Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Benelli montefeltro 20

Featured Replies

Publicerat

Hej. 

Jag har en benelli montefeltro kaliber 20 på g, fint skick 10000kr. Tillverkad 2004, verkar ha kommit uppdateringar 2005 och 2022. Är det ett bra köp eller ska man leta vidare? Någon som vet vad en ny kostar? Hittar inga till salu i sverige. Tex montefeltro, mygra. Endast träkolv

Publicerat

Jag tycker det låter klart vettigt för en auto kaliber 20.👍🏻

Publicerat
  • Författare

Jag slog till 😊 

Publicerat

Nästa gång jag hamnar på mässa lär jag få svårt att undvika Benelli... hade varit så j-la skönt att slippa det här eviga putsandet på Berettan..

Publicerat
2 hours ago Hipshot sa:

Nästa gång jag hamnar på mässa lär jag få svårt att undvika Benelli... hade varit så j-la skönt att slippa det här eviga putsandet på Berettan..

Evigt putsande ??  Vad är det du putsar ? 

Publicerat

Måste ju riva bössfan stup i ett för att skiten ska fungera.. Ingen av de benllibössor jag ägt har jag behövt vårda mer än max vart annat år typ.. knappt det ens.. Sunkberettaskiten kräver omvårdnad flera gånger per år och om möjligt ännu mer ofta om jag skjuter gammal papplugg..

Hade jag inte skjutit så pass bra med den så hade den åkt all världens väg för läänge sedan!

Och dessutom, vilken Benelli som helst är plättlätt att ta isär och sätta ihop.. Berettaskiten är ett jävla fippel att få ihop när den väl är isär. Att få i slutstycket med den där armen med i rätt läge.. och sedan i spåren i lådan OCH pricka rekylfjädern är pissbökigt!

Publicerat
8 hours ago Hipshot sa:

Måste ju riva bössfan stup i ett för att skiten ska fungera.. Ingen av de benllibössor jag ägt har jag behövt vårda mer än max vart annat år typ.. knappt det ens.. Sunkberettaskiten kräver omvårdnad flera gånger per år och om möjligt ännu mer ofta om jag skjuter gammal papplugg..

Hade jag inte skjutit så pass bra med den så hade den åkt all världens väg för läänge sedan!

Och dessutom, vilken Benelli som helst är plättlätt att ta isär och sätta ihop.. Berettaskiten är ett jävla fippel att få ihop när den väl är isär. Att få i slutstycket med den där armen med i rätt läge.. och sedan i spåren i lådan OCH pricka rekylfjädern är pissbökigt!

Inget att fundera på, Byt bort Berettan.

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Min kompis pangar än med din frus gamla vänster Benelli. Vette fan hur många plugg den tuggat i hans ägo men den tuffar på. Han fick byta rekylfjädern och fjädern i slutstycket för 3 år sen men men. Den käkar till och med gamla uppsvullna papp-patroner där det sprutar både hagel och konfetti från pipan vid eldgivning. Har själv nu en Benelli M2 Euro och som du säger, de bli fan aldrig skitiga 😎

Publicerat

jocke smålänning tror jag byter alla fjädrar när de gått 60000 plugg om jag inte minns fel 

Publicerat
1 hour ago Mr P sa:

Inget att fundera på, Byt bort Berettan.

Den har inget som helst värde på marknaden OCH på kråkorna så är det nog den bästa bössa jag haft faktiskt. Jag är en klåpare avseende fågel nr 2-3 i gluggen, har sällan någon god statistik där men med Urikan så har de börjat trilla.. rätt frekvent till och med. Fan vet varför men klart är att snabba skott modell pekskytte så funkar bössan bättre än något annat jag haft. Köpte en A400 som visserligen var trevlig men inte samma känsla, mindre rekyl och även den krabbade i omladdningen även om det inte var lika frekvent. Om jag kollar lite i spåkulan så ser jag framför mej hur jag testar ngn ny Benelli på mässa, säljer Browningen med 81 pipa och köper en ny Benelli och testar. De är dessvärre avgjort mer piplätta så förmodligen blir det samma utfall som de två Comfortbössorna samt Centron jag haft.

11 minutes ago dptrapper sa:

Min kompis pangar än med din frus gamla vänster Benelli. Vette fan hur många plugg den tuggat i hans ägo men den tuffar på. Han fick byta rekylfjädern och fjädern i slutstycket för 3 år sen men men. Den käkar till och med gamla uppsvullna papp-patroner där det sprutar både hagel och konfetti från pipan vid eldgivning. Har själv nu en Benelli M2 Euro och som du säger, de bli fan aldrig skitiga 😎

:wub::biggrin::wub::biggrin:

Så är det, däri ligger skillnaden mellan bössorna. Allt bajs som skapas när man trycker på knappen ska ut och väck, INTE ned i mekanismen och krabba. Alltså är rekylsystemet så mkt bättre funktionsmässigt. Köpte ju en massa plugg som strular i somras eller när det nu var, massor med krutrester i patronläget på bockarna.. skulle nog döda Urikan med en eller två såna smällar medans Benelli skulle tugga sig igenom dem utan att strula öht.

Så kul att bössan funkar fortfarande! Mancino har jag för mej att den hette eller ngt liknande.. 

Publicerat

Har en kompis som hade en Beretta, något äldre modell men han var tvungen å ta lös allt efter varje jakt och rengöra/smörja ordentligt annars rostade allt fast.

Men sköt bra med den, det gjorde han

Publicerat
9 hours ago Hipshot sa:

Om jag kollar lite i spåkulan så ser jag framför mej hur jag testar ngn ny Benelli på mässa, säljer Browningen med 81 pipa och köper en ny Benelli och testar. De är dessvärre avgjort mer piplätta så förmodligen blir det samma utfall som de två Comfortbössorna samt Centron jag haft.

De va de å, ni svenskar är ju så begränsade när det gäller antalet bössor.....

Publicerat
13 hours ago Hipshot sa:

That´s mee babe!

Vapenvård ÄR tråkigt och har man insett att det faktiskt inte behövs så varför ska man hålla på och kladda med det? 

Underbeslaget kommer man ändå aldrig ifrån, men jag gör jävligt sällan vapenvård på mina gamla auto 5 men dom tar ju heller inte ut nån gas. Men kör man massa ragbag plugg från gamla dödsbon mm så skulle nog omladdningen kinka då jag behöver förutsägbar rekyl.  

Publicerat

Precis.. det är just varierande kvalité på pluggen som stör just Urikan. Det var aldrig ngt problem med Benellin.. men ska man bränna ngr hundra puppor på en gård efter flygråttor (kajor) så tar man gärna dessa möghinkar m plugg.. 

Publicerat
På 2024-02-05 at 23:16 Hipshot sa:

Har aldrig haft isär min Benelli. Köpt 2008, varit i Östersjön ett antal gånger. Rädd att jag inte får ihop den...

Beretta har jag putsat och skruvat mycket med så där känner jag mig trygg. 

Din Urika är inte moddad va? Min ladda om allt! Tyvärr tog rosten den så gas kammaren släppte från pipan

Publicerat

Nej den är nog bara välanvänd..

Publicerat
43 minutes ago Hipshot sa:

Nej den är nog bara välanvänd..

Öppnade porten på den jag hade sen brydde den sig inte om ammunitionen

Publicerat

Tror porten.. eller hålet/hålen in i pipan är öppnade på min, när den funkar så skickar den tomhylsor all jävla värdens väg! Så rejält m kraft i slutstycket när den laddar om. Får för mej att patronläget är sunkigt och att där uppstår för mkt friktion med äldre papp plugg och att det är därför den strular med dessa. Samt att äldre papp snabbt slabbar igen gassystemet..

Publicerat
På 2024-02-06 at 09:33 Hipshot sa:

Den har inget som helst värde på marknaden OCH på kråkorna så är det nog den bästa bössa jag haft faktiskt. Jag är en klåpare avseende fågel nr 2-3 i gluggen, har sällan någon god statistik där men med Urikan så har de börjat trilla.. rätt frekvent till och med. Fan vet varför men klart är att snabba skott modell pekskytte så funkar bössan bättre än något annat jag haft. Köpte en A400 som visserligen var trevlig men inte samma känsla, mindre rekyl och även den krabbade i omladdningen även om det inte var lika frekvent. Om jag kollar lite i spåkulan så ser jag framför mej hur jag testar ngn ny Benelli på mässa, säljer Browningen med 81 pipa och köper en ny Benelli och testar. De är dessvärre avgjort mer piplätta så förmodligen blir det samma utfall som de två Comfortbössorna samt Centron jag haft.

Så är det, däri ligger skillnaden mellan bössorna. Allt bajs som skapas när man trycker på knappen ska ut och väck, INTE ned i mekanismen och krabba. Alltså är rekylsystemet så mkt bättre funktionsmässigt. Köpte ju en massa plugg som strular i somras eller när det nu var, massor med krutrester i patronläget på bockarna.. skulle nog döda Urikan med en eller två såna smällar medans Benelli skulle tugga sig igenom dem utan att strula öht.

Så kul att bössan funkar fortfarande! Mancino har jag för mej att den hette eller ngt liknande.. 

Du behöver en benelli med 76pipa om du köper en sprillans. Eller om du får tag på beg med med kortare pipa så köper du choke extension. Jag och Merkel köpte varsin 10cm extension från Gemini för ett tag sedan. Blev trevligt

Publicerat
3 hours ago Hipshot sa:

Tror porten.. eller hålet/hålen in i pipan är öppnade på min, när den funkar så skickar den tomhylsor all jävla värdens väg! Så rejält m kraft i slutstycket när den laddar om. Får för mej att patronläget är sunkigt och att där uppstår för mkt friktion med äldre papp plugg och att det är därför den strular med dessa. Samt att äldre papp snabbt slabbar igen gassystemet..

När jag sköt skit plugg, bruka jag lägga I någon rävplugg imellan åt som rensade upp, hade den på gården, och skyddsjagade med, så väldigt välanvänd! Bruka ligga och skramla på flaket på pickisen 

Publicerat

Men den var öppnad portar. Annan kolv och polerad gascylinder. Och den tugga allt. Gjorde inte ren den mer än nån gång. Sköt typ 5-6 dagar i veckan under sommaren så den fick gå. 

Publicerat
8 hours ago hs_merkel sa:

När jag sköt skit plugg, bruka jag lägga I någon rävplugg imellan åt som rensade upp, hade den på gården, och skyddsjagade med, så väldigt välanvänd! Bruka ligga och skramla på flaket på pickisen 

Såsom den jag har ser ut så kan det gott och väl vara din gamla :D

• 1 month later...