Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Rovdjursföreningen utlyser en belöning på 250 000 kr för tips om tjuvjakt som leder till fällande dom.

Featured Replies

Publicerat

Det här är väl någonting våra jaktorganisationer borde gå ut med att göra också kan jag tycka.

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Dahla sa:

Det här är väl någonting våra jaktorganisationer borde gå ut med att göra också kan jag tycka.

Tjuvjakten är då inte till gagn för jägarkåren.:( Nu har regeringen fattat beslut om att vargstammen ska ner till 170 vargar så det kan bli en stor tilldelning till vinterns vargjakt.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/regeringen-vill-minska-vargbestandet

https://svenskjakt.se/start/nyhet/klart-kraftig-sankning-av-golvet-for-vargstammen/

:smile:

Publicerat

Det är ett jävla liv i div facebook trådar kring vargarna nu.. undrar om kottplockarna skickat ut den här belöningen lagom till att golvet sänkts? 

Kan jag gola ned ngn random skrattmåsskytt och erhålla 250 lök? Jaktbrott som jaktbrott liksom? Eller är det bara varg det gäller? :whistling:

Publicerat
3 minutes ago Hipshot sa:

Kan jag gola ned ngn random skrattmåsskytt och erhålla 250 lök? 

Hörru! Finns ingen teknisk bevisning !:D

Publicerat
1 hour ago, Hipshot said:

Det är ett jävla liv i div facebook trådar kring vargarna nu.. undrar om kottplockarna skickat ut den här belöningen lagom till att golvet sänkts? 

Kan jag gola ned ngn random skrattmåsskytt och erhålla 250 lök? Jaktbrott som jaktbrott liksom? Eller är det bara varg det gäller? :whistling:

De fem stora rovdjuren är det som gäller. Varg, Björn, Lo, Järv, Kungsörn. Och fällande dom som ger fängelse. 

Min gissning är att det inte blir så mycket pengar utbetalda.

Publicerat
58 minutes ago Mad Mike sa:

Hörru! Finns ingen teknisk bevisning !:D

Nja.. kanske kan vara som så att det tekniska bevisläget är mer robust när det gäller andra än just dej? 

Men jag tror jag har ngn bild kanske.. :whistling:

Nu ska jag framhålla att här finns inga konkreta planer eller avsikter, mest nyfikenhet på det här utspelet om en kvarts mille till den som golar ned ett jaktbrott.. Ids inte ens gå in och läsa om skiten, vägrar generera trafik till dessa tramspellars sociala medier.

Publicerat

Allt detta bygger väl på denna förenings uppfattning om att illegal jakt på varg är väldigt stor och utbredd i Sverige.

Vad är bevisen för det? Vi får ju fler och fler vargar hela tiden, och på fler ställen. Nya revir etableras år efter år. Hur går det till om det är både en massiv tjuvjakt + den vanliga licensjakten?

Publicerat
  • Författare
1 hour ago sexfemåtta sa:

Allt detta bygger väl på denna förenings uppfattning om att illegal jakt på varg är väldigt stor och utbredd i Sverige.

Vad är bevisen för det? Vi får ju fler och fler vargar hela tiden, och på fler ställen. Nya revir etableras år efter år. Hur går det till om det är både en massiv tjuvjakt + den vanliga licensjakten?

Av det jag har hört så har hört så har vargstammen mer än halverats i Dalarna var det väl.

Publicerat

Vargen skjuts väl legalt i norge... och så utvandrar varg från dalarna till norge och då får man för sig att dom blivit skjutna eftersom dom är borta från markerna...

Publicerat
4 minutes ago Dahla sa:

Vargen skjuts väl legalt i norge... och så utvandrar varg från dalarna till norge och då får man för sig att dom blivit skjutna eftersom dom är borta från markerna...

Och norrmännen får skottpengar på vildsvin skjutna i Sverige....

Publicerat
26 minutes ago, lsjonsson said:

Av det jag har hört så har hört så har vargstammen mer än halverats i Dalarna var det väl.

Okej, låter ju bra om det är så, men jag vet inte. Där jag jagar blir de bara fler, och på nya områden.

Publicerat

Länsstyrelsen påstår att dom har fotat varg på gärdet bakom mitt hus... kameran satt 300 meter från mig. Dom undrade om jag hade sett nånting... "Nä, jag har inte sett ett enda djur här senaste månaderna"

Då tror man ju att dessa observationer ska läggas ut på skandobs... pyttsan!

Publicerat
2 hours ago sexfemåtta sa:

De hämtar näring från inventeringar där varg som inte anträffats vid spillningsinventering avskrivs som tjuvskjutna.. de gissar alltså. Att varg dör av naturliga orsaker, dödas av andra vargar, blir påkörda och ej inrapporterade finns liksom inte i ekvationen. Deras grundantagande är skevt från början, de utgår från att de får träff på alla individer via spillningsinventering. 

Publicerat
  • Författare

Okej, låter ju bra om det är så, men jag vet inte. Där jag jagar blir de bara fler, och på nya områden.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/vargar-sparlost-forsvunna-i-varmland-och-dalarna

https://www.jaktojagare.se/kategorier/nyheter/myndighet-tjuvjakt-minskar-vargstammen-i-dalarna/

Tyvärr är det så att den ökar på vissa ställen och minskar på andra genom tjuvjakt.

Publicerat
13 minutes ago, lsjonsson said:

Jag litar inte på den föreningen eller myndigheten, så jag tar det med en ocean av salt.

Publicerat
  • Författare

Jag litar inte på den föreningen eller myndigheten, så jag tar det med en ocean av salt.

Även polisen har gått ut med den uppgiften att det har försvunnit väldigt många vargar i dessa 2 län.:thumbsup:

Publicerat
1 hour ago, lsjonsson said:

Även polisen har gått ut med den uppgiften att det har försvunnit väldigt många vargar i dessa 2 län.:thumbsup:

Listan över de jag inte litar på blir längre här :)

Publicerat
9 hours ago sexfemåtta sa:

God poäng.  👍

Publicerat
6 hours ago Dahla sa:

Dom undrade om jag hade sett nånting... "Nä, jag har inte sett ett enda djur här senaste månaderna"

Finns ett samband ? :whistling:

Publicerat

Jägareföbundet borde kontra med:

"Tips som leder till att jaktmotståndare som stör jakt eller saboterar jakttorn fälls i domstol belönas med 50:-, då det finns så hutlöst många av dessa Urbaniserade Anti-Jakt-terrorister i våra storstäder vågar vi tyvärr inte utlova högre ersättning i dagsläget"

Publicerat
6 hours ago, Hipshot said:

De hämtar näring från inventeringar där varg som inte anträffats vid spillningsinventering avskrivs som tjuvskjutna.. de gissar alltså. Att varg dör av naturliga orsaker, dödas av andra vargar, blir påkörda och ej inrapporterade finns liksom inte i ekvationen. Deras grundantagande är skevt från början, de utgår från att de får träff på alla individer via spillningsinventering. 

Ja, det är ju sjukt. Mer än gissar, till och med. De presenterar en slutsats i direkt linje med deras aktivism. Det är ju inte som att gissningen är öppen och fri och baseras på vad som vore mest troligt, direkt...

Publicerat
  • Författare
3 hours ago sexfemåtta sa:

Listan över de jag inte litar på blir längre här :)

Det var illa. Vad ska jag hitta på då???:whistling:

Publicerat

En bekant (faktiskt journalist) i Värmland säger att det är nästan tomt på varg där  jämfört m 10 år sen.Hans teori går ut på SGT.  

Kan ju vara så eller så har maten tagit slut och vargarna flyttat...