Publicerat Juli 17, 20232 yr Om jag förstår texten rätt i informationen från PM, så är stora magasin tillståndspliktiga efter 1/7 2023. https://polisen.se/tjanster-tillstand/vapen-regler-och-tillstand/vapenmagasin/ Det är framför all följande som jag tänker på. fler än 10 patroner, om magasinet är möjligt att sätta in i ett skjutvapen där pipans längd överstiger 30 cm eller om skjutvapnets totala längd överstiger 60 cm. Min PCC har ju längre pipa än 30cm och är längre än 60cm. Så enligt detta, så kommer man inte längre att kunna köpa 17-skott Glock magasin (eller större) till den. Och vad händer med magasin som man redan har? Kan inte se något i texten att magasin som man redan har, är ok. Istället så finns det denna mening. Den som innehar ett tillståndspliktigt vapenmagasin får fortsätta inneha detta utan tillstånd till och med utgången av oktober 2023. Så frågan är, måste man lämna in sina magg, om dom är större än 10-skott?
Publicerat Juli 17, 20232 yr Om du läser vidare i länken: Den som har rätt att inneha ett visst vapen för skjutning eller samling får utan tillstånd inneha alla typer av vapenmagasin så länge det passar till vapnet. Alltså får du ha vilka magasin du vill så länge du har licens på en bössa dom passar i.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare 13 minutes ago benz sa: Om du läser vidare i länken: Den som har rätt att inneha ett visst vapen för skjutning eller samling får utan tillstånd inneha alla typer av vapenmagasin så länge det passar till vapnet. Alltså får du ha vilka magasin du vill så länge du har licens på en bössa dom passar i. Med skjutning, så låter det som att det avser skyttelicens, då det har ju varit skyttarna som har varit mest högljudda. Det skulle i såfall inte avse vapen för jakt, då man ändå har begränsning i magasinstorlek för jaktändamål. Så det lär vara ganska öppet för PM att tolka vad som menas.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Står samma text med ”skjutning” om man läser om ljuddämpare så om du törs inneha en ljuddämpare utan licens till din bössa så törs du även inneha ett stort magasin.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Nja. När det gäller licens för jaktvapen, så står det ju i regelverket att man får jaga med ljuddämpare. Så det kan tolkas som ett undantag från det allmänna regelverket. Men det står inget om att man får jaga med stort magasin.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 1 hour ago Islänningen sa: Med skjutning, så låter det som att det avser skyttelicens, då det har ju varit skyttarna som har varit mest högljudda. Det skulle i såfall inte avse vapen för jakt, då man ändå har begränsning i magasinstorlek för jaktändamål. Så det lär vara ganska öppet för PM att tolka vad som menas. Nej det är inte öppet för tolkning, antingen har man ett vapen man skjuter med oaktat mål eller så har man det för samling. Att de kunde varit tydligare är en helt annan sak.
Publicerat Juli 17, 20232 yr ”Vapenmagasin Om du har tillstånd att inneha ett vapen (som ska användas för skjutning eller samling) ingår också rätt att inneha vapenmagasin som passar till vapnet. För övriga ändamål krävs däremot särskilt tillstånd, som Polismyndigheten prövar. Vapenmagasin Ljuddämpare Om du har tillstånd att inneha ett vapen (som ska användas för skjutning) ingår också rätt att inneha ljuddämpare som passar till vapnet. För övriga ändamål krävs däremot särskilt tillstånd, som Polismyndigheten prövar. Tillståndet kan främst ges för samlarändamål.” Du får tolka det som du vill men jag är inte orolig för att inneha stora magasin till vapen jag har licens för.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 52 minutes ago Islänningen sa: Nja. När det gäller licens för jaktvapen, så står det ju i regelverket att man får jaga med ljuddämpare. Så det kan tolkas som ett undantag från det allmänna regelverket. Men det står inget om att man får jaga med stort magasin. Det är snarare ett förtydligande eftersom det länge var förbjudet att nyttja ljuddämpare vid jakt. Du får ha vilket magasin som helst i din bössa oaktat kapacitet så länge det lirar med naturvårdsverkets föreskrifter på det aktuella viltslaget och du bedriver jakten på ett etiskt sätt.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Vi får ju komma ihåg att vi har med en myndighet att göra, som gärna har sina egna "hittepå" regler. Har ju varit ett antal fall med vapen som enligt föreskrifterna har varit solklara, men har nekats ändå.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 3 minutes ago benz sa: ”Vapenmagasin Om du har tillstånd att inneha ett vapen (som ska användas för skjutning eller samling) ingår också rätt att inneha vapenmagasin som passar till vapnet. För övriga ändamål krävs däremot särskilt tillstånd, som Polismyndigheten prövar. Vapenmagasin Ljuddämpare Om du har tillstånd att inneha ett vapen (som ska användas för skjutning) ingår också rätt att inneha ljuddämpare som passar till vapnet. För övriga ändamål krävs däremot särskilt tillstånd, som Polismyndigheten prövar. Tillståndet kan främst ges för samlarändamål.” Du får tolka det som du vill men jag är inte orolig för att inneha stora magasin till vapen jag har licens för. Du har så rätt! Klart och tydligt i texten ovan.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Just now Buck sa: Det är snarare ett förtydligande eftersom det länge var förbjudet att nyttja ljuddämpare vid jakt. Du får ha vilket magasin som helst i din bössa oaktat kapacitet så länge det lirar med naturvårdsverkets föreskrifter på det aktuella viltslaget och du bedriver jakten på ett etiskt sätt. Och naturvårdsverket föreskriver max 5 skott, och om du jagar med större magasin, så är det vapenbrott, även om du bara laddar 5 patroner.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 1 minute ago Islänningen sa: Vi får ju komma ihåg att vi har med en myndighet att göra, som gärna har sina egna "hittepå" regler. Har ju varit ett antal fall med vapen som enligt föreskrifterna har varit solklara, men har nekats ändå. Det är därför vi äger rätten att klaga och få saken prövad om vi tycker att myndigheten har fel.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Just now Islänningen sa: Och naturvårdsverket föreskriver max 5 skott, och om du jagar med större magasin, så är det vapenbrott, även om du bara laddar 5 patroner. Nej det kan aldrig bli vapenbrott, det är något helt annat.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Just now Buck sa: Det är därför vi äger rätten att klaga och få saken prövad om vi tycker att myndigheten har fel. Vi äger också rätten att köpa en trisslott, men utfaller blir ju inte alltid som man önskar.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare 3 minutes ago Buck sa: Nej det kan aldrig bli vapenbrott, det är något helt annat. Så, om en jägare blir ertappad med ett magasin som är större än 5-skotts magasin, även om antalet patroner i magasinet inte överskrider vad som är tillåtet, vad är det då? Om det skulle vara tillåtet med ett 17-skotts magasin, om man bara laddar det med 5 skott, så skulle det inte behövas ta fram spärrade magasin för jakt.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 1 minute ago Islänningen sa: Vi äger också rätten att köpa en trisslott, men utfaller blir ju inte alltid som man önskar. Har polismyndigheten fel så kan jag i stort sett lova att utfallet kommer peka på det efter att saken prövats. Du äger rätten att bevaka dina egna intressen i e ordna en sakkunnig som kan peka på dina invändningar. Finns många duktiga jurister som begriper sig på jakt och vapen.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 7 minutes ago Islänningen sa: Så, om en jägare blir ertappad med ett magasin som är större än 5-skotts magasin, även om antalet patroner i magasinet inte överskrider vad som är tillåtet, vad är det då? Om det skulle vara tillåtet med ett 17-skotts magasin, om man bara laddar det med 5 skott, så skulle det inte behövas ta fram spärrade magasin för jakt. Jaktbrott är en sak, vapenbrott en annan. Först när du nyttjar vapnet, eller för den delen avser nyttja vapnet är du ute på tunn is. Det senare är bara svårare att leda i bevis. På skjutbanan kan du använda magasinet hur du vill, även vid eftersök.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Just now Buck sa: Jaktbrott är en sak, vapenbrott en annan. Först när du nyttjar vapnet, eller för den delen avser nyttja vapnet är du ute på tunn is. Det senare är bara svårare att leda i bevis. Sorry, det var jaktbrott jag menade. För min del, så är jag inte orolig. Jag har ett spärrat magasin till min bössa, och använder endast dom större, när jag är på skjutbanan. Men jag är säker på att förr eller senare, så kommer detta att bli ett fall för rättsväsendet. Kan lägga 4 trisslotter på det.
Publicerat Juli 17, 20232 yr 2 minutes ago Islänningen sa: Sorry, det var jaktbrott jag menade. För min del, så är jag inte orolig. Jag har ett spärrat magasin till min bössa, och använder endast dom större, när jag är på skjutbanan. Men jag är säker på att förr eller senare, så kommer detta att bli ett fall för rättsväsendet. Kan lägga 4 trisslotter på det. Ptja är magasinet varaktigt spärrat och inte med lätthet kan modifieras så bör det vara okej, dock en prövningssak. Vill det sig illa så kan man titta på dess ursprungliga funktion, inte så troligt dock. Vill du gardera dig så be polismyndigheten om ett utlåtande gällande ditt magasin, ett mail inkluderat några bilder räcker långt. Spara sedan svaret och sov gott
Publicerat Juli 17, 20232 yr Författare Just now Buck sa: Ptja är magasinet varaktigt spärrat och inte med lätthet kan modifieras så bör det vara okej, dock en prövningssak. Vill det sig illa så kan man titta på dess ursprungliga funktion, inte så troligt dock. Vill du gardera dig så be polismyndigheten om ett utlåtande gällande ditt magasin, ett mail inkluderat några bilder räcker långt. Spara sedan svaret och sov gott Det är inget som jag har spärrat själv. Botten är gjuten så att det spärrar magasinet till 5 skott. Försöker man med ett till, så knäcker man magasinet. Så jag behöver inget utlåtande.
Publicerat Juli 17, 20232 yr Just now Islänningen sa: Det är inget som jag har spärrat själv. Botten är gjuten så att det spärrar magasinet till 5 skott. Försöker man med ett till, så knäcker man magasinet. Så jag behöver inget utlåtande. Okej, då är det fabriksbyggt?
Publicerat Juli 17, 20232 yr 5 minutes ago Islänningen sa: Japp. Då är det ju faktiskt inte spärrat utan avsett för just det antalet
Publicerat Juli 18, 20232 yr Hur är det med förvaring av stora magasin? Ska dessa in i säker förvaring typ ammunition eller som våra redskap?
Publicerat Juli 18, 20232 yr Författare 1 hour ago fredde_fmj sa: Hur är det med förvaring av stora magasin? Ska dessa in i säker förvaring typ ammunition eller som våra redskap? Det finns inget krav på förvaring av dessa.