Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

4 år efter Girjasdomen, och nu stämmer 4 samebyar staten.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Fjälljaktsutredarens ”bokslut” väcker ilska bland politiker

Premium

Regeringen lade på torsdagens sammanträde officiellt ner Renmarkskommittén. Det innebär att ordförande Eric M Runesson och sekretariatet entledigas från årsskiftet.
Samtidigt har Runesson lagt ut ett nytt lagförslag, utan granskning av vare sig utredningens expertgrupp eller sakkunniggrupp, på kommitténs hemsida där han även passar på att kritisera kritikerna. Agerandet får nu politiker att rasa.

Lars-Henrik AnderssonPublicerad 19 december 2024 - 19:34

Regeringen har under en längre tid velat lägga ner Renmarkskommittén. Redan för ett år sedan var det nära att Eric M Runesson fick sparken av regeringen. Han räddades den gången kvar av Liberalerna.

Men den 7 november hade regeringen fått nog och angav som skäl till nedläggningen den ”omfattande” kritiken mot kommitténs delbetänkande.

Spelet bakom nedläggningen av fjälljaktsutredningen

– Kritiken har varit betydande och det är tydligt att ett omtag behövs här. Regeringen avser att så snart som möjligt tillsätta en ny utredning av rennäringslagen med nya direktiv, sa landsbygdsminister Peter Kullgren den 7 november.

Efter att Renmarkskommittén avvecklats tänker regeringen tillsätta en ny utredning av rennäringslagen. Syftet med den är, enligt regeringen, att ta fram ”långsiktigt hållbara förslag som har bred förankring både hos dem som berörs och i riksdagen”.

Dagen efter att regeringen meddelat att den vill lägga ner kommittén skickade utredningens sekretariat ut med ett mejl till alla som deltagit i kommitténs arbete: experter, sakkunniga och parlamentariker. Av mejlet, som är skrivet av huvudsekreteraren Anna Hannell, framgår att det inte kommer bli några fler möten i kommittén.

”Sekretariatet kommer att fortsätta arbeta under en avvecklingsfas, bland annat för att arkivera allt material som vi har samlat på oss under åren.”

Vidare ur mejlet:

”Vi har fått till oss att departementet kommer att spara och ta vara på det arbete som är gjort och att en eventuellt efterföljande utredning ska få del av materialet som har tagits fram under utredningstiden.”

Angrepp mot kritikerna

Kjell-Arne Ottosson (KD) har suttit med i kommittén som parlamentariker.

Han anser att Runesson nyttjar regeringens hemsida, under vilken Renmarkskommitténs hemsida ligger, för att gå till angrepp mot kritikerna. Samt att Runesson lägger fram ett utkast till en lagtext som inte är granskad av vare sig experter, sakkunniga eller parlamentariker. Ett utkast som det även saknas politisk majoritet för, enligt det sammanträde som parlamentarikerna hade i juni, då utkastet diskuterades.

– Efter att det blev klart att Renmarkskommittén läggs ner har ju Eric M Runesson varit bitter. Jag noterar även hans språkbruk i inledningen till lagtextförslaget och att han kommer med synpunkter på vårt arbete. I ett mejl som gick ut från sekretariatet efter att regeringen sagt att kommittén ska läggas ner framgick det att de skulle använda resten av tiden till att arkivera material, men ordförande verkar ha ägnat tiden till annat, säger Kjell-Arne Ottosson.

Inte granskat

I en inledande text till lagförslaget skriver Eric M Runesson följande:

”Efter regeringens beslut att Renmarkskommittén ska avbryta sitt arbete har jag ansett att jag bör lägga fram de överväganden som sekretariatet och jag har hunnit göra sedan hösten 2021 fram till dagens datum. Övervägandena i detta utkast är resultatet av ett omfattande arbete som har gjorts av sekretariatet och mig.”

Men lagförslaget har inte granskats av vare sig expertgrupp eller sakkunniga.

Kjell-Arne Ottosson menar att det nu kan se ut som om kommittén lagt fram ett lagförslag, när det i själva verket är Eric M Runesson och hans stab av jurister som författat ett utkast till lagtext.

Utredaren som fick sparken av regeringen: ”Samebyar har Girjasrätt på Sveaskogs marker”

I den inledande texten passar också Runesson på att ge en känga till de som kritiserat delarna som handlar om att ge alla samebyar ensamrätt att upplåta jakten och fisket:

”Frågan om samebyarnas rätt till jakt och fiske och i synnerhet rätten för dem att till annan upplåta rätt att utöva jakt och fiske på samebyarnas områden har lett till en många gånger upprörd diskussion, ofta med inslag av osakligheter. Diskussionen har tyvärr fått överskugga de många andra frågor som kommittén har haft i uppgift att överväga.”

Förre ordföranden fåordig om nedläggningen – hänvisar till debattinlägg

– Vi har haft diskussioner och ibland har vi inte varit eniga, men det har inte förekommit några osakligheter. Min uppfattning är att ordförande kört på. Det är som om politiken inte spelat någon roll, bara juridiken. Ibland har jag undrat varför vi suttit med i kommittén. Ordföranden har haft sin linje och kört på med den, säger Kjell-Arne Ottosson.

”Märkligt agerande”

Ottosson konstaterar att kommitténs arbete redan använts i andra pågående rättsprocesser; Talma sameby som stämt staten och kräver ensamrätt till jakten och fisket.

– Jag vet inte om det är hans mål att materialet, bland annat utkastet till lagtext, ska kunna användas i de processerna. Det är i vart fall ett märkligt agerande av ordföranden att lägga ut lagtextutkastet. Även om han är bitter och besviken så skulle han hållit sig för god att lägga ut det.

DN Debatt har Eric M Runesson skrivit följande i samband med nedläggningen av kommittén:

”Är det beröringsskräck som ligger bakom regeringens agerande? Samefrågor vinner väl inga val? Eller behövs alternativa fakta?”

– Det är ingen beröringsskräck, vi har jobbat med frågorna stenhårt. Men Runesson har bara sett till juridiken och inte politiken, säger Kjell-Arne Ottosson.

Är det något av kommitténs arbete som kan komma att användas i en ny utredning?

– Det är upp till den nya utredaren att avgöra. Men vi har även saknat och efterlyst underlag, till exempel nyckeltal från samebyar. Den historiska beskrivningen som görs i bland annat PM 18 har också mötts av kraftig kritik.

Källa: https://svenskjakt.se/start/nyhet/fjalljaktsutredarens-bokslut-vacker-ilska-bland-politiker/

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare
18 minutes ago detstorabla sa:

Ja, det kommer det mest troligt att bli. Om nu detta går till domstol, kommer domstolen gå på HD:s dom i Girjasmålet eller vad regeringen säger?

Publicerat
3 hours ago lsjonsson sa:

Ja, det kommer det mest troligt att bli. Om nu detta går till domstol, kommer domstolen gå på HD:s dom i Girjasmålet eller vad regeringen säger?

Åtminstone i teorin är domstolarna skillda från regeringen. Om jag fattat det rätt för JK statens talan...

Publicerat

Girjas var ett misstag, HD kommer inte låta den domen bestå, nya omständigheter i grunden o så kör vi en mindre ras styrd reglering. /C 

Publicerat
  • Författare
34 minutes ago detstorabla sa:

Åtminstone i teorin är domstolarna skillda från regeringen. Om jag fattat det rätt för JK statens talan...

Ja, det gör jk.

Publicerat
  • Författare
21 minutes ago Christian N sa:

Girjas var ett misstag, HD kommer inte låta den domen bestå, nya omständigheter i grunden o så kör vi en mindre ras styrd reglering. /C 

Kan du förklara vad renmarkskommitetns ordförande Runesson menar med det han har sagt. Att dom har betesmark på Sveaskogs mark har rätt till samma rättigheter som Girjas. Jag minns inte ordgrant vad han sa men det var något åt det hållet om jag inte har uppfattat det fel.

Publicerat
  • Författare
7 hours ago Christian N sa:

Ingen aning men är man så partisk o fel på det så slutar jag oftast att läsa, om jag inte får betalt för det. /C 

OK! Tack för svaret och vi får se var detta slutar.

• 4 weeks later...
  • 5 months later...
Publicerat

Det är dags för staten att sälja marken till högstbjudande.

Publicerat
På 2025-08-22 at 09:20 Dahla sa:

Det är dags för staten att sälja marken till högstbjudande.

Ja, för förlorar Staten kommande tvist så varför inte ?

En vanlig Svensk blir i så fall förhindrad antingen helt eller ekonomisk att jaga och fiska på Statens mark, då kan man lika gärna arrendera ut den till högstbjudande så Svenska folket får något tillbaka för sin egen egendom den vägen.

• 2 months later...
  • 2 months later...
Publicerat
  • Författare

SD med Åkesson i spetsen vill riva upp Girjasdomen. "Domen är felaktig."

No image preview

SD vill riva upp Girjasdomen: ”Domen är felaktig” - P4 No...

Girjasdomen, som ger Girjas sameby rätten att bestämma över småviltsjakten och fisket i fjällområdet bör rivas upp, det tycker sverigedemokraternas partiledare ...

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

No image preview

Girjasdomen, som ger Girjas sameby rätten att bestämma över småviltsjakten och fisket i fjällområdet bör rivas upp, det tycker sverigedemokraternas partiledare ...

Man kan såvitt jag inte förstår riva upp en dom. Däremot kan man ju förstås stifta nya lagar som tydligare klargör vad som gäller.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago detstorabla sa:

Man kan såvitt jag inte förstår riva upp en dom. Däremot kan man ju förstås stifta nya lagar som tydligare klargör vad som gäller.

Nej, det förstår inte jag heller och allra minst en dom från HD. Det kan man göra.

Publicerat
  • Författare
20 hours ago lsjonsson sa:

Nej, det förstår inte jag heller och allra minst en dom från HD. Det kan man göra.

23 hours ago lsjonsson sa:

No image preview

Lite fortsättning i ämnet.

https://www.sverigesradio.se/artikel/professorns-svar-till-akessons-utspel-det-kan-man-inte