Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Antalet fällda älgar i Norrbotten störtdök – trenden håller i sig :(

Featured Replies

Publicerat

Hoppas de är för att folk dragit i bromsen och inte att de är för att de är lite älg.

Själv har jag slutat jaga älg just för att jag tycker de är för lite av dom 😁

Jag jagar i Norrbotten så jag hoppas jag är en av dom som bidrar till att stammen byggs upp istället för dör ut!

Publicerat
  • Författare
2 hours ago HQA1640 sa:

Hoppas de är för att folk dragit i bromsen och inte att de är för att de är lite älg.

Själv har jag slutat jaga älg just för att jag tycker de är för lite av dom 😁

Jag jagar i Norrbotten så jag hoppas jag är en av dom som bidrar till att stammen byggs upp istället för dör ut!

Ja, det är väl därför folk har skjutit mindre och så har vi gjort i Bondersbyn efter Kalix älv där jag jagar.

Var jagar du själv i länet?

Publicerat

Visst avskjutningen har gått ner, men hur många jägare klagar inte på att det är lite älg och sen inte skjuter. Det ska väljas och man ska spara alla kor med kalv och bara skjuta tjur. Det kommer iaf inte bli bättre om det fortsätter så här.

Allt är relativt och jämför man med när det var mycket älg så är det självklart det är dåligt nu.

Snön satte stopp för normal jakt tidigt och hos oss skjuts mestadelen av älgen i slutet september, oktober och sen frammåt så inte konstigt det blev lite skjutet i år.

Men spara kalv som vissa lag gjort är väl bland det absolut sämsta man kan göra och folk skulle se hur små kalvarna är i vinter så jag blir inte förvånad om det kommer dö ett gäng innan snön är borta.

Publicerat

Vi såg mycket älg i höstas men på grund av våra avskjutningsregler så blev det ändå så att vi jagade in i november, när vi stängde jakten var det en kalv kvar på tilldelningen så den fick leva efter tre helger dedikerade åt kalvjakt...svårjagade rackare ibland :)

Och i vinter har jag sett en hel del kor med kalvar kring gården, både sådana med dubbla och enkelkalvar och ännu mer rådjur förstås. Här har det gått drygt 2 pallar viltfoder och många av de 8 ensilagebalar vi har ute är ganska välanvända. Tror att det mest är rådjuren som går på viltfodret medan älgarna verkar prioritera ensilagebalarna. Saltstenarna sitter generellt över rådjurshöjd så det är en nog bara älg och kanske en och annan ren som når dom.