Publicerat December 5, 20241 yr 37 minutes ago dptrapper sa: -10 och ni drar till Thailand?? Har alla söder om Gävle glömt bort att vi bor i Skandinavien? 🙃 Vafan har hänt med vikingablodet söderöver? Kommit nått virus från Danmark över bron? Vid -10 börjar jag ta på mig jacka när jag ska ta längre promenader med vovven Det borde vara obligatoriskt att skicka alla söder om Gävle till Svalbard 2 veckor per år för klimatisering och snökännedom! Det är därför vi klagar, det var varmare på Vikingatiden. https://grundskoleboken.se/vikingatid/kapitel/hur_var_jarnalderns_klimat/index.php
Publicerat December 5, 20241 yr Åfan jag har sett på TV nått program som sa att det blev typ en vargavinter som varade under lång tid med missväxt osv. Med andra ord så har Hipshot fimbulvinter redan vid -10 (eller så är han ingen viking) Från Google Vikingarna fruktade fimbulvintern, som skulle orsaka hungersnöd och varslade om världens undergång. Dessa berättelser är inte bara fria fantasier, menar forskarna. Fimbulvintern har sina rötter i händelser år 536 efter Kristus. Bara själva ordet fimbulvinter kunde få vikingarna att darra.
Publicerat December 5, 20241 yr Detta är en populär post. 58 minutes ago dptrapper sa: -10 och ni drar till Thailand?? Har alla söder om Gävle glömt bort att vi bor i Skandinavien? 🙃 Vafan har hänt med vikingablodet söderöver? Kommit nått virus från Danmark över bron? Vid -10 börjar jag ta på mig jacka när jag ska ta längre promenader med vovven Det borde vara obligatoriskt att skicka alla söder om Gävle till Svalbard 2 veckor per år för klimatisering och snökännedom! Alla vet jag inte men jag gillar inte varken kylan eller snön.. Min lånade bil gillar inte heller kylan, -11 nu.. hoppas den startar när jag ska till jobbet till lunch.. Förövrigt förundrad att samma sign för ngn vecka sedan gnällde över lite snö på linsen på sin åtelkamera.. då var snön inte jättekul precis! Men när det ska raljeras över en frusen stackars statsanställd knegare då är snön och kylan trevlig Jag är klimataktivist, mer klimatförändringar, mindre kyla och vitt skit! Åtminstone söder om Gävle 🥰
Publicerat December 5, 20241 yr Nja raljerar å raljerar. Det var ju kameran ja var förbannad på inte snön 🤪
Publicerat December 5, 20241 yr 47 minutes ago dptrapper sa: Nja raljerar å raljerar. Det var ju kameran ja var förbannad på inte snön 🤪 Jävla puckade kamera som tagit ett eget initiativ och bara hoppat upp på trädet sådär.. reklamera!
Publicerat December 5, 20241 yr 2 hours ago Hipshot sa: Alla vet jag inte men jag gillar inte varken kylan eller snön.. Min lånade bil gillar inte heller kylan, -11 nu.. hoppas den startar när jag ska till jobbet till lunch.. Förövrigt förundrad att samma sign för ngn vecka sedan gnällde över lite snö på linsen på sin åtelkamera.. då var snön inte jättekul precis! Men när det ska raljeras över en frusen stackars statsanställd knegare då är snön och kylan trevlig Jag är klimataktivist, mer klimatförändringar, mindre kyla och vitt skit! Åtminstone söder om Gävle 🥰 Var precis ute och hämtade en korg ved...sviiiinkallt! Så nu går jag inte ut mer idag! Vidrigt med snö och kyla
Publicerat December 5, 20241 yr Detta är en populär post. 49 minutes ago Mad Mike sa: Var precis ute och hämtade en korg ved...sviiiinkallt! Så nu går jag inte ut mer idag! Vidrigt med snö och kyla
Publicerat December 6, 20241 yr På 2024-12-05 at 11:26 Mad Mike sa: Var precis ute och hämtade en korg ved...sviiiinkallt! Så nu går jag inte ut mer idag! Vidrigt med snö och kyla Tack! Väntade på att du skulle göra entré i tråden, vet att du är rätt kalibrerad i frågan
Publicerat December 6, 20241 yr På 2024-12-05 at 11:26 Mad Mike sa: Var precis ute och hämtade en korg ved...sviiiinkallt! Så nu går jag inte ut mer idag! Vidrigt med snö och kyla Vad är SVINKALLT för en Nollåtta som du???
Publicerat December 6, 20241 yr 26 minutes ago lsjonsson sa: Vad är SVINKALLT för en Nollåtta som du??? Temperatur lägre än +18° skulle jag tro
Publicerat December 6, 20241 yr 59 minutes ago exabit sa: Temperatur lägre än +18° skulle jag tro Stackars nollåttor
Publicerat December 6, 20241 yr Detta är en populär post. 3 hours ago exabit sa: Temperatur lägre än +18° skulle jag tro +25 är lägsta trivseltemperatur! allt under det är bara misär....
Publicerat December 6, 20241 yr Detta är en populär post. 47 minutes ago Mad Mike sa: +25 är lägsta trivseltemperatur! allt under det är bara misär.... Ska precis till att sätta fyr, har fyllt på ved och putsat luckorna på kamin idag.😊
Publicerat December 6, 20241 yr 1 hour ago sidelock sa: Ska precis till att sätta fyr, har fyllt på ved och putsat luckorna på kamin idag.😊 Ser ut som en plats jag kan överleva på mellan november-april
Publicerat December 6, 20241 yr 2 hours ago Mad Mike sa: +25 är lägsta trivseltemperatur! allt under det är bara misär.... Allt över +25 är en pina....
Publicerat December 7, 20241 yr 13 hours ago Mad Mike sa: Ser ut som en plats jag kan överleva på mellan november-april En fet 40cm ekekubbe på glöden. Räcker ca 5 timmar.😊 20241026_180732.mp4
Publicerat December 19, 20241 yr Detta är en populär post. La ut 7 snaror igår & idag på morgonen satt där en skabbis, fint att plocka bort den. Men det har fortsatt snöa så imorgon åker snarorna upp & eventuellt ut på lördag om spår finns.
Publicerat December 19, 20241 yr Detta är en populär post. Justdeja! Fick en stund över i går em, som för övrigt bjöd på fint väder. Så då fick Gun följa med. Blev en fin rävtik för oss. Rätt odramatiskt det var. Plötsligt stod hon bara där å spana. Var väl turligt att jag råkade spana å det hållet å inte ner i fånen på ex. jaktsidan då då. Förstod att jag, utan lock, skulle få se henne en kort stund bara, max 10s, i typ 10m. Så, när hon hoppade ner från sin spanarsten, greppa jag Gun å när hon skulle upp och över ’sista’ stenen innan hon skulle vara försvunnen i grönskan så krama jag av. Blev där. /P
Publicerat December 23, 20241 yr Detta är en populär post. Sittning igår. En eftersökskompis hade lagt ut en del trafikskadat. Dök upp en rejält skabbangripen som fick åka till rävhimlen. Bra att få bort den!
Publicerat December 24, 20241 yr Detta är en populär post. Igår kväll efter skiftets slut mötte jag denna nyfikna räv
Publicerat December 24, 20241 yr 3 hours ago stefan sa: Igår kväll efter skiftets slut mötte jag denna nyfikna räv Var den frusen o ville komma in i värmen?
Publicerat December 24, 20241 yr 3 hours ago lsjonsson sa: Var den frusen o ville komma in i värmen? Ja den kanske ville in och ta en sväng i bastun
Publicerat December 24, 20241 yr 4 hours ago stefan sa: Ja den kanske ville in och ta en sväng i bastun Säkert!
Publicerat December 25, 20241 yr På 2024-12-23 at 08:41 redtop sa: Sittning igår. En eftersökskompis hade lagt ut en del trafikskadat. Dök upp en rejält skabbangripen som fick åka till rävhimlen. Bra att få bort den! Fy fan vilken vidrig sjukdom... bra jobbat!!
Publicerat December 25, 20241 yr Detta är en populär post. Gjorde ett snabbt ryck med snarorna igår & fick ut 6 st I snön och nu på morgonen satt där en fin tik.