Hoppa till innehåll
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Jaktsidan

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Älgjakten 2025-26

Featured Replies

Publicerat

Årets tilldelning blev 8+8 för Bondersbyns vvo och vi hade sökt 6+6.

Det blir tufft för hundarna till hösten om jaktlagen börjar jaga 1/9-25. Tur att vi har skjutit på jakten 1 v till 8/9-25 så hinner våra hundar kanske bli lite mer tränade.

https://www.sverigesradio.se/artikel/risken-infor-hostens-jakt-hundarna-kan-inte-trana-i-varmen

• Svar 73
  • Visningar 3,6k
  • Created
  • Senaste svar

Top Posters In This Topic

Most Popular Posts

Posted Images

Publicerat
1 hour ago lsjonsson sa:

Det blir tufft för hundarna till hösten om jaktlagen börjar jaga 1/9-25. Tur att vi har skjutit på jakten 1 v till 8/9-25 så hinner våra hundar kanske bli lite mer tränade.

https://www.sverigesradio.se/artikel/risken-infor-hostens-jakt-hundarna-kan-inte-trana-i-varmen

Blev helt klart ett hack i kurvan när det var som varmast i sommar, men nu går det om man ger sig ut vid 22-23 (ca 15 grader) här nere i 08land. Det får gärna bli lite svalare för mina små korvar blir rätt svettiga snabbt. Gäller att ligga i fram till jaktstart.

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Nog kan man ha hundarna i form om man bara vill. Lite sent att börja träna dem nu inför jakten tycker iaf jag.

Kl 04 var det 6° idag så jag hann med en 5km tur före jobbet, laikan ser ut att vara i bra form inför jakten.

Men ser många gubbar som kommit på att jakten även startar i åt igen och hittat igen cykeln nu först.

Publicerat
  • Författare
20 minutes ago karelsk blandning sa:

Nog kan man ha hundarna i form om man bara vill. Lite sent att börja träna dem nu inför jakten tycker iaf jag.

Kl 04 var det 6° idag så jag hann med en 5km tur före jobbet, laikan ser ut att vara i bra form inför jakten.

Men ser många gubbar som kommit på att jakten även startar i åt igen och hittat igen cykeln nu först.

Ja visst kan man det. Jag vet inte hur våra hundförare har tränat sina hundar under sommaren o nu i augusti. Under större delen av Juli var det +15-20 grader under natten också och strålande sol.

Publicerat
49 minutes ago karelsk blandning sa:

Ja och simma med hundarna kan man göra för att träna dem när det är för varmt att cykla (eller om man är morgontrött som jag). Perfekt skonsam träning!  
Sätt på flytväst på hunden också så får de bättre läge i vattnet och blir mer avslappnade. 

Nu vet jag att en del är lite tveksamma över att uppmuntra sina hundar att simma då de helst inte vill att de ska simma över vindelälven efter någon älg..

Publicerat
28 minutes ago detstorabla sa:

Ja och simma med hundarna kan man göra för att träna dem när det är för varmt att cykla (eller om man är morgontrött som jag). Perfekt skonsam träning!  
Sätt på flytväst på hunden också så får de bättre läge i vattnet och blir mer avslappnade. 

Nu vet jag att en del är lite tveksamma över att uppmuntra sina hundar att simma då de helst inte vill att de ska simma över vindelälven efter någon älg..

Jag har simmat med dem tidigare men den nu är jag glad inte gillar vatten så har inte uppmuntrat till vatten just för att försöka hålla honom från älvar.

Publicerat
  • Författare
5 hours ago detstorabla sa:

Bra träning för hunden o skonsamt också.:thumbsup:

• 3 weeks later...
Publicerat
  • Detta är en populär post.

Jakten börjar om några timmar & jag har kommit till kojjan.

20250831_171534.jpg

Publicerat
  • Författare

Ingen öl på passet.:thumbsup: På kvällen till bastun för det har du väl vid kojan antar jag.:thumbsup:

Hur långt har du till kojan när du får åka båt? Jag bara undrar.:thumbsup:

Publicerat
2 hours ago stefan sa:

Jakten börjar om några timmar & jag har kommit till kojjan.

20250831_171534.jpg

Snygg "älghund"😁

Publicerat
24 minutes ago detstorabla sa:

Snygg "älghund"😁

Tackar... Och som du vet så klarar en vorsthe det mesta 😉

Publicerat
2 hours ago lsjonsson sa:

Ingen öl på passet.:thumbsup: På kvällen till bastun för det har du väl vid kojan antar jag.:thumbsup:

Hur långt har du till kojan när du får åka båt? Jag bara undrar.:thumbsup:

Kör först en liten bäck med båten & sedan ut på älven, så kanske 1,5 km med båt.

Jagar på den sidan av älven där det inte finns någon bilväg.

20250831_170920.jpg

Publicerat
  • Författare
12 minutes ago stefan sa:

Kör först en liten bäck med båten & sedan ut på älven, så kanske 1,5 km med båt.

20250831_170920.jpg

Ute i tassemarkerna med andra ord. Blir det skogsslakt på älgarna då eller frakta ni dom med helikopter sedan?

Publicerat
8 hours ago stefan sa:

20250831_170920.jpg

Bästa jakten.

Hur gör ni senare på hösten eller slutar ni jaga då det börjar frysa?

Publicerat

Jobb i veckan och jakt på fredag som det ser ut.

Dock ser det ut sämre med älg men mer ren än vanligt den här tiden på området. Utan dem hade det nog gått lättare jaga.

Publicerat
1 hour ago karelsk blandning sa:

Bästa jakten.

Hur gör ni senare på hösten eller slutar ni jaga då det börjar frysa?

Jakten slutar 6 oktober så älven brukar hålla sig öppen, endast dom lugnaste selen som kan ha is.

Publicerat
11 hours ago lsjonsson sa:

Ute i tassemarkerna med andra ord. Blir det skogsslakt på älgarna då eller frakta ni dom med helikopter sedan?

På den här marken blir det slakt i skogen och oftast så även i mitt andra lag.

Publicerat
14 hours ago stefan sa:

Så läckert! Jag är djupt avundsjuk.

Publicerat
  • Författare
6 hours ago stefan sa:

På den här marken blir det slakt i skogen och oftast så även i mitt andra lag.

Det var det jag misstänkte. Det blir dyrt att anlita en helikopter för att frakta älgar till bilväg el. slakthus.

Publicerat

IMG_0528.jpeg

Publicerat

Det är i skogen det händer 

20250903_200854.jpg

20250904_101355.jpg

Publicerat
  • Författare
1 hour ago stefan sa:

Det är i skogen det händer 

20250903_200854.jpg

20250904_101355.jpg

Är det rast på pass? Hur många älgar ligger i backen nu?

Skitjakt!:thumbsup:

Publicerat

Första dagen för oss, kan så här långt bara konstatera att jag borde ha tagit med en thermacell😊

20250905_050548.thumb.jpg.25ad9a34b084ccf2072c56b11d733e57.jpg

Publicerat
  • Författare
3 hours ago KJE81 sa:

Första dagen för oss, kan så här långt bara konstatera att jag borde ha tagit med en thermacell😊

20250905_050548.thumb.jpg.25ad9a34b084ccf2072c56b11d733e57.jpg

Du får väl göra upp en eld på backen.:thumbsup:

Publicerat
5 minutes ago lsjonsson sa:

Du får väl göra upp en eld på backen.:thumbsup:

Det började som tur var att blåsa lite 👍😊