Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har jag gjort slag i saken! (Ladda kaliber 20 och kaliber 12)

Featured Replies

Publicerat
2 minutes ago Mad Mike sa:

"En fångad gös är en ugnsstekt gös"

Gammalt huddingeordspråk!

Således gångbart i just Huddinge :ph34r:

• Svar 118
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har nu laddat upp 5st 20/70 med 1.23g n320 x 26g bly och sg21 förladdning cx1000 thatt till en längd av 59.8mm. Förbränningen var då bra iallafall, knappt skit i pipan. Snitthastighet på 3 skott

• Blev att beställa hem en lee smältare också och 10 kg bly finns sen tidigare.. 😁 En sak är säker, de skulle vara ett billigare missbruk att hålla på med droger 😅😂

• Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket 

Posted Images

Publicerat
2 minutes ago Hipshot sa:

Således gångbart i just Huddinge :ph34r:

Och högst tillämpligt för norrtäljetrakten!:D

Publicerat
3 hours ago HQA1640 sa:

Kommer starta en ny tråd senare när jag är lite mer varm i kläderna 😁

Förbränningen var bra med båda, mycket renare än gyttorp-patronerna som jag brukar skjuta med normalt. 

Sluthöjden var cirka 60,3 60,2 och stukningen var som dom blir med lees press.. men snart borde mina verktyg komma så tanken är att testa samma laddnig men köra ner till rätt höjd. Det stämmer att 60mm är rätt för kaliber 20.

Då kan du sätta dom på 59,8 med crimpern, en lite bänkborrmaskin är det smartaste. 

Det KAN bli en GAEP 1500 3 ststion press till salu, men det är en som har första tjing på den just nu. 

Publicerat
2 hours ago Mad Mike sa:

Och högst tillämpligt för norrtäljetrakten!:D

Kan vi inte raidplundra hans jävla garage på Ammo och gräva ner nånstans, då manipulerar vi marknaden på pluggg åch så får han Gös- prostituera sig  på allvar B)

Publicerat
1 hour ago culot sa:

Kan vi inte raidplundra hans jävla garage på Ammo och gräva ner nånstans, då manipulerar vi marknaden på pluggg åch så får han Gös- prostituera sig  på allvar B)

Du vet var han jobbar va?

Vi kommer bli utsatta för deep body cavity surches på en nivå ingen sett tidigare....

Publicerat
3 hours ago Mad Mike sa:

Vi kommer bli utsatta för deep body cavity surches på en nivå ingen sett tidigare....

Den är garanterad.. står rätt högt i kurs hos Ig personalen (inbillar jag mej) så det kan bli lite rörigt.. Har även ngr riktigt goda vänner på Arlanda och framkörningen hit är klart hanterbar... Callsign Rihno skulle inte lägga några som helst fingrar i mellan när det gäller att prygla upp några ligister likt er och allt surr om "övervåld" bla bla bla.. det är enbart och uteslutande skrivtekniskt :whistling:

Kan nog kanske bli ngn gös ändå inåt stan vid tillfälle.. 

Publicerat
4 hours ago Mad Mike sa:

Jag får nog kalla in en infiltratör om det ska bli nån verkstad 😎

• HQA1640 changed the title to Nu har jag gjort slag i saken! (Ladda kaliber 20 och kaliber 12)
Publicerat
  • Författare

Cirka 30 meter, väldigt glest men bara 1/4 choke och 26g it4:or. Glömde byta till 1/2 choke

Hitta även en förladdning. 

Snapchat-315472584.jpg

Snapchat-917190040.jpg

Publicerat
7 hours ago HQA1640 sa:

Cirka 30 meter, väldigt glest men bara 1/4 choke och 26g it4:or. Glömde byta till 1/2 choke

Hitta även en förladdning. 

Snapchat-315472584.jpg

Snapchat-917190040.jpg

Sänk krutet lite, din stuknin så lite låg ut fick du korrekt slut höjd ? Prova även höja stjärnstukaren lite, eller var det en Lee load all ? Isf såg det mkt bra ut 

Publicerat
På 2025-04-04 at 17:53 HQA1640 sa:

Har nu laddat upp 5st 20/70 med 1.23g n320 x 26g bly och sg21 förladdning cx1000 thatt till en längd av 59.8mm. Förbränningen var då bra iallafall, knappt skit i pipan.

Snitthastighet på 3 skott var 402ms på cirka 2 meters avstånd från kronografen. Ska skjuta träffbild med dom 2 som är kvar tänkte jag men kommer nog sänka krutet lite grann senare.

Lägger in en bild på hur stukningen ser ut, inte den bästa och krävs lite övning men känns som jag börjar vara på gång iallafall. 

Snapchat-1997190336.jpg

Bra att du är petig, jämna flikar minimalt hål i centrum är målet 👍

Publicerat
  • Författare
17 minutes ago culot sa:

Sänk krutet lite, din stuknin så lite låg ut fick du korrekt slut höjd ? Prova även höja stjärnstukaren lite, eller var det en Lee load all ? Isf såg det mkt bra ut 

Sänker krutet lite till nästa gång, måste bara skjuta lite på trapbanan så jag får nå tomhylsor att ladda om 😁

Jepp de är en lee load all och sen kört ner till 59.8 med omv verktyget jag köpte av dig.

Publicerat
12 hours ago HQA1640 sa:

Sänker krutet lite till nästa gång, måste bara skjuta lite på trapbanan så jag får nå tomhylsor att ladda om 😁

Jepp de är en lee load all och sen kört ner till 59.8 med omv verktyget jag köpte av dig.

Är det skjutna hylsor och från en Lee load all så är det helt okay, möjligen att du skippar sista momentet i Lee pressen och gör sista  i OMV crimpern, är du med på hur jag menar ? Tror Lee har mer krymp-djup än vad verktyget har ( 1,6-1,8mm) om jag minns rätt ..  

Publicerat

1/4 kan vara lite lös choke för it:4 på 30m, men försök skjuta på 35m om det ska bli korrekt bedömning, fyll gärna i träffarna så man ser bättre. Du behöver inte rita cirklar så länge du säger hur stort pappret är. 

Publicerat
  • Författare
18 minutes ago culot sa:

Är det skjutna hylsor och från en Lee load all så är det helt okay, möjligen att du skippar sista momentet i Lee pressen och gör sista  i OMV crimpern, är du med på hur jag menar ? Tror Lee har mer krymp-djup än vad verktyget har ( 1,6-1,8mm) om jag minns rätt ..  

Ska testa det! Jag är med på hur du menar

Publicerat
  • Författare
15 minutes ago culot sa:

1/4 kan vara lite lös choke för it:4 på 30m, men försök skjuta på 35m om det ska bli korrekt bedömning, fyll gärna i träffarna så man ser bättre. Du behöver inte rita cirklar så länge du säger hur stort pappret är. 

Har bytt choke och ska testa med 1/2 på 35m nästa gång, blev bara 30m nu just för att jag förstod att de skulle bli glest med 1/4 choken.

Publicerat
På 2025-04-06 at 11:07 HQA1640 sa:

Har bytt choke och ska testa med 1/2 på 35m nästa gång, blev bara 30m nu just för att jag förstod att de skulle bli glest med 1/4 choken.

1/4 och 30 m är ingen dum tanke, men då bör du nog har finare hagel och lite lugnare fart. Italienarna säger att man går ner 0,05 gram om det ser oroligt ut. 

Publicerat
  • Författare
24 minutes ago culot sa:

1/4 och 30 m är ingen dum tanke, men då bör du nog har finare hagel och lite lugnare fart. Italienarna säger att man går ner 0,05 gram om det ser oroligt ut. 

Det ska jag lägga på minnet👍 

Ska försöka tillverka några tomhylsor under veckan och ladda dom med 1.2 gram n320. Kommer återkomma med hastighet och träffbild.

Publicerat
  • Författare

Idag tänkte jag prova ladda kaliber 12 så jag for ner till banan och skjöt några smällar för att få tomhylsor.

Skjöt några gamla patroner som saknade texten så jag vet inte vilket märke de var. När jag började ladda dom gick de åt flera stycken och fick aldrig till längden, märkte ganska omgående att de var något som inte stämde. När jag började undersöka så såg jag att de var någon förstärkning av plast nere i botten i hylsan så förladdningen gick inte nog långt ner. En erfarenhet rikare men inga laddade hagelskott idag ☹️

Publicerat
16 hours ago HQA1640 sa:

Idag tänkte jag prova ladda kaliber 12 så jag for ner till banan och skjöt några smällar för att få tomhylsor.

Skjöt några gamla patroner som saknade texten så jag vet inte vilket märke de var. När jag började ladda dom gick de åt flera stycken och fick aldrig till längden, märkte ganska omgående att de var något som inte stämde. När jag började undersöka så såg jag att de var någon förstärkning av plast nere i botten i hylsan så förladdningen gick inte nog långt ner. En erfarenhet rikare men inga laddade hagelskott idag ☹️

Tjolahej !!   Nu får vi ta en liten hyls-skola , dvs du måste hålla koll vilka hylsor du använder. 

Fiocchi  och Cheddite samt Nobelsport och fd maxam  är de vanligaste och alla har mer eller mindre samma höjd på bottenproppen.  får du inte till höjderna så skrota hellre pluggen !   Äldre Fiocchi  kan ha en grå lite högre bottenpropp Men även en lägre. S&B hylsor ska du inte ladda om överhuvudtaget,  Fanns det inga juste hylsor i banans container ?  Fiocchi silver fr XXL är kanon Steelmax sådär ,  NObelsport juste SAGA justeBornaghi Juste , Gamebore ocftast juste. sen kan det vara problem m att få cx 1000 tdh  sitta i vissa hylsor, men det finns ett verktyf att krympa dem. 

Publicerat
  • Författare
2 hours ago culot sa:

Tjolahej !!   Nu får vi ta en liten hyls-skola , dvs du måste hålla koll vilka hylsor du använder. 

Fiocchi  och Cheddite samt Nobelsport och fd maxam  är de vanligaste och alla har mer eller mindre samma höjd på bottenproppen.  får du inte till höjderna så skrota hellre pluggen !   Äldre Fiocchi  kan ha en grå lite högre bottenpropp Men även en lägre. S&B hylsor ska du inte ladda om överhuvudtaget,  Fanns det inga juste hylsor i banans container ?  Fiocchi silver fr XXL är kanon Steelmax sådär ,  NObelsport juste SAGA justeBornaghi Juste , Gamebore ocftast juste. sen kan det vara problem m att få cx 1000 tdh  sitta i vissa hylsor, men det finns ett verktyf att krympa dem. 

Okej! Ja de är tur man är noggrann så man hittar när något är fel! Tyvärr har banan precis tinat fram så hylsorna som finns där har legat ute hela vintern.

Vad heter det verktyget och vars hittar man det?

Publicerat
  • Författare

Idag har jag testat 12/70 N320 1.6gx32g it4 sg25 57,9mm cx1000 i fiocci hylsa. Farten blev 390ms v2. Dock skulle en sg22 passa bättre men tydligen missa jag just den storleken vid beställningen, trodde jag köpte alla storlekar ☹️

Laddade även kal 20/70 N320 1.2gx26g it4 sg21 59.9mm cx1000 393ms v2

Dock blev de sprickor precis under stjärnstukningen i alla 12/70 när jag sköt dom, är de något jag gjort galet eller pallar inte hylsorna mer än 1 omladdning? Hastigheten talar ju iallafall om att de inte borde vara högt tryck. Blev inte så med hylsorna I kaliber 20 som jag ladda om.

Sköt även en träffbild med en miroku mk70 12/76 och 3/8 teague super extended choke på 35m men träffa lite dåligt men tror nog de ska bli bra. Kartongen är 80x80cm.

Snapchat-884486292.jpg

Snapchat-2143256598.jpg

Snapchat-2028655746.jpg

Snapchat-1733916711.jpg

Publicerat
1 hour ago HQA1640 sa:

Okej! Ja de är tur man är noggrann så man hittar när något är fel! Tyvärr har banan precis tinat fram så hylsorna som finns där har legat ute hela vintern.

Vad heter det verktyget och vars hittar man det?

Pocket peener , men vet en del som klappar till med en hylsa bara. 

Publicerat
1 hour ago HQA1640 sa:

Idag har jag testat 12/70 N320 1.6gx32g it4 sg25 57,9mm cx1000 i fiocci hylsa. Farten blev 390ms v2. Dock skulle en sg22 passa bättre men tydligen missa jag just den storleken vid beställningen, trodde jag köpte alla storlekar ☹️

Dock blev de sprickor precis under stjärnstukningen i alla 12/70 när jag sköt dom, är de något jag gjort galet eller pallar inte hylsorna mer än 1 omladdning? Hastigheten talar ju iallafall om att de inte borde vara högt tryck. Blev inte så med hylsorna I kaliber 20 som jag ladda om.

Sköt även en träffbild med en miroku mk70 12/76 och 3/8 teague super extended choke på 35m men träffa lite dåligt men tror nog de ska bli bra. Kartongen är 80x80cm.

Snapchat-884486292.jpg

Snapchat-2143256598.jpg

Snapchat-2028655746.jpg

Snapchat-1733916711.jpg

Det är troligen för tajt i 12 hylsan, m A1 så kör vi sg22 till 32g och till  34g Sg19 

Ta ock markera träffarna m bred tuschpenna då det syns bättre. 

Publicerat
1 hour ago HQA1640 sa:

Snapchat-884486292.jpg

Snapchat-2143256598.jpg

Snapchat-2028655746.jpg

Snapchat-1733916711.jpg

Jag omladdar 1 gg sen slänger jag dem, finns miljoner gratishylsor på banan