Publicerat Juni 3, 2025Jun 3 Tjenare, Jag och sambon har pratat ett tag om att köpa nån hagelsmällare ihop så vi kan åka och krossa lite duvor ibland om andan faller på. Har en belgisk hanabössa bara just nu, inget man vill stå och gasa på med på skeeten eller Sporting banan. Vi provade ett par olika bockar när vi va uppe nu på Elmiamässan, Browning va nog samtliga. Men så frågade sambon om det fanns nått sätt att få ner rekylen lite, det finns ju lite olika vägar att gå. Den främsta är ju att vi inte är vana vid att stå och banka på lådvis längre med hagelvapen, sedan är det ju 24g laddningar istället för tuffingar som kan göra sitt såklart men sedan har vi ju automaterna som slukar lite rekyl för att kunna ladda om med. Så till slut landade vi väll i att vi ska kika runt efter och känna på lite autos. Vad skulle ni vilja ge för tips på vettiga automater som kastar absolut max 8-10k. Mvh J
Publicerat Juni 3, 2025Jun 3 Alla halvautomater folk har kommit till mig med har dom kommit med för att dom inte funkar. Mycket beror naturligtvis på dom själv och på bristfällig vapenvård och avsaknad av smörjning med rätt smörja på rätt plats.... MEN.... OCH DETTA ÄR MITT PERSONLIGA TYCKE- OCH INGEN ANNANS: Billiga halvautomater är skräp..... Och lite dyrare halvautomater är inte stort mycket bättre
Publicerat Juni 3, 2025Jun 3 Ska du skjuta mer rekylfritt prova valfri 21gr laddningar, de dödar allt på hagelbanan och rekylen är bra låg. Annars är väl winnie SX4 en bra bössa men prislappen har jag ingen koll på, har för svårt för skakandet av om laddningen..
Publicerat Juni 3, 2025Jun 3 Köp ngn gammal Beretta Urika 391.. sett ngr passera på blocket, lätt under budget. Ni får putsa, gnugga och torka mer men de är lättskjutna. Hittar du någon begagnad A400 så har de tråkigt lite rekyl. Och ni ska inte ha samma vapen ni ska ha varsitt.. såvida din qvinna inte är en kopia av dej själv fysiskt. Ska ni vara lite wild and crazy så någon gammal Benelli automat.. påtagligt mer rekyl men mindre behov av .. vad heter det.. "vapenvård" typ så.. Skulle likt Dansken säger tveklöst styra undan från allt konstigt mög tillverkat i Turkiet eller snäppet värre Russland..
Publicerat Juni 3, 2025Jun 3 Både Beretta och Benelli. 391 Urika 2 Nya A300, montefelltro, super 90, beccacia, comfort. Alla dessa kan ni anpassa kolven till typ 50 drop med brickor. Prov skjut innan Ska skjuta min Benelli tills den inte laddar om, då ska den öppnas, aldrig öppnad S
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Detta är en populär post. Beretta A390 eller AL390 hittar du på blocket för 4000-5000. Jag hade en Beretta AL390 (sista innan Urika). Bubba hade en A390. De gick som tåget, vi sköt både lerduvor och jaktstig samt jagade med dessa på den tiden. Varken Bubba eller jag var (är) några vapenvårdsvirtuoser men våra automater tuggade på med 24 grammarna under alla dessa år. Säger som bögarna; Skit smörjer...
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Om hon vill bli av med rekylen så skulle jag inte rekommendera en Benelli. Jag har en Benelli Comfort med Comfortech kolv (den skall minska rekylen) men den sparkar lite mycket som en bock så det där comfortech tekniken kan dom trycka upp i röven. Annars är dom driftsäkra som attan bara man förvarar dom med slutstycket öppet i skåpet. Fick tippset av @hs_merkel innan jag gjorde detta så strulade om laddningen rätt rejält när man ignorerat vapenvården.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Personligen hade jag varit lite försiktig med att ha slutstycket öppen under förvaring. Jag tror inte att rekylfjädern uppskattar att vara komprimerad under lång tid. Men det är jag det. Jag utför rudimentär vapenvård, förvarar min Benelli Comfort med stängt slutstycke, och har inte heller några problem med 24 grams patroner.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Jag är inte orolig över att förvara den i spänt läge. Är du intresserad så kan du läsa mtp poster. Det som sliter ut en fjäder mest är att den komprimeras och öppnas.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Ingen av mina tre Benelliautos har strulat.. de är så pass "ärliga" att de säger till när det är dags för lite WB40/556, slutstycket går igen lite segare när man skjuter. De fungerar fortsatt men en dusch olja så går de som vanligt igen. Det är helt enkelt inte så många rörliga delar som är beroende av varandra. Där är Berettorna ett jävla mörker.. Men har man vant sig vid strulet så är det ingen fara. Om man sedan mot förmodan tvingas riva en automat i fält så att säga så är Benellin så otroligt mkt lättare. Men skit samma, det var inte riktigt ämnet för tråden. Men precis som Droggot säger, Benelli sparkar avgjort mer! Är rekyl en dealbreaker så A300-A400.. de är genuint trista att skjuta med om man vill ha lite rekyl.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 2 hours ago, Droggot said: Jag är inte orolig över att förvara den i spänt läge. Är du intresserad så kan du läsa mtp poster. Det som sliter ut en fjäder mest är att den komprimeras och öppnas. Vi gör alla som vi vill. Utan tvivel så slits en fjäder mest av att komprimeras och öppnas. Men att ha en fjäder komprimerad under 98% av tiden kommer också att slita på den. Och det är rätt enkelt att ha den slackad...
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 1 hour ago Arctic sa: Vi gör alla som vi vill. Utan tvivel så slits en fjäder mest av att komprimeras och öppnas. Men att ha en fjäder komprimerad under 98% av tiden kommer också att slita på den. Och det är rätt enkelt att ha den slackad... Lyfter du upp bilen för att avlasta fjädringen när du parkerar också?
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Nej, inte bilen. Det finns inget enkelt sätt att avlasta fjädrarna där. Jag har däremot fått byta ett antal fjädrar i de bilar jag ägt. Jag lämnar inte heller kvar last på släppet hela året. Det finns de som har provat att lämna kvar båten på båtvagnen hela året. Det går inte alltid så bra...
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Jag hade sagt köp gamebore trainer 21g.👍🏻 Tjoffet har sänkts så mycket det går i billiga 24g numera, risken har ökat för att behöva gå upp i kvalitet eller helt enkelt köpa 28g till halvautomater. Jag har brukat köra 24g gamebore white gold i min auto, men senaste inköpet var dessa sopslut och jag valde att gå på jaguars billigaste 28g istället för att chansa på flera tusen 24g av eventuellt fungerande typ.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Angående detta med fjädrar på bilar osv så fick jag höra en gång att jag gjorde fel som aldrig la in handbromsen vid parkering. Jag trodde väl att det slet i onödan på den att göra det, men folk sa till mig att det var lite tvärtom? Jag vet dock inte vad som är korrekt.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 14 minutes ago sexfemåtta sa: Angående detta med fjädrar på bilar osv så fick jag höra en gång att jag gjorde fel som aldrig la in handbromsen vid parkering. Jag trodde väl att det slet i onödan på den att göra det, men folk sa till mig att det var lite tvärtom? Jag vet dock inte vad som är korrekt. Om du aldrig använder handbromsen så har den nog rostat fast den dan du behöver den.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 3 minutes ago, Mr P said: Om du aldrig använder handbromsen så har den nog rostat fast den dan du behöver den. Nej förstås, men det var inte att jag aldrig använde den, utan snarare en grej om det var bra att använda den lite extra regelbundet vid parkering eller ej.
Publicerat Juni 4, 2025Jun 4 Det går lätt att byta fjädern på en Benelli comfort, kompisens rostade av då kolven var fylld med saltvatten. Bakkappan inte riktigt tät, när vi jagar hemma så står vi mitt ute i vattnet med vadarstövlar. Så bössorna slits, då man hukar och kolven ibland hela bössan nere i vattnet. Har ställt den i duschen sköljt med varmvatten och torkat på pannan. Inge olja förutom utsidan, Urikan rostade infästning till pipan mellan gaskammaren, men svetsades ihop. Framstocken sprack av allt vatten likadant på 686. Min har jag letat efter några gånger under vattnet när man dragit omkull eller en våg slagit över. Jocke Smålänning ställer alltid sin bössa öppen, och han skjuter typ som alla oss tillsammans här inne, och han har inte dödat någon Benelli Anledningen till öppet är att Benellin vrider slutstyckshuvudet och är de stängt byggs det sot runt det som en gjutform som gör att det har problem att vrida upp sig. Har Haft Många halvautomater men dem jag sköt bäst med var 303 391 och Urika 2. 391 an sköt jag nästan varje dag, när jag jobbade på gård mellan juni till augusti i många år. Vissa dagar kunde det gå 500 skott på en dag beroende på hur mycket fågel det var i jordgubbsfälten
Publicerat Juni 5, 2025Jun 5 14 hours ago sexfemåtta sa: Angående detta med fjädrar på bilar osv så fick jag höra en gång att jag gjorde fel som aldrig la in handbromsen vid parkering. Jag trodde väl att det slet i onödan på den att göra det, men folk sa till mig att det var lite tvärtom? Jag vet dock inte vad som är korrekt. Bilbesiktningen talar om för dig om du gör fel eller ej. Men oanvända handbromsar har en tendens att kärva i mekaniken vilket syns tydligt på bromsprovaren.
Publicerat Juni 5, 2025Jun 5 Detta är en populär post. Benelli comfort eller m2, beroende på vad som passar bäst, säger jag som är frälst av en anledning. En begagnad är inskjuten och klar och kommer att gå en livstid. Tycker att möjligheten att justera kolven är en stor fördel med benelli. Comforttec stockens bakkappa byter man genast ut mot en plan limbsaver för några hundralappar. En begagnad benelli får man i princip lika mkt för om man säljer den så kostnaden för ägandet är billig, om man mot förmodan går skilda vägar.
Publicerat Juni 9, 2025Jun 9 Författare Tack allesammans, då har vi litet hum om vad vi ska prova för några modeller 🙏🏻👍🏻
Publicerat Juni 9, 2025Jun 9 När det gäller inspänningslängden för fjädrar i vapen så skiljer det inte särskilt mycket i längd mellan uppspänd och "avlastad" så att det skulle vara någon större fara för fjäderns livslängd att förvara ett vapen uppsänt tvivlar jag högaktningsfullt på. Det är ju inte så att fjädern är helt avlastad och ligger och "skramlar" i mekanismen bara för att den inte är uppspänd, skiljer väl i de flesta fall någon/några mm i längd vilket i förhållande till totallängden är ganska lite.
Publicerat Juni 9, 2025Jun 9 Har du slutstycket uppspänt i öppet läge på en Benelli så komprimerar du slutstyckets returfjäder som sitter i kolven med någonstans kring 70%. Det är en uppskattning, jag har inte mätt. Ögonmåttet och minnet säger att slutstycket förs bak någonstans mellan 50-80% av längden på returfjädern som finns i kolven. Vi gör alla som vi vill. Jag lämnar inte fjädrar uppspända utan orsak. Jag har fått byta fjädrar i vapen som tappat spänsten, så för mig är det här inte bara en teoretisk diskussion. Nu är väl returfjädern i en Benelli av god kvalitet, och brukar hålla rätt många tusen skott. Oftast är kvaliteten på fjäderstålet den enskilt viktigaste faktorn på hur väl den står emot utmattning.
Publicerat Juni 9, 2025Jun 9 43 minutes ago Arctic sa: Har du slutstycket uppspänt i öppet läge på en Benelli så komprimerar du slutstyckets returfjäder som sitter i kolven med någonstans kring 70%. Det är en uppskattning, jag har inte mätt. Ögonmåttet och minnet säger att slutstycket förs bak någonstans mellan 50-80% av längden på returfjädern som finns i kolven. Vi gör alla som vi vill. Jag lämnar inte fjädrar uppspända utan orsak. Jag har fått byta fjädrar i vapen som tappat spänsten, så för mig är det här inte bara en teoretisk diskussion. Nu är väl returfjädern i en Benelli av god kvalitet, och brukar hålla rätt många tusen skott. Oftast är kvaliteten på fjäderstålet den enskilt viktigaste faktorn på hur väl den står emot utmattning. Läs mitt svar ovan, vi ligger inte i farozonen
Publicerat Juni 9, 2025Jun 9 1 hour ago Arctic sa: Har du slutstycket uppspänt i öppet läge på en Benelli så komprimerar du slutstyckets returfjäder som sitter i kolven med någonstans kring 70%. Det är en uppskattning, jag har inte mätt. Ögonmåttet och minnet säger att slutstycket förs bak någonstans mellan 50-80% av längden på returfjädern som finns i kolven. Vi gör alla som vi vill. Jag lämnar inte fjädrar uppspända utan orsak. Jag har fått byta fjädrar i vapen som tappat spänsten, så för mig är det här inte bara en teoretisk diskussion. Nu är väl returfjädern i en Benelli av god kvalitet, och brukar hålla rätt många tusen skott. Oftast är kvaliteten på fjäderstålet den enskilt viktigaste faktorn på hur väl den står emot utmattning. om den inte rostar ja ....