Skip to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

En Varg kostar 61578:- att förvalta.

Featured Replies

Vad står i artikeln från svensk jakt?

 

Tror den där summan hade behövts ökas på endel redan före uträkningen vad en varg kostar sen kan man lägga till kostnaderna du räknar upp.

Då börjar det nog närma sig.

  • Author
37 minutes ago karelsk blandning sa:

Vad står i artikeln från svensk jakt?

 

Tror den där summan hade behövts ökas på endel redan före uträkningen vad en varg kostar sen kan man lägga till kostnaderna du räknar upp.

Då börjar det nog närma sig.

Om du öppnar länken så står yrkandet på summan från LST på skadeståndet eller vad man ska kalla det i den artikeln, fast det är ju lite konstig för någon död Varg har dom ju inte hittat fysiskt.

 

"Naturvårdsverket beslutar att begära skadestånd för den dödade vargen i den del som rör åtal för grovt jaktbrott. Begäran om skadestånd bestäms utifrån statens kostnader för vargförvaltningen till 61 578 kronor.”

Vargeriet.. eller hela rovdjursförvaltningen är inget annat än en arbetsmarknadspolitisk åtgärd i syfte att fixa jobb åt en kader arbetslösa biologer 😇

Ok lite foliehattsvarning men tveklöst är det väldigt många människor som tjänar sitt uppehälle på allt jobb kring våra rovdjur. Människor som gärna fortsätter sitt arbete. Är det inte tex så att Naturvårdsverket ger bidrag till div bevarar organisationer så att de ska kunna fortsätta överklaga skyddsjaktsbeslut osv? 

Jag tycker att pengarna (vargens värde) är ett av många problem, det värsta är att det tagit 5 år och 3 månader + en j_vla massa resurser att komma till rättegång.......Det kan dessutom bli en friande dom 🕵️‍♂️

Raggarö

  • Author
6 hours ago Raggarö sa:

Jag tycker att pengarna (vargens värde) är ett av många problem, det värsta är att det tagit 5 år och 3 månader + en j_vla massa resurser att komma till rättegång.......Det kan dessutom bli en friande dom 🕵️‍♂️

Raggarö

5år är ju en katastrof, fast inte förvånande eller första gången med kretsen som jobbar kring artskyddsbrott att det tar en väldig tid.

När det gäller skattepengar är tydligen motprestation per satsad krona inte alltid så noga vad det verkar. :whistling:

  • Author
10 hours ago Hipshot sa:

Vargeriet.. eller hela rovdjursförvaltningen är inget annat än en arbetsmarknadspolitisk åtgärd i syfte att fixa jobb åt en kader arbetslösa biologer 😇

Ok lite foliehattsvarning men tveklöst är det väldigt många människor som tjänar sitt uppehälle på allt jobb kring våra rovdjur. Människor som gärna fortsätter sitt arbete. Är det inte tex så att Naturvårdsverket ger bidrag till div bevarar organisationer så att de ska kunna fortsätta överklaga skyddsjaktsbeslut osv? 

Det är ju liksom lite av ett självändamål inom Rovdjursförvaltningen att i alla väder förmedla att stammarna är under stark press för att jobbet skall kunna fortgå.

När det gäller vilka organisationer som får bidrag via Naturvårdsverket så finns det en lista, Svenska Rovdjursföreningen är en av dom som står med.

 

Beslut (naturvardsverket.se)

  • 4 weeks later...

Nu kommer det lite nygammalt från NVV enligt artikel på jaktojagare.se. Det har visat sig att det räcker med 170-270 vargar förutsatt att populationen inte trendar nedåt samt att det behöver invandra 3 vargar var tionde år.
Tycker att det låter lite hoppfullt.

Helt kommer vi inte att slippa varg men en pragmatisk lösning skulle ju vara mer frikostig jakt på de individer som ställer till problem samt en ännu mindre population än 170-270 med lösningen att NVV släpper ut några extra individer då och då. Skulle nog vara billigare än att behålla en självförsörjande stam som de desstutom behöver vakta på hela tiden. Och skönare för folk som bor och verkar där det finns varg.

.

  • Author

Jo, saken kom visst i annan dager när vissas ponnyhästar blir tagna.

Det ligger lite i luften att över skyddandet av Varg kommer att lättas på, inte en dag för tidigt.

 

  • 1 year later...

Och nu blir det ännu dyrare per varg

NV föreslås få totalt 338M för vargförvaltningen tom 2028. Stammen föreslås skjutas ner kommande vinter till 270 (oklart om det är ngn säkerhetsmarginal på det som NV haft tidigare med råge). Och sen minska rill 170 över någon tid.
Vad ska de med så mkt pengar till när det blir färre vargar, men det kanske beror på att de blir svårare att hitta?

Slår man ut det på ett snitt på 200 vargar under dessa 3 år blir kostnaden 560k per varg/år. 

 

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

Recently Browsing 0

  • No registered users viewing this page.

Account

Navigation

Search

Search

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.