Publicerat Augusti 14, 20241 yr 24 minutes ago exabit sa: Jag vidhåller att det finns fördelar med enpartissystem. Långsiktig planering är en kraftig sådan. Men man har rätt lite nytta av det som medborgare om man inte får äga vapen Allt är inte svart eller vitt. Mina svärföräldrar har levt under enpartisystem i princip hela livet men har inget emot det överhuvudtaget. Men det finns saker grader i helvetet. I en ideal värld så är "den upplyste despoten" lösningen. Men hittills har ju inte världen sett någon sådan. Och är man uppväxt med en enpartistat och har det ok och egentligen aldrig upplevt tex yttrandefrihet och tryckfrihet så lär man inte sakna det.
Publicerat Augusti 14, 20241 yr Detta är en populär post. 19 minutes ago detstorabla sa: I en ideal värld så är "den upplyste despoten" lösningen. Men hittills har ju inte världen sett någon sådan. Och är man uppväxt med en enpartistat och har det ok och egentligen aldrig upplevt tex yttrandefrihet och tryckfrihet så lär man inte sakna det. Lite off topic här nu och till stor del mitt fel Det är inte så enkelt som att man inte saknar något man aldrig haft. De vet mycket väl vad det handlar om. Jag har trots allt försökt “skola” dem under de över 24 månader de totalt sett spenderat i Sverige och hos oss. Och då kan man ju tro att de nu “upplysta” i det fantastiska SVT-landet blir dissidenter i Kina, eller ansluter sig till någon form av opposition eller liknande. Men något sådant behov föreligger inte överhuvudtaget. Trots att det är det intrycket jag fått av xx år med SVT-propaganda och övriga influenser: att alla i Kina, Ryssland och “liknande länder” bara suktar efter en enda sak: yttrandefrihet. Men så är det inte alls. Jag är mycket glad att fått spendera så mycket tid i Kina och med min fru och svärföräldrar och fått många insikter jag aldrig hade fått annars som SVT-hjärntvättad präktig svensk som tror att den svenska modellen är överlägsen allt annat i alla avseenden. Naturligtvis är jag inte för en enpartistat. Men livet i Kina är inte ens i närheten av så uselt och förtryckt som bilden man får av svensk media. Är det något jag insett av allt detta så är det att det inte bara är regimer som använder sig av propaganda. Vi är otroligt styrda av media även i Sverige. Jag blir alltid lika trött när jag hamnar i en grupp kollegor på jobbet och märker att alla har samma åsikter om det mesta: Trump är sjuk. Biden är fantastisk. Putin är galen. Xi Jinping är en diktator och inget annat. De som röstar på Trump är rasistiska hillbillies i södern. Den här likriktningen av svenskar och deras åsikter skrämmer mig mer än mycket annat. Det verkar inte som att folk har lämnat rikets gränser någon gång i livet. Och man verkar väldigt rädd att ha en annan åsikt än övriga i gruppen. Det enklaste är titta på SVT varje dag och tänka som alla andra i gruppen. Nu ska jag sluta skriva sönder tråden
Publicerat Augusti 15, 20241 yr Författare 8 hours ago exabit sa: Lite off topic här nu och till stor del mitt fel Det är inte så enkelt som att man inte saknar något man aldrig haft. De vet mycket väl vad det handlar om. Jag har trots allt försökt “skola” dem under de över 24 månader de totalt sett spenderat i Sverige och hos oss. Och då kan man ju tro att de nu “upplysta” i det fantastiska SVT-landet blir dissidenter i Kina, eller ansluter sig till någon form av opposition eller liknande. Men något sådant behov föreligger inte överhuvudtaget. Trots att det är det intrycket jag fått av xx år med SVT-propaganda och övriga influenser: att alla i Kina, Ryssland och “liknande länder” bara suktar efter en enda sak: yttrandefrihet. Men så är det inte alls. Jag är mycket glad att fått spendera så mycket tid i Kina och med min fru och svärföräldrar och fått många insikter jag aldrig hade fått annars som SVT-hjärntvättad präktig svensk som tror att den svenska modellen är överlägsen allt annat i alla avseenden. Naturligtvis är jag inte för en enpartistat. Men livet i Kina är inte ens i närheten av så uselt och förtryckt som bilden man får av svensk media. Är det något jag insett av allt detta så är det att det inte bara är regimer som använder sig av propaganda. Vi är otroligt styrda av media även i Sverige. Jag blir alltid lika trött när jag hamnar i en grupp kollegor på jobbet och märker att alla har samma åsikter om det mesta: Trump är sjuk. Biden är fantastisk. Putin är galen. Xi Jinping är en diktator och inget annat. De som röstar på Trump är rasistiska hillbillies i södern. Den här likriktningen av svenskar och deras åsikter skrämmer mig mer än mycket annat. Det verkar inte som att folk har lämnat rikets gränser någon gång i livet. Och man verkar väldigt rädd att ha en annan åsikt än övriga i gruppen. Det enklaste är titta på SVT varje dag och tänka som alla andra i gruppen. Nu ska jag sluta skriva sönder tråden Likadant på mitt jobb men det är inte bara svt folket tycker jag, nästan ännu jobbigare är dom som tittar/lyssnar på alternativ medias konspirationsteorier och ska berätta hur allt egentligen förhåller sig
Publicerat Augusti 15, 20241 yr Detta är en populär post. 7 minutes ago Mad Mike sa: Likadant på mitt jobb men det är inte bara svt folket tycker jag, nästan ännu jobbigare är dom som tittar/lyssnar på alternativ medias konspirationsteorier och ska berätta hur allt egentligen förhåller sig Ännu mer off topic Granngården söker en ny medarbetare/gårdskarl, osökt kom jag och tänka på dig. Sköta skogen, hålla husen i gott skick och se till att jakterna blir bra. Kanske läge att lämna storstan.
Publicerat Augusti 15, 20241 yr Författare 2 hours ago kkjon sa: Ännu mer off topic Granngården söker en ny medarbetare/gårdskarl, osökt kom jag och tänka på dig. Sköta skogen, hålla husen i gott skick och se till att jakterna blir bra. Kanske läge att lämna storstan. Man tackar för omtanken 7 år sen nu jag var tvungen att lägga ner mitt företag och bli kontorsanställd, kroppen var utsliten. Går inte en dag utan att suget att jobba ute igen infinner sig men det går inte, hade jag fortsatt hade jag säkert varit sjukpensionär idag.
Publicerat Augusti 16, 20241 yr Författare Nu vart jag på dåligt humör igen och det vete fan om vi inte bor i enpartistaten "polismyndigheten Sverige" ändå. Fick just mail om walter borg auktion Ohh guns! vad dyker upp om inte en ruger m77 varmint laminated i 22-250 som fick hjärtat att slå ett extra slag sen kom den hårda..kalla..tvingande..förtryckande verkligheten över mig som en blöt filt
Publicerat Augusti 16, 20241 yr 22 minutes ago Mad Mike sa: Nu vart jag på dåligt humör igen och det vete fan om vi inte bor i enpartistaten "polismyndigheten Sverige" ändå. Fick just mail om walter borg auktion Ohh guns! vad dyker upp om inte en ruger m77 varmint laminated i 22-250 som fick hjärtat att slå ett extra slag sen kom den hårda..kalla..tvingande..förtryckande verkligheten över mig som en blöt filt Denna har legat hos Gunnar i nåt år eller två https://www.skyttetjanst.se/article/detail/kulgevar-ruger-m77-markii-22-250/33469
Publicerat Augusti 16, 20241 yr Författare Detta är en populär post. Ingen som känner en singelkvinna med full jägarexamen men tom vapengarderob som vill gifta sig? Utseende ej relevant
Publicerat Augusti 16, 20241 yr 55 minutes ago Mad Mike sa: Ingen som känner en singelkvinna med full jägarexamen men tom vapengarderob som vill gifta sig? Utseende ej relevant Min har 4 platser kvar, jag behåller henne tills vidare!
Publicerat Augusti 16, 20241 yr Författare 8 minutes ago dru sa: Min har 4 platser kvar, jag behåller henne tills vidare! helt ok! Jag behöver en med 6 platser.
Publicerat Augusti 16, 20241 yr Författare Förtydligade, hon behöver inte jobba eller ha någon ekonomi, vad hon gör på dagar, kvällar och helger bryr jag mig inte om bara hon har full examen, tom garderob och skriver sig på min adress samt är tillgänglig när licensansökan skickas in och bössor hämtas
Publicerat Augusti 16, 20241 yr Författare 1 minute ago Dansken sa: Varför inte en med handlartillstånd ? Om du känner nån som vill gifta sig så absolut!
Publicerat Augusti 17, 20241 yr Bara att sitta lugnt i båten, Mike menar inte allvar ännu. När han öppnar upp för att registrera partnerskap med hen.. DÅ är han sur på riktigt 🙂 Men det är ett jävla skit.. vågar fan inte börja dra i att uppdatera luftbössan pga tillstånd ..
Publicerat Januari 4, 20251 yr Författare Den 11 oktober var sista dagen för remissvar i marathonvapenutredningen. Snart 3 månader sen och drygt 1.5år kvar av sittande regerings mandatperiod. Varit knäpptyst sen den 11, någon som vet något om status och tidsplan?
Publicerat Januari 4, 20251 yr 54 minutes ago Mad Mike sa: Den 11 oktober var sista dagen för remissvar i marathonvapenutredningen. Snart 3 månader sen och drygt 1.5år kvar av sittande regerings mandatperiod. Varit knäpptyst sen den 11, någon som vet något om status och tidsplan? Ska höra med min kontakt på NVV. Svar (inte så oväntat men han brukar ha bra koll på dessa frågor): ”Nej det ligger på regeringen nu som jag förstår det. Vapenförordningen är ju regeringens som de har fria händer att ändra i. Ändring i Vapenlagen kräver riksdagens ok.”
Publicerat Januari 4, 20251 yr Författare Detta är en populär post. 2 hours ago exabit sa: Ska höra med min kontakt på NVV. Svar (inte så oväntat men han brukar ha bra koll på dessa frågor): ”Nej det ligger på regeringen nu som jag förstår det. Vapenförordningen är ju regeringens som de har fria händer att ändra i. Ändring i Vapenlagen kräver riksdagens ok.” Ok, om dom då jobbar med frågan eller förpassat den längst ner i högen vet vi inget om. För min del är utfallet av detta eller frånvaron av beslut en ödesfråga inför hur jag kommer rösta eller inte nästa val.
Publicerat Januari 22, 20251 yr Författare 1 minute ago detstorabla sa: Bara hålla tummarna Verkligen, dom börjar få kort om tid kvar för att kunna leverera vad som utlovats.
Publicerat Februari 5, 20251 yr Nåt för din utökade garderob @Mad Mike ? Blott 1500 spänn på Kjells Vapen
Publicerat Februari 6, 20251 yr Författare 10 hours ago exabit sa: Nåt för din utökade garderob @Mad Mike ? Blott 1500 spänn på Kjells Vapen Varför inte återstår efter senaste händelsen att se vad det blir av det utlovade, känslig fråga.
Publicerat 2 timmar sedan %d hr https://svenskjakt.se/start/nyhet/vapenpaketet-komplett-ny-vapenforordning-beslutad/Detta blir dyrt...