Publicerat Igår på 18:10 %d dy På 2026-06-27 at 12:04 Mad Mike sa:Nu är hon äntligen hemma-min udda bössa.Heym köpte in 500st ruger1 lådor under 80-90talet och jag har nu nr 136- Heym Ruger 1 i 6.5x55.Lådan plockade dom ner och bytte vissa delar samt facettslipade allt.Canjartrycke (sjukt bra!)Handgjord gravyr och sniderier.Oktagonal pipa.Fabriksgjort hakmontage med tillhörande zeizz 2.5-10x52.Ser fram mot jaktsäsongen nu😃Det var i sanning en vacker studsare!
Publicerat Igår på 18:13 %d dy Detta är en populär post. För eget vidkommande så har jag övertagit en god väns Heym 22S 16/70-22WMR samt min morfars båda Husqvarnor, en m/51 i 12/65 och en m/46A i 9,3X57. Den senare blir med reflexsikte ett bra drevjaktskomplement till befintliga 6,5X55 och .338WM (fallblock). Sista platsen fyllde jag ut med en klass II då jag hade svårt att motivera en femte klass I och handen på hjärtat så kommer jag aldrig ha de ekonomiska medlen att jaga The Big Five i Afrika även om det förstås är en gammal barndomsdröm att få jaga kafferbuffel. Det blev en Krico 620L i .222Rem, slutstycksgång som smörat glas, med en hakmonterad Helia Super 3-9X42 med riktmedel 2 då jag är svag för stilspråket med helstock och old school rembygelsfäste. En .222:a blir ett bra komplement i garderoben till råbock och räv på hemmanet i Västergötland och till toppfågel och bäver på mina västerbottniska marker. Självfallet har en traditionell tysk flätad läderrem införskaffats samt ett kaliberanpassat patronfodral i loden..
Publicerat 13 timmar sedan %d hr Författare 12 hours ago doenitz sa:För eget vidkommande så har jag övertagit en god väns Heym 22S 16/70-22WMR samt min morfars båda Husqvarnor, en m/51 i 12/65 och en m/46A i 9,3X57. Den senare blir med reflexsikte ett bra drevjaktskomplement till befintliga 6,5X55 och .338WM (fallblock). Sista platsen fyllde jag ut med en klass II då jag hade svårt att motivera en femte klass I och handen på hjärtat så kommer jag aldrig ha de ekonomiska medlen att jaga The Big Five i Afrika även om det förstås är en gammal barndomsdröm att få jaga kafferbuffel. Det blev en Krico 620L i .222Rem, slutstycksgång som smörat glas, med en hakmonterad Helia Super 3-9X42 med riktmedel 2 då jag är svag för stilspråket med helstock och old school rembygelsfäste. En .222:a blir ett bra komplement i garderoben till råbock och räv på hemmanet i Västergötland och till toppfågel och bäver på mina västerbottniska marker. Självfallet har en traditionell tysk flätad läderrem införskaffats samt ett kaliberanpassat patronfodral i loden..Jag får återgälda komplimangen!Även jag har letat 222 under ett par månader men inte hittat den där som jag verkligen vill ha, den här hade jag klippt direkt utan tvekan!
Publicerat 11 timmar sedan %d hr 2 hours ago Mad Mike sa:Jag får återgälda komplimangen!Även jag har letat 222 under ett par månader men inte hittat den där som jag verkligen vill ha, den här hade jag klippt direkt utan tvekan!Står en liknade på lock and loaded i lanna
Publicerat 6 timmar sedan %d hr 19 hours ago doenitz sa:En kompis köpte slik utan helstock för typ 300 år sen.. Jag minns fortfarande den bössan, så gudomligt mysig och trevlig bössa! Ljusår trevligare än radom Vixen.. Sen hur den sköt minns jag inte, han sköt en grävling på 20 meter när jag var med, det gick utmärkt.. men bortsett från det så vet jag inte. Oavsett.. riktigt riktigt trevlig bössa!!!
Publicerat 5 timmar sedan %d hr Författare 20 minutes ago Hipshot sa:En kompis köpte slik utan helstock för typ 300 år sen.. Jag minns fortfarande den bössan, så gudomligt mysig och trevlig bössa! Ljusår trevligare än radom Vixen.. Sen hur den sköt minns jag inte, han sköt en grävling på 20 meter när jag var med, det gick utmärkt.. men bortsett från det så vet jag inte. Oavsett.. riktigt riktigt trevlig bössa!!!Krico halvstock finns att köpa och även husqvarna 2001 som är kricotillverkad, dom är jättefina men inte vad jag vill ha.
Publicerat 5 timmar sedan %d hr Författare Dessutom saknar nästan alla siktet eller kornet eller bägge och det är en dealbreaker!