Publicerat Mars 5, 20251 yr GÄr smÄtt allvarligt i tankarna pÄ att byta in min Benelli M2 Euro och fÄ mig en hagelbock med trÀkolv och blÄnerat stÄl. Kikar lite pÄ Caesar Guerini. SmÄtt okÀnd tillverkare i Sverige men verkar fÄ bra feedback. Nypris ca 24 000:- NÄgon med erfarenhet av mÀrket eller ska man kika pÄ annat?
Publicerat Mars 5, 20251 yr Det Àr ett bra mÀrke, jag bestÀllde 2019/2020 en Caesar Guerini Apex Game hos Fritid och Vildmarksliv men det slutade med att vi blev tvungna att avboka dÄ de inte kunde leverera det Äret pÄ grund av nÄgon slags översvÀmmning vid fabriken eller vad det nu var. Hursomhelst sÄ skriver bland annat PMT hÀr en hel del positivt om mÀrket i tester i Vapentidningen, det finns ocksÄ mÄnga positiva recensioner pÄ amerikanska och engelska jaktsidor och forum.
Publicerat Mars 5, 20251 yr Men det Àr ju lite synd att sÀlja en Benelli. Fast Ä andra sidan behöver du minst en bock ocksÄ.
Publicerat Mars 5, 20251 yr Författare Benelli Àr fina grejjer Men jag har lite svÄrt förlika mig med mattsvart och synstetkolv. Duvorna tittar snett pÄ mig och krÀver trÀ/blÄnerat Men jag skjuter som en gud med Benellin sÄ Àr det.
Publicerat Mars 5, 20251 yr 9 minutes ago dptrapper sa: Men jag skjuter som en gud med Benellin sÄ Àr det. Med andra ord kan det bara bli sÀmre om du byter?
Publicerat Mars 5, 20251 yr Som min polare alltid sa nĂ€r det gĂ€llde valet öl eller sprit. Det ena förtar inte det andra. Du Ă€r oklĂ€dd om du inte har bĂ„de en bock och en halvauto. Â
Publicerat Mars 5, 20251 yr Detta Àr en populÀr post. NÄgon bÀttre hjÀrnblödning pÄ G hÀr.. du byter inte bort en automat som du "skjuter som en gud med" PUNKT! Du köper givetvis en bock sÄ du kan vÀlja vapen för dagen och behov allt annat Àr trams.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare mmmm. Man borde inte byta bort guden , sÄ Àr det givetvis. Dock skulle trÀkolv till den kosta som en ny bössa och ÀndÄ inte passa dÄ resten Àr mattsvart. Skulle kunna bli en Benelli med trÀkolv,, typ becaccia kanske om jag finner en beggad
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare Vad tror ni om denna kanske? Vet inget om modell Centro Jag skulle fÄ 11000:- i inbyte för min M2 Euro.  https://fritidvildmark.se/product.html/beg-hagelgevar-benelli-super-90-centro-kal-12?category_id=558
Publicerat Mars 6, 20251 yr Jag skulle behÄlla Benellin och köpt en bock ocksÄ. Eller, jag har egentligen en Benelli och 2 bockar i skÄpet. Praktiskt med automat i gömslen men jag föredrar bock i skogen och vid sÀllskapsjakt.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare Frun har en sida/sida jag lÄnar dÄ det Àr klappjakter och dyligt. En till hagelpang vette fan, tar ju plats i garderoben.
Publicerat Mars 6, 20251 yr En bock blir aldrig mer Ă€n en bock hur fint trĂ€ den Ă€n har.đ svs Ă€r vĂ€gen framĂ„t.đ20200919_081326_IMG_0256.HEIC
Publicerat Mars 6, 20251 yr 25 minutes ago dptrapper sa: mmmm. Man borde inte byta bort guden , sĂ„ Ă€r det givetvis. Dock skulle trĂ€kolv till den kosta som en ny bössa och Ă€ndĂ„ inte passa dĂ„ resten Ă€r mattsvart. Skulle kunna bli en Benelli med trĂ€kolv,, typ becaccia kanske om jag finner en beggad Men varför denna mĂ„llĂ„sning pĂ„ trĂ€kolv??? Det Ă€r ju jĂ€ttebra med en plastkolv pĂ„ en automat och komplettera med en brytbössa i trĂ€.. Centron skulle jag nog föredra framför Beccacian, den sistnĂ€mnda Ă€r EXTREMT lĂ€tt och dĂ€rmed enl mitt tycke rĂ€tt svĂ„r att skjuta med Centron gillar jag, hade en sĂ„dan i sĂ€kert 15 Ă„r. Jag klarade inte av att den var lite piplĂ€tt, kolfiberspĂ„ng osv, sköt rĂ€tt uselt pĂ„ hĂ„ll med den. MEN det Ă€r den tveklöst bĂ€sta bössa jag haft för att leka med lerduvor pĂ„ nĂ€ra hĂ„ll. Körde lite trickskytte med Centron och dĂ€r gick den som fan, otroligt snabb och lĂ€ttpekad. 5 av 5 egenuppkastade duvor var aldrig ngr problemÂ
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare Sida/sida Ă€r ju sĂ„klart 500 gĂ„nger trevligare Ă€n en bock. Dock vĂ€ldigt fĂ„ sida/sida med choker som klarar stĂ„l som kostar under 40 000:- Kan vara min höga Ă„lder men jag har stora problem med syntet, pulverlack och liknande. Jag fĂ„r en annan kĂ€nsla med blĂ„nerat och trĂ€. Har centron kolfiberspĂ„ng? Ja dĂ„ gĂ„r ju Ă€ven den fet-bort. Ăh, fĂ„r kanske acceptera plasten tills vidare och se framöver om jag byter till en mer klassisk Benelli
Publicerat Mars 6, 20251 yr 1 hour ago dptrapper sa: Sida/sida Ă€r ju sĂ„klart 500 gĂ„nger trevligare Ă€n en bock. Dock vĂ€ldigt fĂ„ sida/sida med choker som klarar stĂ„l som kostar under 40 000:- Kan vara min höga Ă„lder men jag har stora problem med syntet, pulverlack och liknande. Jag fĂ„r en annan kĂ€nsla med blĂ„nerat och trĂ€. Har centron kolfiberspĂ„ng? Ja dĂ„ gĂ„r ju Ă€ven den fet-bort. Ăh, fĂ„r kanske acceptera plasten tills vidare och se framöver om jag byter till en mer klassisk Benelli Du kan sĂ€kert köpa en RFM Armi Zeus eller Venus i valfri kaliber med antingen stĂ„lhagelgodkĂ€nd fast trĂ„ngborrning eller godkĂ€nda choker för under 40 000 kr, jag betalade bara drygt 60 000 kr för min Venus med sidoplattor och handgjord gravör full tĂ€ckning/full coverage, grade 4 trĂ€, handgjord kolv efter egna mĂ„tt och stĂ„lhagelgodkĂ€nd (20/76) samt en massa andra customval. Valde dock fast trĂ„ngborrning och dubbla avtryckare men finns förstĂ„s med enkeltryck och löstagbara choker om man sĂ„ önskar. Den fĂ„r i alla fall riktigt bra betyg av t ex TGS Outdoor: Finns ocksĂ„ en film frĂ„n deras besök hos fabriken: Och för den som kan italienska finns det t om en liten film frĂ„n graveringen av min bössa https://www.facebook.com/reel/401640409168404 samt en lite lĂ€ngre: https://www.facebook.com/watch/?ref=saved&v=3664422383847601 Det gĂ„r att fĂ„ precis vad man vill frĂ„n RFM och det till förvĂ„nansvĂ€rt rimliga priser, dock inga pumpar eller halvautomater.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare 60? fan som hittat đ€Ș Ska bara skilja mig först! Ska jag byta sĂ„ kommer budgeten hamna pĂ„ max 25 000:-
Publicerat Mars 6, 20251 yr 1 hour ago dptrapper sa: 60? fan som hittat đ€Ș Ska bara skilja mig först! Ska jag byta sĂ„ kommer budgeten hamna pĂ„ max 25 000:- Aha, du skrev nĂ„got i stil med "som kostar under 40 000 kr" tidigare, men jag skulle inte bli helt förvĂ„nad om du kan köpa en Zeus-modell med lasergravyr (standard), standardtrĂ€ och stĂ„lhagelgodkĂ€nd för 25 000 kr inklusive frakt till Kallax Nu Ă€r det ju ett drygt Ă„r sedan min blev fĂ€rdig och mer Ă€n tvĂ„ Ă„r sedan jag bestĂ€llde, men jag vill minnas att Zeus-modellen lĂ„g pĂ„ en bit under 20' dĂ„. Det som verkligen fĂ„r priset att dra ivĂ€g Ă€r trĂ€ och framförallt handgjord gravyr, men lasergravyren Ă€r rĂ€tt okej den med. Egna kolvmĂ„tt ingĂ„r dock i baspriset helt enkelt för att de gör alla kolvar för hand.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Faaan. Nu mĂ„ste jag torka golvet. Den videon har drĂ€ggelfaktor femhundra đ€Ł
Publicerat Mars 6, 20251 yr Författare Var nyss och klÀmde pÄ Browning och Beretta. Upplevde Browningen som tung och klumpig. Beretta Silver pigeon kÀndes bÀttre och smidigare men inpassningen trÀ/baskyl var i sÀmsta laget tycker jag.
Publicerat Mars 6, 20251 yr Dom Ă€r ganska klumpiga bĂ„da tvĂ„, framförallt som sida-sida, Beretta 486 Parallelo vĂ€ger typ 3 kg i kaliber 20...min RFM Venus vĂ€ger prick 2,48 kg i samma kaliber och med samma piplĂ€ngdđ€ Som bockar Ă€r dom nog inte sĂ„ mycket vĂ€rre Ă€n nĂ„got annat mĂ€rke...fast en Fausti eller en Fair Pathos blir nog smidigare.
Publicerat Mars 6, 20251 yr 4 hours ago dptrapper sa: Var nyss och klÀmde pÄ Browning och Beretta. Upplevde Browningen som tung och klumpig. Beretta Silver pigeon kÀndes bÀttre och smidigare men inpassningen trÀ/baskyl var i sÀmsta laget tycker jag. Vilken typ av Browning? Det Àr lite granna en vanesak men jag gillar dem speciellt de Àldre modellerna. De nya 525 och framÄt Àr lite sjÀllösa men just det Àr alla Silver Pigeon ocksÄ tycker jag.
Publicerat Mars 6, 20251 yr 14 hours ago, dptrapper said: Dock skulle trÀkolv till den kosta som en ny bössa och ÀndÄ inte passa dÄ resten Àr mattsvart. SjÀlvklart ska du ha en bock, eller sida-sida. Men framför allt kan du komplettera din M2 med trÀkolv för betydligt mindre Àn en ny bössa kostar. Om jag rÀknar rÀtt kostar det drygt 4000 kr inkl moms. Klart du ska ha den i trÀkostym nÀr du jagar ringduva under sensommaren, men i slaskvÀder svidar du om till det billiga men ÀndÄ sÄ charmiga originalet i plast. https://www.omps2.it/en/652-m1-m2-stock-and-fore-end-group https://www.omps2.it/en/m2-m2/4672-wood-stock.html Det finns nÄgon trÄd pÄ grannforumet om nÄgon som gjorde den resan och dessutom tog bort lacken och oljade om den sjÀlv.
Publicerat Mars 7, 20251 yr Författare Problemet Ă€r att M2 inte har blĂ„nerad metall. Typ matt pulverlackerat eller nĂ„tt sĂ„ de blir att sminka en gris. De Browning jag kikade pĂ„ stod det made in Japan pĂ„. Dessa, vet inte skillnaden pĂ„ dem. https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-kal-12-2?category_id=568 https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-swedish-edition-kal-12?category_id=568  Â
Publicerat Mars 7, 20251 yr PĂ„ 2025-03-05 at 15:30 dptrapper sa: Benelli Ă€r fina grejjer Men jag har lite svĂ„rt förlika mig med mattsvart och synstetkolv. Duvorna tittar snett pĂ„ mig och krĂ€ver trĂ€/blĂ„nerat Men jag skjuter som en gud med Benellin sĂ„ Ă€r det. Du lĂ€r fĂ„ förlika dig med nĂ„n form av elbil i framtiden, sĂ„ mattsvart och syntet Ă€r vĂ€l en lĂ„g tröskel... Â