Publicerat Februari 27, 200719 yr http://www.ac.lst.se/pressmeddelanden/?P=1759&ar=2007 Läs och begrunda.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Låter som om utläningarna vunnit rond 1. Man kan bara hoppas att man kan positivt särbehandla de med årskort och att det begränsas till nationalitet om man får inneha ett årskort.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Låter som om utläningarna vunnit rond 1. Man kan bara hoppas att man kan positivt särbehandla de med årskort och att det begränsas till nationalitet om man får inneha ett årskort. Inte i Norrbotten för där har dom en annan inställning. Artikeln nedan är kopierd från dagens N-K. Inget beslut om utländska jägare BODEN, KURIREN. Landshövdingarnas förslag vann inget gehör i Norrbotten. Däremot i Västerbotten och Jämtland. Rennäringsdelegationen i Norrbotten tog på måndagen inget beslut vad gäller utländska jägares jaktmöjligheter i fjällen. Ledamöterna vill först att regeringen sätter ner foten i frågan. Läs mer Ingen lyssnade på ortsborna Länsstyrelserna i Västerbotten och Jämtland beslutade i går att utländska jägare ska kunna jaga på samma villkor som svenska jägare. Landshövdingarna i de tre nordligaste länen hade arbetat fram ett gemensamt förslag. Norrbotten gick dock på en annan linje och landshövding Per-Ola Eriksson fick backa från det förslag han varit med om att utforma. De begränsningar som tidigare gällt för utländska jägare, bland annat krav på medföljande guide och olika tidpunkter för jaktstart, kommer att försvinna i Västerbotten och Jämtland. Orsaken till förändringen är att EU-kommissionen gör bedömningen att nuvarande regelsystem är diskriminerande mot medborgare från andra länder inom unionen och därför strider mot EU-rätten. Regeringen gav den 21 december Jordbruksverket i uppdrag att anpassa regelverket till EU-rätten. Stora protester När ledamöterna i rennäringsdelegationen i Norrbotten fick förslaget på sitt bord blev det stora protester. Hans Swedell (m), Kiruna, berättar att han inte kunde acceptera en lösning där jägare från andra länder i Europa ska kunna köpa dygnskort för småviltjakt utan krav på medföljande jaktguide. Han fick med sig övriga ledamöter i delegationen och landshövdingen följde ledamöternas linje när beslutet klubbades. Protesterna från Kiruna gav resultat. En enig delegation beslutade att skicka en skrivelse till regeringen och begära ett klarläggande. I Jämtland resonerade ledamöterna annorlunda. Lennart Oscarsson (s), Hammerdal: - Hade vi inte tagit beslut i dag så lämnar vi öppet för Jordbruksverket och EU att göra tolkningar. Vi utestänger ingen men samtidigt påpekar vi att vi värnar om ortsbefolkningens möjligheter till jakt. På den punkten är de tre länen överens. De boende i fjällkommunerna ska kunna köpa årstillstånd till jakten, ingen annan. I Västerbotten får heller inte jaktkorten börja säljas förrän tio dagar innan jaktstart. Något som också kan göra det besvärligare för långväga jaktgäster. Rennäringsdelegationen i Norrbotten kommer i skrivelsen till regeringen påpeka att jakten ska ses som en naturresurs - inte en tjänst. - Vi begär att regeringen överväger om det är rimligt att öppna fjällvärlden för hela Europas befolkning när det gäller småviltjakten, säger Bengt Ek (s), ledamot i rennäringsdelegationen. Han tycker regeringen ska ta strid mot EU i frågan. EG-rätten EU-kommissionen menar att de förändrade reglerna för småviltjakten ovan odlingsgränsen som infördes i april förra året kan strida mot EG-rätten. Rennäringsdelegationen beslutade den 25 april 2006 att ändra villkoren. Ripjakten startar den 25 augusti men norrmännen fick inte börja jaga förrän den 11 september i Norrbotten. Dessutom måste alla utländska jägare ha guide med sig. Jägareförbundet hävdar att fjälljaktsreformen är i fara. I grunden, hävdar förbundet, att det handlar om två ord "ska" och "kan". Förbundet anser att svenska jägare ska erbjudas möjlighet att jaga på statens mark i fjällen medan utländska jägare kan erbjudas möjligheten. Hans Swedell (m) är starkt kritisk till regeringen som han menar har lagt sig platt för EU. Han tycker också att sametinget, ortsbor och jägarna borde fått yttra sig i frågan. Lars-Henrik Andersson, Norrbottens-Kuriren www.kuriren.nu
Publicerat Februari 27, 200719 yr Mera http://www.op.se/parser.php?level1=2&l...6&id=758087 http://www.ltz.se/artikel_standard.php?id=...avdelning_2=142 Kan bli en kort men intensiv jakt för dom som inte bor i en fjällkommun. (vilket man lyckligtvis gör) Men jag misstänker att sista ordet inte är sagt än trots allt...
Publicerat Februari 27, 200719 yr Samla in namnunderskrifter och tala om för de politiker som sopar arbetet under mattan nu nån sosse i jämtland att han kommer strykas på valsedlarna nästa gång, klart det ska vara guide med på deras jaktturer och det ger dessutom jobb eller tror sossen att alla kan jobba i offentliga sektorn eller försäkringskassan, något som gör mig sur är offentligt avlönade människor som inte gör sitt jobb.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Kommer att skriva en insändare om detta och ifråga sätta Länstyrelsen i Västerbotten och deras kompetens i dessa frågor. Jag ser framför mig en massa utländska jägare som skövlar naturen. Men man kan hoppas jag har fel. Ser inget fel i att utländska jägare har guide det skulle ge jobb i inlandet, många jägare här uppe skulle kunna leva på sitt intresse och guide dessa jägare, har inte politikerna i Länstyrelsen tänkt på det? Nej låt folk som fattar nått sköta dessa beslut, innan vi jägare i västerbotten och övriga landet får stå och se på när rika tyskar eller andra utländska jägare härjar fritt i fjällen. Tur att joch svärfarsan jagar uppe i Norbotten.
Publicerat Februari 27, 200719 yr Denna insändre är inskickat till Västerbottensfolkblad nyligen. DE NYA REGLERNA FÖR FJÄLLJAKTEN Jag som jägare i Västerbotten är mycket besviken på länsstyrelsen i Västerbotten. Deras beslut om att utländska jägare får börja jaga samtidigt som vi som bor i Sverige är ett felaktigt beslut. Vilka kommer att komma hit o jaga? Jag är mycket rädd att det kommer hit rika tyskar, Italienare och skövla småvilt här uppe. Personligen tyckte jag att det var bra att de utländska jägarna som kom hit fick jaga med en guide. Är rädd att det blir som när några norska ripjägare sköt alldeles för många ripor. Att ortsbefolkningen skulle få vara guider skulle vara mycket bra skulle kunna ge arbetstillfällen här uppe och framför allt i inlandet, har inte Länsstyrelsen tänkt på detta? Vi har hög arbetslöshet här uppe och framför allt i inlandet och detta med att ha jägare eller andra naturintresserade som guide till dessa utländska jägare skulle kunna innebära att det skulle kunna startas företag som sysslar med detta med guidning och annat runt jakten. Varför ska Länsstyrelsen i Västerbotten krypa för EU rätten? Jag trodde att ni som sitter i Länsstyrelsen såg till oss som bor här i Västerbotten, men oj så fel man har, ni verkar bara se till e utländska jägarna och ni verkar bara vilja tillgodo se EU. Ni skulle ha satt fötterna i backen och sagt nej inga utländska jägare i fjällkommunerna fören de Svenska och ortsborna har fått jaga själva, ni skulle ha stått på er att de ska ha guide vid jakt. Varför är politikerna i länet så tysta för? Kom ihåg att det finns många jägare i länet som kan rösta bort er i nästa val. Jag tror och vet att den politiker som ställer sig upp och protesterar högt mot detta vansinniga beslut kommer att få många röster i nästa val. Men jag som jägare i Västerbotten känner mig återigen överkörd av länsstyrelsen, politiker i länet. En annan sak som kommer att betyda problem är att hur många av dessa utländska ägare kommer att visa hänsyn till djurlivet, Alemansrätten och annat självklart som vi här i Sverige respekterar i vår natur? Kommer vi svenska jägare att bli undanskuffade nu av rika utländska jägare? Jag har inget imot att det kommer hit folk från andra delar av Europa och jagar men jag står för att de ska komma senare och att de ska ha en guide med sig här. Nej ni i Länsstyrelsen i Västerbotten ni har totalt misslyckats och ni har vikt er för EU, jag tycker att ni ska skämmas och ställa era platser till förfogande och låta folk som vågar ta de rätta besluten i dessa frågor sitta i Länsstyrelsen. Peter Forsberg Fågeljägare och Medlem i Svenska jägarförbundet
Publicerat Februari 28, 200719 yr Visst ska dom få komma och jaga här... MEN, då ska dom som oss andra göra jägarexamen först!!!!!!!!
Publicerat Februari 28, 200719 yr Visst ska dom få komma och jaga här...MEN, då ska dom som oss andra göra jägarexamen först!!!!!!!! Nja, det ska väl räcka med en likvärdig utbildning i o f s. Som jag ser det är det märkligt att man kan benämna en rättighet att jaga som tjänst så det är det första som man kan undersöka men om det ändå bedöms som att det skall gå under tjänstedirektivet så gäller det bara EU medborgare vilket då stänger ute norrmän. OM nu alla EU medborgare får tillträde till våra fjäll så ska det vara som i många andra EU länder obligatoriskt med guide, nån form av bevis på jaktutbildning samt en administrationsavgift + svenskt jaktkort. Totalt bör det då bli lite för dyrt för gemene man i EU att åka till fjällen och jaga nån dag och trycket på våra fjäll bör bli lågt. Andra sidan av myntet är ju att vi i sverige måste kolla runt i EU var vi kan åka och jaga nästintill grattis, DK lär ha sjöfågeljakt till sina medborgare vilket vi nog ska ändra på så att det gäller alla EU medborgare. Ska bli kul att åka till Bornholm och panga fågel .
Publicerat Februari 28, 200719 yr Jägarexamen eller inte...tycker jag inte spelar någon roll. Min syn på saken är följande.... Alla som inte bor i norden skall ha jaktguide vid jakt i svenska fjällen och de ska få börja sin jakt 25,e augusti. Alla som bor i Norge, Danmark och Finland är välkommna hit från 10 september, vill de komma tidigare ska dom ha guide. Årstillstånd får alla som bor i fjällänen köpa, billigare årskort för dom som bor i fjällkommunerna. Baglimit för alla på 3 tjädrar och 8 ripor per dag. Svårare än så här behöver det inte vara
Publicerat Februari 28, 200719 yr Sen e de ju faktiskt så att Svenskar boende utanför fjällänen/kommunerna blir rejält drabbade av detta också. Vi får ju jaga på samma nåder som alla utländare!! > :'( :'( > Dvs när området stängs stängs de för alla oavsett nationallitet om du inte e fjällbo! Trodde att fjälljakten var till för hela Svenska folket? [glow=red,2,300]Rätta mig om jag har fel[/glow]!!!
Publicerat Februari 28, 200719 yr Sen e de ju faktiskt så att Svenskar boende utanför fjällänen/kommunerna blir rejält drabbade av detta också.Vi får ju jaga på samma nåder som alla utländare!! > :'( :'( > Dvs när området stängs stängs de för alla oavsett nationallitet om du inte e fjällbo! Trodde att fjälljakten var till för hela Svenska folket? [glow=red,2,300]Rätta mig om jag har fel[/glow]!!! tanken med fjälljakten från början var väl att den tillhörde hela svenska folket. Jag förstår att norrläningarna tycker att det är deras jakt och om de kan så vi de ha den för sig själva. Förövrigt kommer nog norrmännen att bli utestängda eftersom det bara diskuteras EU medborgare. Guide tvång beroende på datum låter märkligt, hur motiverar men det? Guide tvång är helt ok men det skall gälla alla. Att man sen som boende i fjället själv skaffar guidlicens (?) är väl naturligt. Annars blir det att gå med guid även för ortsbefolkningen. Ett annat alternativ är ju faktiskt att sverige skriver på den dära ILO-konventionen och ger marken till lapparna så blir vi alla utestängda i rätvisans namn.