Publicerat Mars 7, 20251 yr Författare Har nog med åldern att göra. Har helt enkelt blivit för gammal för att äga nått man inte uppskattar rent estetiskt
Publicerat Mars 7, 20251 yr 2 hours ago dptrapper sa: Problemet är att M2 inte har blånerad metall. Typ matt pulverlackerat eller nått så de blir att sminka en gris. De Browning jag kikade på stod det made in Japan på. Dessa, vet inte skillnaden på dem. https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-kal-12-2?category_id=568 https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-swedish-edition-kal-12?category_id=568 Men vänta lite nu.. den här pulverlackerade ytan.. Min Urika har ngn liknande yta på pipan. Den är utan någon som helst tvekan den mest rostbeständiga bössa jag har! Bocken rostar långt mkt mer vid fukt än automaten. Så är det samma ytbehandling så är den fan bra. Skulle gärna haft den på bocken med, den äldre alltså. De här Citori.. jag vet inte, det är en nyare variant av 525 eller något liknande. Det är en dussinbössa som är massproducerad. De är inte dåliga alls men de "talar" inte alls till mej iaf.. Det man vill ha tag på i dessa sammanhang är en äldre 325:a alt äldre Miroku.. riktigt bra skit!
Publicerat Mars 7, 20251 yr 2 hours ago dptrapper sa: Problemet är att M2 inte har blånerad metall. Typ matt pulverlackerat eller nått så de blir att sminka en gris. De Browning jag kikade på stod det made in Japan på. Dessa, vet inte skillnaden på dem. https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-kal-12-2?category_id=568 https://fritidvildmark.se/product.html/hagelgevar-browning-citori-swedish-edition-kal-12?category_id=568 Montefeltro black är blånerad om det är intressant.
Publicerat Mars 7, 20251 yr Författare Just now sidelock sa: Montefeltro black är blånerad om det är intressant. Jodå, allt som är blånerat ligger bra till
Publicerat Mars 7, 20251 yr 2 hours ago dptrapper sa: Har nog med åldern att göra. Har helt enkelt blivit för gammal för att äga nått man inte uppskattar rent estetiskt Tja, vad ska man säga Jag är äldre än dig och har inga problem med att ha en Benelli med plastkolv i skåpet. I övrigt finns där plast, laminat och valnötskolvar, utan att dom bråkar med varandra. Så det är nog mer en fråga om inställning, inte ålder
Publicerat Mars 7, 20251 yr Författare 53 blir jag Du har lyckats väl. i mitt skåp blir det en jäkla liv, särskilt efter kl 20 och framförallt på helgerna. Sen öppnar man upp å de står där som inget har hänt. Less som fan på de, inget ansvar alls. Ger mig fan på att det är de 2 plastisarna som drar igång allt gruff.
Publicerat Mars 7, 20251 yr 1 hour ago dptrapper sa: 53 blir jag Du har lyckats väl. i mitt skåp blir det en jäkla liv, särskilt efter kl 20 och framförallt på helgerna. Sen öppnar man upp å de står där som inget har hänt. Less som fan på de, inget ansvar alls. Ger mig fan på att det är de 2 plastisarna som drar igång allt gruff. Du HAR verkligen tomtar på loftet Vaska nu ngt vad som helst utom Benellin och så köper du träbössa om det nu är så j-la viktigt
Publicerat Mars 7, 20251 yr 1 hour ago dptrapper sa: 53 blir jag Du har lyckats väl. i mitt skåp blir det en jäkla liv, särskilt efter kl 20 och framförallt på helgerna. Sen öppnar man upp å de står där som inget har hänt. Less som fan på de, inget ansvar alls. Ger mig fan på att det är de 2 plastisarna som drar igång allt gruff. Är dom tyska?? Har kanske blandat ihop svenska ordet öl och tyska ordet öl. Inte samma sak, bara en av varianterna är bra för bössor.
Publicerat Mars 8, 20251 yr Håller med Hipshot, kolla andra märken både begagnat och nytt. Browning 325 kan vara riktigt bra, Winchester, Miroku, SKB och Nikko är klara alternativ. Behåll halvisen som den är om du skjuter som en Gud med den. Att få licens för hagelbrakare till av bryttyp torde inte vara problem. Halvisen har du ju vid jakt i gömsle då den är lättare att ladda om samt såklart vid vildsvinsjakt då slugs inte får eller ska skjutas från flerpipiga vapen. Brytvapnet har du vid annan jakt så det inte sprutar hylsor samt att de andra jaktdeltagarna lättare kan se att vapnet är oladdat etc… Helnöjd med min Winchester 501 med 70 cm pipor. Lätt och smidig, vackert trä. Lär nog överleva mig för det är bra kvalitet på japanbockar från 70- och 80-talet. Fast trångborrning, kvart och halv täcker det flesta behov och OK med normalt laddade stålhagelpatroner. Lycka till
Publicerat Mars 8, 20251 yr Detta är en populär post. På detta forum verkar Browning och dens kloner (miroku, winckester, nikko) vara populärast. Du ska inte döma ut Beretta innan du lägger upp dina sparslantar på handlarens disk. Då jag skulle handla mig en lite bättre hagelbössa var Berettan den som föll bäst i smaken: den lite lägre baskyl och den som kändes bäst att hålla i (jag hade prövat Rogers innan köp och den råkade jag träffa hyggligt med) Det blev en 682 Gold E med långa pipor... MEN JAG HATAR den förbannade design av "repor" man har fräst i baskylen ist för gravyr: jag skulle hellre haft en "plain" grå baskyl. Men annars funkar den förträffligt. Bara mitt lilla input i debatten.
Publicerat Mars 8, 20251 yr Instämmer med dansken här, jag har nog haft de flesta märken genom åren och varit nöjd, för något år sen behövde jag byta hagelbössa och den jag föll som en fura för var en beretta 690 field då känslan i den för mig överträffade alla andra märken. Åk till butiken förutsättningslöst och känn igenom sortimentet, när du hittar rätt pang är det ointressant vad den heter.
Publicerat Mars 8, 20251 yr 1 hour ago Mad Mike sa: Instämmer med dansken här, jag har nog haft de flesta märken genom åren och varit nöjd, för något år sen behövde jag byta hagelbössa och den jag föll som en fura för var en beretta 690 field då känslan i den för mig överträffade alla andra märken. Åk till butiken förutsättningslöst och känn igenom sortimentet, när du hittar rätt pang är det ointressant vad den heter. Det var ju bara den lilla detaljen att den är i kal 20.. tycker det mesta faktiskt i kal 20 är förjävla trevligt! Höll i en 686:a när Huntyard o Berra la ned i Vårbygård tror jag det var.. den var verkligen urläcker! Samma bössa i kal 12 är inte riktigt lika tilltalande. Fast å andra sidan, du och Ken1 är total analfabeter i ämnet. Det spelar ingen roll vilket jävla osexigt spett ni hanterar, det fungerar ju ändå
Publicerat Mars 8, 20251 yr 1 hour ago Hipshot sa: Det var ju bara den lilla detaljen att den är i kal 20.. tycker det mesta faktiskt i kal 20 är förjävla trevligt! Höll i en 686:a när Huntyard o Berra la ned i Vårbygård tror jag det var.. den var verkligen urläcker! Samma bössa i kal 12 är inte riktigt lika tilltalande. Fast å andra sidan, du och Ken1 är total analfabeter i ämnet. Det spelar ingen roll vilket jävla osexigt spett ni hanterar, det fungerar ju ändå Min rygg hanterar inte tunga vapen längre så en 20 var vad som gällde, har haft 20 tidigare I livet men då med 70cm pipor och inte riktigt kommit överens, denna har 76cm pipor och det gjorde hela skillnaden med råge! Skjuter som en gud med denna.
Publicerat Mars 8, 20251 yr Fast Sverige verkar vara ”Berettalandet”. De flesta nyblivna jägare jag hör på skyttebanor säger ”Jag får väl köpa en Beretta”. Blir liksom standardformulär 1A. Inte dåliga bössor men litet förutsägbart. Fördelen är ju reservdelar och service.
Publicerat Mars 8, 20251 yr Jag har haft två Ceasar Guerini. Först en jaktbock som var trevlig. Sedan bytte jag den mot en sportingbock Invictus. Den är supertrevlig att skjuta med. Rekommenderas. När jag köpte dessa bössor utmärkte CG sig med lite finare kolvträ jmf med andra märken i prisklassen. Kul med ett märke som tar den traditionen på allvar. Estetik som inte påverkar skyttet men jag gillar det.
Publicerat Mars 8, 20251 yr En riktigt billig Caesar Guerini på Blocket idag: https://www.blocket.se/annons/stockholm/caesar_guerini_tiempo_jaspe/1210027083
Publicerat Mars 8, 20251 yr Håller med dansken. Jag om någon har alltid varit en Browning skytt. Men efter att ha vunnit en Beretta och skjutit lite med den är jag kluven.... 694an är nog det närmaste en optimal duvkrossare som man kan komma. Den har enligt mej det browning 525 saknar vet inte vad men känsla..... så med tungt Browning hjärta rekommenderar jag dej att åka och klämma/känna.... Problemet med äldre bössor är delar... otroligt svårt att hitta.. Söker du dock en smidig hagelbock rekommenderar jag dej att söka efter en Browning 325 eller en "äldre" Beretta 682-686.
Publicerat Mars 8, 20251 yr Detta är en populär post. 7 hours ago Mad Mike sa: Min rygg hanterar inte tunga vapen längre så en 20 var vad som gällde, har haft 20 tidigare I livet men då med 70cm pipor och inte riktigt kommit överens, denna har 76cm pipor och det gjorde hela skillnaden med råge! Skjuter som en gud med denna. Jo jag vet det där men det centrala här var känslan.. 20:an är ju gudomlig! Ska se om vi inte kan köra ett Väddörace igen snart så får du veva på lite till.. Ta med Ken1 när du ändå kör norrut
Publicerat Mars 8, 20251 yr 11 hours ago Dansken sa: Det blev en 682 Gold E med långa pipor... MEN JAG HATAR den förbannade design av "repor" man har fräst i baskylen ist för gravyr: jag skulle hellre haft en "plain" grå baskyl. Men annars funkar den förträffligt. Jag har också en 682 Gold E (ADJ) med 76cm pipor, har än idag inte hittat nåt annat som passar mig lika bra. Men jag är helt enig om att gravyren kunde de skippat, den är riktigt tacky. Har klämt på diverse nyare Berettor, Brownings etc men får inte samma känsla av att bössan bara passar som 682:an, liksom nåt som alltid känns off.
Publicerat Mars 9, 20251 yr 15 hours ago Hipshot sa: Jo jag vet det där men det centrala här var känslan.. 20:an är ju gudomlig! Ska se om vi inte kan köra ett Väddörace igen snart så får du veva på lite till.. Ta med Ken1 när du ändå kör norrut Hur var det nu igen...allt utom skrattmås var lovligt va
Publicerat Mars 9, 20251 yr Detta är en populär post. 1 hour ago Mad Mike sa: Hur var det nu igen...allt utom skrattmås var lovligt va Skrattmås och Ringduva fridlyst.. j-la blindstyren
Publicerat Mars 9, 20251 yr 2 hours ago Hipshot sa: Skrattmås och Ringduva fridlyst.. j-la blindstyren Du pratar om påsafågel nu va? Eller sådana fåglar som jycken apporterat som en grannskytt råkat välta ner ur skyn… Frågar åt en vän 😬 /M
Publicerat Mars 9, 20251 yr Detta är en populär post. Exakt just sådana! Vart lite paff, Mike brukar ju ha björnkoll på verksamheten.. professionell som han varit tidigare.. men alls icke så! Till råga på allt låg måsen kvar i ett träd till allmän beskådan, gick liksom inte att få den till fiskmås alls