Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Hundförar bössa

Featured Replies

Publicerat

Kanske är billigare där ;) du kan väl kolla läget när du är på plats.

Publicerat
  • Författare

Nu har jag ett problem mindre, 9,3x57 an är såld. Jag ska snart till uppsala, där måste de ju finnas någon bra vapen affär så man kan gå och klämma och känna lite. När jag ska köpa nåt så brukarde bli dyrare än jag tänkt från början så jag måste börja bearbeta sambon och förklara att jag måste ha en till bössa,ny båt,ny bil,en till hund, en helikopter osv osv

Publicerat

redtag,

känn på 444marlin som står hos svante nilssons i uppsala bra bössa för pengen

samme

Publicerat

Uppsala då får man väl rekomendera Svante Nilssons dock bör du veta vad du vill ha när du åker dit annars är risken stor att du köpt något han vill bli av med, sen har vi Karlssons i Enköping annars är det lite klent med affärer dock gott om duktiga vapensmeder.

När tänkte du göra besöket?

Publicerat
  • Författare
Uppsala då får man väl rekomendera Svante Nilssons dock bör du veta vad du vill ha när du åker dit annars är risken stor att du köpt något han vill bli av med, sen har vi Karlssons i Enköping annars är det lite klent med affärer dock gott om duktiga vapensmeder.

När tänkte du göra besöket?

Vi far ner den 12/3 och ska vara en vecka
  • 2 months later...
Publicerat

Hej

Har snart funderat så att huvudet går i bitar, vilken bössa jag ska välja. Nu har ju sonen klarat hagelprovet på jägarexamen och på tisdag förhoppningsvis även kulprovet. Så nu finns det snart plats i skåpet. Hittade ytterligare en bössa som verkade intressant Mauser M03 extreme. Någon som vet mer om en sådan bössa, en annan är ju rätt nollställd när det gäller vapen.

MvH

Publicerat

Hej M-B,

Extreme modellen av MO3 är Mausers svar på Blaser offroad prof. med liknade mek, syntet med greppytor och 52 cm pipa. Kort och smidig (104cm) och skjuter riktigt bra är mitt spontana omdömme efter en sväng på grisbanan tillsammans med ett Z6. Ett val gott som något jangen helt enkelt. Svensk prislapp kan jag ej men i Tyskalnd ligger den 100€ under Blaser av någon anledning ::)

MVH

Publicerat

Hej

Är Mausern en "rakrepeter" ???

Får väl försöka gå runt på Elmia och känna på lite olika bössor innan jag betämmer mig!

Hittar jag inget som faller mig i smaken får jag väl låta bygga något, har snackat lite löst med en smed.

MvH

Publicerat

Nej men slutstycket har en väldigt liten öppningsvinkel och därmed blir "nästan" funktionen densamma som en straight pull.

En god ide, jag ämnar göra detsamma. :)

MVH

Publicerat

;D va på eftersöks kurs i helgen! å tittade på Calle:s från Hunting Ass eftersöksbössa!.. en Malin 45/70... bygelrep.. provsköt den osså!... de var en riktigt trevlig pang!.. sån vill ja ha!..  ;D ;D ;D

Publicerat
Malin 45/70... bygelrep..

Har känt på en sån men upplevde den väl tung, för att gå och asa på en hel dag! Däremot är kalibern riktigt bra kan jag tänka mig!

MvH

Publicerat
Har känt på en sån men upplevde den väl tung, för att gå och asa på en hel dag! Däremot är kalibern riktigt bra kan jag tänka mig!

MvH

;D jepps de finns säkert lättare bössor!.. men denna är tung!.. precis lagom för en man!. ;D ;D ;)...

skämt å sido.. den var rätt tung med tanke på dess storlek! men jag gillar nog att de rätt robust!. den ska juh dock användas för eftersök, å där kanske man inte alltid kan planera vart man ska gå!. så lite stötar å sånt bör den juh tåla!. sedan är den väldigt driftsäker som jag förstår! å de skadar juh inte om de skulle vara så att ett vildsvin kommer farande i mot en!..  :D...

någon kanske kan rekomendera något annat!.. vad vet jag!.. men en "grov" kaliber vill jag nog de ska vara iaf!..

Mvh T.M...

Publicerat

Sako finnlight oöm och praktisk. TikkaT3 battue prisvärd. I en lagom kaliber förslagsvis 308win.

wachtelman

Publicerat
Sako finnlight oöm och praktisk. TikkaT3 battue prisvärd. I en lagom kaliber förslagsvis 308win.

wachtelman

;D tack för de!... jag har redan en Sako finnlight 308. där håller jag med dej att de är en lätt å oöm bössa!... bara ett broblem!.. amon e väldigt kvist tjänslig!.. ändrar lätt riktning och kan bli splitter även om jag skjuter Norma!.

vi fick testa detta på kursen!. sköt via ett busskage där dom hängt upp ett stort papper bakom!.. såg nästan ut som jag skjutit med hagel!..

å i eftersök så gäller de å skjuta i alla lägen så man får stopp på djuret!.. rekomendationen var allså en tung kula!. typ den bössa jag skrivit om!. eller en ren sluggbössa!. men då minskar möjligheten å skjuta på lite längre håll!..

där av söker jag efter tipps på en bössa som kan kasta iväg en tung kula med bra press!..

Mvh T.M....

Publicerat

Jag har inte upplevt det som ett problem i den kalibern. Har använt "oryx" senaste 4-5 åren? Skjutit ett antal vilt på e-sök samt jakt. (ÄLG,KRON,Dov,Gris) Fungerar bra enligt min erfarenhet.

mvh Wachtelman

Publicerat
;D tack för de!... jag har redan en Sako finnlight 308. där håller jag med dej att de är en lätt å oöm bössa!... bara ett broblem!.. amon e väldigt kvist tjänslig!.. ändrar lätt riktning och kan bli splitter även om jag skjuter Norma!.

vi fick testa detta på kursen!. sköt via ett busskage där dom hängt upp ett stort papper bakom!.. såg nästan ut som jag skjutit med hagel!..

å i eftersök så gäller de å skjuta i alla lägen så man får stopp på djuret!.. rekomendationen var allså en tung kula!. typ den bössa jag skrivit om!. eller en ren sluggbössa!. men då minskar möjligheten å skjuta på lite längre håll!..

där av söker jag efter tipps på en bössa som kan kasta iväg en tung kula med bra press!..

Mvh T.M....

Jag skulle inte rekommendera slug om du har hundar i närheten. Konstigt att de rekommenderar slug på kursen. Kolla själv vad som när sluggen träffar något som är hårdare än småkvistar. Den släpper rejält med splitter... Den enda sluggen som är tillräcklig hård är den billiga sellier belliott. Men oavsett så är ett kulvapen bättre och minskar risken för rikoschetter i jämförelse med sluggs.

Vill du ha mycket bly är nog 9,3x57 eller 62 att föredra med en tillräckligt för hastigheten hård bondad kula. Själv skjuter jag en nedladdad 9,3x62 oryx 18,5g.

Jag har inte hört talas om någon separation på oryxen i kalibrar med inte allt för hög hastighet. Problemet har väl som jag förstår varit på snabbare kalibrar.

Publicerat
B)
Publicerat

;D ;D ;D ..tack Jim!... för ditt utlägg!.. de var visa ord från en vis man!... de blir så!.. lära genom att göra!.. de finns väldigt många åsikter ang böss val!.. så nu har jag bestämt mej!.. de blir en Malin 45/70 som e cromad med Aimpoint på!.. ja tycker om den!. ja gillar bygelrepet!. skjuter snabbt med en sådan typ av bössa!. och precis som "Homer" skrev!.. vil jag inte avfyra sluggs när hundarna e i närheten!..

den bössan känns regäl å robust.. har talat med flera andra som har bättre erfarenhet än mej på eftersök!. å dom tycker de är ett vettigt val!..

så måste jag viligt erkänna!.. ja tycker den e jävligt frän osså!.. å de gör juh inget!.  ;D ;D ;D ;D

Publicerat

vill avråda från alla optiska riktmedel under eftersök om du nu tvunget vill ha optik på så använd flipp upp linsskydd och batteri oberoende optik annars lär grejerna strula när man minst vill det dessutom är det ofta fråga om närstrid vid eftersök och öpnna riktmedel är mer lämpade och tål dessutom en mer omild behandling...

Publicerat
vill avråda från alla optiska riktmedel under eftersök om du nu tvunget vill ha optik på så använd flipp upp linsskydd och batteri oberoende optik annars lär grejerna strula när man minst vill det dessutom är det ofta fråga om närstrid vid eftersök och öpnna riktmedel är mer lämpade och tål dessutom en mer omild behandling...

;D vet!.. men lite ballt måste de få bli osså!..  ;D ;D ;D.. ;)

Publicerat
B)
Publicerat

Kul att du bestämt dig. Det lät lite som det var det vapnet som hägrade redan när vi pratade. ;)

Hör av dig när du får hem bössan. Måste få provskjuta direkt! ;D

Publicerat
Kul att du bestämt dig. Det lät lite som det var det vapnet som hägrade redan när vi pratade. ;)

Hör av dig när du får hem bössan. Måste få provskjuta direkt! ;D

;D.. jepps de stämmer vännen!.. tack för hjälpen å råden du gav mej!..  :D å självklar ska vi ut å panga med den!... den måste juh köras in!.. ;D ;D ;D ;D ;D ;D... ;)