Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

satt ute igår och vaka på vildsvin

Featured Replies

Publicerat

Jag tänker att det absolut viktigaste för att skydda grödorna är att folk faktiskt är där ute...sen om grisen skjuts med den eller den kalibern, eller dämpare eller om man bankar på nån jättestor trumma... det som verkar svårt är att åstadkomma situationen med en eller flera personer (jägare) som sitter vid den aktuella åkern tillräckligt många kvällar och nätter/år.

Angående anledningen till den svårigheten kan jag börja raljera och framföra klagomål på olika parters agerande men det gör jag inte i den här tråden.

• Svar 146
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• VID_020752.mp4

• Härjat inatt VID_224123.mp4 VID_214753.mp4

• mbbohman
    mbbohman

Bidrar med några klipp från Pixfra 435 Pegaus. Samtliga skott från Viper-Flex stöd, de sista inkl extrabenet. Kaliber 6.5x55, de flesta skjutna med Barnes TTSX 120 grs. Första tre klippen är innan upp

Posted Images

Publicerat
1 hour ago Arctic sa:

Intressant åsikt. 

Jag har hittills aldrig sett en död gris äta. Därmed är det för mig självklart att en decimerad vildsvinsstam ger mindre skador. 

Sedan går det att diskutera vad bästa sättet att få grisarna att hålla sig från åkrarna. I slutändan så brukar det anses att mindre viltstammar ger mindre skador. Men det är naturligtvis fritt att ha en annan uppfattning. 

Ang död gris/generellt viltslags ätande efter döden håller jag med dig till 100%. Det är ett korrekt iakttagande.

Ovan stämmer dock enbart i de fallen man skjuter bort allt vilt.

Är målet att skydda grödan är det betydligt effektivare att sammankoppla insatsen med skrämsel oavsett vad man försöker få bort. Vildsvin, gäss, svanar, hjortar. Dessvärre verkar inte viltet lika smarta som vi att koppla ihop att om en försvinner så var det farligt. Är inte svårare än att gå tillbaka till gammal hederlig åteljakt. Nu är det säkert 15 år sen jag ägnade mig åt det men skjuter du en gris ur en grupp utan dämp på åtel tog det ofta veckor innan de var tillbaka. Med dämp kom gruppen ofta tillbaka bara inom några minuter. 

Nåväl, detta är en diskussion lika enkel som vilken kaliber som är bäst. Men se det som ett vänskapligt råd om det handlar om att få bort djuren från fältet. Det är dock ett väldigt ineffektivt sätt om man avser få bort djuren helt. 

Publicerat

Vill man tro att en minskning av knallen med kring 20 dB gör att att vildsvinen kommer tillbaka inom minuter istället för veckor får man göra det. Det är inte så att en klass 1 smäll är ljudlös med dämpare.

Själv tror jag att förklaringsmodellen att tidigare när dämparna var mindre vanliga fanns det mindre vildsvin, och därmed tog det längre tid innan de kom tillbaka. Numera finns det fler vildsvin, och därmed ökar sannolikheten att du snabbt ser vildsvin igen.  

I slutändan är det viltstammens täthet som är viktigast för skador. Se t.ex. https://link.springer.com/article/10.1007/s10344-024-01766-7

Hur du decimerar stammen spelar mindre roll. Det kan vara drevjakt, åteljakt etc.

Naturligvis kan du skrämma grisarna från vissa åkrar om du är flitig. De behöver ändå äta, och hamnar ofta då på andra åkrar -- beroende på lite grann på hur landskapet ser ut. 

Publicerat

Då Alf och jag vakade gris på Mörby sköt vi varannan gång och varannan gång sat vi som "spotter" med handkikare och såg när det var rent bakom. Båda sköt vi med .30 kaliber: jag med ljuddämpare och Alf utan.

Ibland kom grisarna tillbaka innan vi var nere på asfaltvägen när vi hade skjutit- oavsett vem av oss som sköt- och ibland kom dom inte.

Publicerat
På 2026-01-06 at 14:59 pfrep sa:

Skruvar du av dämpen, sätter på en broms och en drar igång två rejäla strålkastare direkt efter skott dröjer det betydligt längre. Totalt meningslöst att skydda gröda med dämp och termiskt. Hjälper inte ett skit. 

Precis det jag skrev att de försvinner i tre veckor och försöker minska stammen med avskjutning verkar fungera klockrent 

Publicerat
På 2026-01-06 at 23:48 pfrep sa:

Ang död gris/generellt viltslags ätande efter döden håller jag med dig till 100%. Det är ett korrekt iakttagande.

Ovan stämmer dock enbart i de fallen man skjuter bort allt vilt.

Är målet att skydda grödan är det betydligt effektivare att sammankoppla insatsen med skrämsel oavsett vad man försöker få bort. Vildsvin, gäss, svanar, hjortar. Dessvärre verkar inte viltet lika smarta som vi att koppla ihop att om en försvinner så var det farligt. Är inte svårare än att gå tillbaka till gammal hederlig åteljakt. Nu är det säkert 15 år sen jag ägnade mig åt det men skjuter du en gris ur en grupp utan dämp på åtel tog det ofta veckor innan de var tillbaka. Med dämp kom gruppen ofta tillbaka bara inom några minuter. 

Nåväl, detta är en diskussion lika enkel som vilken kaliber som är bäst. Men se det som ett vänskapligt råd om det handlar om att få bort djuren från fältet. Det är dock ett väldigt ineffektivt sätt om man avser få bort djuren helt. 

Vet vad du menar men vill ju både ha gris och hålla dem borta från ”vissa” ytor 

annars så släpper jag hund eller bösar på utan dämpning 

Publicerat

Nytt här med🫡

IMG_6508.jpeg

Publicerat

Grattis! Va kör du för sikte?

Publicerat

Hikmicro stellar 35 3.0 lrf😃

mkt nöjd med detta svårt för dom att komma undan;)

Publicerat

Kön på denna gris, någon som kan spekulera? Går stadigt på ena åteln men har låtit den vara i fred. 

IMG_0851.png

IMG_0850.png

IMG_0849.png

IMG_0848.png

Publicerat

Jag killgissar att det är en sugga

Publicerat

går den ensam? jag tycker den ser musklad ut som en galt, men "röv" bilden säger mig sugga.
Sidobilderna visar inte riktigt maglinjen,så, det är svårt, Hade jag bara sett sista bilden, hade jag nog sagt galt.
Men sammantaget alla bilderna, vettifan...

Publicerat

Jag lutade åt sugga men den är musklad så vet inte heller. Kul med lite bedömningar...Kan slänga upp ett par bilder till, bara för skoj 🙂

Publicerat

IMG_0855.png

IMG_0854.png

IMG_0853.png

IMG_0852.png

Publicerat
12 minutes ago Takko sa:

IMG_0855.png

IMG_0854.png

IMG_0853.png

IMG_0852.png

...och grisen vände arslet mot dig.:lol:

Publicerat
43 minutes ago Takko sa:

Jag lutade åt sugga men den är musklad så vet inte heller. Kul med lite bedömningar...Kan slänga upp ett par bilder till, bara för skoj 🙂

Du får väl gå fram och fråga vad hen identifierar sig som 🤣

Publicerat
14 minutes ago Islänningen sa:

Du får väl gå fram och fråga vad hen identifierar sig som 🤣

Tja, i dagens värld vet man ju aldrig 😊

Publicerat
45 minutes ago lsjonsson sa:

...och grisen vände arslet mot dig.:lol:

Ja de skiter i vilket 😊

Publicerat

Nu lutar jag mer åt sugga... (motivation, rakare tryne, har inte gubbröv, och "kortare" kropp..)
Är jag säker, nej... 

Publicerat
27 minutes ago lindgren sa:

Nu lutar jag mer åt sugga... (motivation, rakare tryne, har inte gubbröv, och "kortare" kropp..)
Är jag säker, nej... 

Gris som gris.:lol:

Publicerat
37 minutes ago Takko sa:

Ja de skiter i vilket 😊

Ja, det gör dom.

Publicerat

Frågan är vad grisen själv identifierar sig som. Eller om den alls identifierar sig som gris.

Många suggor har blivit kränkta av att tituleras fel 😉

Publicerat

Går ensam skall tilläggas..punktlig varje kväll. Är där nu…

IMG_0857.png

IMG_0858.png

Publicerat
19 minutes ago Takko sa:

Går ensam skall tilläggas..punktlig varje kväll. Är där nu…

IMG_0857.png

IMG_0858.png

Skitjakt!:thumbsup: