Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har jag gjort slag i saken! (Ladda kaliber 20 och kaliber 12)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
3 hours ago culot sa:

Varför köpte du en T3 ?  Har du månne googlat på jänke media ?  

Jag köpte den av dig faktiskt 😉

Anledning var att jag inte hade någon och när jag köpte omv sakerna i kaliber 20 av dig fråga ja om du hade någon kal 12 över också.

• Svar 122
  • Visningar 7,9k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har nu laddat upp 5st 20/70 med 1.23g n320 x 26g bly och sg21 förladdning cx1000 thatt till en längd av 59.8mm. Förbränningen var då bra iallafall, knappt skit i pipan. Snitthastighet på 3 skott

• Blev att beställa hem en lee smältare också och 10 kg bly finns sen tidigare.. 😁 En sak är säker, de skulle vara ett billigare missbruk att hålla på med droger 😅😂

• Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket 

Posted Images

Publicerat
20 hours ago HQA1640 sa:

Jag köpte den av dig faktiskt 😉

Anledning var att jag inte hade någon och när jag köpte omv sakerna i kaliber 20 av dig fråga ja om du hade någon kal 12 över också.

Det var min första crimper, och det var De numera försvunna Danskarna på robsoft som helgonförklarade den, och dom är ju impade av jänkarna. Men när jag satte mig in ( nördade ner mig) i the ital way of reloading så insåg man ju att av typ1,2,3,4  så använde Italienarna typ2  ” till allt”  så då lades T3 på hyllan och användes bara för papphylsa. 
Men OMV/20 grejerna måste ha funkat Rolex eller hur ? 

Publicerat
  • Författare
11 minutes ago culot sa:

Det var min första crimper, och det var De numera försvunna Danskarna på robsoft som helgonförklarade den, och dom är ju impade av jänkarna. Men när jag satte mig in ( nördade ner mig) i the ital way of reloading så insåg man ju att av typ1,2,3,4  så använde Italienarna typ2  ” till allt”  så då lades T3 på hyllan och användes bara för papphylsa. 
Men OMV/20 grejerna måste ha funkat Rolex eller hur ? 

Jajjemen dom funkar fint, har även köpt mig en pal c4 för att rulla slug, tanken är att testa de nästa vecka 

Publicerat
  • Författare

Och då var första slugen rullad!

Blir att prova skjuta när vi får lite varmare väder.

20260105_143825.jpg

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare

Var inte speciellt nöjd med hur sluggen passade i förladdningarna så pratade med han jag köpte sluggen av och han skickade 100st förladdningar och 100st korkskivor så blir att testa med dom istället så kanske de blir bättre så får man beställa hem ett lager senare, men har fortfarande inte hunnit provskjuta dom jag laddade upp tidigare men blir att testa dom iallafall.

har även fått hem 20kg till med bly och en ny gjuttång för lee 7/8 sluggen, så nu har man att göra framöver. 

Publicerat
  • Författare

Fick hem de idag, passade perfekt 👌

IMG_0034.jpeg

Publicerat
  • Författare

Provade slugen idag, 390ms och en spridning på 15cm på 40 stegs avstånd och stående skytte.

ska både öka på mängden krut och göra patronen lite kortare och tänkte lägga mig på ca 425ms, sen blir de prova i bänk på iallafall 50 meter.

tanken är mest bara att plinka med slugen så hastigheten är inte speciellt viktig men har någon liten tanke i bakhuvudet att kanske prova på rådjur.

Publicerat

Vad har du för laddrecept?

Publicerat
  • Författare
41 minutes ago OlaK sa:

Vad har du för laddrecept?

Den som gjorde 390ms var lee 7/8, 1.8g n320, 616 hatt, sg25 förladdning med en 20ga korkskiva under slugen och rullad till 64.

Ska idag prova 1.9g och rullad till 62.7mm

Publicerat
  • Författare

Nya laddningen gjorde 420ms v0 så jag nöjer mig nog där med tanke på användningsområdet, provade lite snabbt i bänk på ungefär samma avstånd som igår men den spred ungefär samma men har bara korn, blir mer tester när de blir varmare ute, är -20 idag..

Publicerat
  • Författare

Blev ett gäng idag också! Någon halvdålig stukning men har inte jättebra grejer till att köra rullstukaren i och man lär sig nog rätta tekniken med tiden.

IMG_0042.jpeg

Publicerat
  • Författare

Idag prova jag lite seriösare i bänk på 50m med bara korn som sikte med både min benelli och sambons Beretta.
Sköt helt okej enligt mig!
Men en förladdning gick basen eller vad man kallar det sönder, alla andra ser nästan oskjutna ut.
Tror inte de handlar om högt tryck för har skjutit den i kronograf och den gör 420ms v0 och andra verkar skjuta den snabbare med samma krut.
Någon med mer erfarenhet som har något att säga om förladdningen?
Lägger upp lite bilder på både den trasiga och en hel.

Den övre är med benellin och den nedre med Berettan, berettan spred 10cm.

IMG_0073.jpeg

IMG_0070.jpeg

IMG_0072.jpeg

IMG_0071.jpeg

Publicerat
  • Författare

Blev lite spontant att dra igång blysmältaren och prova gjuta för första gången, gick ändå hyfsat.

IMG_0075.jpeg

Publicerat

Blir nog bra det där, och får du till nån form av optik ( rödpunkt e dyl ) så du slipper skjuta "hagel" dvs att du skjuter med överslag.

Publicerat
  • Författare
8 hours ago culot sa:

Blir nog bra det där, och får du till nån form av optik ( rödpunkt e dyl ) så du slipper skjuta "hagel" dvs att du skjuter med överslag.

Tanken är att prova montera nån rödpunkt men de är inget jag kommer köra med, slugen kommer typ bara enbart användas på kul på banan så de får nog duga som de är

Publicerat
På 2026-02-12 at 16:39 HQA1640 sa:

Tanken är att prova montera nån rödpunkt men de är inget jag kommer köra med, slugen kommer typ bara enbart användas på kul på banan så de får nog duga som de är

Men du ser ju hur mkt det avviker när nu siktar längs med spång/korn, precisionen är väl hyfsad, men det var väl knappast där du höll .

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2026-02-16 at 09:16 culot sa:

Men du ser ju hur mkt det avviker när nu siktar längs med spång/korn, precisionen är väl hyfsad, men det var väl knappast där du höll .

Kan lika gärna bara hålla ner lite, ska inte vara till varken jakt eller precision. Hagelbössan kommer fortsatt vara primärt till hagel så en rödpunkt kommer inte sitta på den bara för att ”leka” med slug ibland. Däremot skulle jag kunna tänka mig en dedikerad hagelbössa för slug och där skulle de isåfall såklart sitta riktiga riktmedel eller rödpunkt. Men de får bli senare när garderoben ändras.

Publicerat
  • Författare

Inte hänt mycket vid laddbänken på senaste tiden men har gjutit lite slugs iallafall. Blir kanske ladda lite till helgen

IMG_0111.jpeg

Publicerat
  • Författare

Kunde inte hålla mig..

Blev en beställning idag med ännu mer hagel it4 och it6 och 9/0 buckshots (ca 8mm)..

Även en hel del förladdningar och hylsor också så klart.

Nästa grej tror jag blir ett gjutblock för buckshots också.

Publicerat
  • Författare

Culot, såg ditt inlägg och svarade men de verkar ha försvunnit.

Jag beställer nästan bara från https://www.armeriadomonaco.com/

Tycker dom har bra priser och dom är riktigt snabba.

Har bara beställt en gång från siarm men fick fel saker och dom var inte intresserade att lösa det så efter det handlar jag inte där. Inte en sak i beställning var rätt..

Vet att många brukar handla av dom och har bra upplevelser men när de är första gången man beställer och de blir ett sånt problem så känns inte inte vidare kul att handla av dom igen.

Publicerat
17 hours ago HQA1640 sa:

Har bara beställt en gång från siarm men fick fel saker och dom var inte intresserade att lösa det så efter det handlar jag inte där. Inte en sak i beställning var rätt..

Vet att många brukar handla av dom och har bra upplevelser men när de är första gången man beställer och de blir ett sånt problem så känns inte inte vidare kul att handla av dom igen.

Siarm var bättre/bäst förr , men så lyckades dom få suveräne trotjänaren Simone sluta ..

Publicerat
På 2026-03-01 at 15:58 HQA1640 sa:

Dom är riktigt bra. Beställde i onsdags, leverans i morgon. 15kg hagel.

Publicerat
  • Författare
18 hours ago OlaK sa:

Dom är riktigt bra. Beställde i onsdags, leverans i morgon. 15kg hagel.

Beställde i torsdags och leverans är beräknad imorgon för mig med

Publicerat
  • Författare

Fick de idag pga strul med PostNord..

Tyvärr skicka dom kaliber 16 over shot card istället för kaliber 20, är de någon här som laddar 16 och är sugen å köpa 1000st av mig? Själv har jag ingen nytta av dom.

Annars stämde allt så till helgen blir de kanske prova ladda buck shots. Måste bara köpa lite mer krut nu också..

Publicerat

Samma här. Fick mitt först idag. Nu blir det att vrida ihop kaninpiller till 410an.