Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Kombi funderingar. 12 hagel klass 2 kula

Featured Replies

Publicerat

Har slagits av en ide att jaga Tjäder och eventuella Orrar på jaktmarken i Östergötland.

Jakten skall bedrivas genom att smyga fram på dom små grusvägarna (återvändsvägar) som finns på marken med i princip noll trafik. Är ofta fåglarna är nere och fyller på krävan med grus.

Tänkt beväpning är en kombi med hagelkaliber 12 bara för att inte kludda med olika hagelstorlekar, kula i klass 2, tittar man på kulutbud färdig laddat verkar 222 remington vara vanligast. Tänker att jag kanske inte behöver hålla på och ladda eget, blir nog inte så många smällar på ett år.

Är det en helt galen ide? Tänker att det går att hitta en tämligen billig bössa med dom kalibrarna, dock ingen Brno då dom har omkastade avtryckare mot dom kombivapen jag haft tidigare. Valmet 212-412 finns, vad tycks om Tikka M70 med friliggande hane? M77 är lite tung och dyr. Vad finns mer? Duger dom billiga Italienarna?

Tar gärna emot synpunkter på både iden och vapen. Kan ju mynna ut i en köpes annons😉

Publicerat

En klass 2 drilling är inte dyr i dag...

Snelltrycke får du på köpet 😉

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago Dansken sa:

En klass 2 drilling är inte dyr i dag...

Snelltrycke får du på köpet 😉

Men tung om man skall gå mycket🙃

Publicerat

Finska kombibössor är varken lätta eller smäckra dom heller 😉

Publicerat

Håller med Dansken där. Farsan hade en Valmet 212 i 12/ 308w. Tung som satan i jämförelse med min Antoni Zoli 20/ 7,57r.

Publicerat

Jocke kränger väl sin fars Zoli kombi? 

Publicerat
  • Författare
11 hours ago kkjon sa:

Håller med Dansken där. Farsan hade en Valmet 212 i 12/ 308w. Tung som satan i jämförelse med min Antoni Zoli 20/ 7,57r.

Det är för att få tips jag frågar. har ingen koll på kombivapen. Har tidigare ägt en drilling en kort tid, men trivdes inte med den. 

2 hours ago Hipshot sa:

Har sett det. det som talar emot den är att det är hagel kaliber 20, vill gärna hålla mig till att bara ha kaliber 12. Men får väl fundera ett varv till.

Tack båda för era tankar.

Publicerat

Tror iofs att åtgången på plugg i en kombi är ganska blygsam, du klarar dej rätt länge på ett litet inköp och fördelen med denna är att den är lätt, verkar skjuta bra enl Jocke och bra pris gissar jag.

Publicerat

Min Valmet i 12/5.6x52R tycker jag inte väger så mycket.

Publicerat
1 hour ago Mulle mek sa:

Har sett det. det som talar emot den är att det är hagel kaliber 20, vill gärna hålla mig till att bara ha kaliber 12. Men får väl fundera ett varv till.

Det som talar för är att den är väldigt smutt och pekvänlig 😉

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Instämmer, jockes kombi är billig, lätt och smidig, allt du efterlyser.

Du lär skjuta fler kulskott än hagel så ett par askar kal 20 kommer räcka länge.

Publicerat
  • Författare

Börjar kännas som en sammansvärjning för att jag skall köpa bössan🙃 Ett aber med ett köp förutom kaliber 20, är att frakten kommer väl kosta nästan lika mycket som bössan, sist jag skickade en bössa som jag sålt tror jag det kostade runt 800:- Men det är rätt många år sen, lär väl inte vara billigare nu🤨

Publicerat
7 minutes ago Mulle mek sa:

Börjar kännas som en sammansvärjning för att jag skall köpa bössan🙃 Ett aber med ett köp förutom kaliber 20, är att frakten kommer väl kosta nästan lika mycket som bössan, sist jag skickade en bössa som jag sålt tror jag det kostade runt 800:- Men det är rätt många år sen, lär väl inte vara billigare nu🤨

Tikka m70 väger ca 3.2 kilo i kal 12, fäste och optik på det så kommer du inte under 3.5 kilo...

Vill du ha en lätt,billig och smidig bössa är det kal 20 som gäller, annars får du titta på blaser, Merkel eller heym med alu låda om det absolut ska vara kal 12 men då blir det inte billigt 

Publicerat

Vad jag vill ha sagt är att det finns inga billiga, smidiga kal 12 kombi, dom är alla blytunga.

Jag har haft flera, samtliga välfungerande men riktiga bojsänken, min Tikka m77k 12/222 vägde en bit över 4 kilo med optik, ingen höjdare att smyga runt med men grymt välskjutande!

Publicerat

Ska till Öster-Malma på onsdag, kan ta med en batch kal 20 åt dej om du vill.. 

Publicerat

Hade en Antonio Zoli 20/7x57r riktigt lätt bössa, lösa choker hade den med och sköt bra. Även ett pipsett i cliber 20 med extra framstock även de med choker.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Ska till Öster-Malma på onsdag, kan ta med en batch kal 20 åt dej om du vill.. 

Va? Vem? Vad?  Jag har ingen kal 20 men däremot kal 16.

Publicerat
43 minutes ago Mad Mike sa:

Dom passar säkert dom med tänker Hippen 😂

Publicerat
8 hours ago Mad Mike sa:

Ska du köpa kal 20? 

Om Mek Mulle slår till så kan jag fixa lite plugg till honom tänkte jag.. har rätt mkt som ligger bara. Såg att han var hemmahörande i Nyköping någonstans så tja det ena gav det andra...

Publicerat
4 hours ago Hipshot sa:

Ska du köpa kal 20? 

Om Mek Mulle slår till så kan jag fixa lite plugg till honom tänkte jag.. har rätt mkt som ligger bara. Såg att han var hemmahörande i Nyköping någonstans så tja det ena gav det andra...

Nej nej, då är jag med, Mulle kan nog få en livsförbrukning kal 20 av dig:thumbsup:

Publicerat
  • Författare
6 hours ago Hipshot sa:

Ska du köpa kal 20? 

Tackar för erbjudandet Hippen. Jag fundera lite😉 så får vi se, såg att det fanns en Antonio Zoli på Blocket i Västerås även den i kaliber 20/222, det är lite närmare än den Jocke försöker kränga. Bor visserligen på andra sidan Nyköping i förhållande till Öster Malma, men jobbar 2-3 dagar i veckan i Södertälje. Så jag är på fel sida av Nyköping ganska ofta, så det går nog att fixa någon form av hämtning om det blir aktuellt.

Publicerat

Själv sugen på en kombi men då kaliber 20/22hornet. Gärna med hane så man kan gå med den ospänd.

Tror det enda som finns då är Savage

Publicerat
3 hours ago dptrapper sa:

Själv sugen på en kombi men då kaliber 20/22hornet. Gärna med hane så man kan gå med den ospänd.

Ett annat alternativ kan ju annars vara en kombi med uppspänningstangent, det blir lite samma sak tänker jag.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago dptrapper sa:

Finns en på Blocket🙂

https://www.blocket.se/annons/sodermanland/kombi/1201715649

Publicerat

Fast den är i 22 magnum. 😉

Kan tänka mig en Savage, de är billiga. Ska bara ha den som walkabout bössa när jag är ute med vovven, kollar fällor osv.