Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Skyddsjakt på hackspett?

Featured Replies

Publicerat
10 hours ago Hipshot sa:

Diana 35 fungerade också för 40 år sedan.. 

Btw.. har NOA tagit bort preskriptionstiden för jaktbrott? :whistling:

Nä, NOA lobbar troligen så gott dom kan för att få varje artskyddsbrott sedan Dackefejden att kunna bestraffas både retroaktivt och kollektivt med resten av rättsystemets goda minne. 😁

• 1 month later...
Publicerat
  • Författare

Har fortfarande problem med hackspettarna men har inte gjort någon sak i att söka skyddsjaktlicens. Har nu tillsvidare satt upp en laddbar liten högtalare på husknuten som spelar läte från glada på repeat. När jag har denna uppe håller sig typ alla fåglar inklusive hackspettarna sig borta i 2-3 dagar. Så har för vana nu att hänga upp högtalaren varje gång jag ska iväg, åtminstone 3-4 gånger per vecka. Verkar funka.

Däremot har mössen börjat komma nu till vintern. För första gången har jag även fått upp ett par råttor på vinden. Lagt ut både fällor och gift (som jag fått av en tysk bekant som har sommarstuga i närheten). Mössen är finito men råtteländena är kvar. De verkar inte äta av giftet (eller dö av det), och de går heller inte i några fällor.

Har funderat på att sätta ut en liten "råttåtel" i närheten av huset och sedan skjuta dem i gryning/skymning med mörkersikte. Skulle helst vilja göra detta med ett mindre kraftfullt gevär än 22LR, så åter är jag inne på att jag verkligen villhöver ett luftgevär i kaliber 22 med någonstans kring 30-60 J. Antar att det är krångel att söka skyddsjaktlicens för en sådan bössa så länge man inte bedriver skyddsjakt åt andra, helst flera personer? Jag har själv inga djur eller driver något aktivt lantbruk (däremot skogsbruk). Bor på en mindre gård ute på landet. Det går inte enkelt att få skyddsjaktlicens på ett luftgevär bara pga "ett par råttor" antar jag? Är medveten om att man kan söka licens på ett 150 J-luftgevär, men då tror jag man får gå upp till kaliber 30, vilket verkligen är overkill för det jag vill ha det till. Märkligt att det är relativt lätt att få en licens på en AR-10, men inte ett luftgevär över 10 J men under 150 J...

Publicerat
10 hours ago ibls sa:

Märkligt att det är relativt lätt att få en licens på en AR-10, men inte ett luftgevär över 10 J men under 150 J...

Här håller jag verkligen med dig, jag begriper inte hur det kan vara så jävlar svårt att släppa det fritt att söka som vilket vapen som helst. Jag gick ett par ronder med polisen ang ett licenspliktigt luftvapen för några år sedan, fick t o m intyg från bonden att jag behövde det för att skjuta duvor inne i spannmålstorken men fick avslag och de ville att jag skulle ha fler uppdrag än ett. Slutade med att jag gav upp hela skiten tillslut tyvärr.  

Publicerat

Helt galet. Man får nej till ett luftgevär men det är helt ok med en AR, mörkersikte och ljuddämpare 😆

Publicerat
9 hours ago dptrapper sa:

Helt galet. Man får nej till ett luftgevär men det är helt ok med en AR, mörkersikte och ljuddämpare 😆

apotea.se ville inte expediera flera alvedon i dag i samband med en beställning då det var för nära inpå förra köp.

Det är kul dom tänker på min hälsa.

Men 4 förpackningar av 2 olika sorters morfinpräparat hade dom inga problem med (recept som inte är uttaget efter höftbytet)

Jag backade då jag kom till checkout- tänkte bara se om det funkade 😉😉😉

Publicerat
48 minutes ago lindgren sa:

Hookers and blow .. ska du med?..

En annan klassiker:

Men vart har du gjort av alla pengarna ?

Hälften gick till vin, kvinnor och sång......den andra hälften får jag erkänna att jag slösat bort.

Publicerat
13 hours ago Dansken sa:

En av min systers goda vänner hette Marie. Hon hade flera handikap- och var ett sprudlande humörstycke utan dess like. Marie är tyvärr inte bland oss längre men hennes minne lyser starkt.

Marie hade problem med nåt uttag- nånting där handläggaren ifrågasatte vad hon hade gjort av dom pengar.

(Notera att vi är i Danmark- Marie var en "ordentlig" dam)

Marie lutade sig fram över skrivbordet och la handen på handläggarens arm tittade handläggaren i ögonen och sa med låg röst: lilla ni, vet ni vad bra sex kostar för en dam i min ålder?

Inga fler frågor......

Roliga historier, men jag tror att ni senila gubbar skriver i fel tråd.  Kanske historien om alvedonen hade hört hemma här, om hackandet skapade huvudvärk..:ph34r:

Publicerat

Har en kompis som har stora problem med sin stuga. Den har fanimej luft-hål av hackspett överallt.

Det borde väl finnas lösningar men tanke på hur många som har problem?

Kanske något medel?

Publicerat

Diabolo ja, de känner man ju igen. Har för mig Bulldog var märket som var effektiv 🤪

Publicerat

image.jpeg

Publicerat
På 2024-11-14 at 08:20 OlaK sa:

image.jpeg

Köpte två nostalgiaskar just sådana förra året i en gammal järnhandel, antingen tillverkas dom fortfarande alternativt gamla lagervaror. 👍

Kanske man ska köpa på sig ett rejält gäng innan miljötomtarna får till ett blyförbud. :sick:

• 5 months later...