Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Intressant problematik.. jaktvapen och "söka hjälp"...

Featured Replies

Publicerat

Jag har en bekant, som livet varit lite tuff emot sista åren.. (skiljsmässa,ekonomi,barn jobb ossov)..
Rent krasst, skulle han nog må bra av att "söka hjälp"

Han vågar inte göra det i rädsla av att bli av med vapnen, eftersom jakten är det han faktiskt ser fram emot.
Mitt råd är fortfarande sök hjälp... men ,frågan kvarstår.... riskerar han sin hobby...?

Publicerat
Just now lindgren sa:

Jag har en bekant, som livet varit lite tuff emot sista åren.. (skiljsmässa,ekonomi,barn jobb ossov)..
Rent krasst, skulle han nog må bra av att "söka hjälp"

Han vågar inte göra det i rädsla av att bli av med vapnen, eftersom jakten är det han faktiskt ser fram emot.
Mitt råd är fortfarande sök hjälp... men ,frågan kvarstår.... riskerar han sin hobby...?

Min spontana åsikt:

Med Örebroskjutningen i backspegeln så skulle jag nog säga ja.  Men det beror naturligtvis på läkarens bedömning. Finns det suicidrisk så ja definitivt.  En bekants vuxna dotter blev av med vapnen då hon fick en depression men då bedömdes suicidrisk. I det fallet så var nog alla lättade över det beslutet.

Ibland är det svårt att veta

Publicerat

Rådet är även för mig att han bör söka hjälp.

Att han sedan väljer att inte göra har jag tyvärr full förståelse för. Jag hoppas att jag inte hamnar i en situation där jag måste välja -- för att bli av med licenserna är inte något jag skulle uppskatta. 

Det är inte en enkel fråga. I vissa fall bör nog någon med depression bli av med vapnen för att förhoppningsvis minska risken för självskada. I vissa fall ökar du risken för självskada genom att ta bort ett av de glädjeämnen som finns kvar. Jag kan förstå att det inte alltid är lätt för vården att välja rätt. Ingen lätt fråga, vilket gör att din bekant mycket väl kan bli av med vapen för en tid. I slutändan kommer detta alltid vara en bedömning av det individuella fallet. 

Sedan kommer frågan om inkallade licenser gör vare sig till eller från när det gäller självmord. Om jag fick för mig att ta mig själv av daga skulle det inte göras genom skjutvapen, så indragen licens är för mig irrelevant. Lyckligtvis är denna frågeställning (i alla fall för tillfället) inte aktuell för mig. 

Jag vill minnas att skjutvapen ökar risken för självmord. Kanske främst för att de är effektiva. T.ex. kvinnor misslyckas oftare med självmord än män. Huvudorsaken är att de ofta väljer piller, vilket är mindre "effektivt" och tar längre tid, vilket gör att någon kan hitta dem innan det är för sent.

Därmed -- rådet från mig är att söka hjälp, även om det medför risk (troligen liten) för licenserna. 

Publicerat

En fundering;

Hur får vården reda på att någon har en vapenlicens som ev. borde återkallas, om vederbörande inte själv uppger det som svar på en direkt fråga?

Tänker att det är ju ändå klart ovanligare än att inneha t.ex. körkort.

MVH

Alias

Publicerat

Jag misstänker att svaret "när jag ska koppla av ger jag mig ut och jagar" indikerar vapenlicens. 

Om man låter bli att tala om det borde det inte misstänkas i normalfallet. 

Publicerat

Svår situation. Men hjälp i nån form bör man söka, det är viktigare än jakten..

Däremot som fler säger, för många är ju jakten nått väldigt positivt i livet så att ta bort det känns också rätt felaktigt för att få en person att må bättre.

Rent krasst kan väl vem som helst gå till psykolog utan att prata om just jakten. Men man vill ju gärna kunna prata fritt i de situationerna. Hur är det i Sverige med tystnadsplikt om sånt? 

Sen vet jag ju inte hur din vän är, men värt att nämna är ju att depression inte alls måste innebära suicidrisk/vilja. Jag hade slika problem själv för 10+ år sen, och var ganska tvärtemot på den punkten. Men har han såna tankar är det ju förstås ännu viktigare att ta itu med det hela.. Man kan absolut komma förbi det och må helt normalbra, eller bättre. En sak av läkeprocessen tycker jag är att lyckas släppa på oro och ångest, och då hjälper det ju inte att gå runt och ha dessa farhågor för jakten i skallen heller.. 

Publicerat

Nu vet inte jag hur sjukvården jobbar men jag vet från flera sökta jobb med intervjuer att dom plöjt igenom sociala media för att se vad det är för filur,  om sjukvården gör det i dessa fallen lär det inte hjälpa att mörka jakten vilket sannolikt då blir väldigt kontraproduktivt...

Publicerat

Det finns privat vård. 
Ärligt talat gäller nog annars vård = paus med pangar. 
För egen del skulle jag sälja av innehavet så att inga omprövningar eller återkallelser sker, vill jag jaga kan jag låna pang. /C 

Publicerat

Om läkaren bedömmer dig som en risk för självmord eller att skada andra ska han meddela polis om detta. Oavsett vetskap om ev licenser eller ej.

Mtp hur min journal ser ut sista 2 åren där rena lögner står i journalen, de har skrivit tvärtmot vad jag sagt, så säger jag nada till läkarna numer utan att ha inspelat hela samtalet. För att få dom att ändra något är nästintill omöjligt, som bäst får man en notis om att man ej håller med noterad.

Publicerat
  • Författare

Eftersom han hade möjlighet, vände han sig företagshälsovården...

Och med den arbetssituation han haft så är det inte konstigt... Alls. + Allt det därav på privata planet.. 

Men.,.nu verkar han iaf ska få träffa en terapeut.

Tack för råden! Dom är förda vidare.

Publicerat
6 hours ago Christian N sa:

Det finns privat vård. 
Ärligt talat gäller nog annars vård = paus med pangar. 
För egen del skulle jag sälja av innehavet så att inga omprövningar eller återkallelser sker, vill jag jaga kan jag låna pang. /C 

Jag kanske tänker fel, men jag hade spontant förutsatt att samma regelverk gäller oavsett om vårdgivaren har offentlig eller privat huvudman. Sen kanske det fallerar p.g.a. diskrepans mellan teori och praktik...

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Publicerat
7 hours ago alias sa:

Jag kanske tänker fel, men jag hade spontant förutsatt att samma regelverk gäller oavsett om vårdgivaren har offentlig eller privat huvudman. Sen kanske det fallerar p.g.a. diskrepans mellan teori och praktik...

Bara mina fem ören...

MVH

Alias

Ja så är min erfarenhet, privat aktör mer mån om sin patient, flexibel tillämpning av regelverket. Påstår iofs inte att det är en generell sak. /C 

Publicerat

Man får vara lite "taktisk" i allt elände.. vissa delar, om de finns, får man hålla på. Men privat känns rätt rimligt.. 

Publicerat

Hör du lille vän- vet du inte att man kan bli blind av det där sa den vänliga tanten.

Det skiter jag i sa pojken och ruskade vidare: jag kommer åt minstone att fortsätta till jag måste ha glasögon.

Publicerat

Iskall kurator, då får han ju något att fylla sin tid och sysselsätta händerna med.

helt allvarligt så tror jag att en känsla av att vara impotent/utan påverkan är mycket nedsättande för en man och en grund för mycket bekymmer. /C