Publicerat Juni 27, 2025Jun 27 Om du bara fick välja en enda patron att skjuta och jaga med för resten av livet... vilken skulle du då välja? 😁
Publicerat Juni 27, 2025Jun 27 Bara för att: 9;5x57 Mannlicher Schoenauer. Ingen flackskjutare. De avstånd jag jagar på är inte så långa så då funkar den bra till allt från rådjur och uppåt. Bra knuff i dom och ingen köttförstöring att tala om. Litet svår att få tag på bara men jag får ladda själv. Har några bulor kvar. Annars klassikern 6;5x55.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Författare Mitt egna val lutar åt 8X57IS och jag kan inte på rak arm säga varför. Jag bara stormtrivs med den, mild rekyl men med bra effekt när den träffar målet. Den funkar förvånansvärt bra med rena kopparkulor för mig vilket väl en vacker dag kanske får ses som viktigt.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Detta är en populär post. Vilken som helst "lagomkaliber" skulle funka resten av livet. Jag skulle kunna klara mig med en av mina bössor till allt (säg inget om mitt "behov" till licenstanten) Någon av dom skulle vara lite grov till något- och någon skulle vara lite klen till något annat.... Men alla skulle funka. Om man fick välja en i lugn och ro- och inte bara få EN med sig i brådrasket när ryssen kommer får man ta i betraktning ammunitionstillgång, livslängd på pipan och vilka viltsorter som finns kvar. .308Win är jävligt "lagom" i sin tråkighet
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Säger som Dansken nån lagomkaliber typ 308/30-06 hade blivit mitt val. Inte bäst till nåt men duger till allt och det finns bra utbud av kulor och ammo.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 En 308W utan tvekan. Det är den enda kaliber som behövs, övriga är bara tecken på snobberi och osund inställning till vapen och dess användning😁🤪 Undantag, möjligen 30-06, men den är en åldring som är passé. 🙃
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Detta är en populär post. Jag skjuter allt från orre/kråka/tjäder till älg med samma bössa. Så länge jag sköter mig går det hur bra som helst. Tråkkalibern 308w.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 6,5 creedmoor våga prova nya kalibrar ej vara en GGG som all andra insnöade på 308 som är de enda vapenhandlarn har hemma
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 7x57 verkar på pappret vara en "lagom" patron som skulle kunna fungera till det mesta, relativt flack kulbana och låg rekyl samt duger till stort vilt som Älg. Inte så poppis i Sverige vad det verkar.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Detta är en populär post. Ångestframkallande frågeställning Men eftersom jag haft min 260 Rem sedan 2010 och den kalibern aldrig kommer lämna mig så är svaret ändå enkelt.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 4 hours ago Islänningen sa: 8X57IS. Tyvärr, så tror jag inte att den finns i AR. Än.
Publicerat Juni 28, 2025Jun 28 Alltså, vilken jävulskt tråkig tråd!! Den går ju emot allt som har med nöje, vapenägande, jakt, behov, drömmar och sporten att lura frun att göra.
Publicerat Juni 29, 2025Jun 29 19 hours ago josc72 sa: Alltså, vilken jävulskt tråkig tråd!! Den går ju emot allt som har med nöje, vapenägande, jakt, behov, drömmar och sporten att lura frun att göra. OK då! Skarv, kanadagäss och annan ohyra som inte fyller någon funktion i tiilvaron tages av daga med 22-250 eller 6,5x55 sv Mauser. Vildsvin, rådjur ochhjort nyss nämnda 9,5x57 Mannlicher Schoenauer. Älg jagar jag inte men om så skulle bli fallet 8x57JS. Toppskytte på tjäder 224 Weatherby. Svartfågel och annat oknytt .22 long med en ammunition från Lapua som inte tillverkas längre. Min 22a sköt hål i hål med de skotten på 80m. Nu blev det litet färgfilm i tråden😎👻!
Publicerat Juni 29, 2025Jun 29 16 hours ago Hipshot sa: Rio Basic Game us 4 eller 5.. lite svårt att bestämma sig us 6 är också jäkligt fina 😍 ångrar att jag inte köpte på mig fler när jag handla senast 1,46/ skott tror jag att jag betala då 🙄 bättre skott till kaninerna finns inte…
Publicerat Juni 30, 2025Jun 30 6 hours ago Vildand sa: us 6 är också jäkligt fina 😍 ångrar att jag inte köpte på mig fler när jag handla senast 1,46/ skott tror jag att jag betala då 🙄 bättre skott till kaninerna finns inte… Ouj!! DET var länge sedan du handlade.. Jag kör us 5, de biter fint på truten på lite håll.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 På 2025-06-29 at 19:27 Vildand sa: us 6 är också jäkligt fina 😍 ångrar att jag inte köpte på mig fler när jag handla senast 1,46/ skott tror jag att jag betala då 🙄 bättre skott till kaninerna finns inte… Jag köpte en limpa "Saga Heavy" 34 grams med #6 blyhagel inne på XXL en gång jag var inne och snoka. Det var den sista kartong dom hade kvar och dom skulle inte fortsätta med dom. Vad kostar dom ? Vad vill du ge ? Fick jag till svars... Och det var i vanlig ordning inte mycket 🤣🤣🤣 Det är lite "riv" i dom....
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 16 minutes ago Dansken sa: Jag köpte en limpa "Saga Heavy" 34 grams med #6 blyhagel inne på XXL en gång jag var inne och snoka. Det var den sista kartong dom hade kvar och dom skulle inte fortsätta med dom. Vad kostar dom ? Vad vill du ge ? Fick jag till svars... Och det var i vanlig ordning inte mycket 🤣🤣🤣 Det är lite "riv" i dom.... Har en drös med dessa liggandes.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 1 hour ago Dansken sa: Jag köpte en limpa "Saga Heavy" 34 grams med #6 blyhagel inne på XXL en gång jag var inne och snoka. Det var den sista kartong dom hade kvar och dom skulle inte fortsätta med dom. Vad kostar dom ? Vad vill du ge ? Fick jag till svars... Och det var i vanlig ordning inte mycket 🤣🤣🤣 Det är lite "riv" i dom.... Jag köpte också ett helt gäng av dom. Dom fungerade kanon på gås. Synd att XXL inte säljer dom längre blev faktiskt lite av en favorit.
Publicerat Juli 1, 2025Jul 1 Svårt Men 7-mm08 blir det nog.. eller någon som jag nog skjutit lika mycket med 30-06. Lite oklart