Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa sättet att fästa en vanlig "blå tunna" till en galge vid åteln.

Featured Replies

Publicerat

Det vart fint som snus 😊

• Svar 62
  • Visningar 3,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så nu är allt uppe och i drift. Blev högt men det är väl ingen nackdel hoppas jag. Blev lite konfunderad när jag satte i strömkablarna på Biltemas spridare. Gick hela tiden utan att stanna. Drog ur ka

• Trodde nog det skulle ta ett tag innan de började gå igen efter stök och bygge. Men några kom direkt 🙃

• Bygger bara dessa, nu har den här inget bord på bild. Men är eftermonterat. Skulle ställningen hamna snett så kilar man upp tunnan i våg. Ställningen gör man fast. Denna är förankrad i berget med stol

Posted Images

Publicerat
  • Författare
5 hours ago Dansken sa:

Det vart fint som snus 😊

Tack, med så mycket bra input från er på forumet kan det ju inte bli annat än bra 👍🏻 

Publicerat

Fan vad kul 😊

Publicerat

Att göra en kon i tunnan är rätt fiffigt! Märkte att majsen ruttnade och gick ”varm” ute i kanten på tunnan och kan bli rätt obra om gynnsam rötningsprocess får fart ute i skogen. 

Körde min spridare på 75% i 3sek, och tejpade en del av gallret där jag inte ville få ut någon majs. På så sätt står grisen fint där man vill ha den utan att stimma runt och trängas… 

/M

Publicerat
  • Författare
3 hours ago Maichel sa:

Att göra en kon i tunnan är rätt fiffigt! Märkte att majsen ruttnade och gick ”varm” ute i kanten på tunnan och kan bli rätt obra om gynnsam rötningsprocess får fart ute i skogen. 

Körde min spridare på 75% i 3sek, och tejpade en del av gallret där jag inte ville få ut någon majs. På så sätt står grisen fint där man vill ha den utan att stimma runt och trängas… 

/M

Det är ju nästa punkt. Hitta rätt med tid mm på spridningen så det inte tömmer för fort men ändå håller dom där. Hur mycket foder/majs gör ni av med? Vad är det optimala om det finns något 🧐

Publicerat
21 hours ago Maichel sa:

/M

Tejpade gallret!? 

Back in the days när jag hade Calles spridare igång så sköt spridaren sönder i princip allt utom aluminium.. kan tejp verkligen hålla för trycket under någon längre tid?

Publicerat
  • Författare

Tycker också att det är bra tryck i bröten. Men det kanske funkar, men intressant tanke om man vill begränsa området. Jag är glad att allt funkar så jag sprider ”over all” i glädjen 😂

Publicerat
På 2025-08-04 at 22:54 Takko sa:

Det är ju nästa punkt. Hitta rätt med tid mm på spridningen så det inte tömmer för fort men ändå håller dom där. Hur mycket foder/majs gör ni av med? Vad är det optimala om det finns något 🧐

Tror jag kom fram till att 7sek på 75% på en biltemaspridare spred nästan 1,5kg. Häll en säck runt spridaren och vägde. Satte även nån planka på benen på ställningen i ”strålen” för att inte skjuta ut majs i mörkret där jag inte ville ha grisarna stående. 

Sen vill man bara sprida så mycket så att grisarna äter stället tomt, vid varje spridning. Annars göder man alla fåglar, duvor och sånt skräp och får massa foto som är trista att scrolla igenom…

Publicerat

Svaret är hur lågt är ett snöre?Beror på vad du har i för foder i tunnan, höjd på tallriken. Och procent på spridaren.

Har 80% vete 10%majs 10%ärtor 2 sekunder tallrik längst upp, 100% ger en giv 900gr. Tunnan håller ca 2 månader.

Publicerat
  • Författare

Bra input, får öka på lite då. De är ju där varje natt men har en sekund på 100% på motorn nu. Kanske för snålt då, men lite oerfaren i detta med spridare. 😔

Publicerat

Men ta en säck och håller runt spridaren, kör en give, väg då ser du.

Publicerat
  • Författare
15 hours ago hs_merkel sa:

Men ta en säck och håller runt spridaren, kör en give, väg då ser du.

Fan så enkelt för att få ett utfall på hur det sprider 👍🏻 och hur mycket som det handlar om. Tänkte inte riktigt så långt 😔