Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har jag gjort slag i saken! (Ladda kaliber 20 och kaliber 12)

Featured Replies

Publicerat
  • Författare
1 hour ago culot sa:

Jag omladdar 1 gg sen slänger jag dem, finns miljoner gratishylsor på banan 

Jo de var tanken, tänkte mest bara så de inte indikerar något dåligt. 

Ska kika om jag får tag i sg22 också, har 17,19,25 missade 22 ☹️

• Svar 118
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har nu laddat upp 5st 20/70 med 1.23g n320 x 26g bly och sg21 förladdning cx1000 thatt till en längd av 59.8mm. Förbränningen var då bra iallafall, knappt skit i pipan. Snitthastighet på 3 skott

• Blev att beställa hem en lee smältare också och 10 kg bly finns sen tidigare.. 😁 En sak är säker, de skulle vara ett billigare missbruk att hålla på med droger 😅😂

• Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket 

Posted Images

Publicerat
17 hours ago HQA1640 sa:

De sprickorna på bilden du tog är ingen större fara, Jänkarna som i princip bara omladdar är helt jävla anala i det dom kallar " Hull life " och våra Euro hylsor kallar dom för " EURO- trash " , och det för att dom BARA pallar 4-6 omladdningar innan de får kasseras, det jmf deras compression formed hylsor de laddar uppåt 20gg, men jag har sett hur deras 15-20gg omladdningar ser ut  och det är ingen vacker syn.  Dock är det ett extremt känsligt ämne på amerikanska laddforum  att kritisera deras verision av en " Perfect crimp.  " Undertecknad har blivit totalt nedsablad när jag sagt  det såg ut som skit, eller ingen stukning jag skulle kunna visa upp för någon.  

Publicerat

17 hours ago HQA1640 sa:

Synd att du är så jäkla långt bort , skulle gärna byta bort 1 påse elr 2 SG22 mot SG25 

för att kunna prova  ett krut som behöver höga förladdningar. 

Men har du nån polare som pendlar till stockholm  och kan agera kurir så.. 

Haninge eller Södertälje är möjlighet att leverera 

Publicerat
  • Författare
7 hours ago culot sa:

De sprickorna på bilden du tog är ingen större fara, Jänkarna som i princip bara omladdar är helt jävla anala i det dom kallar " Hull life " och våra Euro hylsor kallar dom för " EURO- trash " , och det för att dom BARA pallar 4-6 omladdningar innan de får kasseras, det jmf deras compression formed hylsor de laddar uppåt 20gg, men jag har sett hur deras 15-20gg omladdningar ser ut  och det är ingen vacker syn.  Dock är det ett extremt känsligt ämne på amerikanska laddforum  att kritisera deras verision av en " Perfect crimp.  " Undertecknad har blivit totalt nedsablad när jag sagt  det såg ut som skit, eller ingen stukning jag skulle kunna visa upp för någon.  

Okej vad bra, ja jag har sätt några "perfect crimp" på Youtube och de är svårt att hålla sig för skratt ibland

Publicerat
  • Författare
7 hours ago culot sa:

Synd att du är så jäkla långt bort , skulle gärna byta bort 1 påse elr 2 SG22 mot SG25 

för att kunna prova  ett krut som behöver höga förladdningar. 

Men har du nån polare som pendlar till stockholm  och kan agera kurir så.. 

Haninge eller Södertälje är möjlighet att leverera 

Tyvärr blir de svårt..

Publicerat
  • Författare

Culot, hur ska man tänka om man vill sänka eller öka en laddning?

Tex om jag vill gå upp till 34g eller om jag vill gå ner till 30g i 12an?

I 20an blir de svårt att öka med nuvarande krut förstår jag men om jag vill gå ner till Tex 24? Tänkte mest teorin kring det. 

Publicerat

Jag fick en hel hög med hagelladdningsgrejor för ett antal år sedan. Tyvärr så är det mesta cal 20. Finns intresse så kan jag fota och skicka bild. Vi kan säkert komma överens om pris. 

Publicerat
  • Författare
35 minutes ago Nils l sa:

Jag fick en hel hög med hagelladdningsgrejor för ett antal år sedan. Tyvärr så är det mesta cal 20. Finns intresse så kan jag fota och skicka bild. Vi kan säkert komma överens om pris. 

Du har pm

Publicerat
På 2025-04-11 at 17:23 HQA1640 sa:

Culot, hur ska man tänka om man vill sänka eller öka en laddning?

Tex om jag vill gå upp till 34g eller om jag vill gå ner till 30g i 12an?

I 20an blir de svårt att öka med nuvarande krut förstår jag men om jag vill gå ner till Tex 24? Tänkte mest teorin kring det. 

320 vill jag inte rekommendera till annat än 32-34g i 12, sedan vill trånga rör har trögt krut . Prova 34g med samma laddning , ser du 400-405 på display tror jag du är hemma. Får du tag på A1 så är 1,65-1,70x34 sg19 helt fantastisk bra. 
Men kan behöva ligga kvar i krut när man sänker och även ibland var tvungen öka för att få upp trycket. 

Publicerat
  • Författare
37 minutes ago culot sa:

320 vill jag inte rekommendera till annat än 32-34g i 12, sedan vill trånga rör har trögt krut . Prova 34g med samma laddning , ser du 400-405 på display tror jag du är hemma. Får du tag på A1 så är 1,65-1,70x34 sg19 helt fantastisk bra. 
Men kan behöva ligga kvar i krut när man sänker och även ibland var tvungen öka för att få upp trycket. 

Okej! Håller på att kolla upp vad för krut man kan få tag på i närheten. 

Publicerat
  • Författare

Har idag varit och tillverkat lite tomhylsor både i kaliber 20 och kaliber 12 så snart kanske de blir lite laddning 😁

Däremot gick de kasst på banan, men skyller på att de var första gången i år 😅

Snapchat-1854471758.jpg

Publicerat
13 hours ago HQA1640 sa:

Har idag varit och tillverkat lite tomhylsor både i kaliber 20 och kaliber 12 så snart kanske de blir lite laddning 😁

Däremot gick de kasst på banan, men skyller på att de var första gången i år 😅

Snapchat-1854471758.jpg

är 20 hylsorna 67 elr 70 mm 

Publicerat
  • Författare
2 minutes ago culot sa:

är 20 hylsorna 67 elr 70 mm 

Dom är 70mm 

• 7 months later...
Publicerat
  • Författare

Nu har jag fått hem mer saker för att ladda. Förladdningar,hattade hylsor, hagel och en rullstukare för slug kaliber 12.

Har även fått tag i ett lee kaliber 12 1oz gjutblock och några kilo bly så ska försöka mig på att gjuta egna slugs.

Köpte även en till lee press, är nöjd med resultatet som blir när man laddar om hylsorna trots lee pressen, men avslutar alltid med rullstukare.

Måste bara ha tag i en blysmältare nu.

Publicerat
16 hours ago HQA1640 sa:

Nu har jag fått hem mer saker för att ladda. Förladdningar,hattade hylsor, hagel och en rullstukare för slug kaliber 12.

Har även fått tag i ett lee kaliber 12 1oz gjutblock och några kilo bly så ska försöka mig på att gjuta egna slugs.

Köpte även en till lee press, är nöjd med resultatet som blir när man laddar om hylsorna trots lee pressen, men avslutar alltid med rullstukare.

Måste bara ha tag i en blysmältare nu.

En blysmältare borde vara lätt at hitta, tror till och med själv jag har en som står och skräpar.  Sen 1 oz  slug  som inte läggs i förladdning är jag ingen fan av då de blyar ner som fanen.   Men det verkar som du fått ihop grjer för att ladda hagel i vart fall  :thumbsup:

Publicerat
  • Författare
1 hour ago culot sa:

En blysmältare borde vara lätt at hitta, tror till och med själv jag har en som står och skräpar.  Sen 1 oz  slug  som inte läggs i förladdning är jag ingen fan av då de blyar ner som fanen.   Men det verkar som du fått ihop grjer för att ladda hagel i vart fall  :thumbsup:

Jodå, ska beställa en från vildsvin men är lite skralt i plånboken nu i juletider. Har funderat på att bara prova smälta lite i en gammal kastrull för att testa gjuta någon innan jag har en riktig smältare 😁

Tanken är att lägga den i förladdning, har bara provat skjuta slug en gång och de var slug som inte låg i en förladdning och de var inte kul att skrubba pipan efteråt och då sköt jag bara två smällar..

Jodå har saker så jag klarar mig ett tag nu, jag är glad men sambon är mindre glad 😂 

Publicerat
22 hours ago HQA1640 sa:

Jodå, ska beställa en från vildsvin men är lite skralt i plånboken nu i juletider. Har funderat på att bara prova smälta lite i en gammal kastrull för att testa gjuta någon innan jag har en riktig smältare 😁

Tanken är att lägga den i förladdning, har bara provat skjuta slug en gång och de var slug som inte låg i en förladdning och de var inte kul att skrubba pipan efteråt och då sköt jag bara två smällar..

Jodå har saker så jag klarar mig ett tag nu, jag är glad men sambon är mindre glad 😂 

Du kan ju alltid fråga hur många väskor hon har och varför man MÅSTE ha ett par  till bruna skor till sin nya bruna väska.

Publicerat

Gjutjärsgryta och slev för tennsoldater fungerar bra. 

• 2 weeks later...
Publicerat
  • Författare
På 2025-12-11 at 14:26 OlaK sa:

Gjutjärsgryta och slev för tennsoldater fungerar bra. 

De funkar säkert men tänkte köpa mig en sån med "tappkran", verkar mycket smidigare. 

Publicerat
  • Författare

Köpte lite lee 7/8 oz slugs i väntan på att jag själv ska sätta mig in i gjutningens värld, så blir att ladda lite så fort jag fått hem dom.

Publicerat
12 hours ago HQA1640 sa:

Blev att beställa hem en lee smältare också och 10 kg bly finns sen tidigare.. 😁

En sak är säker, de skulle vara ett billigare missbruk att hålla på med droger 😅😂

Kommer särskilt ihåg hjulvikterna som sparats på min tid i däckbranchen... Det var kalas på G när man lämnade bortsprättade och bortkastade begagnade hjulvikter vid ombalansering av hjulen! 💯 💯 💯

Publicerat
  • Författare
1 hour ago qvarnhill sa:

Kommer särskilt ihåg hjulvikterna som sparats på min tid i däckbranchen... Det var kalas på G när man lämnade bortsprättade och bortkastade begagnade hjulvikter vid ombalansering av hjulen! 💯 💯 💯

Ja hjulvikterna har jag hört var bra, men som jag förstått de så innehåller dom zink nu för tiden.

Men där jag fick tag i mina 10kg finns minst 30kg till så jag har nog ett tag iallafall 😁

Publicerat
  • Författare

Idag var första försöket att rullstuka med hjälp av en gaep t3 crimper.

Nöjd med resultatet, här är bilder på den första jag gjorde.

20251231_165025.jpg

20251231_165020.jpg

Publicerat
På 2025-12-31 at 16:58 HQA1640 sa:

Idag var första försöket att rullstuka med hjälp av en gaep t3 crimper.

Nöjd med resultatet, här är bilder på den första jag gjorde.

20251231_165025.jpg

20251231_165020.jpg

Varför köpte du en T3 ?  Har du månne googlat på jänke media ?