Publicerat Maj 2Maj 2 Spelar väl mindre roll då beslutet nu är klubbat och klart? Nu är det dags att på allvar börja undersöka vad plugg till kal 28 kostar ❤️
Publicerat Maj 2Maj 2 Författare 7 hours ago Fläskfia sa:”Under torsdagens regeringssammanträde tog regeringen beslut om en ny vapenförordning.” Hmm, det är väl ändå Riksdagen som tar beslut om dylika ting?Nya lagar fattar riksdagen beslut om.Nya förordningar fattar regeringen beslut om.
Publicerat Maj 2Maj 2 På 2024-08-16 at 12:40 Mad Mike sa:Ingen som känner en singelkvinna med full jägarexamen men tom vapengarderob som vill gifta sig? Utseende ej relevantTänk, nu slipper du leta 🤣
Publicerat Maj 2Maj 2 Författare 33 minutes ago Islänningen sa:Tänk, nu slipper du leta 🤣🤣 om du visste vilket högvarv min hjärna gått på de senaste dagarna!
Publicerat Maj 2Maj 2 På 2023-11-14 at 12:32 dptrapper sa:Problemet kvarstå dock med det förbannade poängsystemet om max 20 poäng per hushåll sen krävs det grade 3 skåp. 😩Gör det? Roade mej med lite tråd arkeologi.. men ngt om poängsystem har åtminstone inte jag hört? OM tillstånd försöker begränsa så tror jag att tant och farbror polischef (de verkar sitta ihop) får något ton skit från Strömmer faktiskt.. På 2024-05-14 at 07:45 Skånepåg sa:Jag trodde faktiskt lite naivt att det faktiskt skulle bli bättre, men som jag ser det så har dom gjort der lite lättare med bössa 5-6 men i övrigt så är det bara försämringar.. Really? På 2024-08-13 at 19:45 Mad Mike sa:Det har snart gått två år sedan sista riksdagsvalet, den 31 Jan 2025 ska utredningen om en viltmyndighet senast presenteras för regeringen, då är det drygt 1.5 år kvar till val igen.Sen ska den beredas, kommenteras, förtydligas för att eventuellt senare tröskas genom riksdagen.Det som lät så bra inför valet inkl en förflyttning av licenshantering från polisen inser jag nu knappast kommer förverkligas före nästa val, om sympatiundersökningarna håller i sig får vi majoritetsskifte.Summan av denna senfärdighet är det endast den mycket väl betalde utredaren som kommer tillgodo, vi lär vara i samma sits som vanligt då de rödgröna skickar utredningen i papperskorgen.Löften..löften..löften..om det blir som jag tror kommer jag aldrig rösta igen då den svenska modellen havererat fullständigt. En röst på Tidö säkrad? På 2024-08-14 at 10:37 Mad Mike sa:Tyvärr har du nog rätt, det kommer bordläggas till efter nästa val och när de rödgröna åter är i riksdagsmajoritet kommer det röstas igenom, jag kan redan se tidöpartierna framför mig när dom beklagar sig med mantrat..Det var inte vi...Det var inte vi På 2024-08-16 at 12:40 Mad Mike sa:Ingen som känner en singelkvinna med full jägarexamen men tom vapengarderob som vill gifta sig? Utseende ej relevantBye bye Tinder? Äsch.. jag ska inte dumma mej men jag är enbart glad över förändringen! Defransson och jag ska göra affär sen får vi se..
Publicerat Maj 3Maj 3 På 2026-05-02 at 06:38 Mad Mike sa:Nya lagar fattar riksdagen beslut om.Nya förordningar fattar regeringen beslut om.Ah just det, skulle bara kolla att ni hänger med😜
Publicerat Maj 3Maj 3 På 2026-05-01 at 22:45 Fläskfia sa:”Under torsdagens regeringssammanträde tog regeringen beslut om en ny vapenförordning.” Hmm, det är väl ändå Riksdagen som tar beslut om dylika ting?Nej, det är skillnad på förordningar och lagar
Publicerat Maj 3Maj 3 Författare På 2026-05-02 at 17:56 Hipshot sa:En röst på Tidö säkrad? Njae, att ett av flera vallöften till slut genomfördes 3mån innan valet....😉 får ju ändå ses som ett köttben till pöbeln, ett trevligt sådant men har svårt att bortse från helheten.Viltmyndigheten?? Vad hände med den? Massiv tystnad.Polisen behöver bli fråntagen all hantering av licenser och besiktning av skjubanor.NVV och Lst behöver släppa alla frågor och beslut om viltförvaltning, med en viltmyndighet minskar risken radikalt för aktivistisk handläggning.4 år och vi är kvar på ruta 0, nytt vallöfte kanske🫣
Publicerat Maj 4Maj 4 5 hours ago Mad Mike sa:NVV och Lst behöver släppa alla frågor och beslut om viltförvaltning, med en viltmyndighet minskar risken radikalt för aktivistisk h handläggning.Vore kul om de ändrade alla beslut om viltförvalning osv till en nyskapad viltmyndighet.. De första 50 som söker tjänst där från NVV är bara att rata direkt, aktivister hela bunten.
Publicerat Maj 4Maj 4 Jag tror inte speciellt mycket på ytterligare en till myndighet.Varför skulle det inte hamna massa aktivister där? Skulle inte handläggarna på polisen få företräde? Funkar andra myndigheter bra tycker ni? Tänk försäkringskassan, Skatteverket osv. Alla myndigheter tycker om att neka och jävlas och dra ut på tiden.De är inte bara hos polisen de är ett problem.
Publicerat Maj 7Maj 7 Ska bli intressant att se hur snabbt polisen hinner uppdatera sidorna där man ansöker online. Var där inne och provade söka en extra pipa till min 200STR, och man får fortfarande motivera behovet av nya pipan tillsammans med samtliga vapen.Har tänkt söka på en pipa i .308 till Sauern. Frågan är om man ska köra redan nu, eller vänta.
Publicerat Maj 7Maj 7 5 minutes ago, Islänningen said:Ska bli intressant att se hur snabbt polisen hinner uppdatera sidorna där man ansöker online. Var där inne och provade söka en extra pipa till min 200STR, och man får fortfarande motivera behovet av nya pipan tillsammans med samtliga vapen.Har tänkt söka på en pipa i .308 till Sauern. Frågan är om man ska köra redan nu, eller vänta.Den nya förordningen får nog träda ikraft innan det blir någon ändring i hur man ansöker 🙂
Publicerat Maj 7Maj 7 36 minutes ago redtop sa:Den nya förordningen får nog träda ikraft innan det blir någon ändring i hur man ansöker 🙂Jo, jag är ju medveten om det. Men om jag loggar in klockan 00:01 måndagen den 1/6, kommer jag att kunna ansöka utan motivering??
Publicerat Maj 7Maj 7 Författare 49 minutes ago Islänningen sa:Jo, jag är ju medveten om det. Men om jag loggar in klockan 00:01 måndagen den 1/6, kommer jag att kunna ansöka utan motivering??Exakt så, jag kommer logga in då😁
Publicerat Maj 7Maj 7 1 hour ago Mad Mike sa:Exakt så, jag kommer logga in då😁Då du med största sannolikhet kommer att krascha hela systemet, så passade jag på att skicka in nu. Blev väl att kopiera motiveringarna från att jag köpte rakrepetern. Nu är det bara att se om jag gamblade rätt.Det kan ju vara så att alla väntar på utökningen, så det inte trillar in så mycket nu. Förhoppningen är att inköpstillståndet blir klart innan jag åker till Sundsvall. Då kan jag hämta ut pipan på vägen.
Publicerat Maj 7Maj 7 3 hours ago Islänningen sa:Då du med största sannolikhet kommer att krascha hela systemet, så passade jag på att skicka in nu. Blev väl att kopiera motiveringarna från att jag köpte rakrepetern. Nu är det bara att se om jag gamblade rätt.Det kan ju vara så att alla väntar på utökningen, så det inte trillar in så mycket nu. Förhoppningen är att inköpstillståndet blir klart innan jag åker till Sundsvall. Då kan jag hämta ut pipan på vägen.Nu vet inte jag vad du ska du ska söka på men om det är fler vapen än 6 för jakt eller Annan ändring som gäller från 1/6 så bedömer dom utifrån nuvarande lagstiftning
Publicerat Maj 8Maj 8 10 hours ago calle sa:Nu vet inte jag vad du ska du ska söka på men om det är fler vapen än 6 för jakt eller Annan ändring som gäller från 1/6 så bedömer dom utifrån nuvarande lagstiftningDet är jag medveten om.Sökte på en extra pipa till min STR. Har inga extra pipor idag, så det borde inte vara omöjligt att få till en.
Publicerat %s vid %s %d dy Var inne i Lund idag, kan bli en halvis igen, de hade en Bennelli som bara ligger som, jag vet inte vad, vansinnigt tight i känslan. De väntar på ett par lite roligare, en sån tar jag nog. /C
Publicerat %s vid %s %d dy 48 minutes ago Christian N sa:Var inne i Lund idag, kan bli en halvis igen, de hade en Bennelli som bara ligger som, jag vet inte vad, vansinnigt tight i känslan. De väntar på ett par lite roligare, en sån tar jag nog. /CDefiniera "lite roligare"? Jävligt sugen på att hitta på ngt sådant.. såå nöjd med skyttet med Berettan så den kan ju bo kvar.. men det skaver som fan i själen att inte ha en Benelli..
Publicerat %s vid %s %d dy Benelli har tagit fram nya pipor med lite nya mått och teknik, de imponerar verkligen, både i hantering och hur de levererar träffbilder. Att de ser coola ut har inget med köplusten att göra. /C
Publicerat %s vid %s %d dy 21 hours ago Hipshot sa:Definiera "lite roligare"? Jävligt sugen på att hitta på ngt sådant.. såå nöjd med skyttet med Berettan så den kan ju bo kvar.. men det skaver som fan i själen att inte ha en Benelli..Börjar det inte bli dags att du skaffar en Benellin?
Publicerat %s vid %s %d dy Var också i Lund, dock igår.. en Sako 90 Grizzly som passade helt perfekt.. tills jag fick priset 😆 men visst behövs det fyllas på nu, av ren princip.
Publicerat %s vid %s %d dy Komplettera i skåpet vill man ju men i första hand skulle jag vilja byta min kräsna 308 mot en annan förhoppningsvis mindre kräsen 308:a vilket varit stökigt sedan polisen började bråka om byten inom befintligt innehav för nåt år sedan eftersom det är mitt 7:e vapen redan idag. Skulle vilja testa en r8:a då jag aldrig haft nån blaser innan. Men priset på blasers prylar och tillbehör svider ju en hel del 😏Sen hade en benelli hagelautomat gärna fått bo hos mig med 🤷♂️
Publicerat %s vid %s %d dy Så vad blir egentligen största plus och minus med nya vapenreglerna? Någon som satt sig in?