Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hur många kommer att köpa en AR 15 till jakt?

Featured Replies

Publicerat

För "onödigt vetande" kommer jag INTE köpa någon AR15...😁

• Svar 259
  • Visningar 40,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Douglas Adams 🤩 Apropå gubb-ångest över nymodigheter på vapensidan 😜

• Våra vapen kommer bli intressanta först när vi: Går igenom varenda lastbil, skåpbil, personbil som passerar vår gräns. Går igenom vartenda fraktfartyg och varenda container som ankommer.

• Jag får nog säga att det här stämmer ganska så bra. Tror de allra är "skyldiga" till den här typen av beteende/reaktion och att det nog är hyfsat naturligt. För egen del har jag exempelvis för lä

Posted Images

Publicerat

Det kommer inte heller in någon här i huset...

Publicerat

...och inte jag heller.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago Dansken sa:

57 minutes ago lsjonsson sa:

...och inte jag heller.:thumbsup:

Samma här 😊

Publicerat
4 hours ago Dansken sa:

Ok, är det en AR 10 du funderar på istället?

Publicerat
  • Författare

Jag tror GW vet som dom flesta andra att man bara få ha fem i magget vid jakt så det är knappt frågan om att kompensera för bristande skjutskicklighet vare sig man har en Sauer 303, Bar eller någon halvautomat. Själv får jag till lugnare serier och skjuter marginellt bättre på älgbanan med min 303a än med bultbössa. Och om man nu skulle ha några onda avsikter, vad skulle hindra mig , precis som GW säger, att TIGa ihop ett par magg eller 3D printa om jag ville ha ett långmagg? Hävdar fortfarande att bössans utseende inte ska ha någon betydelse. Enda anledningen att jag har en halvauto med plastkolv i skåpet är att det pratades för ett antal år sedan att förbjuda halvauto helt och hållet. Sedan är det ju bra att ha en slit o slängbössa som man kan ta ut i ur och skur. 

Det var väl GW som ansåg att 2-4 bössor (Vapengarderoben) skulle räcka till en jägare när han själv hade 16st i skåpet.

Publicerat
5 hours ago exabit sa:

Äh

Jag tycker han var skit löjlig terrorist vapen vilket skit snack.
Jag har en halvautomat en Browning BAR och jag kan skjuta lita snabbt som om jag hade en AR om jag hade lika stora magasin, men min ser inte så farlig ut för den är ju inte svart och COOL så den är ju bara jakt gevärs farlig. :)

Dessa AR är inte farligare än några andra halvautos. En riktigt löjlig diskussion i mina ögon.

Sen om en AR är en lämplig jakt bössa det får dom som har en svara på.

Där emot om man kommer till en drevjakt med en AR på axeln så är det extremt stor sannolikhet att man får de svar han gav Tack för visat intresse men du kommer inte få ställa dig på pass med den bössan.

AR bössor kommer inte bli väl sedda i jakt kretsar på evigheter om ens någonsin.

Publicerat
36 minutes ago TekDr sa:

Vad jag hör från GW låter som det skulle komma från vilken vänsteraktivist som helst. Det osar läckageteori och misstänkligörande av jägare som terrorister 😏

Jag tycker det är bra att NVV gjort föreskrifterna neutrala för alla vapen som uppfyller grundkraven som sig bör i en rättsstat.

Sen ser inte jag heller nån större jaktlig användning av en AR framför en repeterstudsare men om nån vill ha en sån rasselbössa så absolut, den gör varken mer eller mindre än Bar, 303 etc. Hade jag haft en plats ledig så varför inte om man ändå ska testa nåt 🤷‍♂️

Är man orolig för terrorister bör man kanske va lite mer kritisk med vilka som man släpper över tröskeln i första hand… 

Beror på hur man definierar terrorist. De måste inte ha svart hår nämligen.

Publicerat
5 minutes ago exabit sa:

Beror på hur man definierar terrorist. De måste inte ha svart hår nämligen.

Absolut inte men varför skulle man som terrorist sätta sig på kartan genom att skaffa legala vapen eller för den delen göra inbrott för att anskaffa med de risker det ger? 

Kan inte se hur det skulle gynna den typen av människors långsiktiga plan huruvida svenska jägare har ar15 eller inte.

Publicerat
58 minutes ago TekDr sa:

Absolut inte men varför skulle man som terrorist sätta sig på kartan genom att skaffa legala vapen eller för den delen göra inbrott för att anskaffa med de risker det ger? 

Kan inte se hur det skulle gynna den typen av människors långsiktiga plan huruvida svenska jägare har ar15 eller inte.

Vill du ha en ny Breivik så är detta helt rätt väg att gå. Ta bort nålsögat som IPSC varit och låt vilken idiot som helst ta Jägarexamen medelst intensivkurs. Sen är det bara att skaffa ett skåp och söka på fyra AR utan motivering. Efter några veckor har du dem hemma. Inga krav om tillgång till jaktmarker - ingenting.

Jag tror det är en enormt stor nackdel med detta. Medan ”fördelarna” för jägarkåren är i princip noll och inga.

Publicerat
35 minutes ago exabit sa:

Vill du ha en ny Breivik så är detta helt rätt väg att gå. Ta bort nålsögat som IPSC varit och låt vilken idiot som helst ta Jägarexamen medelst intensivkurs. Sen är det bara att skaffa ett skåp och söka på fyra AR utan motivering. Efter några veckor har du dem hemma. Inga krav om tillgång till jaktmarker - ingenting.

Jag tror det är en enormt stor nackdel med detta. Medan ”fördelarna” för jägarkåren är i princip noll och inga.

Han löste det med det som stod till buds i Norge och det var ingen AR15. Hade han inte fått tag på en mini14 lär han väl tagit vad helst annat som gick att få tag på.

De som vill illa löser det oavsett vad som är lagligt må vara kulgevär, lastbil, konstgödsel och diesel….

Publicerat
22 minutes ago TekDr sa:

Han löste det med det som stod till buds i Norge och det var ingen AR15. Hade han inte fått tag på en mini14 lär han väl tagit vad helst annat som gick att få tag på.

De som vill illa löser det oavsett vad som är lagligt må vara kulgevär, lastbil, konstgödsel och diesel….

Jag tror inte en sekund på att han lika gärna kunde ha använt en Tikka 30-06 eller annat och fått samma resultat. Det säger sig självt att en sån individ vill ha vapen med lite kapacitet att do the deed.

Publicerat

Förmodligen kan ju tex en Browning Bar göra samma nytta/skada som en AR.

Enda lösningen att sätta stopp för ovälkommet tok i så fall skulle väl vara att strikt koppla ägandet av halvauto till endast de med någon form av dokumenterat handikapp om man ska förhindra sådana som idioten på Utöja att skaffa sig eldkraft legalt.

Fast även det skulle hjälpa föga nu när illegala vapen smugglas in i landet pga att gränskontrollerna är att likna vid ett skämt efter inträdet i EU.

Även om jag personligen tycker att jaga älg med en AR eller motsvarande skulle kännas precis lika klädsamt som att jaga ekiperad i ljusrosa manchesterkostym så tror jag ju inte direkt det kommer att bli någon peak i brottsstatistiken med jaktvapen inblandat när den lilla klick som vill ha en tillåts införskaffa sig.

Äh...jag är skeptisk.

Publicerat

Det som glöms bort med idioten på Utöja var att den skytte förening han var med i larmade ett antal gånger men polisen gjorde inte ett skit.
Så vems fel är det då?? Att han fick licens på vapen eller att ingen tog dom ifrån honom när det helt klart fanns tecken på att han inte borde ha vapen över huvud taget.

Om man är rädd för att vi skall få en repris på Utöja i Sverige för att vi till låter halvautomatiska jaktvapen så kan man ju införa att man måste ha haft jägarexamen och andra vapen i minst 5 år innan du får licens på en halvauto.
Sen tycker jag att det är sjukt att du kan ta jägarexamen och skaffa vapen utan att du ens har tillgång till jakt.
När farsan var ung så fick en markägare skriva på att han fick jaga på dennes mark för att först då få licens på vapen.

Med den utveckling vi har i omvärlden idag så skulle jag vilja att alla icke straffade personer skulle få hemvärns träning minst två veckor per år och att det stod en AK i varje hem.
Med tanke på kriget i Ukraina och Israel så finns finns risk att vi har WWIII knackandes på dörren.
Detta är fan rätt läskigt.

Publicerat

En vältränad skytt med en Lee-Enfield är farligare än ett Norsk psykfall men en halvautomat

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Mad_minute

Det vore kanske mera på sin plats att förbjuda folk att träna med sina vapen- än att se till vilka vapen man inte får ha...

Publicerat
47 minutes ago Droggot sa:

Det som glöms bort med idioten på Utöja var att den skytte förening han var med i larmade ett antal gånger men polisen gjorde inte ett skit.
Så vems fel är det då?? Att han fick licens på vapen eller att ingen tog dom ifrån honom när det helt klart fanns tecken på att han inte borde ha vapen över huvud taget.

Om man är rädd för att vi skall få en repris på Utöja i Sverige för att vi till låter halvautomatiska jaktvapen så kan man ju införa att man måste ha haft jägarexamen och andra vapen i minst 5 år innan du får licens på en halvauto.
Sen tycker jag att det är sjukt att du kan ta jägarexamen och skaffa vapen utan att du ens har tillgång till jakt.
När farsan var ung så fick en markägare skriva på att han fick jaga på dennes mark för att först då få licens på vapen.

Med den utveckling vi har i omvärlden idag så skulle jag vilja att alla icke straffade personer skulle få hemvärns träning minst två veckor per år och att det stod en AK i varje hem.
Med tanke på kriget i Ukraina och Israel så finns finns risk att vi har WWIII knackandes på dörren.
Detta är fan rätt läskigt.

Kruxet med det förfarandet är att Markägare sitter på fyllan och beviljar jakträttsintyg till  kreti och pleti, vi har det problemet på mina släktmarker att avlägsna släktingar som aldrig lär få egna vapen pga förkärlek till illegala substanser tycker det är en god ide, skulle samma dårunge  fatta att man kunde göra sig stålar på det så kan du tänka dig hur det går. 

Publicerat

Och alla de som saknar egen jaktmark/arrende men som är på köpesjakter ibland?

Problemet med idioter, skjutningar, sprängningar och terrorister har inget med jägare och AR att göra.

Ruger 10/22 ansågs som livsfarlig för inte så många år sen och ljuddämpare likaså. Har än aldrig hört om någon med 10/22 med dämpare som löpt amok.

Publicerat
1 minute ago culot sa:

Kruxet med det förfarandet är att Markägare sitter på fyllan och beviljar jakträttsintyg till  kreti och pleti, vi har det problemet på mina släktmarker att avlägsna släktingar som aldrig lär få egna vapen pga förkärlek till illegala substanser tycker det är en god ide, skulle samma dårunge  fatta att man kunde göra sig stålar på det så kan du tänka dig hur det går. 

Ok visst kan det bli fel men skall du både ha jägarexamen och en påskrift att du har någonstans att jaga så kommer det stå mindre bössor i vapenskåp som aldrig kommer användas.

Varför inte tillåta dom personer som har behov av vapen för självförsvar att skaffa licens för just detta.
En lagstiftning som redan finns i vårt land men som är i dagsläget mer eller mindre omöjligt att få.
Så nu måste dom personerna som har detta behov att gå fel väg att skaffa sig detta och skulle dom nu behöva använda sina vapen så kommer det drabba oss andra som har vapen för jakt eller skytte.

Jag är för vapenägande för alla som är ostraffade svenska medborgare.
Men jaktvapen är till för jakt, tävlings vapen för tävling och behöver du försvara dig av någon anledning så skall du ha licens för just detta.

Publicerat

Blev "beskylld" en gång att sköt med en halvis på en kulstig. -Nej, en Tikka T3, svarade jag... 😉

Publicerat
  • Författare

Helt rätt och logiskt som jag ser det. GW och tv4 pratar helt felaktigt om militära vapen. En AR 15 har väl aldrig varit avsett för annat än den civila marknaden.

Publicerat
8 hours ago Droggot sa:

Ok visst kan det bli fel men skall du både ha jägarexamen och en påskrift att du har någonstans att jaga så kommer det stå mindre bössor i vapenskåp som aldrig kommer användas.

Varför inte tillåta dom personer som har behov av vapen för självförsvar att skaffa licens för just detta.
En lagstiftning som redan finns i vårt land men som är i dagsläget mer eller mindre omöjligt att få.
Så nu måste dom personerna som har detta behov att gå fel väg att skaffa sig detta och skulle dom nu behöva använda sina vapen så kommer det drabba oss andra som har vapen för jakt eller skytte.

Jag är för vapenägande för alla som är ostraffade svenska medborgare.
Men jaktvapen är till för jakt, tävlings vapen för tävling och behöver du försvara dig av någon anledning så skall du ha licens för just detta.

Finns det något land inom EU/Europa där vapen för självförsvar är tillåtet ? 

Publicerat
8 minutes ago culot sa:

Finns det något land inom EU/Europa där vapen för självförsvar är tillåtet ? 

Tjeckien.