Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Jaktsidans "Topp 10"

Vilken är din favoritstudsare? 178 röster

1. 1.

• 1900 Antonio Zoli, CG samt HVA
      7%
      14
    • Blaser R93
      12%
      23
    • Browning A-bolt
      1%
      3
    • Heym SR
      2%
      4
    • Husqvarna 1600
      1%
      3
    • Kimber
      0%
      1
    • Krico
      0%
      1
    • Mannlicher
      2%
      5
    • Mauser M03
      0%
      1
    • Merkel KR1
      1%
      2
    • Remington 7 & 700
      7%
      14
    • Ruger M77
      2%
      5
    • Sako samtliga modeller
      19%
      35
    • Sauer 200 & 202
      2%
      5
    • Schultz & Larsen samtliga modeller
      0%
      1
    • Tikka samtliga modeller
      16%
      30
    • Varberger samtliga modeller
      3%
      6
    • Weatherby Mark V & Vanguard
      1%
      2
    • Winchester M70
      2%
      5
    • M98 i div figurationer
      10%
      18

logga in eller registrera att rösta i denna enkät.

Featured Replies

Publicerat

blaser r93  sako remington

Publicerat
  • Författare
Kindbo, vad kommer det sig att du utelämnat den bästa av Weatherbys mekanismer eller kanske till och med den enda som är riktigt bra? :o :o Som alla förstår pratar jag om Varmintmastern som lanserades och tillverkades av J.P Sauer.

Det är noterat, tyvärr gick det ej att komplettera omröstningslistan.

Anledningen till detta är min ringa kunskap om Weatherbys olika mekanismer som i sig förmodligen beror på mitt svala intresse för just den tillverkaren. Hoppas att jag med tiden kan bli förlåten för mina synder... ;)

Publicerat

Jägarna har sagt sin mening. SAKO. ;D

Publicerat

Klart att du är förlåten detta förbiseende ;D

Jag är inte heller någon anhängare av Weatherby låsen i gemen men just Varmintmastern är ett mycket smidigt litet lås som i storlek kan sägas ligga mitt emellan vixen och forester, hela låset väger bara knappa 900 gram och det byggdes för 224 Weatherby alternativt 22-250 i en senare version fanns det även för 250 savage men då hade tillverkningen flyttats till Japan. Det är med god marginal det ovanligaste weatherbylåset, och jag har för mig att J P Sauer tillverkade drygt 5000 lås totalt.

Trevlig Helg!

//Henrik

Publicerat

Jag har en Varberger, tycker att den är kanon. Den har utmärkt trycke, jag sätter tre skott i en klisterlapp de är aldrig några problem att mantla om. Den enda nackdelen är att den är ganska tung att ha som hundförar bössa.

Publicerat

Även jag har hafft stora problem att bestämma mig i denna tråd då jag nu legat sömnlös i några nätter och tänkt på Shift-barells m.m

Jag börjar nu komma till insikt här i livet (tror det är Henriks fel ;) ) Och jag börjar förstå nu att inte heller jag hittar något som passar mig från fabrik, visst jag har ej testat på allt som tillverkats men jag har kännt på fler vapen och mekanismer än vad jag lärde mig att räkna till i skolan.

Så när ekonomi och tid kommit in i mitt liv så blir det till att leta optimala lösning, och fram tills dess har jag lagt min röst på Ruger M77 tack vare att jag och min Ruger skjuter såpass bra ihop som vi gör!

Ha det bra!

MVH/Jocke

• 2 months later...
Publicerat

Besviken över att SAUER 202 kom så långt ner på listan.

Kräver omval!!!  >:(

;D

Publicerat

Väjer att avstå att rösa på listan då McMillan Signature inte finns med.. Det är nog en av de få bössor jag ALDRIG någonsin kommer göra mig av med..  :)

(hrmf.. får ändra lite då...)

Publicerat

Min första studsare var en Tikka, m65-låda, semisporter-pipa och kolv med roll-over kindstöd. Sagolik bössa vad det gällde precision.

Min andra var en Mannlicher helstock, schnelltryck, helstock.

Sagolik bössa vad det gäller smidighet.

Dessa båda i den eminenta kalibern 6,5.

Mitt nuvarande järn är en Brno 602 i kaliber 375 H&H.

Schnelltryck är monterat.

Sagolik bössa.

Är dock på gång med ett komplement i form av en Krico Sporter(6,5x55).

Min röst föll på m98.

Publicerat
Väjer att avstå att rösa på listan då McMillan Signature inte finns med.. Det är nog en av de få bössor jag någonsin kommer göra mig av med..  :)

Ok den ska du göra dej av med någongång men de andra ska du behålla??  ;D ;D

Är det inte dags för dej att göra dej av med din rassel automat och köpa en fin Comfort i stället som du tveklöst lär träffa bättre med?

;D ;D

Mvh!

Publicerat

remington vs composite 22-250 + blaser lrs 2  308  tycker att dem uppfyller mina krav för jakt och träning

Publicerat
Ok den ska du göra dej av med någongång men de andra ska du behålla??  ;D ;D

Är det inte dags för dej att göra dej av med din rassel automat och köpa en fin Comfort i stället som du tveklöst lär träffa bättre med?

;D ;D

Mvh!

Njae... en sån där lång och tung rasslare blir det nog inte.. Nöjd med den lilla smidiga jag har idag.. :)

Blev tom erbjuden att köpa en.. På grund av att den inte laddar om... Precis som den Benellin jag hade tidigare... 

Föresten.. Gjorde vapenvård på min automat i helgen.. 1000 skott sen var den ren.. :)

Publicerat

;D ;D ;D ;D

Med tanke på att du är smålänning så var det en lite udda vapenvård.. gratis plugg ???

;D ;D ;D

Mvh!

Publicerat

;D ;D

Här flödar fördommarna.  :D

Publicerat
;D ;D ;D ;D

Med tanke på att du är smålänning så var det en lite udda vapenvård.. gratis plugg ???

;D ;D ;D

Mvh!

Självklart! :) Och onekligen mycket roligare... :)

Publicerat

Jag har 2 1900 vänster. Visst, bra bruksbössor är de men särskilt märkvärdiga är dom inte. Är sugen på Kr1, Sauer 202, Sako 85 mfl.. Men som vänsterskytt får man acceptera de som bjuds, särskilt på studentbudget.

Lade dock min röst på m98 eftersom det är en mekanism som verkligen är framtagen för att fungera kompromisslöst och därtill andas historia i mängder. Någon gång i framtiden är planen att äga en M98 vänster men det kommer nog kräva en del ekonomiska resurser att nå dit.

• 1 year later...
Publicerat

eftersom heym faktiskt har bäst utbud av vänster bössor måste det betyda dom vill väl för oss jägare och inte bara matar på samma plast historia,så självklart fick dom bössorna min röst,

Publicerat

HVA är min favorit studsare framför allt den som är tillverkad 1958 B) Trivs mycket bra med den.

Publicerat

Mannlicher classic helstok i kaliber 6,5x55