Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

4 år efter Girjasdomen, och nu stämmer 4 samebyar staten.

Featured Replies

Publicerat

Rätt tydligt att det rör sig på den här fronten. Att både SD och KD nu ifrågasätter samebyarnas inflytande som "riksintresse" har verkligen satt fart på sociala medier där samebyarna gärna utmålar BÅDE SD och KD som rasister. Fler hänger på som tex Hanne Köller i SvD, https://www.svd.se/a/e7aKAa/samebyarna-staplar-motsagelser-pa-varandra (låst artikel).

Omotiverade flygförbud när samerna själva driver med helikopter (enligt artikeln ovan även under kalvningstid), stoppet av Biltema i Kiruna samt även ibland stopp för enskilda fastighetsägare att bygga sommarstuga på platser där det bara setts enstaka strörenar är, enligt min mening, exempel på direkta självskadebeteende av samebyarna.

• Svar 54
  • Visningar 4,8k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Mycket bra att politikerna svängt i denna fråga nu och jag hoppas verkligen att vi i framtiden ser nått nytt som inte blir till det sämre för svenska befolkningen,att fjällen fortfarande kommer tillhö

• Samefondens medel - Sametinget.se Nog vill alltid ha mer. Samefonden är ett sammesurium av intrångsersättningar från allt som sker inom renbetet. Gruvnäringen, biltester, skidanläggningar, vind o

• Vad jag har förstått genererar rennäringen inga pengar alls till staten utan kostar 500-600 miljoner i diverse bidrag varje år.

Posted Images

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2024-05-28 at 07:45 detstorabla sa:

Ran Sameby är ett av de områden jag brukar jaga på nära Sorsele.  Är väl, som jag förstått, en del "friktion" lokalt med både Ran och Grans samebyar. Inte för att jag märkt av något annat än via bekanta.

Att det handlar om att kunna ta rejält betalt för jakt och fiske är det ingen tvekan om. Här ett screenshot om man vill fiska i  Tjuonajokk (Girjas):

image.thumb.png.b98aa11c262fce36e95c12ab5e7f6540.png

Vet faktiskt inte om det går att få kort här via natureit.se längre.

Åker upp till Kiruna den 20/6 för en vistelse i de norra delarna av landet fram till ~10/7, bl. a för att fiska. Har aldrig varit i de norra delarna (Kiruna) under sommaren så det skall bli intressant att få uppleva midnattssol och få se fjällen (i den mån det låter sig göras) när jag är på plats. Har varit i Kiruna på vintern (i Dec.) för ~40 år sedan och det har jag inte bråttom att återuppleva, nä.

I vart fall som helst (och kopplat till ovanstående); Det är rent hårresande vilka priser de tar ut för fiske på de egna området. Turligt nog (för mig) finns det möjlighet att köpa Kirunakortet som ger tillgång till fiske och fiskbara vatten för en rimlig peng i området utanför Girjas och i tillräckligt stor utsträckning för att mina behov skall kunna tillgodogöras (gissar jag).

Kiruna kommun är ju (till ytan) världens näst största kommun slaget bara av Tokyo (om jag inte fått det om bakfoten). Tidigare var Kiruna (till ytan) världens största kommun. I vart fall som helst så hoppas jag att jag klarar mig med de vatten Kirunakortet ger tillgång till att fiska. Jag kommer med bil, så jag är inte direkt bunden av att vara stationär, s a s.

Det är väl som att svära i kyrkan, men jag som sörlänning, (får man ha en åsikt i denna infekterade fråga som sörlänning !?) tycker att den samiska kulturen har sin plats i det svenska samhället och tycker det är rätt häftigt att vi har dessa svenska "indianer" här i Sverige, men jag beklagar verkligen den friktion det är mellan majoritetssamhället och samerna. Dessutom, om samerna får bestämma skulle landets halva geografiska område vara avlyst för övriga svenskar och endast vara tillgängligt på nåder av samera, och så kan vi naturligtvis inte ha det.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago MrT. sa:

Åker upp till Kiruna den 20/6 för en vistelse i de norra delarna av landet fram till ~10/7, bl. a för att fiska. Har aldrig varit i de norra delarna (Kiruna) under sommaren så det skall bli intressant att få uppleva midnattssol och få se fjällen (i den mån det låter sig göras) när jag är på plats. Har varit i Kiruna på vintern (i Dec.) för ~40 år sedan och det har jag inte bråttom att återuppleva, nä.

I vart fall som helst (och kopplat till ovanstående); Det är rent hårresande vilka priser de tar ut för fiske på de egna området. Turligt nog (för mig) finns det möjlighet att köpa Kirunakortet som ger tillgång till fiske och fiskbara vatten för en rimlig peng i området utanför Girjas och i tillräckligt stor utsträckning för att mina behov skall kunna tillgodogöras (gissar jag).

Kiruna kommun är ju (till ytan) världens näst största kommun slaget bara av Tokyo (om jag inte fått det om bakfoten). Tidigare var Kiruna (till ytan) världens största kommun. I vart fall som helst så hoppas jag att jag klarar mig med de vatten Kirunakortet ger tillgång till att fiska. Jag kommer med bil, så jag är inte direkt bunden av att vara stationär, s a s.

Det är väl som att svära i kyrkan, men jag som sörlänning, (får man ha en åsikt i denna infekterade fråga som sörlänning !?) tycker att den samiska kulturen har sin plats i det svenska samhället och tycker det är rätt häftigt att vi har dessa svenska "indianer" här i Sverige, men jag beklagar verkligen den friktion det är mellan majoritetssamhället och samerna. Dessutom, om samerna får bestämma skulle landets halva geografiska område vara avlyst för övriga svenskar och endast vara tillgängligt på nåder av samera, och så kan vi naturligtvis inte ha det.

Om allt går vägen så får jag köra bil igen efter den 15/6. Åker du bil eller flyger du upp? En kopp kaffe i Töre innan du drar E10:an upp till Kiruna eller kör inlandet upp? Alltid trevligt att möta andra forister och surra lite.👍😊