Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Räv 23/24

Featured Replies

Publicerat

Jo misstänker det.

Sen gjorde jag nog bort mig när jag lämnade en skjuten räv på åteln under en veckas tid.

Tror inte man ska göra det.

• Svar 172
  • Visningar 14,7k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• marcus.söderlund
    marcus.söderlund

2025 förvisso men fick faktiskt skjuta en räv igår. Händer inte vardag längre..   Behöver komma ihåg hörselskydden nästa gång, smäller bra med hagelbössan i sovrummet.

• Lär nog bli sista räven för mig den här säsongen, satt i kojan i lördags.  Nr 18,jag har haft både sämre & bättre vintrar men så är det..

• Ut på ett uppdrag åt kommunen nu under morgonen, en skabbräv som strök omkring nära stan. Var en liten årsräv som smittats så då lär det väl dyka upp flera från samma kull. Men nu är den iaf

Posted Images

Publicerat

Vet inte om det spelar så stor roll? Rätt ofta ser man hur nya individer reagerar på döda polare, varierar lite.. hade en räv som med bestämdhet skulle döda ihjäl en redan skjuten räv.. annars brukar de "stelna till" lite och röra sig emot liken. Kan inte minnas att jag sett ngn räv dra pga en annan död räv. Men det kan variera, högre rävtäthet vid min koja förmodligen..

Publicerat

Jo så kan de vara :)

Bara skumt att alla rävar försvann just efter att jag lämnade en död räv på åteln.

Kanske var deras ledare eller gosiga mormor eller nått

Publicerat
2 hours ago dptrapper sa:

Jo misstänker det.

Sen gjorde jag nog bort mig när jag lämnade en skjuten räv på åteln under en veckas tid.

Tror inte man ska göra det.

I dom flesta fall så har inte det nån betydelse,lämnar du dom i skogen så äts dom upp av andra rävar. Spelar ingen roll om det är fullt friska eller skabb angripna. Så verkar det då funka här uppe,sett det många gånger.

Det mest extrema var en räv som jag sköt en kväll och lämnade liggande på plats,på morgonen då jag skulle ta skidorna och hämta den så hade en annan redan varit där under natten och ätit på den. 

Publicerat

Såhär står det på jägareförbundets hemsida

Räven är en opportunist, det vill säga den inkluderar vad den kan komma över i sina måltider. Det innebär att en räv ger sig på allt från säd, blåbär, daggmask och insekter till fisk, fåglar, smågnagare, harar, rådjurskid och vuxna rådjur, likväl som köksavfall, kadaver eller slaktrester. Däremot äter den ogärna näbbmöss, mullvadar eller döda artfränder.

Men det kanske beror på hur födotillgången är?

Publicerat

Grattis Stefan!

Bra jobbat!:thumbsup:

Publicerat
52 minutes ago lsjonsson sa:

Du kan få lite snö ifrån norr om du vill men du får fixa med frakten själv.:thumbsup::laugh:

Jo tack!

Kanske pojken ska få ta med lite från Lule när han kommer ner till jul 🙂👍

Publicerat
50 minutes ago Tjörnbon sa:

Jo tack!

Kanske pojken ska få ta med lite från Lule när han kommer ner till jul 🙂👍

Lumpen, Universitet, LKAB, bygger, Tullen, polis m. m.? Listan kan göras lång.:thumbsup:

Publicerat

Har hört att en olight är bra kolla läget med ibland om det är mörkt.

Publicerat

Grattis rävdräpare!:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat

Även den nu döde Karl-Erik W som är upphovsmannen till Luleåsnaran sa att en flådd räv är bra åtel mat.

Men att man bör binda fast kroppen för dom drar iväg med den. Det sa han redan för 30 år sedan till mig.

Publicerat
39 minutes ago stefan sa:

Även den nu döde Karl-Erik W som är upphovsmannen till Luleåsnaran sa att en flådd räv är bra åtel mat.

Men att man bör binda fast kroppen för dom drar iväg med den. Det sa han redan för 30 år sedan till mig.

Är av samma utfattning, minns jag grävde ner en räv, två dagar senare hittade jag den 50m ifrån, och var bra med rävspår, så stövaren släpptes

Publicerat

Se där :)

Publicerat

Efter att ha startat upp nya rävkojan så har jag en till övers. 

Är det någon som vill starta en snabb åtel så finns en koja till försäljning .

Den är inte vacker men funktionell, en liten kamin är inte fel att leta upp. 

Obs! Släpkärran behåller jag 

Fråga inte vad den kostar om du är intresserad, lägg ett bud istället 👍20240103_102726.thumb.jpg.fdd26ff25c5c1fd26833ec944ffc00ab.jpg20240103_102705.thumb.jpg.78f862e1063710ab0dfc77bf243341ce.jpg

• 3 weeks later...
Publicerat
1 hour ago PAS sa:

Fick mig en fin rävahane i em.

Solen skulle ju lysa vad det sagt å då tid fanns tänkte jag passa på å ut å spana en stund.  Rv1.thumb.jpg.553c54cb6d2fc94641de48f2fd629457.jpg

Det skiljer en vecka mellan bilderna.

Rv2.thumb.jpg.29feaabb216e9ca2792f4f84d9bf87a3.jpg

Rådjur framme då och så även idag, dock utan rå-bilder för dagen.

rv3.thumb.jpg.6cb573978169866c4898775f9c206d52.jpg

Hade bla en bock inne på 30m men valde att vara helt still. Rå var ej tanken, inte idag heller. Bocken går ifrån mig, ut på 150m å betar. Plötsligt sträcker han på sig och tittar rakt N ut, rakt över i bild. Likaså jag spanar i N, men ser nada. Plötsligt kliver räven upp på stenen mitt på åkern, ja den är på mitten långt bort, å står där å spanar. Bocken säkrar genom att sätta iväg i V riktning. Räven kliver ner igen å börjar gå.

rv4.thumb.jpg.890d3a31e8d5c23be6accba6ec4f13e6.jpg

Så försiktigt upp med Gun, mkt försiktigt å in med muspipen i mun. Rattar upp x6 å följer med. Små piper lite å leder honom med lite tur närmre å närmre. 110m ut stannar han upp å vänder sidan till. Känns bra. Han blir där. /P

rv5.thumb.jpg.1ac560c3aeda8b7fe3ab11b4a58c814c.jpg

rv6.thumb.jpg.6dece2fab6c801df6d201d90c8d07af3.jpg

Härligafoton! En död räv är en bra räv! Grattis!:thumbsup:

Publicerat

Läckert med barmark!

Muspipan funkade inte så värst bra eller? Tänker att får man ut räv sådär och får till muspip så blir åtgärd 1A innan lock att vrida bort all förstoring för räven kommer skjutas på typ 20 meter.. 

Publicerat
34 minutes ago Hipshot sa:

Läckert med barmark!

Muspipan funkade inte så värst bra eller? Tänker att får man ut räv sådär och får till muspip så blir åtgärd 1A innan lock att vrida bort all förstoring för räven kommer skjutas på typ 20 meter.. 

Barmark ja, blir hundjakt i helgen.

Har inte på långa vägar lika mycket rävreferenser på banken som du har, men med lite tur så funkade muspipen i detta fall väldigt bra ändå, lr så hörde räven dåligt å hade otur.

Hursom, anledning till förstoringen var att han ej kändes stressad utan med stort lugn och självförtroende kom mot ljudet, jag pipade försiktigt för att inte gå på för hårt, samt att jag var lite smyg på att han närsom självständigt plötsligt skulle kunna avvika å gå mot något som verkade roligare å troligare. Kan va det som höll på att ske, han stannade upp och var nästan halvvägs av åkern, han hörde antagligen något som skulle undersökas först. Hade han ’försvunnit’ för mig där så hade jag skruvat ner som du är inne på och varit mer beredd på närmare kontakt.

Så var det denna gång men med nästa räv så är det nog en annan historia. /P

Publicerat

Var igång med småviltbössan igår igen. Synd inte räven syns på filmen mer än mellan träden i början. Sen kommer den upp i framkant på berget jag sitter på och bara huvet sticker upp bakom stenen. Blir inget instagramvänligt på 15 meter med en 19,4 grams Hornady RN från 375’an. Men alltid skoj att klämma en räv 👌

IMG_1299.jpeg

Publicerat

Om du vara valt bort rävselfie så hade det säkert funkat på Insta :whistling:

Grattis!