Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

satt ute igår och vaka på vildsvin

Featured Replies

Publicerat
1 hour ago pfrep sa:

Har muttrat tillräckligt här egentligen men kan inte låta bli.

Jag hade aldrig vågat skjuta där då sannolikheten för splitter på grisen som står bredvid är för stor. Siktar du på dubble var det ett kanonskott.

Hm, ja det är nog på gränsen men kulan skall avvika ganska ordentligt... upplevde och ser ut på filmen att den står liiite framför... men absolut, idealiskt är det inte.

Vad gäller köttförstörning så får folk gärna skjuta bakom bog och sådär. Jag vill inte leta gris mitt i natten. Idealiskt tycker jag är lite snett bakifrån genom lumgspets och in i halskotan. Vågar inte skallskott... oftast.

• Svar 146
  • Visningar 10,4k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• VID_020752.mp4

• Härjat inatt VID_224123.mp4 VID_214753.mp4

• mbbohman
    mbbohman

Bidrar med några klipp från Pixfra 435 Pegaus. Samtliga skott från Viper-Flex stöd, de sista inkl extrabenet. Kaliber 6.5x55, de flesta skjutna med Barnes TTSX 120 grs. Första tre klippen är innan upp

Posted Images

Publicerat
8 hours ago Viktor_K sa:

Hm, ja det är nog på gränsen men kulan skall avvika ganska ordentligt... upplevde och ser ut på filmen att den står liiite framför... men absolut, idealiskt är det inte.

Vågar inte skallskott... oftast.

Min sista input - youtubea lite sanglier double och triple. Våra franska vänner är inte lika moraliska vad gäller jakt som vi. Det är ett vänligt råd, det vinklar och splittrar mer än man tror. 

Gällande skallskott är det upp till var och en. Jag har avlivat två grisar på foderplats hemma i år som hade skotthål mellan ögon och tryne. 

Publicerat

Jag tänker samma som pfrep det är som upplagt för dubble, alt en skadeskjutning på nummer två. 

Du äger situation så varför stressa?

Publicerat

Reagerade på tidigare med film du la ut också såg ut som du sköt i princip rakt  framifrån i nacken väldigt små marginaler med sånt skott.  Hade aldrig vågat mig på ett sånt skott. 

Publicerat
28 minutes ago myran08 sa:

Reagerade på tidigare med film du la ut också såg ut som du sköt i princip rakt  framifrån i nacken väldigt små marginaler med sånt skott.  Hade aldrig vågat mig på ett sånt skott. 

Var och en efter sin förmåga och förutsättning. Att anbringa ens egna referensramar på andras skott blir sällan bra och det leder oftast till helt onödigt bråk. Du hanterar dina bud på det sätt som du känner dej trygg med och åter andra göra det samma tycker jag.

Detta är baksidan med att lägga ut klipp på skott, det uppstår inte sällan debatt kring genomförande.

Publicerat
1 hour ago Hipshot sa:

Var och en efter sin förmåga och förutsättning. Att anbringa ens egna referensramar på andras skott blir sällan bra och det leder oftast till helt onödigt bråk. Du hanterar dina bud på det sätt som du känner dej trygg med och åter andra göra det samma tycker jag.

Detta är baksidan med att lägga ut klipp på skott, det uppstår inte sällan debatt kring genomförande.

Visst är det så men känns lite som att vildsvin överlag har fått lite låg status inte så noga hur och när man skjuter, är själv eftersöksjägare och har avlivat ett och annat vildsvin med avskjuten käke för skytten tex tyckt att huvudskott varit en bra ide. Så ingen direkt kritik mot filmen annat att det kommer i princip alltid ett bättre läge så man kan ta ett säkrare skott med lite större marginal för om grisen råkar röra på sig i skottögonblicket.

Publicerat

Visst vinden är en faktor, ja! Men dessa skulle jag säga att du gott kunnat avvakta, då dem börjat äta chansen kommer förr eller senare,

Var ute på ett eftersök. På åtel innan mörkersiktenas tid, två grisar låg och den tredje ställde tiken och jag avslutade. Har även själv skjutit dubble på 1 skott i spannmål, när jag höll på som mäst brukade jag ta med mig skytten på eftersöket dock med tom bössa, dem flesta blir ganska ödmjuka efter att krypa runt i en plantering eller vass med en skadad gris, och brukar tänka efter innan nästa gång, inte fören man får vara med man reflekterar på det. Det är ändå en levande individ 

Klart slut för min del.

Publicerat

Tar till mig, men motsätter mig att skottplacering är riskfylld vad gäller skadeskjutning på denna individ. Känner man sig inte trygg med annat än bredsida så fine, men detta skott har passerat genom hela lungområdet, detsamma på förra. Sen att jag kunde lämna mer plats köper jag...

Publicerat
17 hours ago pfrep sa:

Tyckte egentligen påhoppen var nog men dyker ändå in med lite input. 

IMG_1579.jpeg.8b0e111c95b12e74ced2f65442671032.jpeg

grisarna står enligt ovan vid slottet. Gris TH om den du skjuter på står snett bakom den du skjuter. Uppskattningsvis har du 10-15 cm till den högra grisen givet att skottet går rakt igenom den gris du skjuter på. Du skjuter i framkant bog = axelled. Om kulan vinklar 5% efter skottet träffar du grisen till höger i skinka. Om kulan tar i leden och delar sig/splittrar har du samma problem. 

Jag är tämligen övertygad om att det är den risken merparten här vill upplysa dig om. 

Beror lite vad man har för kula men använder man bra kulor som håller ihop så tycker inte jag att det var några problem med skottet där.

Jag dömer att den som skjuts står lite längre bak än övriga två så jag hade troligen tagit skottet med.

Dock har jag inte jagat gris men är ofta liknande när det är ko,kalv man skjuter. Men jag har sett i höst att jag tar skott andra inte gör då det ibland är tight till kon och en hund att se efter. Än så länge har det aldrig blivit något missöde att det tagit mer än djuret jag skjutit.

Publicerat

250 gr woodleigh kör jag med på dom 2 senaste. Jo när jag kollar slaktkropp så har de gått rakt men pfreps bild visar att det är tveksamt. Har inte skjutit jättemånga men 13 på ett år har iaf gett mig lite kunskap och just med kultingar så har dom en förmåga att bli osams kring maten. Med lampan har jag ofta lyssnat efter ett tjut när dom kivas, ofta har en gått ett par steg åt sidan och blivit där när man tänt upp. 

När jag tittar på filmen ser jag att min hjärna registrerar läge och sen smäller det, så är de nästan jämt. Haft bättre lägen där "suget" inte infunnit sig och då har dom lämnat mer ordnat. Med termsikt riktmedel är det kanske mer som någon sa att man äger natten på ett annat vis och kan avvakta. Vänder vinden så kommer dom trots allt tillbaka. 

Skottplacering i grisen är också en tvistefråga men har kommit fram till att även i ren bredsida flyttar jag fram. En decimeter och får då lungspets och ryggraden där den sjunker brant innan den fortsätter i nacke. Bäst resultat är ofta lite snett bakifrån då man kan punktera lunga och även få träff i cns.

Nåväl, hoppas återkomma med film inom kort där vi får se om jag lärt mig något. Om man tittar på föregående film tycker jag man förstår att de är ett tåligt vilt vi handskas med. Hon går ner i backen efter 250 gr i bogen, den var helt trasig. Ändå klarar hon att ta sig upp och springa 20m. Visste att de kommer ett dike där och vips så ligger hon igen. 

Skitjakt på er därute i natten.

Publicerat

Sako280, vad för sikte kör du?

Publicerat

Jag länkade tidigare i den här tråden till två filmer på grisar jag sköt tidigare den här månaden. 

Vill man kan man hitta problem med de skotten också. I efterhand ser de betydligt vingligare ut än vad de kändes när skotten togs. 

I mitt fall tog skotten där de skulle, och grisarna lade sig direkt. Träffpunkten är i träffområdet, men lite högt och lite långt fram. 

Jag har skjutit ett antal grisar just bakom bogarna, dvs mitt i träffområdet. Om du gör det så springer de en bit. Senaste var en 95 kg sugga som kom förbi på en drevjakt. Den gick ca. 80 meter innan den lade sig. Det var med 286 gr Oryx från en 9,3x62. De två grisarna i filmerna sköts med 156 gr Oryx från en 6,5-284. De lade sig direkt...

Jag kommer inte att klaga på TS skott. De kan ha varit nära gränsen för det lämpliga, men uppenbarligen inte på fel sida. 

Publicerat
4 hours ago Viktor_K sa:

250 gr woodleigh kör jag med på dom 2 senaste. Jo när jag kollar slaktkropp så har de gått rakt men pfreps bild visar att det är tveksamt. Har inte skjutit jättemånga men 13 på ett år har iaf gett mig lite kunskap och just med kultingar så har dom en förmåga att bli osams kring maten. Med lampan har jag ofta lyssnat efter ett tjut när dom kivas, ofta har en gått ett par steg åt sidan och blivit där när man tänt upp. 

När jag tittar på filmen ser jag att min hjärna registrerar läge och sen smäller det, så är de nästan jämt. Haft bättre lägen där "suget" inte infunnit sig och då har dom lämnat mer ordnat. Med termsikt riktmedel är det kanske mer som någon sa att man äger natten på ett annat vis och kan avvakta. Vänder vinden så kommer dom trots allt tillbaka. 

Skottplacering i grisen är också en tvistefråga men har kommit fram till att även i ren bredsida flyttar jag fram. En decimeter och får då lungspets och ryggraden där den sjunker brant innan den fortsätter i nacke. Bäst resultat är ofta lite snett bakifrån då man kan punktera lunga och även få träff i cns.

Nåväl, hoppas återkomma med film inom kort där vi får se om jag lärt mig något. Om man tittar på föregående film tycker jag man förstår att de är ett tåligt vilt vi handskas med. Hon går ner i backen efter 250 gr i bogen, den var helt trasig. Ändå klarar hon att ta sig upp och springa 20m. Visste att de kommer ett dike där och vips så ligger hon igen. 

Skitjakt på er därute i natten.

Vad skjuter du med?

Publicerat
7 hours ago Arctic sa:

Jag länkade tidigare i den här tråden till två filmer på grisar jag sköt tidigare den här månaden. 

Vill man kan man hitta problem med de skotten också. I efterhand ser de betydligt vingligare ut än vad de kändes när skotten togs. 

I mitt fall tog skotten där de skulle, och grisarna lade sig direkt. Träffpunkten är i träffområdet, men lite högt och lite långt fram. 

Jag har skjutit ett antal grisar just bakom bogarna, dvs mitt i träffområdet. Om du gör det så springer de en bit. Senaste var en 95 kg sugga som kom förbi på en drevjakt. Den gick ca. 80 meter innan den lade sig. Det var med 286 gr Oryx från en 9,3x62. De två grisarna i filmerna sköts med 156 gr Oryx från en 6,5-284. De lade sig direkt...

Jag kommer inte att klaga på TS skott. De kan ha varit nära gränsen för det lämpliga, men uppenbarligen inte på fel sida. 

Ja alltså bättre läge går ju alltid att få men känns de bra och de smäller och grisar lägger sig är de väl svårt att ha åsikter.dina filmer är ju skolboksexempel på hur man vill ha det.

Karlesk blandning, skjuter 8x57js ur en 640 husqvarna. Kanske snart 308 ur en sfar om jag törs:ph34r:

• 3 weeks later...
Publicerat

Snyggt 👍 Grattis 😊

Publicerat

Tack! 

• 4 weeks later...
Publicerat

Bra med termiskt om man inte träffar ben... lite dumt placerat på den mindre kultingen, men vågade inte dra en nacksmäll när den åt ur rännan.någon som har ett orginal m98 underbeslag att sälja mig får gärna höra av sig ! Villhöver magasinmata denna rigg.

250gr woddie är ganska stygg. Kan bli barnes 160 tror jag då jag gärna skjuter I ben märker jag....

Publicerat
14 hours ago, Viktor_K said:

Och dumt att skjuta 2 när man ska upp 5;)

20250415_225852.jpg

Det är dummare att skjuta tre.. ;)

Publicerat

Jag var uppe i fyra en kväll i höstas. Det var riktigt dumt. 

Grattis till grisarna. 😊