Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Bästa sättet att fästa en vanlig "blå tunna" till en galge vid åteln.

Featured Replies

Publicerat
  • Författare

Men hur har ni satt vinschen? Skruvat den direkt i stolpen/benet eller gjort en klämanordning? Måste göra en platta då om jag skall klämma alternativt utnyttja hålen i vinschen och dra franska direkt i benet.

• Svar 62
  • Visningar 3,3k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

• Så nu är allt uppe och i drift. Blev högt men det är väl ingen nackdel hoppas jag. Blev lite konfunderad när jag satte i strömkablarna på Biltemas spridare. Gick hela tiden utan att stanna. Drog ur ka

• Trodde nog det skulle ta ett tag innan de började gå igen efter stök och bygge. Men några kom direkt 🙃

• Bygger bara dessa, nu har den här inget bord på bild. Men är eftermonterat. Skulle ställningen hamna snett så kilar man upp tunnan i våg. Ställningen gör man fast. Denna är förankrad i berget med stol

Posted Images

Publicerat
5 minutes ago Takko sa:

Men hur har ni satt vinschen? Skruvat den direkt i stolpen/benet eller gjort en klämanordning? Måste göra en platta då om jag skall klämma alternativt utnyttja hålen i vinschen och dra franska direkt i benet.

Jag körde genomgående vagnsbult

Publicerat
  • Författare

Ok, hade tänkt något åt det hållet. Gjorde en ställning till tunnan som var ett bra tips 👍🏻IMG_0353.thumb.jpeg.10941aecd8728b620762120d553b16d1.jpeg

Publicerat
5 minutes ago Takko sa:

Ok, hade tänkt något åt det hållet. Gjorde en ställning till tunnan som var ett bra tips 👍🏻IMG_0353.thumb.jpeg.10941aecd8728b620762120d553b16d1.jpeg

Kanske i högsta laget.  Min spridare är bara 2cm ovanför marken, när tunnan sitter.  Risk att det blir rangligt.

Publicerat
  • Författare
28 minutes ago Islänningen sa:

Kanske i högsta laget.  Min spridare är bara 2cm ovanför marken, när tunnan sitter.  Risk att det blir rangligt.

Ser nog högre ut än vad det är men så lågt är det inte som två. Fick göra om den då jag glömde solcellen är bredare 😡

får se när jag testar sen 👍🏻

Publicerat

Solcellen sätter du så högt det går

Publicerat
  • Författare
1 hour ago hs_merkel sa:

Solcellen sätter du så högt det går

Hmm, risk att den skitar ned sig eller?

Publicerat
1 hour ago Takko sa:

Hmm, risk att den skitar ned sig eller?

Om du har den på själva spridaren, så kommer den att täckas med damm.  Jag har min på sidan av tunnan.  Du kan ju fixa ett enkelt fäste som du sätter under nedersta bulten på ena plattjärnet.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Islänningen sa:

Om du har den på själva spridaren, så kommer den att täckas med damm.  Jag har min på sidan av tunnan.  Du kan ju fixa ett enkelt fäste som du sätter under nedersta bulten på ena plattjärnet.

Anade att det sätter igen sig. Får hitte på något 👍🏻🙃

Publicerat
  • Författare

En konstig fråga kanske, för man vill ju ha upp det så högt som möjligt. Men hur långa har ni benen? Blir ju otympligare och hantera ju högre de är, men det sprider väl bättre antar jag utan att veta 🤨

Publicerat
19 minutes ago Takko sa:

En konstig fråga kanske, för man vill ju ha upp det så högt som möjligt. Men hur långa har ni benen? Blir ju otympligare och hantera ju högre de är, men det sprider väl bättre antar jag utan att veta 🤨

Om jag minns rätt, så köpte jag 4.2m tryckta 70x70 stolpar på Byggmax.  Jag har sedan horisontella stag mellan benen, ungefär en meter nedanför toppen.

Detta gör att jag har spridaren ca. 1.8 meter ovanför marken.

Publicerat

70X70 tryckimpregnerat säljs väl i 5 meters längder. Fimpa vid behov- men det är rätt lagom.

Om du monterar benen i kronan och drar fast dom med franska skruvar sätt då tvärstag mitt på benen fastgjort med trallskruv. Då sitter benen ihop som en enhet när du reser upp ställningen och du slipper vrida sönder topp kronan.

När det hela står upp kan du skruva bort tvärstagen.

Gör hål med en spade- ett par spadtag djupt där ställningen ska stå för grisarna vill gärna gnubba sig mot ställningen med det resultat att benen kan glida isär och skeka och hela ställningen säckar ihop.

Publicerat
  • Författare
10 minutes ago Dansken sa:

70X70 tryckimpregnerat säljs väl i 5 meters längder. Fimpa vid behov- men det är rätt lagom.

Om du monterar benen i kronan och drar fast dom med franska skruvar sätt då tvärstag mitt på benen fastgjort med trallskruv. Då sitter benen ihop som en enhet när du reser upp ställningen och du slipper vrida sönder topp kronan.

Gör hål med en spade- ett par spadtag djupt där ställningen ska stå för grisarna vill gärna gnubba sig mot ställningen med det resultat att benen kan glida isär och skeka och hela ställningen säckar ihop.

Bra tips från er, kollade först på 75x75 stolpar men 70x70 räcker nog då. Hade en tanke på förankra något. 👍🏻

Publicerat
  • Författare
19 minutes ago Islänningen sa:

Om jag minns rätt, så köpte jag 4.2m tryckta 70x70 stolpar på Byggmax.  Jag har sedan horisontella stag mellan benen, ungefär en meter nedanför toppen.

Detta gör att jag har spridaren ca. 1.8 meter ovanför marken.

Tack, svarade i Danskens citat, tacksam för eran input. 😊

Publicerat

Det är kul med projekt: speciellt om man kan vara med på en hörn och brainstorma och bli lite delaktig 😊

Publicerat
38 minutes ago Dansken sa:

Finns lite olika.  Byggmax här hemma har 4 olika längder.  Kommer inte riktigt ihåg vilken jag köpte.

image.png.6e5182f644e5868979c747b8743579a7.png

Publicerat

Tax på bild🥰

Publicerat
  • Författare
9 hours ago kkjon sa:

Tax på bild🥰

Fast han får hålla sig till rådjuren 😊

Publicerat
  • Författare
På 2025-08-01 at 18:48 kkjon sa:

Det låter förnuftigt, sen gäller det bara att få taxen att hålla med om den planen😉

Inte det lättaste 😅 STOR jaktlust, men tycker att det blivit mer o mer rådjur efter det skjutits en del 🧐

Publicerat
  • Författare

Åter till tunneriet. Nu har jag fått till en tratt av fogskum. Blev riktigt bra efter mycket jobb o karvande. Blir ju en del småhål i skummet men det viktiga är att inte fodret ligger i kanterna har jag förstått. Nu är det majs i huvudsak men det blir ju lite damm/mjöl även av det. Barndop hos yngste sonen igår så idag blir det lite action. Ställningen är rest så skall ta lite bilder sen på spektaklet.

IMG_0418.jpeg

IMG_0417.jpeg

Publicerat
1 hour ago Takko sa:

Åter till tunneriet. Nu har jag fått till en tratt av fogskum. Blev riktigt bra efter mycket jobb o karvande. Blir ju en del småhål i skummet men det viktiga är att inte fodret ligger i kanterna har jag förstått. Nu är det majs i huvudsak men det blir ju lite damm/mjöl även av det. Barndop hos yngste sonen igår så idag blir det lite action. Ställningen är rest så skall ta lite bilder sen på spektaklet.

IMG_0418.jpeg

IMG_0417.jpeg

Överkurs och onödigt arbete.  Tunnan ska ju aldrig bli tom, så du kommer alltid att ha foder i den.

Publicerat
  • Författare
4 hours ago Islänningen sa:

Överkurs och onödigt arbete.  Tunnan ska ju aldrig bli tom, så du kommer alltid att ha foder i den.

Sant, men ibland skenar det i projekten 😅