Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Större garderob!

Featured Replies

Publicerat

Tyvärr som väntat....
IMG_4978.thumb.png.f65fa7611ed83afb660aa57800ec6497.png

• Svar 123
  • Visningar 11,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Såg att SJF hade någon slags omröstning på sin sida, när jag röstade igår ansåg 72% att utredningen bör göras om. 4% tyckte den var bra, anta att det är SJF styrelse som har röstat på det alternativet

• hs_merkel
    hs_merkel

När jag var i Skottland hade dem en skylt.  För 20 pund så skriver vi vilket pris och vad som på kvittot😁

• Lite off topic här nu och till stor del mitt fel  Det är inte så enkelt som att man inte saknar något man aldrig haft. De vet mycket väl vad det handlar om. Jag har trots allt försökt “skola” dem

Posted Images

Publicerat

Ja, tur man avbokade SFAR:en :ph34r:

IMG_5343.thumb.jpeg.98d1cf7a8c0a74061290f498dad30b2d.jpeg

Publicerat

Som tur är har ju inte den feta damen sjungit än men rätt intressant hur en utredning som tagit en så sjuhelvetes lång tid att ta fram kan missa alla mål ålagts att utreda och komma med förslag på samt lägga till egna tyckande om AR-vapen som inte ens var med i grundförutsättningarna att utreda 🤔

Det som marknadsfördes som det skulle bli förslag på lättningar är i praktiken ingen ändring alls eller en försämring, joråsåatt allt går att sälja med mördande reklam 👀

Publicerat
2 hours ago TekDr sa:

Som tur är har ju inte den feta damen sjungit än men rätt intressant hur en utredning som tagit en så sjuhelvetes lång tid att ta fram kan missa alla mål ålagts att utreda och komma med förslag på samt lägga till egna tyckande om AR-vapen som inte ens var med i grundförutsättningarna att utreda 🤔

Det som marknadsfördes som det skulle bli förslag på lättningar är i praktiken ingen ändring alls eller en försämring, joråsåatt allt går att sälja med mördande reklam 👀

Det kommer således inte gå att bara dikta ihop något för sjunde eller åttonde vapnet vilket man kunnat göra för femte och sjätte vapnet tidigare: 

IMG_5347.thumb.jpeg.49c4b9bc82be22ab1205aa06714c38bc.jpeg
IMG_5346.thumb.jpeg.07ab47106f2e6ec90df805b092c0f043.jpeg

Publicerat

Hur som helst torde det bli lättare att få ett sjunde och åttonde vapen. Det är i praktiken omöjligt för de flesta idag. 

Det kan tyvärr också bli så att det blir i princip omöjligt med det förslag som lagts. Allt beror på hur det tolkas. 

Jag skrev över min 22 LR på frun för att kunna ha fyra hagelbrakare och två klass 1 på egen licens. Det torde inte vara speciellt svårt att visa på behov av en 22 LR. Så det kan tänkas att jag lyckas få i alla fall en bössa till på egen licens med det nya förslaget. 

Tyvärr hyser jag visa tvivel på hur lätt det blir. Ur mitt perspektiv är det inte mycket som blir bättre, utan snarare sämre, med utredningsförslaget. Det blir intressant att se vad resultatet blir när allt tröskats klart. 

Jag hade gärna sett att 5-årslicenseran försvann och att vapengarderoben faktiskt blev större. Utan en massa konstiga krav...

Publicerat

Som utredningen var skriven lämnades ju väldigt mycket utrymme till polisen att bedöma behov av vapen så om det går till lag som det är skrivet lär de nog se till det blir 6 vapen precis som nu (kanske till och med med samma krav på motivering som de nu redan i praktiken infört för vapen 5/6 där hela innehavet ska motiveras in absurdum) och nr 7/8 ungefär lika svårmotiverat som nu.

Jag hoppas hela denna skitrapport förpassas till återvinningen.

Publicerat

Jag trodde faktiskt lite naivt att det faktiskt skulle bli bättre, men som jag ser det så har dom gjort der lite lättare med bössa 5-6 men i övrigt så är det bara försämringar.. 

Publicerat

Allt enligt principen "Ge jägarna något litet positivt så får vi in allt det andra utan allt för mycket bråk".

Nu är det antagligen läge att maila sin riksdagsmän...

Publicerat

När är slutplederingen?

Publicerat
15 hours ago hs_merkel sa:

När är slutplederingen?

remissrunda, lagrådsremiss,proposition, riksdagsbeslut....

Hittar ingen tidtabell för ovanstående...

Publicerat

Jag undrar i min stillhet; varför använder man sig av smyghoplofobiska, polispåverkansbara utredare?

Tacka vet jag Doris Högne Rydheim, Där var utredningens agenda solklar och resultatet skulle bli sotdöden.

Jag säger som i ledaren: Gör om. Gör rätt.

Raggarö

Publicerat

Jag är dessutom väldigt förvånad att ett hovrättsråd så lättvindigt föreslår konfiskering av privat egendom (3500-4000 AR15), jag trodde att äganderätten var något av det mest skyddade i svensk lagstiftning. Bibehållandet av 5-åringarna och att föreningsegna skyttegrenar inte ska vara tillåtna får mig också ifrågasätta om utredarna överhuvudtaget vet något om skytteverksamhet eller jakt. Som jag ser det finns det inget som gör det lättare för vapenägare i förslaget. I dagens vapenlagstiftning finns möjligheten till fler än sex vapen men vad jag har förstått finns det inget argument som plisen accepterar för att få utöka utöver sex. Som jag ser det är utökad garderob i förslaget bara en dimridå då man kommer att slå undan benen på det med ett "nationellt ställningstagande" från rättsenheten.

Publicerat

Tack Luger6,

Hade någon yttrat att Nya Zeeland skulle införa ett "buyback" system för att lösa in halvautomater och att samtidigt inrätta ett vapenregister så hade jag sagt: ALDRIG! Det krävdes en moskéskjutning och sen var det klart. 

Om ett land som Nya Zeeland lyckas driva igenom en dylik åtgärd ser jag det inte som omöjligt att en svensk "buyback" tvingas igenom. Politiker och utredare går inte att lita på.

Raggarö

Publicerat
2 hours ago Raggarö sa:

Tack Luger6,

Hade någon yttrat att Nya Zeeland skulle införa ett "buyback" system för att lösa in halvautomater och att samtidigt inrätta ett vapenregister så hade jag sagt: ALDRIG! Det krävdes en moskéskjutning och sen var det klart. 

Om ett land som Nya Zeeland lyckas driva igenom en dylik åtgärd ser jag det inte som omöjligt att en svensk "buyback" tvingas igenom. Politiker och utredare går inte att lita på.

Raggarö

I Norge köper dom också tillbaka halvautomater, så nog finns de allt en risk att de går igenom här också..

Publicerat

Vilka halvautomater vill de köpa tillbaka, bara AR eller även mer traditionellt jaktutformade som ex Sauer 303?

Publicerat
27 minutes ago MagnusN sa:

Vilka halvautomater vill de köpa tillbaka, bara AR eller även mer traditionellt jaktutformade som ex Sauer 303?

Som jag förstod är vissa "militäriska' vapen godkända att äga men inte köpa och vissa köper dom tillbaka och vissa får man inte ens licens på.

Men de var både vanliga halvautomater typ 10/22 (pga magasinkapaciteten) och dom av ar typ som blir otillåtet.

Men bar tex får man ha kvar och även köpa i framtiden.

Publicerat
1 hour ago HQA1640 sa:

Som jag förstod är vissa "militäriska' vapen godkända att äga men inte köpa och vissa köper dom tillbaka och vissa får man inte ens licens på.

Men de var både vanliga halvautomater typ 10/22 (pga magasinkapaciteten) och dom av ar typ som blir otillåtet.

Men bar tex får man ha kvar och även köpa i framtiden.

Det är typ en trestegsraket. 
Det är ett gäng som ska lösas in, bland annat Ruger PCC

S en finns det ett gäng som nya licenser inte kommer att utfärdas, men befintliga licenser kommer fortfarande att gälla.

Sista steget är halvautomater som fortfarande går att söka för.

Har länkat till norska polisens dokument i en tråd på grannkanalen

• 2 weeks later...
Publicerat

Såg att SJF har föreslagit en "pipgarderob". Enligt våra allvetare behöver man max 8 pipor. Man kan ju undra om pantskallarna på förbundet aldrig lär sig av sina tidigare fadäser i vapenfrågor. Varför går ett jägarorganisation över huvud taget ut med förslag om att begränsa något som inte är begränsat idag?

Publicerat
4 hours ago Luger6 sa:

Såg att SJF har föreslagit en "pipgarderob". Enligt våra allvetare behöver man max 8 pipor. Man kan ju undra om pantskallarna på förbundet aldrig lär sig av sina tidigare fadäser i vapenfrågor. Varför går ett jägarorganisation över huvud taget ut med förslag om att begränsa något som inte är begränsat idag?

De är begränsat till 12 pipor idag och dessutom måste man motivera varenda pipa.

Publicerat
5 hours ago Luger6 sa:

De sitter inte och hittar på skojiga frågor att trassla med utan gissningsvis har polisen börjat röra sig i frågan och förmodligen velat strypa antalet. 

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

De sitter inte och hittar på skojiga frågor att trassla med utan gissningsvis har polisen börjat röra sig i frågan och förmodligen velat strypa antalet. 

Ok, men det var väl inte så länge sedan det inte fanns någon övre gräns? Då är det alltså 12 idag som SJF vill begränsa till 8st.

Publicerat
18 minutes ago Luger6 sa:

Ok, men det var väl inte så länge sedan det inte fanns någon övre gräns? Då är det alltså 12 idag som SJF vill begränsa till 8st.

De är några år sen