Publicerat December 14, 20232 yr Jo misstänker det. Sen gjorde jag nog bort mig när jag lämnade en skjuten räv på åteln under en veckas tid. Tror inte man ska göra det.
Publicerat December 14, 20232 yr Vet inte om det spelar så stor roll? Rätt ofta ser man hur nya individer reagerar på döda polare, varierar lite.. hade en räv som med bestämdhet skulle döda ihjäl en redan skjuten räv.. annars brukar de "stelna till" lite och röra sig emot liken. Kan inte minnas att jag sett ngn räv dra pga en annan död räv. Men det kan variera, högre rävtäthet vid min koja förmodligen..
Publicerat December 14, 20232 yr Jo så kan de vara Bara skumt att alla rävar försvann just efter att jag lämnade en död räv på åteln. Kanske var deras ledare eller gosiga mormor eller nått
Publicerat December 14, 20232 yr 2 hours ago dptrapper sa: Jo misstänker det. Sen gjorde jag nog bort mig när jag lämnade en skjuten räv på åteln under en veckas tid. Tror inte man ska göra det. I dom flesta fall så har inte det nån betydelse,lämnar du dom i skogen så äts dom upp av andra rävar. Spelar ingen roll om det är fullt friska eller skabb angripna. Så verkar det då funka här uppe,sett det många gånger. Det mest extrema var en räv som jag sköt en kväll och lämnade liggande på plats,på morgonen då jag skulle ta skidorna och hämta den så hade en annan redan varit där under natten och ätit på den.
Publicerat December 14, 20232 yr Såhär står det på jägareförbundets hemsida Räven är en opportunist, det vill säga den inkluderar vad den kan komma över i sina måltider. Det innebär att en räv ger sig på allt från säd, blåbär, daggmask och insekter till fisk, fåglar, smågnagare, harar, rådjurskid och vuxna rådjur, likväl som köksavfall, kadaver eller slaktrester. Däremot äter den ogärna näbbmöss, mullvadar eller döda artfränder. Men det kanske beror på hur födotillgången är?
Publicerat December 16, 20232 yr Detta är en populär post. På 2023-12-11 at 11:17 Tjörnbon sa: 🙂 jo det är kul med kojor!! Jag är rädd att jag inte har några bilder på insidan men någon sovbrits blir det nog inte, kojan är inte stor nog. Det blir 2 stolar med kamin, försöker fixa några bilder lite längre fram, men jag vill inte kapa tråden allt för mycket..😄 Här är en bild på insidan hyddan. jag gör en liten halvhjärtad sittning ikväll men bristen på snö gör att jag knappast har någon chans på räv. Sitter egentligen bara och myser vid kaminen 😄
Publicerat December 16, 20232 yr 6 minutes ago Tjörnbon sa: Här är en bild på insidan hyddan. jag gör en liten halvhjärtad sittning ikväll men bristen på snö gör att jag knappast har någon chans på räv. Sitter egentligen bara och myser vid kaminen 😄 Du kan få lite snö ifrån norr om du vill men du får fixa med frakten själv.
Publicerat December 16, 20232 yr 52 minutes ago lsjonsson sa: Du kan få lite snö ifrån norr om du vill men du får fixa med frakten själv. Jo tack! Kanske pojken ska få ta med lite från Lule när han kommer ner till jul 🙂👍
Publicerat December 16, 20232 yr 50 minutes ago Tjörnbon sa: Jo tack! Kanske pojken ska få ta med lite från Lule när han kommer ner till jul 🙂👍 Lumpen, Universitet, LKAB, bygger, Tullen, polis m. m.? Listan kan göras lång.
Publicerat December 17, 20232 yr Har hört att en olight är bra kolla läget med ibland om det är mörkt.
Publicerat December 17, 20232 yr Detta är en populär post. Ytterligare en räv som jagar på nya marker,en års tik som fastnat under natten. Men nu börjar det tunnas ut med spår,så drar nog upp grejerna och väntar in nya rävspår.
Publicerat Januari 8, 20242 yr Detta är en populär post. På 2023-12-14 at 12:15 dptrapper sa: Såhär står det på jägareförbundets hemsida Räven är en opportunist, det vill säga den inkluderar vad den kan komma över i sina måltider. Det innebär att en räv ger sig på allt från säd, blåbär, daggmask och insekter till fisk, fåglar, smågnagare, harar, rådjurskid och vuxna rådjur, likväl som köksavfall, kadaver eller slaktrester. Däremot äter den ogärna näbbmöss, mullvadar eller döda artfränder. Men det kanske beror på hur födotillgången är? Här har jag hängt 5 rävar före jul & när jag var dit och fyllde på med mera åtel idag så är 4 st uppätna och det här är kvar på platsen av en. Så ytterligare ett bevis för att dom iaf här uppe äter upp varandra.
Publicerat Januari 8, 20242 yr Även den nu döde Karl-Erik W som är upphovsmannen till Luleåsnaran sa att en flådd räv är bra åtel mat. Men att man bör binda fast kroppen för dom drar iväg med den. Det sa han redan för 30 år sedan till mig.
Publicerat Januari 8, 20242 yr 39 minutes ago stefan sa: Även den nu döde Karl-Erik W som är upphovsmannen till Luleåsnaran sa att en flådd räv är bra åtel mat. Men att man bör binda fast kroppen för dom drar iväg med den. Det sa han redan för 30 år sedan till mig. Är av samma utfattning, minns jag grävde ner en räv, två dagar senare hittade jag den 50m ifrån, och var bra med rävspår, så stövaren släpptes
Publicerat Januari 9, 20242 yr Efter att ha startat upp nya rävkojan så har jag en till övers. Är det någon som vill starta en snabb åtel så finns en koja till försäljning . Den är inte vacker men funktionell, en liten kamin är inte fel att leta upp. Obs! Släpkärran behåller jag Fråga inte vad den kostar om du är intresserad, lägg ett bud istället 👍
Publicerat Januari 25, 20242 yr Detta är en populär post. Fick mig en fin rävahane i em. Solen skulle ju lysa vad det sagt å då tid fanns tänkte jag passa på å ut å spana en stund. Det skiljer en vecka mellan bilderna. Rådjur framme då och så även idag, dock utan rå-bilder för dagen. Hade bla en bock inne på 30m men valde att vara helt still. Rå var ej tanken, inte idag heller. Bocken går ifrån mig, ut på 150m å betar. Plötsligt sträcker han på sig och tittar rakt N ut, rakt över i bild. Likaså jag spanar i N, men ser nada. Plötsligt kliver räven upp på stenen mitt på åkern, ja den är på mitten långt bort, å står där å spanar. Bocken säkrar genom att sätta iväg i V riktning. Räven kliver ner igen å börjar gå. Så försiktigt upp med Gun, mkt försiktigt å in med muspipen i mun. Rattar upp x6 å följer med. Små piper lite å leder honom med lite tur närmre å närmre. 110m ut stannar han upp å vänder sidan till. Känns bra. Han blir där. /P
Publicerat Januari 25, 20242 yr 1 hour ago PAS sa: Fick mig en fin rävahane i em. Solen skulle ju lysa vad det sagt å då tid fanns tänkte jag passa på å ut å spana en stund. Det skiljer en vecka mellan bilderna. Rådjur framme då och så även idag, dock utan rå-bilder för dagen. Hade bla en bock inne på 30m men valde att vara helt still. Rå var ej tanken, inte idag heller. Bocken går ifrån mig, ut på 150m å betar. Plötsligt sträcker han på sig och tittar rakt N ut, rakt över i bild. Likaså jag spanar i N, men ser nada. Plötsligt kliver räven upp på stenen mitt på åkern, ja den är på mitten långt bort, å står där å spanar. Bocken säkrar genom att sätta iväg i V riktning. Räven kliver ner igen å börjar gå. Så försiktigt upp med Gun, mkt försiktigt å in med muspipen i mun. Rattar upp x6 å följer med. Små piper lite å leder honom med lite tur närmre å närmre. 110m ut stannar han upp å vänder sidan till. Känns bra. Han blir där. /P Härligafoton! En död räv är en bra räv! Grattis!
Publicerat Januari 26, 20242 yr Läckert med barmark! Muspipan funkade inte så värst bra eller? Tänker att får man ut räv sådär och får till muspip så blir åtgärd 1A innan lock att vrida bort all förstoring för räven kommer skjutas på typ 20 meter..
Publicerat Januari 26, 20242 yr 34 minutes ago Hipshot sa: Läckert med barmark! Muspipan funkade inte så värst bra eller? Tänker att får man ut räv sådär och får till muspip så blir åtgärd 1A innan lock att vrida bort all förstoring för räven kommer skjutas på typ 20 meter.. Barmark ja, blir hundjakt i helgen. Har inte på långa vägar lika mycket rävreferenser på banken som du har, men med lite tur så funkade muspipen i detta fall väldigt bra ändå, lr så hörde räven dåligt å hade otur. Hursom, anledning till förstoringen var att han ej kändes stressad utan med stort lugn och självförtroende kom mot ljudet, jag pipade försiktigt för att inte gå på för hårt, samt att jag var lite smyg på att han närsom självständigt plötsligt skulle kunna avvika å gå mot något som verkade roligare å troligare. Kan va det som höll på att ske, han stannade upp och var nästan halvvägs av åkern, han hörde antagligen något som skulle undersökas först. Hade han ’försvunnit’ för mig där så hade jag skruvat ner som du är inne på och varit mer beredd på närmare kontakt. Så var det denna gång men med nästa räv så är det nog en annan historia. /P
Publicerat Januari 26, 20242 yr Var igång med småviltbössan igår igen. Synd inte räven syns på filmen mer än mellan träden i början. Sen kommer den upp i framkant på berget jag sitter på och bara huvet sticker upp bakom stenen. Blir inget instagramvänligt på 15 meter med en 19,4 grams Hornady RN från 375’an. Men alltid skoj att klämma en räv 👌 C111A2D1-F726-4B9B-836D-4A65194C5EC0.mov
Publicerat Januari 26, 20242 yr Om du vara valt bort rävselfie så hade det säkert funkat på Insta Grattis!