tiden därefter har dessa efterhand pytsats ut, mycket har hamnat här i Sverige, när det blir ”fred” i Ukraina har vi samma sits igen men nu ännu närmare och med den mjuka gränsen med Polen och andra euro-länder, tanken att buset skulle bli motiverade att angripa legala vapenägare för att beväpna sig under rådande och framtida förutsättningar är noll, inget, överhuvudtaget, inte alls. 

Som svar på frågan, absolut, en AR-10 i 308 Win, kompletterad med en 6,5 cm upper samt en AR-15 i 223 med en 338 variant som komplettering. /C

Publicerat
  • Författare

”till konstruktion och utseende avser att efterlikna konventionella, manuellt omladdade kulgevär för jakt – förutom vad gäller omladdningsfunktionen”.

Det är denna skrivning som inte gäller efter den 1/8--- vilket jag tycker är helt logiskt och jag tycker dessutom att NVV resonerar helt rätt när man sätter vapnets funktion och lämplighet för jakt i första rummet , inte hur det ser ut. Dom som stöder polisens läckageteori, trots att den motbevisas gång efter annan eller i varje fall varje år när man gör statistik över legala vapen använda vid brott borde kanske se tillbaka på vad som defacto händer med stulna legala vapen. Om jag inte minns helt fel var det ca 1,5 stulna vapen som användes vid brott om året enligt Laakoma. Idag tror jag en tjuv tänker sig för innan han stjäl några vapen, i dessa fall vet han att polisen kanske lägger ner några timmar på undersökningen i stället för att lägga den till handlingarna efter någon dag eller två. Varför riskera det när man kan köpa en fullauto på gatan?

Publicerat
  • Författare
14 hours ago MagnusN sa:

Om man nu får köpa sig en AR så är det  egentligen inget nytt på himlen. Man kan redan idag köpa en Browning BAR eller Ruger ppc som tar stora mag och det finns chassin. Vet ingen ingen jägare som har dessa och har inte sett ett enda på en samling. Då harvar jag ändå runt en del och känner skapligt mkt folk som jagar.

Mao ett ickeproblem.

Vet du ingen jägare som har en Browning halvauto? Här nere där jag jagar kryllar det av dom. I ett jaktlag i Blekinge som jag var med i var det bara jag och en till som inte hade någon halvauto (detta är sedan dess avhjälpt). Även där jag jagar nu finns det många, dessutom smyger en del med sina 10 skottsmagg i förhoppningen att den stora grisflocken en dag ska komma förbi.

Publicerat
  • Författare

Här är en snubbe som känner en bra smed. Denna bössa är plötsligt inte otänkbar i sverige längre.

Garand Scout 9,3x62

9.3Garand.thumb.jpg.8e658958664484ea9fa7e70247b43cdb.jpg

Publicerat
1 hour ago Luger6 sa:

Vet du ingen jägare som har en Browning halvauto? Här nere där jag jagar kryllar det av dom. I ett jaktlag i Blekinge som jag var med i var det bara jag och en till som inte hade någon halvauto (detta är sedan dess avhjälpt). Även där jag jagar nu finns det många, dessutom smyger en del med sina 10 skottsmagg i förhoppningen att den stora grisflocken en dag ska komma förbi.

Jag menade egentligen med taktiskt utförande. I övrigt kan jag bara komma på en i ena jaktlaget som har en vanlig BAR och det är ytterst sällan som jag sett en halvauto när jag kuskat runt.

Publicerat

Så här svarade Ola:

AB8C73A9-C1C4-4D39-9667-398BABDEB559.thumb.jpeg.bd7506123df48428ee014be153792c8e.jpeg

Publicerat
  • Författare

Ola W har sett ljuset! Numera påstår han efter att i ett antal år företrätt en helt annan åsikt att det inte är vapnets utseende som gör det farligt. Inget mer skjuta från höften eller ihållande eldgivning i skogen. Han borde fan i mig bli politiker eller advokat.

Publicerat
34 minutes ago Luger6 sa:

Han borde fan i mig bli politiker eller advokat.

Varför? Han sitter väl bra där han sitter. Kan han "tycka" lite då och då- och hålla låg profil- då har han sin stadiga inkomst så länge han kan tugga bröd...

Publicerat

har både en AR 15 å en Kalle som jag får jaga tex rådjur med . men det finns bättre grejer å jaga med . tänker skjuta ett rådjur med bägge bara för att jag får å kan , men sen blir det vanliga jaktbössor som gäller på jakten

Publicerat

AR-15 till jakt där man bara får använda 5 eller 2 skotts magasin ?

Är inte den största vitsen med ett sånt vapen, div snabb och ihållande eld då redan bortkastrerad ?

Nåja, alla har vi olika smak.