Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

hacka & såga ner CG 1900 allt du kan....

Featured Replies

Publicerat
På 1/10/2014 at 21:02 hs_merkel sa:

Begagnat priset! Och att den inte gjordes i 8x57

Annars finns inget!

S.

Och nu fyra år senare går dom för 5000:- på blocket men blir ändå inte sålda :)

Det går väl att skruva i en pipa från en 1640 och dom får man ju nästan gratis idag... ifall man nu vill ha en 8x57is i en 1900 snikbilligt.

Publicerat

F. d. arb.kollega från tiden på Husqvarna sköt den här 9,5 fot Alaskanallen med en HVA 1900 i cal. 300 win. mag på ca 270 m enl. avståndsmätaren. 3 skott o 3 träff. Han sköt den tvärs över sjön i bakgruden annars hade dom kommit i fel vind.:thumbsup:

9-5-fot-alaska-nalle.jpg.9972bde269de659c90d77e78cf68e266.jpg

Publicerat

Äger själv ingen 1900, men jag anser att det är väldigt fina och bra bössor! Fråga bara Viggo på VO vapen som bygger sina fina bössor på 1900 låset! :)

Publicerat
25 minutes ago Sako_Finnbear sa:

Äger själv ingen 1900, men jag anser att det är väldigt fina och bra bössor! Fråga bara Viggo på VO vapen som bygger sina fina bössor på 1900 låset! :)

Helt rätt! Det är en bra bössa o jag har en själv i 308:a.:)

Publicerat

Har en zoli hva 1900 6,5x55 och en cg 1900 .222. Båda skjuter hål i hål på 100m med lite handladdning.

Publicerat

Stanley Stoltz bygger ju ofta på zoli 1900 så helt kasst är ju inte systemet även om det inte är helt lika Husqvarna/Eskilstuna 1900 med öppningsvinkel och vad det nu är som skiljer lite.

Här hemma finns det just nu två 1900 och en tredje skrevs det licenspapper på idag och jag har tidigare gjort mig av med två vilket jag ångrar men man får ju bara ha sex på jaktlicens.

Publicerat

Jag har haft en 9,3 och en 30-06.
För mig är nog största anledningen att det varit rätt pris på dem mtp att det är vänstervapen som gäller.

Medan .30-06an var just det, den är ompipad nu,  så blev det något fel på säkringen, och jag har fler i min bekantskap som råkat ut för det, om man försöker avfyra när den är säkrad går det inte, men sedan när man för fram säkringen smäller det. Ingen rolig upplevelse.

Publicerat

Det där med säkringen låter som om någon utan kompetens har pillat på bössan... eller blir det av slitage?

Publicerat

Smeden som hjälpte mig sa att det var slitage men inget han var van att se. Jag vet inte hur många som testar sin säkring ordentligt så om det berodde på en dålig dag på Husqvarna/CG eller vad det är svårt att säga.

Publicerat
1 hour ago Silver sa:

Jag har haft en 9,3 och en 30-06.
För mig är nog största anledningen att det varit rätt pris på dem mtp att det är vänstervapen som gäller.

Medan .30-06an var just det, den är ompipad nu,  så blev det något fel på säkringen, och jag har fler i min bekantskap som råkat ut för det, om man försöker avfyra när den är säkrad går det inte, men sedan när man för fram säkringen smäller det. Ingen rolig upplevelse.

Har hört fler med samma erfarenhet, är dock några år sedan nu.

Publicerat
På 2018-03-16 at 22:03 Dahla sa:

Det går väl att skruva i en pipa från en 1640 och dom får man ju nästan gratis idag... ifall man nu vill ha en 8x57is i en 1900 snikbilligt.

Provade de men var ingen som ville ta åt sig jobbet. Så blir de så får de bli en ny lw pipa. 

Publicerat
12 hours ago Dahla sa:

Det där med säkringen låter som om någon utan kompetens har pillat på bössan... eller blir det av slitage?

Det eller möjligen 50års vanskötsel med skit och intorkat smörjmedel ?

Publicerat
3 minutes ago hs_merkel sa:

Provade de men var ingen som ville ta åt sig jobbet. Så blir de så får de bli en ny lw pipa. 

Hör med Hoppes vapenservice i Eskilstuna om inte han kan åta sig detta.

Vet att han har monterat CG63 pipor i 1900 bössor, han är även duktig på att få till tycket som du önskar på 1900 om det finns sådana behov.

Publicerat

Just ja, meningen med tråden var ju att det skulle hackas.

Underbeslaget i färgad aluminium brukar ju sällan åldras med värdighet även om fuktionen är helt ok, det skulle naturligtvis varit i stål.

Montecarlokolv är väl inte alltid så sexigt men kanske mer en en stilstudie av sin tid än typiskt för 1900.

Hursom finns det nytiilverkade stålbeslag att få tag i även om man kan tycka att det handlar om mycket pengar sett i relation till bössans begagnatvärde.

http://bergmansbossmakeri.se/produkter/underbeslag.html

Publicerat

Visst vore det snyggt men 5å3 är ju pengar till en ny pipa i princip nu när jag riktat systemet...

• 2 years later...
Publicerat

Vådaskott cg 1900 
Fixade detta problem igår på min cg1900. Ca 6ggr har den avfyrat då jag ska avsäkra. Bakom varbygeln upp mot mekanismen ”kortsidan” så får inget trycka mot den plåt som sitter där. Lådan var för trång och 3mm trä fick filas bort för att ta bort problemet. Vapensmed böt diverse bläck i mekanismen för 2år sedan och det var inte lösningen, bara 1200:- fattigare. Ta isär vapnet och pröva hålla tummen på plåten samtidigt som du avsäkrar så förstår man problemet.

Publicerat

Hade en 1900 klon som andra rådjursbössa... i kal 243 win. Italientillverkad.. sköt bra, skön slutstycksgång, säkring var ok bra trycke.. Gillade den!

Kompis som köpte den när jag trillade över en Sako Varmint, tror kompisen har kvar 1900:an.. 

Ska man öht gnälla, utifrån min upplevlse, så hade jag gärna sett löstagbart mag och sen var den trång i pipan. Det gick inte så många skott efter rengörning innan den byggde tryck och tändhattarna såg skumma ut och då laddade jag inte själv ännu...tror jag.. 

Publicerat

Nu spårar jag kanske ur ämnet lite, men det jag sett på Zolis 1900 bössor är att passning trä/

metall kan vara sådär och skilja rejält mellan olika exemplar.

• 2 years later...
Publicerat

Nu har jag en Husqvarna 1900 som får en Kriegerpipa i 284 win och skall ner i en McMillan. Allt begagnat och slutar på 13.000 kr. Vet någon var man kan hitta ett fint underbeslag i stället för det skitfula i aluminium med smaklösa initialer ingraverat. Allt, utom underbeslaget, kommer att bli grymt!

Publicerat

Du kan passa in vilket som helst m/98 eller 1600/1640 stålunderbeslag där avståndet mellan skruvarna är den samma.

Publicerat
2 hours ago Dansken sa:

Du kan passa in vilket som helst m/98 eller 1600/1640 stålunderbeslag där avståndet mellan skruvarna är den samma.

Är de lika eller är någon av dem att föredra?

Publicerat

Så länge de stämmer mot 1900-lådan och har samma hål så passar och bäddar jag in det i stocken själv. Mitt underbeslag i orginal passar inte direkt i den begagnade McMillan som jag har. Tänker ändå göra om den med pelare och en ny bäddning mot lådan. Lite mer jobb för att få underbeslaget att passa gör inget. Det är inte så att någon dansk råkar ha ett snyggt som skulle passa 😃

Publicerat

Har två 1900:or, Special och lyx… Den ena i 9,3x62 och den andra i enligt många förståsigpåare, hatade kalibern .30-06… För mig är de perfekta men som sagt smaken är ju olika.

Hutlöst dyra… Jag betalade 2500:- kr ny för min 1900:a Special 1977 och i dagens penningvärde bör det väl vara omkring 11 500:-… Tittade på lite Blaser priser… Det kan väl jag tycka är hutlöst dyrt men smaken är olika.

Jag vet att jag är helt ute med bl.a. en 1900:a i .30-06 och där det aldrig kommer att komma på en ljuddämpare. Jo, jag är rädd om hörseln men har alldeles utmärkta hörselskydd.

Ute eller inte, det struntar jag i… Jag älskar mina 1900:or!😀

Ja, just det… Hacka och såga… Underbeslaget är inget roligt men står man inte ut med det så finns det ju andra att köpa…