Publicerat Februari 23, 200719 yr Tänkte höra hur många som utfodrar viltet så här års och vad ni ger? Själv ska jag och kompisen ut med två ensilagebalar idag i varsin ände på marken. Öppet ska dom stå så att inte missarna får dukat smörgåsbord. >
Publicerat Februari 23, 200719 yr Jag ger potatis, funkar kanon så länge det är minusgrader. Rådjuren har inga problem att äta dom fast dom är djupfrysta. I år har det inte behövts så mycket ännu. Förra året gick det åt ca 1,5 ton i veckan.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Jag lägger ut lite slaktavfall å liknande så att rävarna ska klara sig i vinter. Har placerat åteln så till att det inte är speciellt attraktivt läge för såna som använder rävsnaror och vakar räv.... ;D
Publicerat Februari 23, 200719 yr 308win ;D Skämt åsido, de får kross och pellets för vilt, samt hö, kolla det där med ensilage, en del djur tål inte ensilage, skiter ner sig ordentligt och sen torkar de snabbt ut och ........... :-[ Absolut ingen fakta men vet att hästar brukar bli behandlade med något enzym för att klara ensilage.
Publicerat Februari 23, 200719 yr betor och vete fodrar vi med och allt klövvilt går på det jag tycker att betor fungerar bäst det håller länge
Publicerat Februari 23, 200719 yr 308win ;DSkämt åsido, de får kross och pellets för vilt, samt hö, kolla det där med ensilage, en del djur tål inte ensilage, skiter ner sig ordentligt och sen torkar de snabbt ut och ........... :-[ Absolut ingen fakta men vet att hästar brukar bli behandlade med något enzym för att klara ensilage. Hepp! Är det inte precis tvärtom? Ensilage går bra, hö går fetbort? Hö kräver att man börjar tidigt på säsongen så deras vomflora hinner ställa in sig på det käket som kräver en speciell typ av bakterier i vomen för att bryta ned det.. http://www.jagareforbundet.se/temp/vinterutfodring.asp Förövrigt skriven av hustruns äldsta dotter och skitsnygg dvs Hipshot på bild 8) Mvh!
Publicerat Februari 23, 200719 yr Jag har kastat ut ett par hö-balar i år. Det verkar funka bra. Det går åt i alla fall.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Hepp! Är det inte precis tvärtom? Ensilage går bra, hö går fetbort? Hö kräver att man börjar tidigt på säsongen så deras vomflora hinner ställa in sig på det käket som kräver en speciell typ av bakterier i vomen för att bryta ned det..http://www.jagareforbundet.se/temp/vinterutfodring.asp Förövrigt skriven av hustruns äldsta dotter och skitsnygg dvs Hipshot på bild 8) Mvh! Bra och informativ artikel. Din bästa sida på bilden va? ;D
Publicerat Februari 23, 200719 yr Du är bara avundsjuk för att jag har längre hår än du.. Fixa en bra bild på vinterutfodring så kanske du får vara med nästa år ;D Mvh!
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare Bah! Jag har minsann varit med i Svensk Jakt omgiven av ett gäng rödpälsar sådeså! 8) ;D
Publicerat Februari 23, 200719 yr Bah!Jag har minsann varit med i Svensk Jakt omgiven av ett gäng rödpälsar sådeså! 8) ;D Häftigt. Lägg upp bilden!
Publicerat Februari 23, 200719 yr Vi utfodrar ofta med havre men även ensilage används "då och då" Idag fick djuren minitomater och gurka samt lite sallad... Vi har väl lite tur eller vad man ska kalla det... på grannmarken finns det inte mindre än sex företag som pysslar med kravodlade grönsaker och kryddväxter... allt som inte kan säljas har sin givna plats på marken... Dessvärre sprids dessa godsaker på en allt för liten yta idag så vissa dagar kan man se ett tjugotal rådjur i en stor flock ätandes av mumsiga kryddor... (nej... djuren smakar inte bättre för det) Jag är dock lite tveksam till det här med att utfodra djuren. Anledningen till min tveksamhet är att djuren faktiskt klarar sig utan stödutfodring i Mälardalen. Det finns givetvis djur som dör av svält och kyla även i Mälardalen men jag anser då att dom djuren ändå inte har de rätta förutsättningarna för att leva och föröka sig. Jag vill ha en rådjursstam med starka djur som år efter år klarar av att finna föda till sig själva och till sina killingar utan att vi människor påverkar stammen. Om dom svagare djuren sållas bort av vintern så får även räven sin beskärda del och då blir det förhoppningsvis flera harar över på marken. Att stödutfodra för att jag själv ska kunna skjuta så många djur som möjligt känns lite bakvänt för min del. Om djuren lär sig att finna föda där vi ger dom mat tror jag att vi kommer få en sämre genetisk stam och det vill jag gärna undvika. Jag tror det är viktigare att jaga predatorer ifall man vill ha fler djur som överlever vintrarna. Vad är det man säger... 50% av killingarna tas av räven under den första månaden... eller har jag fel där? Hur många rådjur skulle ni ha på marken ifall det bara fanns en fjärdedel så många rävar som ni har idag?
Publicerat Februari 23, 200719 yr Själv tycker jag det känns bra att stödutfodra för att på så sätt ge dem bättre förutsättningar att överleva. Precis som texten i länken jag klippte in säger så lär det gå åt rådjur ändå, det är helt i sin ordning. Dock, att stödutfodra på för liten yta är inte bra. Tror det kan bidra till smittspridning.. Mvh!
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare För att få en genetisk sämre stam som ej kan äta *självmant* så ska det nog till lite mera än några balar ensilage tror jag.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Dock, att stödutfodra på för liten yta är inte bra. Tror det kan bidra till smittspridning.. Ja, det här med att utfodra på foderbord... se till så fåglar och gnagare inte kan använda fodret som toalett... med fågelinfluensa och en massa annat skit i avföringen hos fjäderfän och råttor kan det vara på sin plats att se till så det verkligen är rent och snyggt på foderborden. Vi vill ju inte att rådjuren ska dö av att äta vårt foder... Det ska bara exponeras så mycket foder som behövs...
Publicerat Februari 23, 200719 yr Har alltid fått itutat mig att vintertid skall rådjuren ha ett foder med högt energi innehåll dvs socker, kolhydrater och låg proteinhalt. Detta gör att rotfrukter är bra= högt energiinnehåll. Tidigt skördat hö är inte bra då det innehåller allför mkt protein. Sk. ängshö som inte gödslas är nog att föredra. Ensilage vet jag inga djur som blivit sjuka av under förutsättning att det är av bra kvalite´och utan smörsyra bakterier. Dock bör det vara andra eller tredje skörden som man ger till rådjur pga dess låga proteininnehåll. Det finns alltid en risk med ensilage som inte är skördat och lagrat på ett bra sätt. Om man öppnar en inplastad ensilagebal så avslöjar lukten en hel del om kvaliten. Är det en skarp, frän lukt och vita eller svarta partier är det också ett tecken på dålig kvalite. Ett ensilage av bra kvalite luktar helt enkelt gott. Sockerbetor, rödbetor och havrekross med inblandning av betfor är också ett bra rådjursfoder på vintern
Publicerat Februari 23, 200719 yr Författare Ett ensilage av bra kvalite luktar helt enkelt gott Skönt när det finns likasinnade som förstår sig på dofter! ;D Som du beskriver känner man direkt på lukten vad för slags foder det rör sig om. När balen sprättas skall en mild och *god* doft kännas istället för en jäsande stickande lukt.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Ensilage, hö & pellets. Det är en på V. sidan älven som matar dom med hö i foderbänk.
Publicerat Februari 23, 200719 yr Ja, det här med att utfodra på foderbord... se till så fåglar och gnagare inte kan använda fodret som toalett... med fågelinfluensa och en massa annat skit i avföringen hos fjäderfän och råttor kan det vara på sin plats att se till så det verkligen är rent och snyggt på foderborden. Vi vill ju inte att rådjuren ska dö av att äta vårt foder... Det ska bara exponeras så mycket foder som behövs... Exakt. Det jag har förstått av dom jag pratat med hemma så är det av yttersta vikt att hålla rent på foderplatserna. I jägarutbildningen fick jag lära mig att det var en vanlig smittspridare. Även för små ytor hjälper ju till att sprida diverse åkommor.
Publicerat Februari 24, 200719 yr Ja, det här med att utfodra på foderbord... se till så fåglar och gnagare inte kan använda fodret som toalett... med fågelinfluensa och en massa annat skit i avföringen hos fjäderfän och råttor kan det vara på sin plats att se till så det verkligen är rent och snyggt på foderborden. Vi vill ju inte att rådjuren ska dö av att äta vårt foder... Det ska bara exponeras så mycket foder som behövs... Tror största problemet är baciller som sprids från rådjur till rådjur. Sen fodermängden spelar nog ingen större roll, hellre en rundbal på ngr hundra kg åt gången för det viktigaste är att man har uthållighet i utfodringen. Själv har jag runt 2 mil till foderplatsen så det är omöjligt att pytsa ut portionsgivor om man tänker ensilage tex. Våra rådjur gillar iaf ärtor, de får 6-7 kg per natt nu.. Mvh!
Publicerat Februari 24, 200719 yr Brukar köra med hö och viltfoder. Men testade ensilage i år. Hur öppnar ni balen helt eller med ett par öppningar bara.? Har runt 6 rådjur som står där jämt ,nackdel de river ner så mycket på backen och trampar runt i ensilaget. Hade tänkt köpa morötter, men några bekanta sa att rådjur inte gärna äter det..?
Publicerat Februari 24, 200719 yr Ensilage med låg TS ca 50-60%, fällda aspar (knopparna) samt att dom damsuger rätt duktigt på svinåtlarna (ärt+vete+lite svinkoncentrat) Ni skall dock ha klart för er att en rådjursmage kan aldrig tillgodose sig hela ärtor. Dom far bara rätt igenom systemet och ger således en falsk mättnadskänsla. Malda eller krossade ärtor är därimot bra, detsamma gäller all annan spannmål. MVH