Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa sättet att fästa en vanlig "blå tunna" till en galge vid åteln.

Featured Replies

Publicerat

Matat för hand och lådor mm ett bra tag pga. möjligheten hem från jobbet. Men börjat inse att det vore skönt att inte åka dit varje dag när grisarna går och man jobbar ju inte jämt. Nu tänkte jag sätta upp en spridare på tre ben med vinsch och testa på en åtel, blir det bra så gör jag nog detta på en till. En "vanlig" blå plasttunna är rengjord och klar för ändamålet. Galge o vinsch är inget problem men jag undrar hur det är bäst att sätta fast armar/kedja i tunnan? Ni som gjort många åtlar med hängande tunna måste väl ha hittat något optimalt och som håller i längden tänker jag 🙂 Har sett allt från träreglar som fästs och blir med automatik en galge över med tvärliggaren. Små späda galgar som bara verkar vara borrade och bultade med en bult i sidan, kanske dock en större plåt på insidan. Gängstång genom hela tunnan kanske är något? har ni tips vore det tacksamt och gärna någon bild med.

mvh

Mats

• Svar 62
  • Visningar 3,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så nu är allt uppe och i drift. Blev högt men det är väl ingen nackdel hoppas jag. Blev lite konfunderad när jag satte i strömkablarna på Biltemas spridare. Gick hela tiden utan att stanna. Drog ur ka

• Trodde nog det skulle ta ett tag innan de började gå igen efter stök och bygge. Men några kom direkt 🙃

• Bygger bara dessa, nu har den här inget bord på bild. Men är eftermonterat. Skulle ställningen hamna snett så kilar man upp tunnan i våg. Ställningen gör man fast. Denna är förankrad i berget med stol

Posted Images

Publicerat

Ett fyrkantrör genom tunnan en bit från locket. Ett fyrkantrör så pass högt över locket så man får det av utan hinder. Gängstång mellan fyrkantrören med låsmutter över och under röret. En krok på mitten av det övre röret till lyftöggla. Silikonkladd runt fyrkantsrörets genomgångar i tunnan. Rostskyddsmåla rören. Klart

Tunnorna är ofta ojämna i botten då det är som en skarv av 2 halvor= packningen för spridaren är för tunn- gör en ny av liggunderlag: då tätar det och rinner inte bredvid.

Publicerat

2 st. plattjärn, typ 4x40mm, som är ca. halvmeter långa.  Borra 3 st. 8mm hål som de röda markeringarna.

Bulta fast på tunnan med 8mm bult med stora brickor på insidan.

Kedja med karbinhakar i översta hålen.

image.thumb.png.60ed6bca07073385622addcfecf06bf9.png

Så har jag fixat på min åtel.

På en annan åtel, så har vi en tunna med rör igenom.  Men där får vi problem med att fukt tar sig in i tunnan.

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Islänningen sa:

2 st. plattjärn, typ 4x40mm, som är ca. halvmeter långa.  Borra 3 st. 8mm hål som de röda markeringarna.

Bulta fast på tunnan med 8mm bult med stora brickor på insidan.

Kedja med karbinhakar i översta hålen.

image.thumb.png.60ed6bca07073385622addcfecf06bf9.png

Så har jag fixat på min åtel.

På en annan åtel, så har vi en tunna med rör igenom.  Men där får vi problem med att fukt tar sig in i tunnan.

Har du kedjan direkt till vinschkroken? Eller ett ok?

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Dansken sa:

Ett fyrkantrör genom tunnan en bit från locket. Ett fyrkantrör så pass högt över locket så man får det av utan hinder. Gängstång mellan fyrkantrören med låsmutter över och under röret. En krok på mitten av det övre röret till lyftöggla. Silikonkladd runt fyrkantsrörets genomgångar i tunnan. Rostskyddsmåla rören. Klart

Tunnorna är ofta ojämna i botten då det är som en skarv av 2 halvor= packningen för spridaren är för tunn- gör en ny av liggunderlag: då tätar det och rinner inte bredvid.

Bra tips med liggunderlaget 👍🏻

Publicerat
27 minutes ago Takko sa:

Så här har jag gjort- och siliconat runt hålet där fyrkantröret går genom väggen i plasttunnan. Hoppas du förstår min fina ritning...

20250723_184344.thumb.jpg.01c70d5a7b6d4836221b25989233fde7.jpg

Publicerat
1 hour ago Takko sa:

Jag kör direkt till kroken.

Publicerat
  • Författare
2 hours ago Dansken sa:

Så här har jag gjort- och siliconat runt hålet där fyrkantröret går genom väggen i plasttunnan. Hoppas du förstår min fina ritning...

20250723_184344.thumb.jpg.01c70d5a7b6d4836221b25989233fde7.jpg

Den är jättefin och lättförståelig, 2 bra tips som kommit in. Skall kolla lite vad som finns i profiler och plattjärn på smean i morgon.👍🏻

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Islänningen sa:

Ett annat tips.  Jag snickrade ihop två ramar, som jag kan sätta under tunnan när jag sänker den.

Då krossar jag inte foderspridaren, och tunnan står stadigare när man ska fylla på.

vinsch.thumb.jpg.8dd97bdaa217ea63539c6ef4c045c486.jpg

Ramarna har jag bara liggandes bredvid åteln.

Inte dumt alls 👍🏻

Publicerat
  • Författare
1 hour ago Islänningen sa:

Jag kör direkt till kroken.

Ok, 4mm plattjärn böjer ju sig inte så lätt.

Publicerat

IMG_3878.thumb.jpeg.32b5129e43a82a734d393a2c921eb28b.jpeg

Lite vanliga montage järn som finns bland el prylar håller upp min tunna sen plasten gav upp för lyftöglorna som satt i den..

Publicerat
  • Författare
10 hours ago Galne sa:

IMG_3878.thumb.jpeg.32b5129e43a82a734d393a2c921eb28b.jpeg

Lite vanliga montage järn som finns bland el prylar håller upp min tunna sen plasten gav upp för lyftöglorna som satt i den..

Funkar ju fint det med 👍

Publicerat
  • Författare

Min semester börjar nästa vecka så då skall jag fixa till åteln. Lägger upp några bilder på projektet när det är igång. Kul med alla tips, man får ju matnyttiga saker att fundera på och bestämma sig för. Suveränt och tack för alla som bidrar. 🙂

Publicerat

Takko jag tror redan du hittat den här tråden men jag länkar till den ändå eftersom den berör ämnet.

Det finns många sätt att flå en katt, men såhär gjorde jag:

Publicerat
  • Författare
3 hours ago redtop sa:

Takko jag tror redan du hittat den här tråden men jag länkar till den ändå eftersom den berör ämnet.

Det finns många sätt att flå en katt, men såhär gjorde jag:

Jodå, den har jag läst igenom. Mycket bra tips. Lägger upp mitt bygge här med framöver 😊

Publicerat
  • Författare

Kul med så mycket varianter. 😊

Snöat in lite på Islänningens variant. Hade material på jobbet så kapat ett par plattjärn till det. 
Men en dum fråga kanske, hålet till spridaren (Biltemas i detta fall), tog ni upp det till samma dia som tratten på spridaren? Hade en hålsåg på 110 mm hemma och körde genom men tratten är ju större i dia. Som packningen på bilden, men tänkte att det var gött o ha lite mer gods/plast kvar mellan skruvhål och tratthålet. Men blir det bättre med samma storlek som tratt/kona kör jag upp det med sticksågen. Hur har ni gjort? 

IMG_0325.jpeg

Publicerat
21 hours ago Takko sa:

Kul med så mycket varianter. 😊

Snöat in lite på Islänningens variant. Hade material på jobbet så kapat ett par plattjärn till det. 
Men en dum fråga kanske, hålet till spridaren (Biltemas i detta fall), tog ni upp det till samma dia som tratten på spridaren? Hade en hålsåg på 110 mm hemma och körde genom men tratten är ju större i dia. Som packningen på bilden, men tänkte att det var gött o ha lite mer gods/plast kvar mellan skruvhål och tratthålet. Men blir det bättre med samma storlek som tratt/kona kör jag upp det med sticksågen. Hur har ni gjort? 

IMG_0325.jpeg

Jag gjorde ungefär samma sak.  Hade en hålsåg på 125mm hemma.

Publicerat

Kolla hjulet. På den där trebenta. Brukar ge sig efter ett tag(kan bero på mängd man kör ut!?). Och smörj innan du sätter upp.

Publicerat

Har du wajer på winschen? Eller har du en sån med nylonrem? Vill bara säga att nylonremmen funkar inte med plastrullen på bilden som har spår för wajer: då får du svarva en ny nylonrulle isf.

Publicerat
  • Författare
13 hours ago hs_merkel sa:

Kolla hjulet. På den där trebenta. Brukar ge sig efter ett tag(kan bero på mängd man kör ut!?). Och smörj innan du sätter upp.

Bra tips👍🏻

Publicerat
  • Författare
29 minutes ago Dansken sa:

Har du wajer på winschen? Eller har du en sån med nylonrem? Vill bara säga att nylonremmen funkar inte med plastrullen på bilden som har spår för wajer: då får du svarva en ny nylonrulle isf.

Såg att rullen var ämnad för vajer så blev en Biltema med vajer. 👍🏻