Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Nu har jag gjort slag i saken! (Ladda kaliber 20 och kaliber 12)

Featured Replies

Publicerat

nån som gillar bly 6: or i alla former pläterat och opläterat , tror jag även har SuperNIK i 6:or

5 elr 4 har jag mer bruk av om nån vill byta, kanske 3: or åxå

• Svar 118
  • Visningar 7,1k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Har nu laddat upp 5st 20/70 med 1.23g n320 x 26g bly och sg21 förladdning cx1000 thatt till en längd av 59.8mm. Förbränningen var då bra iallafall, knappt skit i pipan. Snitthastighet på 3 skott

• Blev att beställa hem en lee smältare också och 10 kg bly finns sen tidigare.. 😁 En sak är säker, de skulle vara ett billigare missbruk att hålla på med droger 😅😂

• Så länge dom hivas in i min frys och inte över relingen så kan jag stå ut med mycket 

Posted Images

Publicerat
38 minutes ago culot sa:

nån som gillar bly 6: or i alla former pläterat och opläterat , tror jag även har SuperNIK i 6:or

5 elr 4 har jag mer bruk av om nån vill byta, kanske 3: or åxå

Jag har supernik i IT4. Ska kolla vad som finns i källaren ikväll. :-)

Publicerat
  • Författare

Har börjat gilla it4 och it6 och de är de ända jag har just nu förutom buck shots, men de vill jag nog behålla

Publicerat
  • Författare

Idag blev de inhandlat både n320 och n340 så man har lite att experimentera med.

Dyrt har de blivit, gav 1600kr för ett kilo krut..

IMG_0152.jpeg

Publicerat
  • Författare

Idag blev de att prova ladda lite buck också, 16st 9/0 buck (ca 7,5mm) och de blev 37,5g.

Förladdningen är en 20mm gualandi bior och krutet är n340 i en ny fiocchi hylsa med 616hatt.

Blev lite missnöjd med trycket på förladdningen så till nästa gång ska jag bygga upp med 2st 2mm kork under bucken istället för ett som jag har nu.

Blir kronografskjutning och träffbild nästa helg skulle jag tro.

IMG_0160.jpeg

Publicerat
  • Författare

Blev till att klicka hem ett sånt här, kal .31, så man kan göra sig egna bucks. 😁

IMG_0162.jpeg

Publicerat
  • Författare

Buckladdningen gjorde 365ms så ska öka på den med 0.1g.

Gjorde även en ny sluggladdning med annan förladdning och 3d printad distans under sluggen istället för kork och med det även ny sluthöjd men samma mängd krut som sist. Den gjorde 450ms så den blir de testa mer av, eventuellt att jag går ner 0.05g på krutet.

Inga träffbilder skjutna idag utan de blev bara kronografering.

Publicerat
  • Författare

Blev att printa ut over shot card till både 12 och 20, ska bli intressant prova

IMG_0164.jpeg

Publicerat
  • Författare

Glömde lägga upp den här bilden igår, så här ser en expanderad lee 24g slug i 440ms ut

IMG_0165.jpeg

Publicerat
  • Författare

Fick för mig att köra kryss för en spridarladdning också, kanske lite tjockt. Gjorde det 1.5mm men skulle nog kunna dra ner nån tiondel kanske men ska testa iallafall.

IMG_0166.jpeg

Publicerat
  • Författare

Med 36g it6 och ett kryss i spred de jämt och fint ca 40cm på 15m med kvarts choke, farten blev 395ms, de här är bara ett första test och ögonmåttat.
Innan nån börjar påpeka att man ska provskjuta på exakt 35m så säger jag att de är en patron som bara kommer användas på 15m högst så de är inte speciellt intressant att skjuta på annat avstånd.
Använde mig även av ett 3d printat over shot card och rulla till 64mm.
Ska labba mer med dessa kryss och försöka få till nån 32-34g laddning istället.

Den nya lee 24g slugladdningen som gör 440ms spred 10cm och sköt ca 20cm högt och bra i sida på 40m med bara korn som sikte.
Känner mig ganska nöjd där

Publicerat
  • Författare

Idag kom även mitt mp-mould gjutblock för .31 buck shots.
Ska bli intressant att testa de senare. Känns rejält och bra iallafall

IMG_0174.jpeg

Publicerat
  • Författare

Drog igång blysmältaren och 1,5kg senare kan jag bara konstatera att de fungerar 😄

IMG_0175.jpeg

Publicerat
  • Författare

Glömde byta choke innan jag for till banan så de blev att skjuta med kvart och på 20m, kartongen är 75x75cm på ett ungefär
Den gjorde iallafall 380ms v0 och de var 12st/35.5g .31 buck.
Känns ändå som en ok laddning men ska prova den med trängre borrning nästa gång och se hur långt ut den klarar en godkänd träffbild.

IMG_0176.jpeg

• 4 weeks later...
Publicerat
På 2026-03-20 at 13:49 HQA1640 sa:

Glömde byta choke innan jag for till banan så de blev att skjuta med kvart och på 20m, kartongen är 75x75cm på ett ungefär
Den gjorde iallafall 380ms v0 och de var 12st/35.5g .31 buck.
Känns ändå som en ok laddning men ska prova den med trängre borrning nästa gång och se hur långt ut den klarar en godkänd träffbild.

IMG_0176.jpeg

Jag skulle nog ta ner krutet hade du 365 på display ?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago culot sa:

Jag skulle nog ta ner krutet hade du 365 på display ?

Okej, ja de lär ha varit där i kring, kan ha avrundat någon ms men de är pålagt runt 15ms.

Publicerat
15 hours ago HQA1640 sa:

Okej, ja de lär ha varit där i kring, kan ha avrundat någon ms men de är pålagt runt 15ms.

Då var det rätt rejäl spridning på 20m , stackade du dem ? eller la du dom på varann ? vad blev det för vikt ?

Edit: jag så vikten ( 35,5)

Publicerat
På 2026-03-19 at 14:40 HQA1640 sa:

Med 36g it6 och ett kryss i spred de jämt och fint ca 40cm på 15m med kvarts choke, farten blev 395ms, de här är bara ett första test och ögonmåttat.
Innan nån börjar påpeka att man ska provskjuta på exakt 35m så säger jag att de är en patron som bara kommer användas på 15m högst så de är inte speciellt intressant att skjuta på annat avstånd.
Använde mig även av ett 3d printat over shot card och rulla till 64mm.
Ska labba mer med dessa kryss och försöka få till nån 32-34g laddning istället.

Den nya lee 24g slugladdningen som gör 440ms spred 10cm och sköt ca 20cm högt och bra i sida på 40m med bara korn som sikte.
Känner mig ganska nöjd där

Att slug far åt olika håll i höjd och sida utan riktmedel, beror mkt på avfyrningsfel och att man normalt inte skjuter hagel så, sämre trycken för kulskytte har dom oftast åxå, spångfäste med rödpunkt eller en " pistolkikare" och jag föredrar ska Scoutrifle montage

Publicerat
  • Författare
3 hours ago culot sa:

Då var det rätt rejäl spridning på 20m , stackade du dem ? eller la du dom på varann ? vad blev det för vikt ?

Edit: jag så vikten ( 35,5)

Dom var stackade. Ärligt minns jag inte exakta laddatan men har det nedskrivet. Var en gualandi förladdning jag körde med iallafall och de blev lite trångt att lägga dom tre och tre minns jag så lagren var lite ojämna. så de skulle ja behöva se över och prova med annan förladdning.

Har inte haft speciellt mycket tid till laddning senaste månaden men snart kanske jag kan ta och fortsätta med experimenterandet